Aarghhh!!! Älä KOSKAAN lainaa sukulaiselle mitään... pitkä valitus ja kauhea sukuriita!
Ostin reilut 2 vuotta sitten ompelukoneen osamaksulla ja annoin sen äidilleni samantien lainaksi, kun hän sai innostuksen ommella verhoja tms. Aluksi meinasin jo palauttaakin koneen takaisin sinne nettikauppaan, mistä sen koneen ostin, kun se ei vastannut odotuksiani, mutta äitini sai minut muuttamaan mieltäni. Muutaman viikon jälkeen pyysin konettani takaisin, mutta äitini sanoi, että kyllä se aina heillä säilyy ja voisin tarvittaessa sinne tulla ompelemaan. No, silloin ajattelin, että se on ihan hyvä ajatus, että turha minun on sitä kotiini ottaa tilaa viemään, kun en sitä itse niin usein tarvinnut. Kun aikaa kului, minua alkoi kuitenkin harmittamaan, että toinen käyttää konettani, mihin en edes itse ollut tyytyväinen. Silloin sovittiinkin muistaakseni suullisesti, että en ota konetta enää takaisin, vaan äitini saisi jossain vaiheessa maksaa koneen minulle takaisin. 1,5 vuotta kone oli siis äidilläni ja elin jatkuvasti siinä uskossa, että joskus hän sen minulle maksaisi takaisin.
Puoli vuotta sitten siskoni kone hajosi. Hän tarvitsee ompelu-ja tilaustöihinsä jatkuvasti konetta. Hänellä ei ollut silloin varaa ostaa uutta tai korjauttaa vanhaansa, joten äitini antoi tämän minun ompelukoneeni hänelle. Minun mielestäni se oli ok, sillä ajattelin, että kun kerran se ei ole minun koneeni enää, niin kyllä hän voi lainata sitä kelle vaan ja se on ollut nyt tähän päivään asti siskollani lainassa.
No, nyt tänään äiti ilmoitti ostavansa uuden paremman koneen ja minä saan vanhani takaisin reilun kahden vuoden jälkeen, jonka tosiaan siis olen nähnyt vain vilaukselta. Hän kertoi, että hän ei kuitenkaan maksa koneesta mitään, koska ei ole sitä edes käyttänyt muuta kuin yksien verhojen ompeluun. Koska siskoni on sillä enemmän ommellut, voi hän kuulemma maksaa koneen, joka maksoi silloin aikoinaan 250e.
Sisko sitten ilmoitti, että hän ei maksa koneesta kuin korkeintaan vuokraa, että hän ottaa selvää ompelukonelikkeistä vuokrien hintoja puolen vuoden ajalta. No, voi kun kiva, minua on siis vedätetty kuin kissaa hännästä. Vai mitä mieltä te muut olette?? Antaa vain asian olla vai nostaako meteli. Tuo 250e on miedän perheelle iso raha, mutta tiedän kyllä, että siskollani ja vanhemmillanikaan ei sitä rahaa ole liiemmälti. Mutta ottaa ihan TAJUTTOMASTI tämä asia päähän. Minunko vain pitäisi hyväksyä pettymykseni ja ottaa vanha ja käytetty kone takaisin ja saada siitä joku naurettava hinta ja äidiltäni ei mitään. Olen jo saanut tästä aikamoisen riidan aikaiseksi ja haluaisin kuulla mielipiteitä, miten te toimisitte tässä tilanteessa. Älytöntä tapella jostain 250 eurosta, mutta tämmöistä se meidän lähipiirissä on :( Olenko minä siis naurettava ja kohtuuton vai pitäisikö vaan unohtaa koko juttu?!?
Kommentit (41)
Sinä kuitenkin siitä maksoit ja ikävä kyllä se on sinun vastuulla, niin epäreilulta kuin se tuntuukin, sillä sinä siihen rahat laitoit ja annoit muille lainaan ilman tarkempia sopimuksia maksuista ja velvoitteista. Näin jälkikäteen asialle ei nyt mahda mitään - sinun olisi pitänyt äkätä palauttaa kone tai olla ylipäätään ostamatta konetta, mikä ei täytä vaatimuksiasi. Jos jotain ostaa, pitää etukäteen selvittää sen sopivuus omiin tarpeisiin! Ei siitä mitään tule, että ostellaan tavaroita ja sitten palautellaan niitä. Olisit ottanut etukäteen selvää, mitä ominaisuuksia koneessa on ja käykö se sinulle - sitä varten on testejä ja ostajan oppaita tarjolla ja tuotteisiin pitää ETUKÄTEEN tutustua, jos tekee isompia ja kalliimpia hankintoja.
Mutta kaikesta selvitystyöstä huolimatta voi tulla eteen asioita, joita ei ole osannut ottaa huomioon. Kyllä silloin voi tuotteen palauttaa jos se kauppaehtojen mukaan on mahdollista. Ja käsittääkseni tässä tapauksessa koneen olisi voinut palauttaa silloin alun alkujaan.
jotain tässä tehdä. Jollei nyt maksaa vuokraa tai hintaa koneesta, niin muistaa jollain muulla tavalla, jollain lahjan tapaisella tms. Siis edes jonkunlaiset kiitokset että sisko sai käyttää konetta tuossa mittakaavassa.
lainaan äidillesi ja siskollesi jos teillä yleisesti puheet ei pidä ja tekevät mitä huvittaa.
Äitisi toimi aika omavaltaisesti.
Jos sinä et ollut tyytyväinen sinun ostamaan koneeseen olisi sinun pitänyt se vain palauttaa, viis äitisi mielipiteestä.
Nyt jälkeenpäin he eivät tajua omaa typerää käytöstään kun eivät tajunneet sitä sillä hetkelläkään.
Onko niin että välinne muutenkin ovat sellaiset että siskosi ja äitisi kävelevät ylitsesi kaikessa-nyt vain tämä ompelukone antaa riidalle "muodon" ja "sanat"?
Jos niin on niin kannattaa miettiä mitä haluat.
Ompelukoneesi? Kunnon välit sukulaisiin? Rauhan elää?
siitä, kuinka hyvin kokonaisuutena arvostellen ap osaa asiansa hoitaa.
Ap kirjoitti: "Kun aikaa kului, minua alkoi kuitenkin harmittamaan, että toinen käyttää konettani, mihin en edes itse ollut tyytyväinen. Silloin sovittiinkin muistaakseni suullisesti, että en ota konetta enää takaisin, vaan äitini saisi jossain vaiheessa maksaa koneen minulle takaisin."
siitä, kuinka hyvin kokonaisuutena arvostellen ap osaa asiansa hoitaa.
Ap kirjoitti: "Kun aikaa kului, minua alkoi kuitenkin harmittamaan, että toinen käyttää konettani, mihin en edes itse ollut tyytyväinen. Silloin sovittiinkin muistaakseni suullisesti, että en ota konetta enää takaisin, vaan äitini saisi jossain vaiheessa maksaa koneen minulle takaisin."
On ihan tavallista, että ihmiset ajan kuluessa tulevat toisiin aatoksiin. AP on ollut hyvä tytär: antoi äidin käyttää konetta, josta ei itse olisi niin paljon välittänyt. Äiti olisi kaiketi käyttänyt konetta maailman tappiin, ellei ap olisi asiaan puuttunut. Voin sanoa, että minun äitini olisi jo tuossa vaiheessa ollut tarjoamassa rahaa ja sanonut, että tehdään tästä kaupat.
Eihän ap:n kertoma poikkea mitenkään niistä tuhansista poliisipöytäkirjoista, jotka vuosittain kirjoitetaan. Ihan hyvin tilanne on kuvattu.
jotain tässä tehdä. Jollei nyt maksaa vuokraa tai hintaa koneesta, niin muistaa jollain muulla tavalla, jollain lahjan tapaisella tms. Siis edes jonkunlaiset kiitokset että sisko sai käyttää konetta tuossa mittakaavassa.
Minä en kehtaisi lainata toisen omaisuutta ilman korvausta.
lainaan äidillesi ja siskollesi jos teillä yleisesti puheet ei pidä ja tekevät mitä huvittaa.
Äitisi toimi aika omavaltaisesti.
Jos sinä et ollut tyytyväinen sinun ostamaan koneeseen olisi sinun pitänyt se vain palauttaa, viis äitisi mielipiteestä.Nyt jälkeenpäin he eivät tajua omaa typerää käytöstään kun eivät tajunneet sitä sillä hetkelläkään.
Onko niin että välinne muutenkin ovat sellaiset että siskosi ja äitisi kävelevät ylitsesi kaikessa-nyt vain tämä ompelukone antaa riidalle "muodon" ja "sanat"?
Jos niin on niin kannattaa miettiä mitä haluat.
Ompelukoneesi? Kunnon välit sukulaisiin? Rauhan elää?
kyse on kuitenkin läheisistä ihmisistä, joihin yleensä luotetaan. Jos ei ole ennestään riidoissa, niin miksipä ei voisi lainata itselleen sillä hetkellä tarpeetonta tavaraa ilman hirveitä varotoimia?
Joillekin ihmisille on vaikea sanoa ei ja ainakin itse välttelen konflikteja suostumalla juttuihin, mitkä eivät välttämättä ole oman etuni mukaisia.
Ainakin minun on todella vaikea pitää puoliani siskoani ja äitiäni vastaan, tässä on varmasti ihan sama tilanne.
Ei ole ihme, että ap:n ja hänen sukulaistensa välit ovat kiristyneet! Tääällä av:llä ventovieraat ihmisetkin ovat tukkanuottasilla asian tiimoilta!
ihmeessä ap osti koko koneen jos sitä ei edes tarvitse?
Meillä tavarat kiertää perheen (=suvun sisällä) eikä kyllä kenellekään tulisi mielenkään pyytää mistään rahaa. Toimii joka suuntaan eli ketään ei hyväksikäytetä.
Tottakai olin konetta ostettaessa tutkinut tarkasti, mitä olen tilaamassa. Mutta käytössä siinä ilmenikin häikkää, tikki teki löysää ja teki välillä rumaa jälkeä kankaan kääntöpuolelta, jonka takia ajattelin, että palautanpa sitten koko koneen ja satsaan sitten joskus, kun on rahaa johonkin hienompaan kirjontakoneeseen. Kyllähän sillä ompeli, mutta minä kun olen tarkka, niin olisin ainakin huoltanut koneen. Mutta äidilläni ja siskollani ei ollut niin väliä, kun kone kuitenkin ompeli ja ongelmia oli vain ajoittain.
Mutta siis itse asiaan. Ehkä olen tehnyt tyhmästi, kun en vaatinut heti maksua tai kirjallista sopimusta. Mutta meidän äiti saa rahasta aina niin kauheat hepulit ja silloin kaikki saa kuulla kunniansa, joten olen ajatellut, että kyllä kaikki sitten aikanaan sopivan tilanteen tullen. Mutta olen tosiaan aina se kiltti, joten siksi helposti höynäytettävissä. Tosin kyllä saan aina kuulla, kuinka kiittämätön ja kamala lapsi olenkaan...
niin totta kai hän sen sinulle myös maksaa.
Eihän kukaan nyt helvetti sentään osta uutta kaupasta ja luovuta sitä huvikseen muiden käyttöön vuosikausiksi!
Tottakai olin konetta ostettaessa tutkinut tarkasti, mitä olen tilaamassa. Mutta käytössä siinä ilmenikin häikkää, tikki teki löysää ja teki välillä rumaa jälkeä kankaan kääntöpuolelta, jonka takia ajattelin, että palautanpa sitten koko koneen ja satsaan sitten joskus, kun on rahaa johonkin hienompaan kirjontakoneeseen. Kyllähän sillä ompeli, mutta minä kun olen tarkka, niin olisin ainakin huoltanut koneen. Mutta äidilläni ja siskollani ei ollut niin väliä, kun kone kuitenkin ompeli ja ongelmia oli vain ajoittain. Mutta siis itse asiaan. Ehkä olen tehnyt tyhmästi, kun en vaatinut heti maksua tai kirjallista sopimusta. Mutta meidän äiti saa rahasta aina niin kauheat hepulit ja silloin kaikki saa kuulla kunniansa, joten olen ajatellut, että kyllä kaikki sitten aikanaan sopivan tilanteen tullen. Mutta olen tosiaan aina se kiltti, joten siksi helposti höynäytettävissä. Tosin kyllä saan aina kuulla, kuinka kiittämätön ja kamala lapsi olenkaan...
Minulla on ihan samanlainen äiti! Kiittämätön olen kaikesta, vaikka minä olen aina ollut se kiltti ja kuuliainen. Nämä ovat näitä vähän tunneammaisia äitejä ja asiaan ei auta muu kuin ottaa etäisyyttä.
Ehkä kannattaa ottaa kone takaisin. Myy se vaikka huutonetissä.
Mutta opiksi kannattaa ottaa. Ei enää tällaisia tilanteita: tavarat vaihtavat omistajaa vasta kun maksu on suoritettu.
Meillä kilteillä se vasta hankalaa onkin: tajuamme, että höynäytetään, mutta emme halua pahoittaa toisten mieltä. Sitten vain nuolemme haavamme ja olemme jälleen valmiit höynäytettäviksi.
Sovittaisiinko, että tänä vuonna meitä ei kukaan vedä alta lipan?
Toki tiedän, että on typerää aiheuttaa riitaa näin pienestä asiasta, mutta koska meillä ei rahatilanne muutenkaan tällä hetkellä hyvä, niin tällaiset pienet asiat ottavat päähän ja lähinnä se, että TAAS JÄLLEEN KERRAN koen itseni hyväksikäytetyksi ja mitä saankaan kiltteydestäni palkaksi: pelkkää vihaa äidiltäni ja äidin ja siskon siteensä vahvistumista.
Asiaa myös kaivertaa moni muu tekijä varmasti taustalla, kuten joku jo epäilikin. Sillä meillä välit vanhempiini ovat kovin teennäiset. Siskoni on saanut vanhemmiltani aina enemmän, niin rahana kuin tekoina. En voi tässä nyt kaikkea kertoa, sillä nyt jo perheeni on tästä tunnistettavissa.
Ja joku ehdotti, että lainaa sinä sitten sitä uutta ompelukonetta. Voi, kumpa voisinkin! Mutta useasta kokemuksesta tiedän, että en sitä saa, sillä sehän kuluisi siitä ja voisi mennä rikki.
Ja siskolleni tosiaan tein selväksi sen, että kyllä hän sen koneen voi ottaa käyttöön, jos äiti sen hänelle antaa.
äitisi ja siskosi ovat todella hyväksikäyttäjiä.. etenkin jos toinen sitä työssään on käyttänyt. Rahat pois vaan ja annat koneen vaikka hyväntekeväisyyteen näpäytykseksi :D
Mutta siis itse asiaan. Ehkä olen tehnyt tyhmästi, kun en vaatinut heti maksua tai kirjallista sopimusta. Mutta meidän äiti saa rahasta aina niin kauheat hepulit ja silloin kaikki saa kuulla kunniansa, joten olen ajatellut, että kyllä kaikki sitten aikanaan sopivan tilanteen tullen. Mutta olen tosiaan aina se kiltti, joten siksi helposti höynäytettävissä. Tosin kyllä saan aina kuulla, kuinka kiittämätön ja kamala lapsi olenkaan...
Ei asioiden kuulu hoitua noin ystävien; vieraiden tai sukulaisten kanssa.
Sanot itsekin miten äitisi AINA saa hepulin raha-asioissa. Miksi oi miksi suostuit lainaamaan hänelle mitään?
Jos ihminen on kiittämätön ja ilkeä vaikka hänelle ollaan kilttejä niin olkoon vaikka isä jumala itse niin en lainaisi hänelle mitään ilman että asia on mustaa valkoisena kaksin kappalein.
Jotta en antaisi väärää kuvaa, todellakin lainaan kaikkea mahdllista ystävilleni ja äidilleni ja siskoilleni. Mutta kaikki perustuu hyvään vuorovaikutukseen ja molemminpuoliseen tasa-arvoisuuteen ja vastavuoroisuuteen.
Tottakai ikävää harmitella jälkeenpäin. Mutta ehkä opit olemaan varovaisempi. Läheisesi tosiaan käyttävät kiltteyttäsi hyväksi :(
(olinkohan joku numero 26 tms)
koneen hinnan muttei konetta, heti äidille lainatessa, siskolle edelleen lainattaessa vai vasta kun konetta oltiin palauttamassa?
Nyt jos vasta keksit että haluat myydä koneen etkä suinkaan lainata sitä, niin myöhässä olet. Ja toisaalta, jos sovit asiasta jo heti kärkeen, miksi annoit koneen ennen kuin sait siitä rahat.
Ap on aika sönkkö, eikä ihme että sotkee asiansa kun asioiden hahmotus ja ilmaisu tuntuu kovin sattumanvaraiselta ja hapuilevalta.
Jos ap on sönkkö, niin sinä olet sitten lukutaidoton...
Ap, olen harmissani puolestasi. Keljuttaisi minuakin, mutta varmaan antaisin asian olla.
tämä meni nyt yksinkeskusteluksi :) Mutta tosiaan olet oikeassa, että äitini on tunnevammainen. Se on ollut minun tiedossa kauan, ja tosiaan itse hän ei näe, kuinka väärin hän joskus toimii. Meillä on jopa joskus ollut kuukausien mykkäkouluja ja häneltä ei saa sitten millään anteeksipyyntöä, sillä hänhän on aina oikeassa.
Vaikea tilanne tosiaan. Paljon en kuitenkaan menetä, sillä vanhempani ovat minulle melko etäiset, niin kuin sanoinkin. Lapsenlapsen kanssa he eivät vietä aikaa, ottavat yhteyttä, kun sehän nyt on lähinnä velvollisuus ym. ym. Minä olen se suvun musta lammas. Itsekin olen sitä mieltä, että aika härski hartikaisia siskoni ja äitini ovat, jos kuvittelevat, että ompelukone voi olla lainassa kaksi vuotta? SIIS ei ole kyse mistään kahden viikon lainasta, kun pitäisi vähän housuja lyhentää. Silloinhan se olisi itsestäänselvää, että lainaisin toki heille noin pienessä asiassa.
älä koskaan lainaa sukulaisillesi mitään. Tämän episodin kustannukset saat kärsiä nahoissasi. Otat siskoltasi vuokran koneesta ja myyt sen sitten eteenpäin, ja toivon mukaan saat siitä vielä jonkinlaisen hinnan.
Ota siitä kuva ja tulosta jääkaapin oveen muistuttamaan sinua, ettet enää yritä mielyttää äitiäsi tai siskoasi.
Seuraavaksi laitat koneen huutonettiin myyntiin ja ota siitä saava raha itsellesi ja unohdat koko koneen. Riitaa tälläisestä on turha kehittää, mutta ota opiksesi.