Joku hesalainen vanhempi kehui tänään HS 9.1.09 ettei tarvitse lapselleen terveysvakuutusta-haloo!!!
Niinpä- kiinnostaa, missä pk seudun terveyskeskuksessa työssäkäyvä vanhempi PÄÄSEE HETI KUN HALUAA VASTAANOTOLLE lastensa kanssa???
En ole kertaakaan 2000-luvulla saanut tuota toivetta toteutumaan...työssäkäyvänä vanhempana...terveyskeskuksesamme...
Eipä ilmennyt Hs yleisönosastokirjoituksessa...mikä Hesan lähiö oli kysymyksessä...
T. Vantaalainen äiti ja 2 terveysvakuutettua lasta
Kommentit (135)
Mutta heidän palvelujaan ei ole pakko käyttää jos ei kommunikointi onnistu kunnolla. On vara valita.
Ja vielä vakuutuksen puolesta: Vaikka kunnalliselta puolelta saisikin lähetteen erikoissairaanhoitoon (mikä ei ole ollenkaan itsestäänselvyys että lähetteen saa), tulee sielläkin joka käynnistä polimaksu. Ennen se oli sen 22€/kerta, nykyään taitaa olla enemmänkin. Nekin saa vakuutuksesta takaisin!
yksityistä lääkäriasemaa jos on asiaa. Vakuutuksen hinnalla juoksee lukuisia kertoja yksityisellä erikoislääkärillä. Tähän mennessä olemme maksaneet ihan järkyttäviä summia vakuutuksesta enkä keksi miten vakuutuksen pidon saisi kannattavaksi.
Meillä ei vakuutusta, mutta lapsi hoidatetaan jos on hoidon tarpeessa.
Vakuutusmaksujen hinnalla saa jo monta hoitoa ja jos ei saa, lasta ei jätetä hoitamatta sen takia. So simple is that.
Olen itse vak.yhtiössä ollut töissä ja täytyy sanoa, että ne vakuutukset on tietenkin bisnestä, johon hormonihäiriöiset mammat saa täysillä sitoutumaan.
Joskus tuntuu, että vastaa ihan uskonlahkon toimintaa.
Muuten, meidän osaston henkilökunnasta ei kenelläkään ollut ko vakuutusta.
Hmm... miksiköhän??
Joko vakuutuksen puolesta tai sitä vastaan. Meillä lapsille otettiin vakuutukset jo ennen syntymää työssäni näkemien lasten takia. Ihan varoiksi vaan. Ja olen todella tyytyväinen, että otettiin. Pelkästään kipulääkkeisiin meillä menee vuodessa todella suuri summa rahaa, Panadolit ja Pronaxenit maksaa kun niitä käyttää säännöllisesti 15vrk/kk. Puhumattakaan kaikista antibiooteista ja muista lääkkeistä.
Meillä vakuutusta ei otettu sen takia, että voisimme käydä yksityisellä. Kalliiksi se tulisi, jos jokaisen nuhan takia menisi lääkäriin, sillä omavastuu on 50 euroa/sairaus. Otimme vakuutuksen sen varalta, että lapsillamme olisi joku synnynnäinen sairaus tai infektiokierre (mitkä valitettavasti osuivat molemmat meidän lapsillemme), saisimme lapsemme hoidettua ilman että täytyisi miettiä rahallista puolta. Meillä ei olisi varaa käyttää kolmea lasta yksityisellä viikottain niin kauan kun olen hoitovapaalla. Ja yksityistä käytämme tällä hetkellä tutun lääkärin takia, jolle ei tarvitse aloittaa aina alusta, missä mennään. Tk:ssa saa aina aloittaa alusta, valitettavasti.Hoitoon olemme olleet tyytyväisiä sekä tk:ssa että yksityisellä.
Kaikkein mieluiten olisin tietenkin maksamatta yhtään vakuutuslaskua ja nauttien terveistä lapsista, mutta koska lapsemme sairastavat paljon, olen todella tyytyväinen vakuutukseemme.
Sairaalakäynneistä pitää maksaa poliklinikkamaksut ja lääkkeet pitää ihan itse ostaa. Vakuutus korvaa kaiken, omavastuu per korvauksenhakukerta (kerran vuodessa) on vaan 75e.
Sairaalakäynneistä pitää maksaa poliklinikkamaksut ja lääkkeet pitää ihan itse ostaa. Vakuutus korvaa kaiken, omavastuu per korvauksenhakukerta (kerran vuodessa) on vaan 75e.
Meidän lapset on 5,5 v ja 3 v ja molemmilla on ennen syntymää otetut lapsivakuutukset Tapiolasta. Vuosimaksu on ollut jotain 350-250 € luokkaa iästä riippuen (eli ikää kun tulee enemmän, vuosimaksu pienenee). Omavastuu on ollut meillä 48 €/hakukerta eli kerran vuodessa maksan ton omavastuun kaikista lääkärikäynneistä, lääkkeistä yms. Esikoisen kanssa parina ekana vuonna saatiin vuoden ajalta korvauksia n. 300-400 €, mistä vähennettiin toi omavastuu eli meni aika samoihin ton vakuutuksen vuosimaksun kanssa. Sen jälkeen ei ole enää noin paljon mennyt esikoisen lääkäri- yms. maksuihin, joten emme ole enää "rahallisesti hyötyneet" lapsen vakuutuksesta. Kuopus on ollut terveempi kuin esikoinen ja hänen kohdallaan "rahallinen hyöty" on ollut paljon pienempi kuin esikoisen kohdalla. Meillä on kuitenkin noi lasten sairaus- ja tapaturmavakuutukset ns. pahan päivän varalta, mutta kyllähän se vähän kirpaisee, kun maksaa vuodessa n. 500-600 € pelkistä lasten vakuutuksista.
Olen kyllä monta kertaa laskenut, kuinka monta kertaa vuodessa voitais käydä yksityisellä noilla vakuutusmaksuilla, joita vuodessa maksetaan. Silti en uskalla niitä irtisanoa. Etelä-Helsingissä asuessamme ei saatu lapsille lähes koskaan aikaa terveyskeskukseen samalle päivälle, vaikka aloin soittamaan ajanvaraukseen heti klo 8. Yleensä meni pari tuntia ennen kuin kukaan edes vastasi... Sen takia mentiinkin sitten yleensä yksityiselle, että saatiin lapsi lääkäriin. Mielelläni myös vein lapsen erikoislääkärille, joka on perehtynyt tk-lääkäriä paremmin esim. atooppiseen ihoon, korvatulehduksiin ja allergioihin. Ja joka tervehtii lasta ja ottaa hänet muutenkin tutkimusten aikana huomioon. Kohtaamani tk-lääkärit ovat olleet tossa asiassa ihan onnettomia.
Muutimme Pohjois-Helsinkiin ja täällä olen sen sijaan saanut lähes aina ajan samalle päivälle terveyskeskukseen. Omalääkäri ikävä kyllä puhui niin huonoa suomea, etten ymmärtänyt häntä, eikä hän minua... Sen takia vein lapset täälläkin mielummin yksityiselle. Nyt ollaan saatu uusi omalääkäri, joka on kaiken lisäksi täysin suomalainen, joten varmaan käydään tarpeen tullen taas enemmän terveyskeskuksessa. Mutta just kun olisin yksi päivä tarvinnut lapselle aikaa sinne, en päässyt ikinä läpi ajanvaraukseen vaikka soitin klo 8-14 saakka! Olin aina vaan jonossa. Tietenkään en voinut jonottaa koko tota aikaa, mutta aina jotain 5 min jonotin ja sitten taas 10 min päästä soitin uudestaan, paitsi ekan tunnin aikana, jolloin jonotin paljon pidempiä aikoja. Toivottavasti oli vaan joku poikkeuspäivä, eikä tule tavaksi. Mutta on siis todella paljon kiinni asuinpaikasta Helsingin sisälläkin, saako lapselle akuutissa tilanteessa ajan samalle päivälle vai vasta viikon/viikkojen päähän.
Asumme Tapaninvainiossa ja aina olen päässyt terveyskeskukseen samana päivänä, kuin olen sinne soittanut. Lasten kanssa tai ihan oman vaivan takia.
Päivystys toimii lastenklinikalla, jonka ammattitaitoon luotan myöskin täysin. Se on se ykköspaikka, johon lasteni toivoisin pääsevän hoitoa saamaan joka tapauksessa. Siellä on paras osaaminen ja paras kalusto vakavissa tilanteissa, joten sinne meidän yksityiseltäkin lähetettäisiin.
Meillä ei siis ole muuta kuin tapaturmavakuutus lapsilla.
Bonuksena vielä se, että aina olemme saaneet todella ystävällistä ja asiallista palvelua terveyskeskuksessamme, joka on siis malmin terveyskeskus. Tosin, menemme lääkäriin sitten kun siihen on syytä. Silloin saa ajan varmasti Suomen maassa.
että ne, joiden lapsilla on ollut paljon sairastelua, ovat hyötyneet vakuutuksesta. Ja ne, joilla on todella terveet lapset, ovat maksaneet turhasta. Me mietimme ennen esikoisen syntymää tätä vakuutusasiaa. Emme sitten ottaneet vakuutusta. Ja hyvä niin, koska tällä hetkellä 6-vuotias lapsemme on ollut todella terve. Hän ei ole sairastanut yhtään korvatulehdusta eikä hänellä ole ollut yhtään antibioottikuuria. Terveyskeskukseen olemme päässeet aina samana päivänä ja pävivystykseen sairaalaan kohtuullisessa ajassa. Käyntejä on ollut todella vähän.
Koska esikoinen on ollut niin terve, emme ole ottaneet vakuutusta kuopuksellekaan. Hänkin on ollut todella terve. Onneksi näin. Olemme käyttäneet yksityisiä lääkäripalveluja tarvitessamme erikoislääkäreitä (ihotautilääkäri ja silmälääkäri). Esim. paha, pitkittynyt ihottuma, jota yleislääkärit eivät saaneet talttumaan, hoitui parissa päivässä ihotautilääkäin määräämin lääkkein. Yksittäinen käynti ja lääkkeet eivät juuri kukkaroa keventäneet.
Toivottavasti julkista terveydenhoitoa ei ajeta alas tulevaisuudessakaan. Ja tasa-arvo eri paikkakuntien välillä pitäisi pystyä takaamaan!
Olen muuten itsekin ollut vakuutusyhtiössä töissä ja saanut seurata näitä ikäviä tilanteita, joissa vakuutuksen ottajalla onkin sattunut olemaan juuri se sairaus mitä vakuutus EI korvaa.. Eli aukotonta suojaa ei vakuutuksellakaan saa.
Maksan mielelläni 300 euroa vuodessa siitä hyvästä, että saan valita lapseni lääkärit! Lääkärillä ja tk-lääkärillä on eroa... Mun mielestä on vaan parempi jos vakuutus on "turha" - maksan 300 euroa ihan siitä ilosta, että tarvittaessa tiedän saavani laadukasta hoitoa erikoislääkäriltä heti.
Monessa viestissä kehuttiin, kuinka vakuutuksen turvin voi hakeutua suoraan erikoislääkärille. Joskus potilaat valitettavasti hakeutuvat väärän alan erikoislääkärille ja tästä syystä sairaus voi pitkittyä tai pahentua. Lapsilla näin harvemmin käy, kun lähinnä käytetään korva- ja lastenlääkärillä mutta aikuisilla näkee enemmän pieleen menneitä diagnooseja, koska pitkään yksityislääkäreinä toimineet erikoislääkärit eivät enää osaakaan erikoisalansa ulkopuolisia sairauksia.
Mutta eipä tuo lapsikaan ole paljon sairastellut. On nyt neljä, kaksi kertaa käyty lääkärillä neuvolajuttujen lisäksi. Reseptilääkekuluja on ollut ehkä noin 10 e arvosta, terveyskeskukseen (samassa kompleksissa on myös sairaala) on matkaa 200 m. Lapsi sairastaa niin vähän, että ihan hyvin voitaisiin mennä myös yksityiselle jos olisi tarve vaikkei vakuutusta olekaan.
Terveisin helsinkiläinen äiti ja yksi terveysvakuuttamaton lapsi.
on kaupungin "virasto", joka järjestää kaupungin terveyspalvelut: hammashoidon, psykiatrisen sairaanhoidon, terveysasematoiminnan, sekä akuutti- että pitkäaikaissairaalatoiminnan
Erinomaista palvelua aina lähimmällä terveysasemalla ja lasten ja nuorten sairaalassakin pisimmillään jonotettu max 2 tuntia.
päästä soitosta. Tosin terveet lapset, joten monta kertaa ei ole tarvinnut käydäkään. Yhtään antibioottikuuria ei ole tarvittu. Asiallista palvelua kaikin puolin. Jorvin päivystykseen ei vielä kertaakaan olla jouduttu.
lapsen sairaalastapäivistä maksetaan 7 päivää vuodessa (a 26 €). Matkojen omavastuu on noin 170€. Lääkkeistä omavastuu on n.550€. Tosin kaikki lääkkeet ei ole koskaa "ilmaisia" koska esim keskuslaskimokatetrin hoitoon tarvittavat lääkkeet pitää maksaa. Eli kulut on jotakuinkin 1000€ vuodessa. Hoito vie 2-3 vuotta. tietysti kuluja aiheuttaa myös kun toinen vanhemmista jää kotiin hoitamaan lasta. En tiedä korvaako vakuutus myös vanhemman ansion menetykset. Eli maailma ei kaadu vaikka lapsi sairastuisi syöpään ja ei ole vakutusta. MUTTA saako lapsi enää ikinä henkivakuutusta, matkavakuutusta, ym. turvaa parannuttuaan syövästä onkin toinen kysymys. Rankat hoidot voivat aiheuttaa ongelmia monta vuotta eteenpäin. Terveisin yksi ilman vakuutusta olevan syöpäläisen äiti
mutta itsellä vain hyvää sanottavaa, toki olen melko terveen lapsen äiti, joka itse käy työterveyshuollossa yksityisellä. Aina olen ajan saanut samalle päivälle. Toki työnantajani on myös niin joustava että voin viedä lapsen lääkäriin kun hän on kipeä.
Voihan siihen korvatulehduskierteeseen hakea lähetteen yksityiseltä lääkäriltä ja sitten mennä toimenpiteeseen julkiselle puolelle.
Ja ihmettelen näitä vanhempia jotka ovat 40 astetta kuumeessa olevan lapsen kanssa siellä päivystyksessä, eikö sitä lapsen kuumetta voi alentaa ihan apteekista reseptivapaasti saatavilla lääkkeillä.
Minä olen kyllä aivan samaa mieltä - ja otan vakuutuksen aina pahimman varalle ja toivon todella että vakuutus olisi "tarpeeton". Nuhakuumeet voi toki hoidattaa tk:ssakin
mutta lähi-terveyskeskus on palvellut aina parin tunnin sisällä. Se olisi pitkä aika odottaa odotushuoneessa, mutta kun me asutaan vieressä niin mennään kotiin välillä. Terveyskeskus on lähempänä kuin yksityiset lääkäriasemat.
laadukasta ja pitkäjänteistä hoitoa ilman viikkojen ja kuukausien jonotuksia, vaihtuvia lääkäreitä (aina saa selittää samat asiat uudelleen..) jne.