Pöyristyttävää kohtelua neuvolassa
Olen ihan shokissa tämän päiväisestä pöyristyttävästä palvelusta neuvolassa. Muutimme Espooseen. Laskettuun päivään enää kolme viikkoa ja neuvola ei suostunut ottamaan minua vastaan varaamallani ajalla, sillä en ollut heidän järjestelmässä. Oikein ylihoitaja oli ollut myös sitä mieltä, että minua ei voida ottaa vastaanotolle. Hoitaja motkotti minulle siitä miksi en vastaa työpuhelinnumeroon, kun hän on yrittänyt soittaa minulle siitä, että he eivät voi ottaa minua vastaan neuvolassa. Hänelle ei tullut mieleen, että yleensä tässä vaiheessa raskautta ollaan jo äitiyslomalla. Joulukuun puolessa välissä tehdyt muuttoilmoitukset eivät olleet päivittyneet Espoon kaupungin järjestelmään, maistraatissa kaikki on ollut kunnossa jo aikapäiviä. Lääkäriaika luvattiin niin, että se olisi viikko ennen laskettua aikaa, vaikka varmistin jo joulukuulla puhelimitse neuvolasta, että saanhan lääkäriajan onnistumaan ensimmäisellä Espoon päässä tehdyllä neuvolakäynnillä. Ei olisi pitänyt uskoa, kun vakuuttelivat sen onnistuvan. Terveydenhoitaja jopa sanoi neuvolassa käydessäni, että "toivottavasti et nyt ala ihan heti synnyttämään, kun sua ei mikään sairaalakaan suostu ottamaan vastaan kun et ole missään Espoon järjestelmässä". Tämän halusinkin kuulla varsinkin kun lapsi on kiinnittyneenä ja supistukset melko voimakkaita. Kätilö kommentoi, että "jos sulla tulee tohon vauvaan liittyen jotain niin mee yksityiselle" tänne sä et voi tulla kun en ole heidän järjestelmässä. Edellinen neuvolani oli kuitenkin kaikki paperit jo toimittanut heille ja maistraatin puoleltain kaikki oli kunnossa jo viimevuoden puolella. Miten näin voi olla? Kuka tällaisesta terveydenhuollosta vastaa? Mulla olisi ulkomailla matkavakuutuksen turvin paremmat oikeudet terveydenhuoltoon kuin joulukuun puolivälissä Espooseen muuttaneena. Mikä hyvinvointivaltio tämä tällainen on? Aikani taisteltuani sain terveydenhoitajan heltymään niin, että hän uhrautui tutkimaan järjestelmästä puuttuvan lainsuojattoman, totesi vauvan jo laskeutuneen ja kiinnittyneen. Verenpaine oli korkealla (yllätys noiden kannustavien kommenttien jälkeen) ja kilojakin oli tullut melkoisesti (kilo per viikko), mutta tällä ei ole mitään väliä, kun olen kuitenkin alajärjestelmän ulkopuolinen. Tekisi mieli myydä talo ja muuttaa takaisin Pohjanmaalle. Kenelle tällaisesta palvelusta raportoisi?
jos potilas saisi allergisen reaktion, niin kyllä, hoitajiahan heti syytettäisiin.