Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas lasten läpsimisestä

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opinnoissa yms..

Kuinka käy, kun jäljelle jää vain ihminen?

Ja mitä se menestys sitten tarkoittaa? Kuka mittaa henkistä hyvinvointia ja tasapainoa?

Niitä ei helvetissä ainakaan kukaan läpsimällä saavuta lapselleen.

Voi jumalauta että pistää vihaksi!!!

Vierailija
22/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle syntyy sisäinen motivaatio toimia tavalla, mikä tuottaa ympäristölle onnen tunteita ja iloa.

Tuota moraalisesti ja eettisesti oikeata tapaa on kuvattu siten, että ratkaisut ovat linjassa ns. universaaleihin, epäisekkäisiin arvoihin.

Epäitsekkäät arvothan ne tosiaan nykyään jyllää kun lapsiin ei saa koskea hyvässä eikä pahassa... Mutta ehkä se sisäinen motivaatio vaan pysyy monilla hyvin syvälle sisällä, eikä koskaan varsinaisesti muutu toiminnaksi.

Tuo tutkimus oli muuten tehty Amerikassa, jossa läpsiminen on varmastikin yleisempää kuin Suomessa ja voi olla, ettei se ole samalla tavalla marginaalissa ja tabu kuin Suomessa. Eli siellä se kuulunee myös parempien perheiden tapoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässähän oli kyse kasvatustieteestä tutusta pakon ja vapauden ristiriidasta.

Luitko myös hallintaa käsittelevän osan tekstistäni?

Hallintaa tarvitaan, mutta tavoitteena tulee aina olla yksilön vapauden lisääminen.

Hallinnan taustalta on löydyttävä universaaleihin arvoihin vedettävä linja.

Tällä reseptillä olen ohjannut suuria ryhmiä ilman huutamista ja turhaa vallan käyttöä. Olen myös kasvattanut omat lapseni, joille on tosiaankin sisäistynyt tuo sisäinen motivaatio...juuri sen skeeman mukaisesti, mikä kasvattajan toimien taustalla vaikuttaa..

Hallintaa tarvitaan, sen käytön tarve vaan katoaa tällä tavoin aika nopsaan

Lapselle syntyy sisäinen motivaatio toimia tavalla, mikä tuottaa ympäristölle onnen tunteita ja iloa.

Tuota moraalisesti ja eettisesti oikeata tapaa on kuvattu siten, että ratkaisut ovat linjassa ns. universaaleihin, epäisekkäisiin arvoihin.

Epäitsekkäät arvothan ne tosiaan nykyään jyllää kun lapsiin ei saa koskea hyvässä eikä pahassa... Mutta ehkä se sisäinen motivaatio vaan pysyy monilla hyvin syvälle sisällä, eikä koskaan varsinaisesti muutu toiminnaksi.

Tuo tutkimus oli muuten tehty Amerikassa, jossa läpsiminen on varmastikin yleisempää kuin Suomessa ja voi olla, ettei se ole samalla tavalla marginaalissa ja tabu kuin Suomessa. Eli siellä se kuulunee myös parempien perheiden tapoihin.

Vierailija
24/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin ihanteen tasolla hienoa ajatella, että lapsia ei tarvitsisi koskaan kovalla kädellä rajoittaa, mutta siinä on selvästi hyvätkin puolensa. Ehkä lapsia pitäisi patistaa ja rangaista vähän enemmän kuin nykyään on tapana, etteivät lannistuisi niin helpolla kuin nykyisin on tapana.

etta lapsia pitaa rajoittaa ja patistaa yli ja ohi mukavuusalueen. Jotkut vanhemmat eivat uskalla vaatia juuri mitaan lapsilta, koska sekoittavat sen lapsen tukahduttamiseen tai sadistiseen pakottamiseen.

Mutta kun lapsi oppii sietamaan tiettya epamukavuutta oppiakseen, han oppii luottamaan itseensa ja kykyynsa suoriutua. Suoritukset eivat tietenkaan ole kaikki kaikessa, mutta kylla taidoista saa myos itsetuntoa ja parjaamisen iloa.

Sita en osaa sanoa, pitaako lasta nimenomaan piiskata sita tavoitetta varten, minusta ei.

Vierailija
25/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään nappasin poikaani tukasta keskeyttääkseni hänen suorittamansa pikkuveljen pahoinpitelyn. Yhdistin pieneen tukkapöllyyn tiukan puhuttelun, ja pidin tätä normaalina kurinpitotoimenpiteenä. Olisiko muita ehdotuksia millä lopetan pahoinpitelyn yhtä nopeasti jos poika vielä uskaltaa moista ajatella?

vielä tullut halua koskea yhteenkään lapseen sillä tavalla, että se satuttaa häntä. Pienten lasten keskenäistä väkivaltaa ei voi mielestäni kutsua pahoinpitelyksi, koska lapset eivät ymmärrä täysin sitä, että heidän tekonsa voivat olla vahingollisia, toisin kuin aikuiset, joiden PITÄISI ymmärtää väkivaltaisten tekojensa seuraukset.

Vierailija
26/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämänskeema oli tossa pakon ja vapauden ristriidassa se olennainen.

Vierailija
27/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle on mahdollista olla hyvinkin tiukka kasvattaja tarvittaessa ILMAN fyysistä tahallista satuttamista. Äänen korottaminenkin toimii paremmin silloin, jos perheessä ei ole tapana epäasiallisesti huutaa mitä pienimmistä ärsykkeistä. Jäähylle määrääminen on yksi keino. JOnkin tavaran pois ottaminen määräajaksi. JNE!

VAin henkisesti köyhimmät sortuvat väkivaltaan.

Vierailija
28/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus sortunut tukistamaan, ja se kuuluu äitiyteni surkeimpiin pohjanoteerauksiin.

Olen osannut pyytää anteeksi, joten toivottavasti lapseni ymmärtävät ettei se ole toivottava toimintamalli...

Lapselle on mahdollista olla hyvinkin tiukka kasvattaja tarvittaessa ILMAN fyysistä tahallista satuttamista. Äänen korottaminenkin toimii paremmin silloin, jos perheessä ei ole tapana epäasiallisesti huutaa mitä pienimmistä ärsykkeistä. Jäähylle määrääminen on yksi keino. JOnkin tavaran pois ottaminen määräajaksi. JNE!

Vierailija
29/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi FM, jonka tohtorismies on joskus läpsäissyt yhtä lapsistamme. Kyseinen lapsi on kyllä todellinen paukapää, mutta sukuvikahan se lienee. Eli kai tässä ollaan henkisesti köyhiä ;-)

Vierailija
30/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen tekee väkivaltaisen teon, minusta sillä hetkellä kontrolli menee pois: ihminen ei enää kykene täysin hallitsemaan itseään. Ensimmäisellä kerralla se on viaton läpsäys, mutta mitä tapahtuu kymmenennellä kerralla?

Vanhemmat, jotka viitsivät ajatella ja paneutua lapsensa kasvattamiseen, eivät lyö. Tietenkin lasten kasvatus on välillä rankkaa puuhaa, vituttaa ja ärsyttää. Mutta kullakin vanhemmalla pitäisi olla varastossa keinoja mietittynä erilaisten tilanteiden varalle. Jos ei itse kykene miettimään, voi lukea vaikka jotain kasvatusoppaita.

Vierailija
31/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi oikeuttanut tekonsa, vai kokenyt epäonnistuneensa?

On kaiketi aika olennaista, kokeeko lapsi menettelyn hyväksyttäväksi vai ei..

Täällä yksi FM, jonka tohtorismies on joskus läpsäissyt yhtä lapsistamme. Kyseinen lapsi on kyllä todellinen paukapää, mutta sukuvikahan se lienee. Eli kai tässä ollaan henkisesti köyhiä ;-)

Vierailija
32/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä havainnut siellä paljon henkistä köyhyyttä. Akateeminen sivistys on vain pintasilaus, eikä kyllä kerro välttämättä yhtään mitään henkisestä rikkaudesta.

Terv. nimim. oppiarvot ovat lakanneet häikäisemästä

Vierailija
33/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin älyllinen taitavuus. Yliopistolla liikkuu älyllisiä ihmisiä, ei välttämättä henkisiä.

21/22 FM

Vierailija
34/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena, mutta en osaa sanoa olisiko menestynyt elämässä huonommin ilman läpsimistä. Hänellä on hyvin kehittynyt oikeudentunto, ja paljon voimakkaampi tarve käyttäytyä vastuullisesti kuin itselläni, jota ei ole ikinä läpsitty. Olen usein miettinyt tätä asiaa, ja oikeastaan tämä tutkimustulos ei tullut lainkaan yllätyksenä. Olen monesti ihmetellyt kun besserwisserit väittävät muka totuutena, että ruumiillinen kuritus kuuluu vähäosaisille.

Vierailija
35/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näissä toiminnan taustalta imettävissä skeemoissa ole ideaa?

..ja tuossa vapauden ja hallinnan rajapintaa käsittelevässä ideassa?

Sun on varmaan helppo nopeasti omaksua ja tehdä päätelmiä, kun oot fm.

lapsena, mutta en osaa sanoa olisiko menestynyt elämässä huonommin ilman läpsimistä. Hänellä on hyvin kehittynyt oikeudentunto, ja paljon voimakkaampi tarve käyttäytyä vastuullisesti kuin itselläni, jota ei ole ikinä läpsitty. Olen usein miettinyt tätä asiaa, ja oikeastaan tämä tutkimustulos ei tullut lainkaan yllätyksenä. Olen monesti ihmetellyt kun besserwisserit väittävät muka totuutena, että ruumiillinen kuritus kuuluu vähäosaisille.

Vierailija
36/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haisin tupakalle tai olin pihistänyt häneltä rahaa sain avokämmenestä poskille tai korville.

Kerran kun hän oli taas mielipuuhissaan niin löin pöydälle jääneen lyijykynän hänen käteensä joka uhkaavasti lähestyi poskeani.

Oma vikansa. Olisi lyönyt nopeammin.

Vierailija
37/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja repi korvista. Kun kasvoin revin tukasta niin että tuntui. Potkin ja löin ja hakkasin.

Sitten kävin läpi pitkän huumevieroituksen.

Nyt olen km.

Mitä tämä tarkoittaa?

Jos haisin tupakalle tai olin pihistänyt häneltä rahaa sain avokämmenestä poskille tai korville.

Kerran kun hän oli taas mielipuuhissaan niin löin pöydälle jääneen lyijykynän hänen käteensä joka uhkaavasti lähestyi poskeani.

Vierailija
38/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siita olivatko he menestyneita/oliko ongelmia. Epailen etta kyseessa on se etta 'menestyneet' lapset olivat sita kurituksesta huolimatta, ei sen takia. Ainakin lehtijutun perusteella muita parametreja ei ollut, kuten esim. kuinka paljon vanhemmat kayttivat aikaa lasten kanssa oloon, auttoivat laksyissa, olivat kiinnostuneita heidan asioistaan. Valinpitamaton vanhempi joka ei lyo mutta ei myoskaan ole kiinnostunut lapsensa asioista ei ole hyva vanhempi *vain sen takia ettei han lyo*.

Vierailija
39/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että läpsiminen tyhmentää lapsia. Lapset joita ei läpsitä ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin ne, joita läpsitään.

Ruumiillista kuritusta harrastavat keskimäärin typerät ja vähemmän koulutetut ihmiset aivan kuten tupakointia raskausaikana.

Vierailija
40/42 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja repi korvista. Kun kasvoin revin tukasta niin että tuntui. Potkin ja löin ja hakkasin.

Sitten kävin läpi pitkän huumevieroituksen.

Nyt olen km.

Mitä tämä tarkoittaa?