Niskapoimu-gallup
Moi
Mitä teillä on ollut niskaturvotus? Jos olette olleet veriseulassa, mikä oli lopullinen riskiluku? Entä hälyyttikö veriseula vaikka np olisi ollut normaali?
Itsellä np 1,7. Jokaiselle täällä mahdollisuus mennä veriseulaan, odotan tuloksia vasta. Ikä 33v, rv testaushetkellä 12+2.
Kommentit (102)
Ja minua kiinnostaa, miksi ihmiset oikeasti ovat noista riskiluvuista huolissaan.
Moi Mitä teillä on ollut niskaturvotus? Jos olette olleet veriseulassa, mikä oli lopullinen riskiluku? Entä hälyyttikö veriseula vaikka np olisi ollut normaali? Itsellä np 1,7. Jokaiselle täällä mahdollisuus mennä veriseulaan, odotan tuloksia vasta. Ikä 33v, rv testaushetkellä 12+2.
terve tyttö tuli :))
esikoisella oli 1,4 ja kakkosella 1,2 ei veriseuloja noissa.
Uskoisin et ap vain valmiiksi toivoi että ei tehdä tästä tyypillistä np-keskustelua. kai?
No itseäni kiinnostaa kaikki tieto mitä voi saada raskauden aikana. ei ole mitään tiettyä syytä. Ja miljoona asiaa on, mistä ei saa tietoa, mutta joistain voi saada ja haluan sen kuitenkin saada. mielestäni on hyvä saada tietoa edes niistä vähäisistä mitä vois saada, tietäen tietysti että miljoona muuta asiaa voi mennä huonosti.
Huoltahan nämä aina tuovat, ap on varmasti samanlainen huolehtija kuin minä, mutta itse en sen takia jätä tietoja RISKEISTÄ saamatta. siis riskejähän ne "vain" ovat.
Eikö se huoli vain kasva, jos yksi asia poissuljetaan ja kymmenen pahempaa jää vielä jäljelle?
oli 1,9 viikolla 12+3, ja nyt odotellaan seulan jälkeisiä tuloksia. Kätilö sanoi että "oikein normaali löydös", mutta itse kyllä panin merkille, että muilla on lähempänä yhtä kuin kahta milliä tuo np. En kuitenkaan ole enemmälti asiaa surrut, odotan ne tulokset.
Ja minua kiinnostaa, miksi ihmiset oikeasti ovat noista riskiluvuista huolissaan.
ei saatu siis vain yhtä mittaa vaan tuollainen vaihtelu. Istukkaverinäyte otettiin, kromosomit normaalit ja poika on terve kolmevuotias nyt.
päähän asti. Istukkabiobsia otettiin ja vielä jännitettiin 19 viikon tarkempaan ultraan..riski sydänvikaan oli vielä 30%. Mutta terve tyttö syntyi...kahden viikon päästä typsy on jo reipas 4 vee. Uudestaan en tuohon rumbaan halua...joten meidän lapset on nyt tässä!
ja raskaus keskeytettiin rv 15. Keskeyttämiselle jouduttiin anomaan erikseen jo lupa. Sikiölle tehtiin ruumiinavaus. Oli hyvin monivammainen pieni. Elämäni kauhein ja surullisin kokemus.
luultavasti ihmiset ovat huolissaan riskiluvuista siksi, että jos riski saada vammainen lapsi on äärimmäisen suuri, useat harkitsevat aborttia. Kaikkihan sitä tervettä lasta toivoo, tietenkin.
eli 1 raskaus kahdestasadasta keskeytyy.
Mutta kun ne riskiluvut kertovat kovin vähän. Suurin osan vammoista jää kuitenkin löytymättä. Hyvin suuri osa kromosomimuutoksista myös, vaikka kävisit kaikki punktiot. Riskiluku ei siis kerro riskistä saada vammainen lapsi. Se kertoo vain joistakin mahdollisista asioista. Esim downistahan ei niskaturvotus kerro yhtikäs mitään, vaan siitä mahdollisesta sydänviasta, joka taas voi olla myös ilman downia. Jos on korkea niskaturvotus ja punktiossa selviää, ettei ole trisomioita. Eikö se jää huolestuttamaan vielä enemmän, että ehkä kyse onkin jostakin vielä paljon vakavammasta.
turvotus oli 0,6 rv 11+6. Veriseula ei hälyttänyt, oli muistaakseni joku 1/6800. Ikää oli tuolloin 35-vuotta.
Nyt on tulossa np-ultra helmikuussa, jännittää vähän.
eli noin pienillä viikoilla oli turvotusta hieman normaalia enemmän Varsinkin kun ikäriskikin oli jo olemassa (32v). Normaalin vaihtelun raja olisi ollut 1,9mm.
Lääkäri suositteli veriseulaa lisäksi, jolla olisi saanut sitä riskilukua tarkemmaksi.
Keskusteltiin asiasta miehen kanssa ja totesimme, että vaikka riskiluku olisikin suuri, emme kuitenkaan haluaisi lapsivesipunktiota keskenmeno riksikin vuoksi.
Lääkärikin oli sitten samaa mieltä että turhaa ottaa verikoetta jos tulos ei kuitenkaan johda jatkotutkimuksiin.
Jännityksellä sitten odotin rakenneultraa, lähinnä sydämmen rakenteen osalta ja siinä kaikki näytti hyvältä.
Ja terve poika sitten syntyikin.
ja raskaus keskeytettiin rv 15. Keskeyttämiselle jouduttiin anomaan erikseen jo lupa. Sikiölle tehtiin ruumiinavaus. Oli hyvin monivammainen pieni. Elämäni kauhein ja surullisin kokemus.
Turvotusta oli varmaan 6 jos oikein muistan. Sitten menin istkkanäytteeseen ja sikiö oli poikkeava kromosomeiltaan. Olimme jo päättäneet että keskeytetään ja saimme myös luvan siihen. Ruumiinavaus tehtiin sikiölle ja sydämessä oli myös reikä ja jotain häikkää sisäelimissä muutenkin.
Pahinta oli odotus nt-ultrasta keskeytykseen. Ikään kuin olisi halunnut jo heti sen pois sisältään, kun tiesi sen päättyvän jo muutenkin, niin tuntui kamalata kasvattaa sitä.
Nyt olen rv 6 ja menossa istukkkanäytteeseen. Toivottavasti nyt sikiö on normaali.
Ikää minulla silloin 37 v. Olin veriseulassa, en muista kokonaisriskilukua, mutta ei hälyyttänyt. Terve tyttö myös syntyi.
0,5mm ekalla lapsella, tokalla en käynyt np-ultrassa, kolmannella tasan 5mm ja tästä menin sitten lapsivesipunktioon koska turvotus oli niin merkittävä. Mitään vikaa ei löytynyt mutta huoli oli loppuun asti kun ei osiaan kaikki viat löydy punktiolla. Terve poika kuitenkin syntyi. Kolmannella turvotus oli 0,7 ja kävin veriseulassa. Riskilukua en muista mutta oli tosi pieni.
sellaisia sikiöitä, joilla ei ole elinmahdollisuuksia. Hirvittävä määrä raskauksia keskeytetään kuitenkin sellaisten vammojen takia, jotka eivät elämää estä.
Itseäkin huolettaa normaali tulos 1,7mm koska järjestään keltä olen kysynyt ja kirjoitellut, on alle yhden, monella jopa 0,0mm. Mutta nollalla tuntuvat alkavan suurin osa. että mahtaako riski olla veriseulassa sitten kuitenkin kohonnut.
Sitten taas on noita kahden yli reilusti olevia.
Tiedän kaiken tämän kyllä:) ja kaikki eettiset ym keskustelut on lueskeltu joka puolelta. Ajattelin kysellä ihan vain gallupilla arvoja, MIELENKIINNOSTA. tästä ketjusta ei kande tehä väittelyä tms kuten niistä silti aina tulee. tosi tulenarka aihe, tiedän...