Niskapoimu-gallup
Moi
Mitä teillä on ollut niskaturvotus? Jos olette olleet veriseulassa, mikä oli lopullinen riskiluku? Entä hälyyttikö veriseula vaikka np olisi ollut normaali?
Itsellä np 1,7. Jokaiselle täällä mahdollisuus mennä veriseulaan, odotan tuloksia vasta. Ikä 33v, rv testaushetkellä 12+2.
Kommentit (102)
ja mittaaja sanoi että poimu ok, että aika kapea. ja vielä totesi että ei hän kylläkään voi mitenkään hakkua meijän kaveria, kaikki näyttää siltä miltä pitäiskin.
Veriseula+ikäriski jne. 1:510. Ikää mulla 36. Rakenneultrissa jne kaikki ollut ok.
Kuopus 1.7 ja riskiluku 1:98 000. Terveitä lapsia molemmat.
1,6, minulla ikää 31v. Veriseuloja ei täällä automaattisesti vielä oteta, vasta jos on turvotusta. Lääkäri sanoi että 3,3 asti on normaalia.
raskaudessa np 2,6 mm rv 11+5 ja veriseulasta tuli 1:25, joten istukkapunktioon mentiin samantein. Kromosomit oli testatulta osin kunnossa, ja nyt sängyssä tuhisee reipas ja "terve" puolivuotias. Kirjoitin "terve" siksi että tosiaan ei voi tietää mitä aika tuo tullessaan, ja mitä ilmenee myöhemmin. Mutta juuri nyt on kaikki oikein hyvin.
Joku kysyi mitä siinä veriseulassa mitataan. Siinä huomioidaan raskauden kesto, äidin ikä sekä 2 hormonia äidin verestä, en tosiaan muista mitkä ne oli. Omalla kohdallani eräs lääkäri spekuloi sitä että koska imetin vielä raskaaksi tullessani ja veriseulan ottamisen aikaan, voi olla että imetys häiritsi hormonitasapainoa niin että veriseula hälytti "turhaan".
Ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta nyt olen hyvin kiitollinen terveestä lapsesta. Voimia kaikille jotka joutuvat näiden ikävien asioiden kanssa tekemisiin!
En muista enää lukemia, mutta kuopusta odottaessa menin lapsivesipunktioon kohonneiden verikoetulosten jälkeen. Lääkäri kertoi keskenmenon riskistä ja antoi minun tietenkin itse päättää tehdäänkö toimenpide. Päätin, että tehdään kaikesta huolimatta. Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta kova henkinen stressti tuli punktion jälkeen kun maha oli kipeä useamman päivän ja pelkäsin keskenmenoa. En ehkä lähtisi samaan enää uudestaan.
Ultra tehtiin viikolla 13, ja olin 42-vuotias. En päässyt muihin tutkimuksiin, joten mitään riskilukuja en tiedä. Lääkärin mielestä ei ollut suurentunutta riskiä, ja terveen tytön sainkin.
Ja downiahan te poloiset pelkäätte, kun ette pahemmasta tiedä. Minua Siperia nimenomaan on opettanut niin paljon, että enää en turhista asioista stressaa. Voi olla, että Siperia opettaa teitäkin, kun kaiken seulonnan jälkeen putkahtaankin oikeasti vammainen tai sairas lapsi.
En jaksanut enää Downia ottaa vastaan tällä iällä.
Pitäsikö kumartaa Siperiaa, että on opettanut oikein rankalla tavalla?
Oikeasti vammainen tai sairas voi olla myös Down, mutta senhän toki tiesitkin.
sanottiin, että nt ei yksin kerro yhtikäs mitään (paitsi siis jos se on ihan hälyttävän suuri, niin tod näk jotain häikkää on), vaan että se pitäisi aina tulkita veriseulan, iän ym. parametrien kanssa.
Omat ja lähipiirin kokemuksen on jokatapauksessa se, että ihan tajuttomasti vääriä hälytyksiä noista kumminkin tulee.
Olisi ollut armollisempaa.kun ei lasta olisi oikeasti ollutkaan.
yhdistetty turvotus + veriseerumi toi riskiluvuksi 1:450, joka on mielestäni ok, enkä mene punktioon.
Katsotaan sitten synnärillä mikä tuli :)
ikä 33, ei toimenpiteitä. Terve lapsi syntyi.
Olisi ollut armollisempaa.kun ei lasta olisi oikeasti ollutkaan.
0,7. sanoivat että seuraavalla viikolla soittavat jos verikokeessa näkyy jotain. toivottavasti se viikko meni jo ettei uusi vuosi sekoita mitään, että maanataina soitetaan..?
Mutta toivon parempaa tuuria ensi kerralla.
Mulla lukee papereissa, että niskaturvotus 0,27 mm (tarkoittaako se nyt sitten 2,7?) ja riskiluku 1:51 000.
Niin, ja mittaus tehty vkolla 12.
että mittausviikolla kaikilla sikiöillä tulee olla turvotusta. Joten olisin varmaan ollut alle ykkösen tuloksesta myös hieman ihmeissäni.
T. 1,9