Niskapoimu-gallup
Moi
Mitä teillä on ollut niskaturvotus? Jos olette olleet veriseulassa, mikä oli lopullinen riskiluku? Entä hälyyttikö veriseula vaikka np olisi ollut normaali?
Itsellä np 1,7. Jokaiselle täällä mahdollisuus mennä veriseulaan, odotan tuloksia vasta. Ikä 33v, rv testaushetkellä 12+2.
Kommentit (102)
Eikö se huoli vain kasva, jos yksi asia poissuljetaan ja kymmenen pahempaa jää vielä jäljelle?
kyseenalaistakaan ihmiset vähän! Sikiötutkimukset on eettisesti kyseenalaisia. Meillä kolmas lapsi "narahti" niskapoimussa, mutta en halunnut jatkotutkimuksiin. Terve tyttö syntyi.
jaa saavat todennäköisesti syntyä.
että ei riskiä?? Ei saatu mitään suhdelukuja ollenkaan.
Mista vuodesta lähtien np-mittauksia on tehty? Ei ainakaan 80-luvulla vielä?
niin downiin kuin paljon vaikeampiinkin kromosomimuutoksiin. Mikään tutkimus ei voi taata kromosomeiltaan ns normaalia lasta.
sinulle voisi tulla joko down tai paljon vaikeammin kromosomivaurioinen lapsi.
ei haluttu seerumiseulaa.
Ensimmäinen lapsi terve,toista odotellaan.
Ikää 21v.
Löysin oman ketjuni:)
Kauhia huoli oli tuolloin tästäkin asiasta:)
AP ja poika 1 v
halunneet katsoa ollenkaan niskapoimua, koska ei se olisi mitään muuttanut.
t:ap
Yli puolenvälin mennään ja kaikki ihanasti.
Kaikki seulonta yms oli vaivan arvoista todellakin.
t: se alkupään 4,1 mm ja keskeyttänyt rv 17+4, jota pelotti mennä neljättä kertaa lvp:oon. Mutta kaikki kannatti!
se veriseulan riskiluku muotoutuu? (siis np:n lisäksi tietty).
Uskomatonta mitä eroja riskilukemissakin on. Joillain on 1:90000 ja joillain taas 1:5 tms.
En muista enää lukemia, mutta kuopusta odottaessa menin lapsivesipunktioon kohonneiden verikoetulosten jälkeen. Lääkäri kertoi keskenmenon riskistä ja antoi minun tietenkin itse päättää tehdäänkö toimenpide. Päätin, että tehdään kaikesta huolimatta. Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta kova henkinen stressti tuli punktion jälkeen kun maha oli kipeä useamman päivän ja pelkäsin keskenmenoa. En ehkä lähtisi samaan enää uudestaan.
Kun riski keskenmenolle mun kohdalla kasvaa joka ikinen kerta.
mahdollisista vammoista. Vaikka saisit tulokseksi, ei trisomioita, se ei tarkoita että ei kromosomimuutoksia. Kaikkein vähäisintä vammaa, downiahan noissa rskiluvuissa kulmat kurtussa etsitään. Muusta viis.
päättää oman lapsen elämä.
Sama lopputulos.
Kuollut lapsi, jolla olisi ollut se ainoa elämä.
Kuollut lapsi, jolla olisi ollut se ainoa elämä.
Oletkohan ihan järjissäsi???
mikäs tää ketju o?