Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kummilahjaksi, onko kummilusikka jo vanhanaikainen?

Vierailija
01.01.2010 |

Mitä nykyään kummi hankkii? Valokuvakehys, soittorasia, pankki vai mitä? Onko lusikka "pois muodista", niitä annettiin paljon ainakin 70-luvulla?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin toiselta kummilta lusikan ja toiselta kehykset. Meillä aina ollut tapana, että sylikummi hankkii lusikan ja toinen kummi kehykset.

Vierailija
2/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muodista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kastaminenkin on vanhanaikaista. Vanhanmallisia kastepukuja ei ainakaan enää käytetä. Ovat tosi out, ja käytössä on esim. tyttövauvoilla kiiltävät legginsit ja joku muodikas tunika. Pojalla puuhapete-verkkapuku.

Lahjaksi annetaan hopeinen tutti tai soittorasia tai liput vauvamusiikkikonserttiin.

Vierailija
4/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehykset ovat suosittuja ja kaikki niistä yleensä pitävät. Itse en ole ollut kertaakaan ristiäisissä, joissa lapsi olisi saanut lusikan. Mutta eihän se huono ole.

Kakkoselle, vai mikä se nhyt oli. En ole ikinä kuullutkaan, että lapsen vanhemmat PYYTÄVÄT mitä kummi ostaa. Eiköhän se kummi saa ihan itse valita mitä ostaa, olis sylikummi tai ei.

Vierailija
5/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sylikummin pitää hankkia lusikka. Itse sylikummina olen aina hankkinut jotain muuta.

Vierailija
6/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä kymmenissä ristiäisissä joita olen viime vuosien aikana kiertänyt. Lusikkaan en muista törmänneeni, mutta me 70-luvulla syntyneet niitä varmasti saimme.

Vierailija
7/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikka paljon kivempi lahja.

Vierailija
8/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselta kummilta sai kehykset ja sylikummilta sellainen hopeisen putkilon, johon kaiverretaan lapsen tiedot ja jonka sisällä on paperirulla, johon vanhemmat/kummi itse voi kirjoittaa lapsen tiedot. Minä tykkäsin siitä kovasti!

Vierailija
9/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytölle että pojalle käy rannekoru, pojallakin on rannekoru missä olevassa pienessä laatassa ristiäispäivämäärä.

Vierailija
10/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoselle, vai mikä se nhyt oli. En ole ikinä kuullutkaan, että lapsen vanhemmat PYYTÄVÄT mitä kummi ostaa. Eiköhän se kummi saa ihan itse valita mitä ostaa, olis sylikummi tai ei.

Kummit kysyvät mitä haluan heidän hannkkivan ja sitten pyysin sylikummilta lusikan ja toiselta kummilta kehykset.

Taitaa olla karjalainen tapa, jonka olen perinyt äidiltäni. Itse olen kysynyt sylikummina ollessani, että ostanko lusikan?

Vierailija
11/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä usean viestin voimalla. Itse tykkäsin soittorasiasta jonka lapseni sai.

Vierailija
12/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä usean viestin voimalla. Itse tykkäsin soittorasiasta jonka lapseni sai.

En ole muita viestejä kirjoittanut.

Vierailija
13/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

karjalainen tapa, sillä täällä etelä-suomessa en ole nähnyt lusikoita hankittava, mutta aivan hyvä lahjahan sekin silti on.

Vierailija
14/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eniten menee kehyksiä, seuraavaksi eniten soittorasioita, jonkin verran pankkeja. Lusikoita täälläpäin menee harvakseltaan. Ei ole mikään sylikummin velvollisuus ostaa lusikkaa, en ole ikinä kuullutkaan.

Vierailija
15/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että jokainen kummi ostaa sitä mikä parhaimmalta tuntuu oli sitten lusikka,kehys ym. Pääasia on muistaminen eli pitääkö joka asiasta tänä päivänä tehdä mahdollisimman hankalaa.

Vierailija
16/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lusikan ja muut sitten muuta.

Paitsi itse en saanut kummilusikkaa sylikummilta vaan toisilta kummeilta, jotka itse halusivat ostaa sen lusikan.

Ja yleensä tuosta ei edes kysytä vaan se on "itsestään selvyys".

Ja mullakin on karjalaiset juuret.

Vierailija
17/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Savosta ollaan!

lisäksi kummit on ostaneet mm. kehyksen, pienen vauva sormuksen (jonka voi laittaa ketjusta kaulaan), lasten Raamatun, pienen ristikorun kaulaan, astiastoa, hopealusikoita.

Muilta vierailta valokuva-albumeita, vauvakirjoja, vaatteita, tossuja, leluja, tauluja, Kalevala-koruja, rukouskirja, paksu satukirja, pyyhkeitä, lasten astiasto...

Vierailija
18/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suvuissamme on tapana ollut, että sylikummi ostaa lusikan. Omille lapsillenikin olen näin toivonut ja omille kummilapsilleni hankkinut. Aina voi kuitenkin kysyä vanhemmilta, täytyyhän nimi joka tapauksessa kysyä, jos haluaa jotain kaiverruttaa, mikä se sitten onkaan.

Entäpä rippilahja? Omasta mielestäni vanhemmat hankkivat ristin, kummityttöni äiti taas vihjaili, että se olisi kummin "velvollisuus". En haluaisi ostaa kultaista ristiä, koska upeat ovat tosi kalliita, mutta onhan sekin tyhmää, jos lapsi ei saa ristiä ollenkaan- Älkääkä nyt vastatko mitään rippikoulun ja ristien turhuudesta, kiinnostaa ainoastaan, kenen homma ristin ostaminen mielestänne on!

Vierailija
19/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sylikummin tehtävä on hankkia lusikka. Onko lusikka jotenkin "parempi" lahja kuin muut? En muista olleeni ristiäisissä joissa vauva olisi saanut lusikkaa... Ei taida olla ainakaan täällä "muotia". Ehkä sitten joku savolainen/karjalainen perinne?

Vierailija
20/39 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 10 ristiäisissä, Helsingistä Kajaaniin.