Mitä kummilahjaksi, onko kummilusikka jo vanhanaikainen?
Mitä nykyään kummi hankkii? Valokuvakehys, soittorasia, pankki vai mitä? Onko lusikka "pois muodista", niitä annettiin paljon ainakin 70-luvulla?
Kommentit (39)
itse tahtoisin lusikan ja toisille ostaisin itse myös sellaisen.. :) juuri miehen siskontyttö sai ihanan nallelusikan.
onpa kurjaa luettavaa. Sylikummina en koskaan ole hankkinut lusikkaa, olenko tehnyt virheen? olenko hankkinut huonomman lahjan kun olen ostanut kehykset????
meidän kaikki lapset ovat saaneet lusikan. Ja itse ainakin tykkään ja käytössä ovat edelleen. Kaikki muu päätyisi kaapinkätköihin. JOs kyseessä olisi tyttö, niin kaikki koruthan olisivat kivoja...
oman kokemuksen perusteella juuri ne päätyvät kaapin perälle. Kehys sen sijaan on esillä kirjahyllyssä. Kummilusikalla ei kuitenkaan raaski syödä arkikäytössä.
Aiemmin on ollut käytössä mutta nyt "vtriini"kehyksessä keittiön seinällä ja on muuten ihanan näköinen, patinoitunut ja arvokas!
Ja annan sen esikoiselleni kun hän muuttaa sitten joskus omaan kotiinsa :)
eikä sitä tule välttämättä laitettua hyllyyn koristeeksikaan. Siksi joku selkeästi koriste-esineeksi suunniteltu juttu olisi mun mielestä kiva. Esim. rahapankki, valokuvakehys tai soiva "aarrearkku". Itse koen hammasrasiat yms. turhiksi.
Ja meidän suvussa lusikan hankkii aina sylikummi. Loput tuovat jotain muuta.
Itse olen kummina useammalle, ja osalle olen vienyt lusikan, toisille taas kehyksen, sen mukaan olenko sylikummi vai en.
mun mielestä se ainoa oikea. Meillä kummit, molemat, ilmoittivat että eivät osta lusikkaa (vaikka ei edes pyydetty), koska se on kallis. Sitten tuli tilalle jotain ihme 10 euron krääsää...
Oli pakko ostaa se lusikka itse.
lusikan ostamatta sen takia, että se maksaa jotain 70 euroa. Niin meilläkin lasten kummit, ostivat jotain hammasrasioita tms.
Mikä sitten ärsytti todella paljon, oli se, että tuon hammasrasian lisäksi tuli lahjaksi jotain hörhelövaatteita ja leluja, jotka kaikki on yhteensä maksanut takuulla enempi mitä tuo kummilusikka olisi maksanut! Aargh...
Onneksi itse ei olla niin köyhiä ja kipeitä, että nyt joku muutaman kympin lusikka kaataisi talouden.
Kyllähän noita kummilusikoita löytyy edullisemminkin :)
Minä ostin tälläisestä nettikaupasta:
http://www.hopeatukku.fi/kummilusikat_cat_201.html
Maksoin kaiverruksen kanssa tuollainen nalle kummilusikka vaan 55 euroa. kun yleisesti tuo kaiverruskin maksaa jo sen 10 euroa. Eli aika kohtuu hintainen ostos minun mielestäni...se on kuitenkin kummilahja, kertaluontoinen ostos :)
Kummin alkuperäinen tehtävähän EI ole olla kalliiden lahjojen ostelija, vaan tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa! Eli turha valittaa, jos ei saa monen kympin lahjoja!
Toiselta kummilta sai kehykset ja sylikummilta sellainen hopeisen putkilon, johon kaiverretaan lapsen tiedot ja jonka sisällä on paperirulla, johon vanhemmat/kummi itse voi kirjoittaa lapsen tiedot. Minä tykkäsin siitä kovasti!
Oikea käyttöesine eikä lainkaan turha.
Voit kysyä vanhemmilta onko heillä jotain lahjatoivetta kummeilta ja voit antaa esimerkiksi jotain vaihtoehtoja mitä olet ajatellut.
Ainakin sen vuoksi hyvä kysyä ettei tule samoja lahjoja.
Meidän poika sai (ei kummeilta) kaksi samanlaista pankkiautoa :) toisen olisi saanut vaihtaa, mutta emme halunneet, koska toiset oli vartavasten juuri sellaisen hankkineet. Eikä yhtään haittaa vaikka niitä kaksi onkin.
luin kirjoituksen jälkeen vasta tätä ketjua...
ja kaiverruksen voi laittaa ja usein myös laitetaan jälkikäteen. kaikki ei edes halua nimeä etukäteen paljastaa ei edes kummeille.
jossain liikkeissä on kaiverruslahjakortti ja toisissa saa kaiverruksen jos heidän liikkeen tarra on lahjassa (näin tietävät että heiltä ostettu ja kaiverrus kuuluu samaan hintaan)
Meidän tyttö sai ristiäislahjaksi kummeilta lasten elokuvia ja lakanat :) ihan hauskoja lahjoja, mutta jotain pysyvämpää ja kaunista muistoa olisin toivonut vauvalle päivästä jäävän.
vaikkapa Kalevala-korulla. Voi käyttää vaikka sokerilusikkana, jos ei muuta keksi.
En kyllä ymmärrä miksi kaikki perinteet pitäisi unohtaa, minun mielestä hopeinen kummilusikka on hyvä, koska se on myös tarpeellinen ja hyvä käyttöesine. Ostin itsekin joitain kuukausia sitten lusikan tuolta samasta kaupasta.
http://www.hopeatukku.fi/kummilahjat_cat_2.html?jsh_id=8ac490f8b452d668…
mutta hinnat ovat nousseet aika lailla. Mutta ymmärtäähän sen kun hopean hinta on noussut niin mieletömän paljon, samoin kun kullan, melkein 70% vuodessa noussut.
Kummilusikanhan ei ole pakko olla hopeaa?
https://www.yhdestapuusta.com/tuotteet.html#!/Kummilusikka/p/138078159/…
kehys tms.
Meillä päin muut kummit antavat lahjaksi kehyksen, kastesormuksen tai pankin. Muut on aika harvinaisia lahjoja.
Tuosta rippilahjasta. Meillä päin ristin ostavat joko vanhemmat tai sitten mummi/vaari tai joku muu sukulainen, yleensä ei kummi. Itse sain ristin lahjaksi sedältäni ja hänen perheeltään (ja tuo oli oikeastaan ylläri tai se, että setä edes viitsi raahautua paikalle selvin päin).
Mutta olen kyllä kuullut muutamalta muualta muuttaneilta tutuilta, että kummin tehtävä on hankkia pieni kultainen rippiristi. Mutta tuo "kommentti" on harvinainen.
T. 19 (?)