nyt rehellisesti vastatkaa!
kenen mies
syöttää lasta/lapsia
hoitaa yöllä ja yleensäkin
vaihtaa myös kakka vaippoja vaikka äiti on paikalla
siivoo himassa/laittaa ruokaa
päästää sinut ulos ja hoitaa vauvan/lapsen läpi yön murisematta sinulle?
ja myös aamulla herää siinä 7 auttamaan hoidossa?
meillä ku minä teen nää kaikki, todella harvoin mies laittaa ruokaa meille, ja välillä syöttää vauva pullosta kun olen sen valmiiksi laittanut...
osallistuuko liian vähän? pitääkö tyrkyttämällä tyrkyttää vauvan syliin ja sanoa että perkele olet isä hoida myös?????
Kommentit (71)
kaikkien vastanneiden miehet töissä? ap
Joskus toki joutuu sanomaan että hei, nyt on kyllä sun vuoro vaihtaa tämä vaippa tai antaa lapsille ruokaa, kun ei se aina itse huomaa. Mutta tekee kuitenkin mielellään nurisematta. Mielellään myös päästää minut harrastuksiin tai baariin, oikein tyrkyttää että mene nyt kun et ole aikoihin ollut.
Joskus toki joutuu sanomaan että hei, nyt on kyllä sun vuoro vaihtaa tämä vaippa tai antaa lapsille ruokaa, kun ei se aina itse huomaa. Mutta tekee kuitenkin mielellään nurisematta. Mielellään myös päästää minut harrastuksiin tai baariin, oikein tyrkyttää että mene nyt kun et ole aikoihin ollut.
täällä puhutaan, onko nää kaikki isät työttömiä, vai lapset vielä alle 3v?
Puhutaan vaipanvaihdoista, yöllä hoitamisesta yms. Kannattaa lukea se aloitus ennen kommentoimista.
Töissä olen itsekin. Vai onko ap:n mielestä miehen työssäkäynti joku syy olla osallistumatta mitenkään kotihommiin? Että naisella alkaa toinen työpäivä sitten itse töistä kotiuduttuaan?
Töissä olen itsekin. Vai onko ap:n mielestä miehen työssäkäynti joku syy olla osallistumatta mitenkään kotihommiin? Että naisella alkaa toinen työpäivä sitten itse töistä kotiuduttuaan?
ku mies sanoo että ei jaksa duunipäivän jälkeen mitään ja menee nukkumaan 3 tunniksi... sitä vaan mietin että miksi menee ku se työ on todella helppoa...
ap.
ja mulla alkaa jo olla aika paha mieli ja neljän seinän sisällä oleminen on jo aika tuskallista..
eikä mummit kuulemma ota hoitoon eli ei sieltäkään apua... ystäviä en halua vaivata...
mutta minä olen kuitenkin iloinen vauvasta olen vaan vähän väsynyt...
ap siis
toimii näin, paitsi etten ole öitä poissa kotoa (Miksi olisin?!?).
En ole koskaan vaihtanut vaippoja yöllä ja mies syöttää soseet & tekeekin niitä ja lisäksi kylvettää lapsen aina.
Hyvin on toiminut eikä ole tarvinnut pakottaa mitään tekemään, en myöskään seiso vieressä arvostelemassa/neuvomassa miestä, osaa kyllä oman lapsensa hoitaa
Silti osallistuu kaikkeen, koska pitää perhettään tärkeänä. Arvokysymys.
Ap, nyt kyllä kannattaisi keskustella asiasta vakavasti. Tai sitten vaan lykkäät vauvan miehelle sen kummemmin neuvottelematta ja ilmoitat lähteväsi nyt jumppaan/baariin/shoppailemaan.... kyllä se pian oppii, kun kerran-pari viikossa vain OTAT sitä sinulle kuuluvaa omaa aikaa.
Ja silti osallistuu ihan kaikkeen!
mutta ei sen paremmin ruuanlaittokaan joten onneksi mies tekee safkaa parhaillaankin :)
Ja silti osallistuu ihan kaikkeen!
Mitä sinä teet sen kymmenen tunnin aikana kun miehesi on töissä?
paitsi ruokaa harvemmin. Ei ole siinä mikään haka. On vielä maasta, jossa tiukemmat sukupuoliroolit kuin Suomessa.
työssäkäynnin ohella. Mutta vasta nyt kun itsekin käyn töissä, tajuan, miten raskasta olisi sen päälle vielä heräillä kaiket yöt.
Eli ajattelen kyllä, että kotona olevan vanhemman PÄÄvastuulla on yöheräilyiden hoitaminen.
koen et siivoaminen ja pyykkääminen on mun vastuulla enempi, josta kyllä aika ajoin mätkätän. Ja aamuisin auttaa tarhaan lähdössä mut useinmiten mä vien mut mies kyllä hakee.
Kyllä ilman muuta teen noita kaikkia, miksi äidin pitäisi lasta suurimmaksi osaksi hoitaa?
Käyn itse töissä ja emäntä hoitaa lasta työajan. Työajan jälkeen hoidetaan tasapuolisesti; minä teen yleensä meillä ruoan joka tapauksessa, eli se nyt on yleensä töiden jälkeen ensimmäisenä. Emäntä on koko työpäivän hoitanut lasta, niin tuntuu ihan luonnoliselta että annan hänen vaikka lähteä kauppaan (jos haluaa) tai ottaa vaikka päikkärit, jos siltä tuntuu.
Illan aikana aika tasapuolisesti vaihdellaan vaippaa, syötetään ja pidetään vauvalle seuraa.
Myös yöt menee aika tasapuolisesti, tosin meillä vauva ei herää kuin yleensä kerran aikasin aamulla ja pienen velliaamupalan jälkeen maittaa yleensä uni siihen asti, että lähden töihin. Emäntä ehkä jonkin verran herää enemmän öisin, että saan töitä varten kohtuulliset yöunet, mutta aika tasan yösyöttämisetkin menee.
Kannattaa ehkä keskustella asiasta miehen kanssa, jos avunanto ei tule automaattisesti.
Jos ollaan molemmat kotona, niin olettaa kyllä minun tekevän kaikki lapsiin liittyvät jutut. Meillä on kolme lasta, iät 3 kk-5 vuotta. Siksipä lähden yksin esim. automarkettiin tai asioille, hoitaa kyllä lapset kun en ole paikalla. Tosin tällä hetkellä kuopus vielä täysimetyksellä, niin kauan en voi olla pois.
Osaamisesta ei ole kysymys, olen ollut kaksi kertaa yksin etelänlomalla ja silloin on hoitanut kahta vanhempaa yksin ja hyvin on mennyt.
Silti osallistuu kaikkeen, koska pitää perhettään tärkeänä. Arvokysymys. Ap, nyt kyllä kannattaisi keskustella asiasta vakavasti. Tai sitten vaan lykkäät vauvan miehelle sen kummemmin neuvottelematta ja ilmoitat lähteväsi nyt jumppaan/baariin/shoppailemaan.... kyllä se pian oppii, kun kerran-pari viikossa vain OTAT sitä sinulle kuuluvaa omaa aikaa.
nalkuttamista jos noin tekisin? niinkuin kutonen just sanoi... en vaan halua mitään ylimääräistä riitaa... en vain ymmärrä miksi se on niin vaikeaa sille ymmärtää että yhteinen lapsi on, vaikka minä halusinkin sitä enemmän kuin mies. olisko siis tässä se juju???
AP...
Tosin minä olen hoitanut yleensä kaikki yövalvomiset, toki ottaa senkin vastuun jos joskus pyytäisin.
Osallistuu aika hyvin kaikkeen, paitsi aamulla ei herää lasten kanssa, elää yötyönsä mukaisessa rytmissä. Käymme yhdessä "viihteellä", jolloin lapset ovat mummulla, joten ei ole tullut tarvetta lähteä yksin ja jättää lapsia miehelle.
Tavalliset yöheräämiset hoidan minä, koska imetän ja olen herkistynyt heräämiseen. Jos lapset kipeinä ja valvottaa muuten ja mies kotona, mies hoitaa ne yksin ja mä nukun.
Lasten välissä töissä ollessani, lasten ja kodinhoito jakaantui täydellisesti puoliksi, kun molemmat tehdään epäsäännöllistä vuorotyötä, eli hoitopäiviä kodin ulkopuolella lapsella vain 10/kk. Eli molemmat "joutuivat" lasta hoitamaan vapaapäivinään yksin, kun toinen vanhempi töissä.
Mies myös hoiti sujuvasti esikoista minun sairaalassa ollessa kun tokaa odotin (viikon) ja tietenkin synnyttämässä ollessani (4vrk).
Toki on joskus tilanteita, että on erimielisyyksiä asioiden luistamisesta, etenkin mies on kiukkuinen väsähtäessään. Niihin auttaa ne päiväunet.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä, helpoimmalla pääsee, kun tekee itse sen minkä jaksaa ja on vaatimatta toiselta mitään. Siis nalkuttamatta - meillä mies herää todellisuuteen, kun tiskivuori pursuaa tiskipöydältä tai roskapussit kerääntyy ulko-oven eteen...