Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***Toukokuun toukat 2010 tammikuuhun***

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin ei olisi niin kauheasti kerralla asiaa...

Mutta siis. Törmäsin tänään ihanaan nimeen. Kahtotaan, mitä mies on mieltä. Toinenkin kiva ja epätavallisempi nimi olisi mielessä ja yksi kiva, mutta ihan kamalan yleinen... Päätä siinä sitten. Mutta nyt on sentään melko hyviä vaihtoehtoja. Itse en ehkä kastaisi toista lasta. Ensimmäisen kanssa en jotenkin edes tullut ajatelleeksi. Sitä meni vaan valtavirran mukana. Mut miksi ihmeessä? Toisaalta luulen, että mies haluaa. No, katotaan nyt... Meillä ne sairaalan kaavakkeet menevät sähköisesti suoraan neuvolasta ja nimeä ei kuulemma niihin enää laiteta. Hätäkasteen ollessa tarpeen, kysyvät niitä sitten sairaalassa.

Joulusuklaat eivät onneksi olleet saaneet aikaan kuin yhden lisäkilon. Eli nyt olisi 5kg kasassa. Vähemmän kuin viime kerralla, että saa kelvata. Kovasti odotan, että pääsis sitten synnytyksen jälkeen taas normaalisti liikkumaan. Viimeksi olin heti ihan oma vanha itseni ja kivut tosiaankin jäivät synnärille. Kilot kylläkään eivät... No, ei oteta turhaa stressiä siitä.

Väsymys on täälläkin ollut melkosta koko ajan. Luulenpa, että tolla vähällä liikkumisella on ollut osansa. Mut toi mammajooga on kyllä tuntunut tosi hyvältä.

Mitähän vielä? Niin, Esmeralda: Ei sitä isyyslomaa vielä tarvi tietää. Sitä voi hakea sitten jälkeenpäinkin jonkun aikaa. Tarkista kelan sivuilta.

Mut josko siitä oli jo sitten taas toviksi... Mukavaa kevään odotusta toivottelee hän :) Niin, ja ollaan onnellisia!!! Se oli käsky :) (kun joku pyysi...)

Tuollaanen75, rv 23+0

Vierailija
42/77 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sitten taas hetkeen kirjoitelut, vaikka olikin tarkoitus aktivoitua sen suhteen..

Eli käytiin ultrassa taas viime viikolla, oli sitten jo neljäs kerta. Näitä monikkoraskauden iloja; paljon ultria ja lääkärikäyntejä.. Vieläkään ei toinen jampoista suostunut näyttäytymään kunnolla, vaan piileskeli osittain lantioluun takana, siitä ei sitten edes saatu mittoja otettua. Lääkäri kuitenkin arvioi, että olisivat sunnilleen saman kokoisia ja ihan oikeilla viikoilla mennään edelleen koon puolesta :) Seuraava ultra sitten 11.2.

Miun sairasloma vaan jatkuu, lääkäri epäili jo etten enää palaa töihin ennen äitiyslomaa. Eli selkä ei edelleenkään kestä pitkään istumista. Tukivyö on auttanut onneksi jonkin verran. Edelleen kuitenkin pystyn hyvin kävelemään, seisomaan, makaamaan, uimaan yms. Ultrassa lääkäri totesi toisen vauvoista olevan niin alhaalla, että ellei se nouse "kaverinsa viereen", ei istuminen helpotu. Kävin tosin myös fysioterapeutin luona tällä viikolla, joka taas arveli selkäkivun johtuvan si-nivelen löystymisestä. No oli kummin vaan, niin vaiva ei ilmeisesti helpota ennen synnytystä... :(

Täytin eilen Kelan paperit, eli nyt on sitten hakemukset laitettu eteenpäin. Samalla piti jo hakea sairaspäivärahaa, koska olen ollut saman vaivan takia töistä pois yli 30 päivää. Eli palkka ei sitten enää juokse..

Meillä oli ajatuksena kastaa lapset. Kuulume molemmat kirkkoon, vaikkemme erityisen uskovaisia olekaan. Kai me sitten vaan ns tehdään niin kuin kuuluu, kerrankin ;) Kummitkin ollaan jo valittu ja juteltu heidän kanssaan. Valitsime kummeiksi hyviä ystäviämme, emme sisaruksiamme.

Tiistaina oli ensimmäinen perhevalmennus. Neuvolasta meidät ohjattiin ns yhtä lasta odottavien perhevalmennukseen. Soitin eilen monikkoperheyhdistykseen, jossa neuvottiin tulemaan heidän järjestämäänsä monikkoperhevalmennukseen. Kuulemma sisällöt aika erilaiset, koska kuulemma niin raskaus kuin vauva-aikakin ovat aika eilaisia kun on kaksoset. Tiedä siitä sitten... Kerran meitä kuitenkin vielä neuvottiin menemään tuohon normaaliin perhevalmennukseen, siis silloin kun puhutaan kivunlievityksestä synnykseen. Muuten sitten monikkojen valmennukseen. Sen eron noissa huomasin jo nyt, että täällä Espoossa normaalia perhevalmennusta on 4*2 tuntia, kun monikoille pääkaupunkiseudulla on vaan 2 tuntia. Monikkojen perhevalmennus tosin on sairaalassa..

Kestovaippoja meilläkin olisi tarkoitus alkaa käyttämään. Saa sitten nähdä kuinka iso rumba siitä tulee. Jotenkin vaan tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.

Mutta nyt taas lepäämään hetkeksi.

Kati ja Jampat rv24+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa jos kirjoittelisi..

Ensin vaikka sitä omaa napaa.. Tänään oli toinen rakenneultra ja kaik oli hyvin ja kaik näkyi mitä pitikin, ainakin suht selkeesti.. Ihan vastasi viikkoja. Lääkäri sanoi, että painoa ei saisi yhtään tulla lisää ja että toiseen sokerirasitukseen olisi päästävä.

Kysyin myöskin mahakivuista niin normaalia. Tosin totesi sitten, että toisen lapsen kohdalla niitä ei niin pitäisi olla, mutta on silti normaalia.. Itse en vaan ymmärrä, että miten voi olla normaalia jos kipu tulee kun laitan 10kg painavan esikoisen vaikka autoon istuimeen niin sen jälkeen mulla on maha vartin kipee ja kävelykin sattuu.. Tai jos nostan mein raskaampia rattaita niin tulee tosi jykeviä kipupiikkei vatsaan.. Mut kait se on sitten normaalia.. ..tosin tätä lääkäriä tuntui enemmän kiinnostavan hänen oma atooppinen ihottuma oikeassa kädessä..

Mitähän muuta.. Ei varmaan kummempia.. Pinna on kireellä kuin viulunkieli koko ajan ja esikoisen itkua ei jaksaisi millään.. Mutta semmosta se on ollut koko tämän raskauden ajan.. Toivottavasti joskus helpottaa tämä pinnan kireys.. On aika raskasta olla viisikin arkipäivää neljään saakka päivällä kahdestaan esikoisen kanssa, kun päivä on parhaillaan kuuesta tunnista niin että viisi huudetaan..

Selkäongelmista.. Itse olin esikoisesta kun syntyi 04/09 niin joulukuusta 12/08 siis pois töistä selän takia.. Ihan sama missä asennossa ol niin hirvee kipu.. Nyt on selkä ollut huomattavasti paremmassa kunnossa.. Mut kattoo mitä loppuraskaus tuo tullessaan..

Tarvikkeista.. Me ei osteta mittään vauvalle kun esikoinenkin niin pieni tosiaan vasta.. Vauva nukkuu kehdossa ja sitten kun sen pitää siirtyä pinnasänkyyn niin esikoinen siirtyy siitä normaaliin sänkyyn.. Vaatteet perii isosiskolta, tosin jos on poika niin sit pittää ostaa vähän vaatetta.. Turvakaukalo on esikoiselta perittävänä tuolla, et sit aikanaan pitää ostaa toinen turvaistuin kun ne on päälekäin käytössä.. Ja siinä ne sit oliki mitä tarvii.. Syöttötuoli ehkä ostetaan toinen tai aika varmasti.. Tai tuo mikä meillä nyt on peritty mut toiselle siis pittää ostaa uusi..

Ja tuplarattaat pittää ostaa. Lastentarvikkeessa kattelinkin yksiä emmaljungia niin 700e. Semmoiset sit hakee ku ekat äitiysrahat tulee. Ja sit 100e maksaa paketti niihi jos ottaa jalkasuojan, kantokassin, hoitolaukun ja sit oli joku muuki, mut ei me tarvit kuin jalkasuoja ja kantokassi..

Laitamme piakkoin myyntiin nuo meidän emmaljungan yhdistelmärattaat.. Hyvä jälleenmyyntiarvo ja ku vuos on takuutaki viel jäljellä.

Huuto.netis on muuten myynnis myös kestovaippoi mulla. Mitä ei esikoisel tarvittu ja seuraavallakaan ei, kun käytämme fuzzeja vaan alkuun.. Et sielt voi kattoo jos joku alkaa kestoilee, outi1985 nimimerkin takaa löytyvät. Yksi taskari ja yksi all in..

Nii joo liikkeitä en vieläkään tunne, mut kuulemma istukka pehmentää sitten niin paljon..

Hätäkastenimistä.. Esikoinen syntyi sektiolla niin ei ne tyksis niit papereit kysyny vaan siinä piti sit lääkehuuruis leikkauspöydällä osata kertoa nimet tytölle ja pojalle..

Hirveesti tääl on väki käyny neuvolassa.. Mulla se toinen aika tosiaan on vasta tuolla ens kuussa, että tässä joutuu edelleen odottelemaan..

Äitiyspakkauksesta.. Itse otan rahana, kun esikoisen kaikki kamppeet siitä vielä täysin kuosissa niin mitäs me toisella samanmoisella.. Ja eipä siel nyt tuos uudes paketis niin miellyttäviä asusteitakaa ollu, et..

Synnytyksestä täällä ollaan puhuttu.. Itse en halua ajatella koko asiaa lainkaan ja jos saisin päättää niin en synnyttäisi tätä lasta lainkaan. Esikoisen synnytys oli jotain niin traumaattista ja päättyi lopulta sektioon, että en haluaisi koskaan enää kokea sellaista. En halua edes ajatella koko synnytystä. Mitkään lääkkeet eikä mitkään auttaneet edes.. Pelkopolille odottelen, että saan ajan sit joskus ja jos joku siel sit kertois miten tämä muksu saatais ulos..

Kastamisesta.. Tämän lapsen vielä kastamme mutta seuraaville ei kummeja riitä. Tosin kirkossahan on se laki nyt tulossa et yksi kummi vain riittäisi, että ehkä sitten saisimme mahdolliselle kolmannellekin lapselle kummin mutta tälle riittää vielä, eli täällä kastetaan :P

Selän kutiamisesta joku sanoi niin täällä kanssa selkä kutiaa hirveästi.. aikaisemmin oli jalat ja sitten se muuttui selkäkutinaksi.. tosin se on helpottanut kylläkin jo..

Jean kyseli koska äitiyslomalle meinataan jäädä. Niin saako sen muka päättää? Ei täällä ainakaan.. Se on se yks päivä millon se alkaa ja varhennetul voi jäädä jos on ns. sikiölle vaarallinen työ.. Mut ei muuten täällä saa mittään kyl päättää :o Jos sais niin minähän jäisin varhennetulle niin ei jäisi tähän väliin yli 80pvä kituutusväliä kun ei ole rahaa..

Joo mut täs on koko päivä menty siel sun tääl niin nyt meen sohval pötköttelee..

Verticia & vuokralainen Rv 22+1 oliskos :)

Vierailija
44/77 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipat vaan taas. Yritän tällä kertaa muistaa mistä pinossa on keskusteltu ja kommentoida niitä enkä vain omia juttujani(vaivojani)

Synnytyksestä...enpä ole sen suuremmin sitä ajatellut. Lähinnä siinä muodossa että toivon tämän vauvelin pysyvän matkassa mukana rv35 asti jotta pääsemme Hyvinkäälle synnyttämään. Jostain syystä en NKL halua. En tiedä miksi. Sama juttu oli esikoisestakin. Ja sitten mielessä esikoisen hoitojärjestelyt sitten kun tämä pikku kakkonen päättää putkahtaa maailmaan. verkostoa ei niin hirmusesti ole tässä lähellä joten toivottavasti osuu iltaan tai viikonloppuun lähtö.

Äitiyslomasta. Alkamisajankohdan saa itse päättää välillä 30-50 pvä (mustaa kalenteripäivää) ennen laskettua aikaa mutta se pitää aloittaa 30 pvä ennen LA:ta. Kelan sivuilla on aika hyvä laskentaohjelma joka laskee nuo päivämäärät suoraan. Itse olen jäämässä huhtikuun alusta. Siihen osuu pääsiäinen niin että äippäloma alkaisi oikeasti 9.4 mutta tuskin menen kahdeksi päiväksi pääsiäisen jälkeen enää töihin vaan otan jotain lomapäiviä. Äitiysavustuksesta päätin ottaa pakkauksen. Mielestäni summa on aika pieni verrattuna laatikon tavaroihin mutta tämähän on makuasia. Odottelenkin että milloin pakkauksen saan kun tiistaina vein paperit kelaan.

Mitäs sitten, nimiä ja ristiäisiä. Meillä kyllä kastetaan ihan perinteisin menoin pienessä piirissä. Nimet on jotakuinkin valmiina. Mies keksi ihanan tytön etunimen ja pojan nimi on jo edellisestä raskaudesta jäljellä mutta sen suhteen ollaan vähän kahden vailla. Ei ehkä ole enää se nimi joka halutaan.

Valittamisesta... Olen itse ajatellut asian niin että kaikesta ei jaksa miehelle valittaa eikä ymmärrystäkään aina löydy, tulee vaan enemmän huolestumista ja minulle tämä pino on ollut ihanaa vertaistukea. Esikoista odottaessa tunsin itseni epäonnistuneeksi naisena kun raskaus ei mennytkään "oppikirjan" mukaan vaan oli supistuksia ja vuodelepoa. Vielä pitkään vauvan syntymän jälkeen koin että minussa on jokin vika koska kaikki vauvakavereiden äidit olivat kokeneet ihanan normaaliraskauden ja voineet hyvin ja minä olin kovasti erilainen.

Nyt on ollut ihana lukea että on muitakin joilla raskausaika ei ole ehkä elämän parasta aikaa. Että muutkin ovat huolissaan ja joutuvat olemaan sairaslomalla. HUomata ettei minussa olekaan mitään vikaa vaan että raskausaika ei vaan ole minun kohdallani sitä elämän parasta aikaa voinnillisesti. Toivottavasti minua ei nyt ymmärretä väärin. Tässä ei pitänyt olla mitään negatiivista ketään kohtaan mutta voi olla vähän vaikeasti selitetty. olen tätä miettinyt kovasti.

No nyt sitä omaa napaa. NEuvolassa käyty alkuviikosta ja painoa oli tullut 3kg kuukauden aikana ja terkkari oli tyytyväinen:) edelliskerralla oli paino laskenut joten nyt oli hyvä. Muuten kaikki ok. Supistuksia on ollut, välillä aika paljonkin. Niitä taisi täällä olla jollain muullakin jo ollut. Supistukset tekivät edellisessä raskaudessa pahojaan joten niitä olen nyt pelännyt aika paljon. Neuvolalääkäri on kahden viikon päästä ja jännittää kovasti se kohdunsuun tilanne. Toivon että nämä supistukset ovat antaneet kohdunsuun olla rauhassa ja voin jatkaa "normaalielämää" vielä jonkin aikaa. Yritän myös ajatella enemmän positiivisesti että jonkin verran niitä pitääkin olla mutta katsotaan. Voi olla verenpaine pilvissä neuvolalääkärissä kyllä. Välillä vaan iskee pelko ja epätoivo että jos tilanne onkin jo aivan kauhea...

Eiköhän tässä nyt ollut romaanin verran jo tekstiä. Pitäisi saada kirjotettua useammin niin ei tulisi niin pitkää juttua kerralla.

Voikaa hyvin!

Heffis 23+6

Vierailija
45/77 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkanen sen kun paukkuu. Ulkona on ollut mielettömän kaunista (näin sisältä katsottuna). Tekis niiin mieli päästä hiihtämään sun muuta. Toisaalta on kivaa, että tää kykenemätön kausi osuu nyt talveen ja pimeeseen aikaan niin sitten kesällä pääsee taas nauttimaan ulkona touhuamisesta sun muusta. Täytyy koittaa jos saisin laitettua tolle pikkumiehelle edes sukset, niin pääsis se vaikka pihaa ympäri :) Lepo on selvästi auttanut oloa. Tosin siitä innostuneena lähdin eilen shoppailemaan enkä päässyt kuin pariin kauppaan ja syömään ja sitten se kipu iski. Aivan pienin askelin, melkein kyyneleet silmissä pääsin ostarin ovelle saakka. Pitäisi tajuta pysyä pienemmissä piireissä. Mutta olisi kiva saada uuteen kotiin edes verhot ja sen sellaista. Onneksi tänään on kuitenkin parempi. Tuntu kivalle kun Heffis kerto ajatuksistaan. Sitä väkisinkin vertaa muihin ja kuten esim. pomo sanoi, ettei oikein ymmärrä kun ei tiedä muita... Tosin sanoi, ettei tietenkään epäile mun keksivän koko kipua... Siinä hyvä lopetus kehityskeskustelulle. Joo. Koko ajan kun joku kuitenkin muistaa muistuttaa, kuinka salilla näkyy paljon isomahaisia jumpissa ym. ja kuinka kaikki pystyi vaikka mihin. Toisaalta en ole ajatellut, ettei tämä olisi elämän parasta aikaa. Tai yhdenlaista parasta. Odotin ihan hirmusti, että joskus saisin toisen lapsen. Vaikka toki ajattelin, että saattaa olla yhtä kivuliasta kuin ekan kanssa. Ja masu on ihan sikahieno! Ajatukset pyörii jo paljon vauvassa ja hauska kattoa kun appiukkokin on aivan tohkeissaan. Nyt vaan täytyy muistaa ottaa iisisti.

Toisaalta mietin, et 2½ viikkoa pitäisi jaksaa vielä olla töissä. Muuten tippuu tulot 2/3 palkkaan ja mietin, että vaikuttaakohan se sitten myös siihen kolmen kk palkkaan, jonka työnantaja maksaa. Vai maksaako silloin ns. normaalin palkan äitiysloman alussa... Kelasta kysyin, mutten oikein tohon saanut vastausta kun kysyin samalla muutakin. Tarttis selvittää. Kun toisaalta tiedän, etten pysty ainakaan kerralla olemaan noin pitkään. Ja toisaalta mun asiakkaatkin on jo ns. annettu muille... Vaikka kaikkea pikkuhommaa vielä olisi kyllä. Hmm.. Kunhan pohdin ääneen... Kelasta sen verran, että me päädyttiin nyt ottamaan rahana kun saatiin niin paljon vaatetta (osa äitiyspakkauksen) ja muutoinkin peittoa ja makuupussia ym. on tallella. Mutta suosittelen niille, joilla ei ole tavaroita ennestään. Paketti oli tosi hyvä.

Ja tsemppiä Katille! On jotenkin kiva seurata teidän kaksosia odottevien juttuja kun meillä on suvussa kaksosia ja kummassakin raskaudessa olen jännittänyt, että osuuko nyt omalle kohdalle. Kun vaan kanssa olisi helpompaa noiden kipujen kanssa! Ja supistuksista. Mullakin on ollut nyt päiviä, jolloin supistaa enemmän. Viimeksi alkoi saunassa ja levossakin supisteli sen jälkeen ihmeen paljon. Ehdin kanssa jo ajatella, josko se jo vaikuttaa kohdunkaulaan, mutta lääkärillä käydessä totesi kohdunkaulan olevan oikein tosi pitkän ja vielä jotenkin mutkalla? Että nyt tuli taas mieleen, että aukeaakohan se sieltä taas ollenkaan ilman käynnistystä ja karseeta lääkemäärää... No, vielä on aikasta. Toivottavasti ei ole teillä muillakaan tehnyt pahojaan nuo supistukset. Onneksi kyllä tarvittaessa niitä tarkistavat.

Jaa niin ja mies ei innostunut mun keksimästä ihanasta nimestä. Pahus. Täytyy vaan sitten vielä pohtia ja pohtia... Nyt vois alkaa ompeleen vaippoja vaikka :)

Tuollaanen75

Vierailija
46/77 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinoa olen kovasti käynyt lukemassa, mutta kirjotettavaa ei ole ollut:) Ilmeisesti itse satun olemaan sitä raskaana olevaa sorttia ettei vielä ole tarvinnut olla sairaslomalla. Itselläni ei ole muuta ollut kuin selkä kipeänä, sekin osittain johtuu lievästä skoljoosista. Mutta parempi näin. Toivottavasti loppuun asti kykenisi olemaan töissä, se jää nähtäväksi sillä olen vanhainkodissa töissä niin joutuu kuitenkin asukkaita nostelemaan sänkyyn. Ei varmaan maha anna myöden lopussa. Itse jään kyllä sen 30 päivää aikaisemmin äitiyslomalle.

Teitä muita tässä kovasti olen lukenut ja todennut että ilmeisestikkin moni aikoo käyttää kestovaippoja. Itse olen vielä sitä mieltä että jos iho vain kestää niin ihan kertis vaippoja käytän, mutta voihan se mieli muuttua lapsen synnyttyä, tämä kuitenkin vasta minun ensimmäinen. Yllätyksekseni mieheni totesi että kyllähän ne kestovaipat rahaa säästävät:) ja minä kun olin varma että hän ei niitä käyttäisi lapsella.

Tänään suihkussa "kauhistuin" aivan. Rinnoistani alkoi tulla valkoista nestettä. Ilmeisestikkin maidontuloa alkaa tulla, tai ainakin merkkejä siintä. Onko muilla tälläisiä kokemuksia?

kevätörkki rv 23+5

Vierailija
47/77 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti minäkin selviän viralliseen äitiysloman alkamiseen asti.

Kyllä tuo maidon tulo tässä vaiheessa on jo ihan normaalia. Mulla tulee saunassa, ei oikeastaan muuten.

Tänään alkoi viikko 27. Menispä aika nopeammin.. Jotenkin ollut sellainen malttamaton olo viime aikoina, miten sitä jaksaa toukokuulle asti..

Vierailija
48/77 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaipoista kans piti kysymäni, että mitä olette käyttäneet harsojen kuorina? Meillä oli kokeilussa esikoisella muutamat (uudet) villakuoret, mutta en ainakaan saanut sitä pomminvarmaksi, vaan aina oli vaatteet kosteana. Tarkoitus lieneekin, että pylly pysyy kuivana, mutta onko toi kosteuden läpitulo normaalia, vai pitäiskö pöksyt ehkä pestä ja lanoliinittaa useammin? Tästä tuntuu olevan ikuisuus...

Entä mikälaisia harsoja ootte käyttäneet? Esikoisen harsot on jo melko koppuroita. Voiskohan niitä pehmentää esim. etikalla? Äitiyspakkauksen Imse vimset meillä oli käytössä ihan pienenä ja toimivat muuten hyvin, paitsi se kuori oli meidän mahtipepulle aika matala :) Myöhemmin kokeiltiin parit taskut ja ne oli paljon helpompia kuin sisä- ja kuorivaippayhdistelmä. Fuzzeista oon kuullut paljon hyvää, täytynee testata niitä, josko sopisivat meillekin. Semmosta vaippaviidakkoa.

*Muoks* Hoksasin vasta, että täälläkin on vaippapuoli ihan erikseen, ei ole tullut selattua juurikaan muita aihealueita. KVY:n sivutkin lisäsin taas suosikkeihin, josko se tästä lähtis aukenemaan :)

Olo on ihan hyvä, joskin selkä välillä kiukkuaa ja jalat puutuu öisin. Nää on niin pieniä juttuja, ettei meinaa mitään. Mulla kans mammajooga (kotosalla) on auttanut (liitos?)kipuihin ja selän juilimisiin. Lääkärineuvola ois taas parin viikon kuluttua, kovasti jo odotan mitä siellä sanotaan :)

Mulla on kans semmonen maidon pakkaamisen tunne rinnoissa välillä, tuntuu kuin pian tulisi. Rinnat ihan kovettuu niin kuin sillon imettäessäkin alkuun. Mitään en ole huomannut vielä heruneen, mutta veikkaan, että tulee ennen tämän lapsosen syntymää, kun nyt on tämmösiä tuntemuksia.

Potkut ja liikkeet on nyt tosi voimakkaita, jopa kivuliaita välillä. Melkein jo odotan sitä, että vauva vähän rauhottuis... Kauheeta! Olis kyllä kiva saada tää lapsi pian maailmaan, jotenkin nyt iski semmonen hirmuinen vauvakuume! No, jos ny malttais toukokuulle. Ei taida olla paljon vaihtoehtoja :) Kiva kuitenkin huomata, etten ole ainoa malttamaton. No nyt tuli taas hirmuisen omanapainen viesti...

Voikaahan paksusti! :)

Mä en muistakaan viikkojani, kääk! Veikkaan, että 25+4 :D Iisa

Vierailija
49/77 |
26.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä kun viimeksi täällä kävin. Ja kiva niin :)

Voi kun vielä muistaisi, mistä kaikesta on nyt keskusteltu ja osaisi jotain kommentoidakin...

Jospa alkuun omaa napaa. Meillä on liikkeet tuntuneet joulusta lähtien, vaikka istukka onkin edessä. Ja viime aikoina sitten onkin menty ja hyöritty masussa niin, että varmasti tuntuu! Tuleva isäkin tunsi liikkeet tässä taannoin oikein selkeästi :) Kaikki muutenkin kohdallaan. Vointi on vallan mainio, mitä nyt kasvava masu alkaa hiukan tulla eteen ja olo on joinain päivinä jo varsin pyöreä.

Meillä kastetaan myös. Jossain kohtaa pitäisi vaan päättää otetaanko kummeiksi ystäviä vai sukulaisia. Mä en halua lapselle kovin suurta kummilaumaa, vaan kaksi riittää, max. kolme.

Äitiyslomalle jään sitten kun on "pakko", eli töissä ajattelin olla viimeiseen mahdolliseen asti. Toivottavasti vointi sallii.

Uniin on ihan pakko kommentoida! Mä olen ollut viime aikoina aivan hämilläni näistä yöllisistä puuhistani. Milloin missäkin osallisena pitkin yötä :D Ei päätä eikä häntää.. Normaalisti näen aika rauhallisia unia enkä välttämättä edes niitä muista herättyäni, mutta nyt on toisin.

- Justiina ja junior 23+2

Vierailija
50/77 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki,

olen uusi tulokas ryhmässä, laskettu aika 29.5. ja kotopaikka Oulu. Itselläni on jo 3- ja 1,5-vuotiaat neitoset talomme kirkkaina aurinkoina, heille odotellaan velivauvaa. Tähän asti on sujunut hyvin, jopa paremmin kuin aiemmat odotukset, paitsi että verenpaineet ovat luvattoman matalalla (90/50 viime mittauksessa). Neuvolassa käskivät syödä paljon salmiakkia, vaan eipä tunnu auttavan tuokaan. Tänne saitille tulin tustustumaan "kollegoihin" kun omassa ystäväpiirissä ei juuri nyt juurikaan lisääntymistä harrasteta... Olisi eritoten mukavaa tulla tutuksi muitten oululaisten toukomammojen kanssa :-)

Vierailija
51/77 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa saada uusia pinoon! Ja olipas sulla hauska nikki :D Sulle piti heti kommentoida, että jossain oli juttua, että runsas salmiakin/lakritsin syöminen liittyisi lapsen kognitiivisen kegityksen hidastumiseen... Tiedä näistä sitten. Melkein kaikki kun tuntuu olevan ihan hirvittävän vaarallista. Tosin itse kuulun niihin, jotka mieluummin koittaa välttää kiellettyjä asioita ja syödä suhteellisen terveellisesti. Knhan ei mene turhan pelon ja hysterian puolelle. Ollaan ruvettu nyt tutkimaan tuotteiden natriumglutamaatit (E621) ja aspartaamit kun ne nyt on ne pahimmat noin muutenkin kuin raskaana. Herkuttelusta ei tunnu kylläkään pääsevän eroon, mutta jos edes vähän ns. parempia herkkuja :)

Kestoista sen verran, että kun ekan kanssa aloitin tietämättömyyttäni vasta 6kk, enkä koskaan niin kauheesti perehtynyt asiaan kun kerta perusjutuilla selvisi pitkälle, niin nyt on vähän hukassa. Just mietin, että mikä vaippa ihan pienelle? Ja harsoja kun taitaat suositella, niin just, et mikä kuoreksi jne. Voi olla, että muovikuorilla mennään pitkälti ja sit on noita villiksiä lisänä. Saas kattoa. Oon suunnitellut imujen ompelemista ym. vanhoista pyyhkeistä + fleecestä. Jos tekis muutamia vähän pienempiä nyt. Saattaa joku vaippakin syntyä.

Maitoa ei mulla tullut viimeksi kuin vasta vauvan synnyttyä eikä nytkään ole sellainen olo vielä.

Tänään kävin laprassa... Tarkistavat sen trptokokin kun kuitenkin on noita suppareita jo. Saas nähä. Nyt kun on viikon ollu saikulla, niin jo tekee mieli töihin. Ja ehkä meenkin kun muuten tuo palkka ehtii laskea eikä kuitenkaan terttisi kuin 2-3 viikkoa selvitä. Jos osais nyt ottaa vähän oikeempaa asentoa, eli maattua sohvalla vähän väliä :D Viimeksi kun luulin kipujen johtuvan rasituksesta, mutta taitaa siis olla kyse pystyasennosta, joka tulee myös suorassa istuessa. Kahtotaan, mitä lääkäri ens viikolla sanoo...

Jahas, mutta nyt muihin juttuihin :)

Tuollaanen75, rv23+6 (muistin jo viimeksi, et ois ollu 24+ jotain, että malttamattomuutta vissiin jo täälläkin)

Vierailija
52/77 |
27.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iiks! Kiitos kun varoitit, Tuollaanen ikätoverini... ehkä en siis kuitenkaan mässäile yllinkyllin mustalla "verenpainelääkkeellä"! Ja kohtahan tämän vaiheenkin pitäisi helpottaa, kun viikkoja kertyy ja kohisevin kasvuvaihe tasoittuu mainitsemasi kognitiivisen kehityksen tieltä. Eli sinnitellään! :-D

Kestoista itselläni on nolon vähän kokemuksia... esikoisen kanssa 5 kk jaksoimme harsoilla, sitten meni hermo ja nyt olemme suosiolla ostovaippavuoren suurentajia... olemmee kyllä ajatelleet ryhdistäytymistä "Jaakko Kolmosen" suhteen, muttamuttamutta ja mutta... itse asiassa pissattaminen kiinnostaisi, olemme kuulleet ja lukeneet hyvistä kokemuksista vastasyntyneen pissatuksesta. Mielipiteitä tai kokemusta, anyone?

Minullakin jo kovasti supistelee, mutta niinpä tuo teki tytärtenkin kohdalla - tokan kanssa makasin viikon jopa sairaalassa kohdunkaulaa epäkypsyttämässä. Ja niin vain pysyi sisällä loppuun asti, päivää ennen laskettua aikaa vasta pulpahti iloksemme. Joten taidan vain olla ns. supistusherkkä. Äitipolille menen kuitenkin ylimääräiseen seurantaan viikolla 28.

Muija & maha 22+4

Vierailija
53/77 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaippoja täälläkin mietitään. Tosin paljon varoiteltu, että niissä kauhea homma, mutta kiinnostaa siltä ;) Onpahan meille muutenkin vaan kerrottu, että kaksosten kanssa tulee olemaan niiiiiin vaikeaa.. Kuitenkin olemme itse sillä asenteella, että me kyllä selviämme. Tuntuu, että lapset ovat todellakin toivottuja, eli tuskin maltamme odottaa, heidän syntymäänsä. Ai miksi muka hätäilisimme..? ;)

Mutta tosiaan kestoista. Olen yrittänyt etsiä niistä paljon tietoa, mutta vieläkään en oikein osaa sanoa millaiset kannattaisi hankkia. Olisiko kellään hyviä neuvoja? Ja toinen mikä mietityttänyt, eli kuinka paljon niitä oikeasti olisi hyvä olla? Eli vähän ulkona nyt oon, täytyy myöntää...

Huomenna neuvolaan, saa sitten nähdä mitä sieltä saa kuulla. Eli huomenna varmaan kirjoittelen lisää, tai yritän ainakin... ;)

Kati ja Jampat rv 26+2

Vierailija
54/77 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua on myös peloteltu kuinka kaksosten kanssa on rankkaa että ei varmaan kannata kestoilla. mutta aion silti :) ainakin osittain. ja kestovaippojen määriä oon myös miettinyt, että pitäis varmaan olla aika paljon vaippoja kahdelle?

Ja kuulumisia: mulla on ollu nyt tosi hyvä olo, ei mitään "oireita" koko raskaudesta, paitsi iso maha ja potkut :) viikolla töissä saattaa tuntua välillä rankalle. Tulee harjoitussupistuksia monta kertaa päivässä. mut lääkäri sanoi että kaikki on kunnossa eikä niitä tarvii säikähtää. Vauvat on kasvanut normaaliin tahtiin ja ovat vallattomia, ainakin silloin kun mamma menee nukkumaan! :)

Hulian + vauvelit

Vierailija
55/77 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin peloteltiin ja totuus oli ihan toinen. Lisää tietoa saa www.kestovaippainfo.fi. Siellä voi myös kysellä ihan kaikke aiheeseen liittyvää. Helpottaisi jos olisi vielä joku tuttu, joka opastaisi alkuun. Mutta toisaalta ei siihen paljoa tarvita jos ei halua. Eli meillä oli ekalla erilaisia vaippoja. Mut yleisesti tarvitaan vain paippoja, imuja ja kuoria. Laitetaan vaippa+ imu tai pari taskuun tai päälle + päälle kuori (pul = muovitettu kangas tai villahousut) Voi laittaa vielä esim. fleecen palan päällimmäiseksi ns. kakkasieppariksi. Imuissa kannattaa toinen puoli olla kuivakavgasta tai esim. fleeceä, joka tuntuu ihoa vasten kuivalta. Itse olen tehnyt ainakin imut itse, eli ommellut vain vahoja pyyhkeitä ja fleeceä muutama kerros reunoista yhteen. Teen myös vaippoja itse, eikä sekään tuntunut työläältä jos tykkää näperrellä. Mutta vaipoissa on myös hyvä jälleenmyyntiarvo ja uusi vaippahan alkaa imeä paremmin vasta muutamien käyttökertojen jälkeen. Meillä kertikset vuosivat enemmän kuin nuo. Joskus toki tulee iso, iso pissa jne. Eli siis helppous oli siinä, että kakkavaipan suihkuttaa (tai sen kakkasiepparin käsisuihkulla pyttyyn. Sitten vain kannelliseen tynnyriin tms. Itsellä siellä oli kangaspussi, josta sitten kippasin aina kerralla vaipat koneeseen ja kone päälle. Pesuaineista saa tietoa tuolta sivuilta. Mutta perus jauhetta käytettiin. Huuhteluainetta ei suositella eikä kai välttämättä nestemäistä, en nyt muista. Kuisvausrumpu tekee vaipat ihanan pehmeiksi mutta me ollaan hyvin pärjätty ilmankin. Pojalla aika herkkä iho ja vaippojen kanssa meni hyvin. Voi toki käyttää kertiksiä esim. rinnalla. Sekin on jo paljon jos edes osa vaipoista olisi kertakäyttöisiä. Sitten niitä voi ostaa lisää kun tulee vastaan. Ihanat kuosit ym. houkuttivat meikäläistä myös. Ja ympäristölle tosi tärkeää!!! Itse olen juuri tekemässä myös liivinsuojuksia :) Ja kuukautissiteetkin voi olla kestoja. Tähän hurhataa :P

Tuollaanen75, rv24+4

Vierailija
56/77 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki kevätkääryleen odottajat.

Omani syntyi melkeinpä 9 vuotta sitten ja niinpä kaiholla niitä aikoja muistelen. Josko sitä vielä kerran siihen leikkiin ryhtyisi??!

Ajattelin kysyä täältä, josko löytyisi innokkaita :)

Minulla on alkamassa varsin mielenkiintoinen valokuvaprojekti, johon tarvitsisin pyöreämasuisia kuvattavia. Ensin kuvataan vauvamaha ja vauvan syntymän jälkeen sitten itse vauva. Kuvaukset ovat siis kuvattavalle ilmaiset ja palkkioksi saat sitten printatun kuvaparin. Sen verran vihjaan, että äiteen kuvauksissa paikalla myös bodypainter ;)

Mukaan valitaan vain muutama äiti tässä kohtaa. Jos haluat siis olla mukana tässä ainutlaatuisessa projektissa, niin ota minuun pikaisesti yhteyttä niin kerron lisää!

T: Susan

taikoo.photography@gmail.com

ps. Kuvaukset tapahtuvat Espoossa...

Vierailija
57/77 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti esmeraldalla menee kipu ohi! Jännä juttu että tuntuu sitten vain oikealla...

Eilen oli rakenneultra ja kaikki oli niinkuin pitikin. Kätilö sanoi että potkut voi tuntui suht vaimeina vielä kun mulla on istukka just tossa vatsanpeitteiden alla. Kaveri oli hyvinkin kippuralla et kunnon 4d kuvaaaan ei saatu mut kätilö oli jokseenkin sitä mieltä että tyttö olis. Mutta varma ei ollut että ei kyllä ihan täysin uskalla vain vaaleanpunaista alkaa osteleen :D Niin ja kätilö sanoi että tää vauvaa menee ihan omissa kasvukäyrissä eli oli viikkoihinsa nähden iso, 485 grammaa. Et voi tulla myös aiemminkin maailmaan, olihan tuo LA alunperinkin vaikea määrittää kun tämä vaavi saanut alkunsa heti keskenmenon jälkeen. Jeppistä sellaisia kuulumisia tänne :)

Ellppa ja rv 21

Vierailija
58/77 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi taas! on jo vähän totuttu kahden vauvan tuloon.. :) joku tuossa kyseli niin poikaystävä otti asian hyvin, tietysti aluksi oli ihan yhtä hämillään kuin itsekin olin. kovasti tunnustelee potkuja ja juttelee mahalle yms.

En tainnut tietää ennen tätä päivää mitä on närästys.. söin reilusti lasagnea jonka jälkeen ylävatsassa alkoi tuntuu ikävälle (ihan rinnan alla vähän oikeella puolella ja kyljessäkin) ja alkoi röyhtäyttämään ja poltellee kurkkua. luulin eka et mahan "kipu" on jotain vakavaa, mut netistä tutkittua ihan selvä närästystapaus. ei tuntunut kivalle.. :(

maha on vaan kasvanut taas ja kumartuminen hankalaa välillä. ympärys 93 cm, ennen oli n.63 cm. olin ennen aika huoleton mahan kanssa, mut äitipolilla käskivät tarkkailla turvotuksia ja tuntemusksia tarkkaan ja nyt oon liiankin hektinen ehkä.

sellaista siis tälläkertaa :)

huliaani ja vauvelit 20+6

Vierailija
59/77 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen sitten nahtiin pikku jyrsija taas. Aika kappyrassa oli ja piti pienta tokkia etta kaantyisi. Kaikki naytti olevan kunnossa. Unohdin ihan itse katsella josko nakyisi olisiko poika vain tytto mutat se unohtu... me ei haluttu kysya sukupuolta.

Pomena rv21

Vierailija
60/77 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulianille tuplaonnea, ellen edellisessä ketjussa onnitellutkaan! :)

Mulla on kans alkanut närästys, oikeestaan jo uudestaan. Oli jo alkuraskaudesta vähän, mutta tää on nyt jotain kestävämpää luonteeltaan... Iltasin on ihan sama mitä suuhun laittaa, kaikki korventaa. No, pärjäilen vielä ja jos oikein sattuu, niin Renniee naamariin vaan. Vichy on kans aika hyvä apu, täytys varmaan kokeilla sitä paljon puhuttua perunajauhokonstiakin ;)

Tänään olikin taas neuvola ja mulla on painon nousu semmosta +700g/vko! Th ei ollut millänsäkään, mutta itseä hieman hirvittää. Nyt siis painoa tullut yhteensä melkein 6kg tän raskauden aikana... Täytynee jättää suklaat syömättä. Toisaalta, paino nousi samanlailla esikoisestakin ja lopulta kiloja oli tullut 10, kun läksin synnyttään. Sf-mitta oli 20, eli taas sama kuin esikoisestakin näillä viikoilla. Hb oli noussut 126! Viimeks siis oli 114, enkä oo syönyt lisärautaa tmv. Hyvä näin, ihmettelen vaan kovasti, kun yleensäkään mulla ei oo näin hyvä hemppa. Toi on siis mulle ihan huippulukema, kun yleensä vähintään talvet syön lisärautaa.

Sairaalan papereihinkin keksin hätäpäissäni nimet, vaikkei mies ollut mukana :D Kelpasivat miehelle kuitenkin, kun ovat olleet jo vähän mietinnässä. Tuntuu hurjalta miettiä jo Kelan etuuksia ja muita, alkaa jotenkin todentua se, että pian meitä onkin yksi enemmän! Tää toinen raskaus on niin erilainen kuin eka, ei oo aikaa miettiä joka juttua niin tarkkaan. Tää tyyppi vaan niinku tulee :)

Kävin innoissani shoppailemassa, kun äiti oli tytön kans ja voi mitä hepeneitä tarttui matkaan :D Kuvittelen vielä mahtuvani niihin XD Kauhee hinku ois ostaa kesäks vaatteita, siis vauvamasun jälkeiseen elämään :) En ihan kauheesti viitsi haalia vaatetta raskausaikaan, kun niitä ei kuitenkaan kauaa tarvi ja enimmäkseen oon ihan kotosalla. Joitain mammavaatteitakin sain naapureilta, jotka ovat toistaiseksi vauvansa tehneet.

Tulipas taas sepustus, jätetään areena seuraaville!

Iisa 22+6