Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***Toukokuun toukat 2010 tammikuuhun***

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vakuutukset Pohjolasta ja siellä on ainakin että ennen syntymää otettu vakuutus pitää ottaa väh. 3kk ennen laskettua aikaa eli taisi netissä lukea että ennen kuin rv 27 viikko loppuu. Olettaisin ajan olevan saman muissakin yhtiöissä mutta netistä surffaten löytyy varmaan helpoiten.

Joko joku on saanut neuvolasta kelan paperit? Mitä papereita tavallisen työläisen tarvitsee liittää papereihin mukaan viedessään ne kelaan? Jotain palkkatodistusta tms.? Meillä osa papereista pitää viedä suoraan kelaan ja osa ensin palkkikseen ni hieman sekaisin että mitä ne haluavat... äitiyspakkaus olis kyllä ihana saada mahdollisimman pian. Esikoisen aikaan sitä sai soitella perään kun meni monta kuukautta kesälomien takia. Nyt kaveri sai sen viikossa. Aikooko moni ottaa pakkauksen vai rahat?

Heffis aamukahvilla 22+6

Vierailija
22/77 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko syksy ja joulunaika vierähtänyt kirjoittelematta. Olen kyllä käynyt kaikki teidän jutut lueskelemassa, mutta en ole saanut aikaseksi tai jaksanut kirjoitella. Salasana oli hukassa, mutta nyt sain vihdoin sen uuden haettua.

Kaikenlaista onkin jo tapahtunut ja meidän kaikkien raskaudet on jo yli puolivälin. Meilläkin oli niskapoimu- ja rakenneultrassa kaikki hyvin ja vauveli rauhallista sorttia mahassa. Rakenneultrassa tosin sikiö vastasi viikkoja 22, vaikka olin silloin oviksen mukaan vasta viikolla 20+1. Eli iso lapsi. Vähän jännittää, kun esikoinen vastasi tuolloin viikkoja ja oli syntyessään 56 cm/4945 g. Että yli viisikiloista odotellaan täällä. Hui! Mutta se toki oli odotettavissa, kun olemme molemmat miehen kanssa reilusti keskivertoa pidempiä.

Joudun esikoisen koon takia sokerirasituskokeeseen ja se on ilmeisesti muutaman viikon päästä. Onhan se hyvä tietysti tietää, että onko ne sokerit koholla nyt, vaikka viimeksi mulla ei mitään siihen viittavaa ollutkaan. Kiloja on tullut tähän mennessä n. 10 ja lisää tulee varmasti. Esikoisesta tuli vajaa 20 kg ja nyt taita mennä yli. Iso olen sitten keväällä.

Me otimme esikoiselle vakuutuksen ennne syntymää Fenniasta ja otamme tällekin pienelle. On ollut mielestäni hintansa väärti, kun esikoinen jouduttiin putkittamaan ja muutenkin korvakäyntejä tuli runsaasti yksityisellä. Äitiyspakkausta en meinaa nyt ottaa, kun esikoisenkin kanssa jäi ne vaatteet lähes käyttämättä ja tavarat on vielä tallessa.

Itse olen ollut onnekas ja voinut hyvin niin ensimmäisen kuin tämänkin raskauden aikana. Isot tsempit vaivoista kärsiville. Itse olen ollut syksyn normaalisti koulussa ja tarkoitus on jatkaa siellä vielä toukokuun loppuun eli vauva saisi viihtyä ainakin laskettuun aikaan asti mahassa. :) Saa nähdä sitten! Sitten vuoden äitysloma ja eikun takaisin. Muutama harjoittelu ja oppari jää rästiin vielä. Mies on ulkomailla duunissa ollut koko talven ja jännitämmekin, että pääseekö hän synnytykseen mennessä takaisin Suomeen. Toivottavasti!

Esikoinen lähti tulemaan käynnistystä edeltävänä yönä ja sitten avitettiin oksitosiinilla, kun ei meinannut suppareissa puhti riittää. Toivon, että tämä toinen tulisi itsekseen, että voisin sitten ehkä mahdollisesti jättää puudutuksen ottamatta. Haavenani olisi synnyttää ilman puudutuksia, mutta se jää nähtäväksi, että miten tämä toinen synnytys etenee. Mites te muut haluaisitte synnyttää? Tai oletteko vielä miettineet yhtään? Itse olen sitä mieltä, että synnytystä ei voi sen suuremmin etukäteen suunnitella, mutta edellisen kokemuksen perusteella olisin halukas kokeilemaan luonnonmukaisempia kivunlievityksiä, mikäli se on mahdollista. Jos kellään on tarinoita tai vinkkejä aiheesta, niin niitä otetaan kiitollisena vastaan!

Liikunnasta sen verran, että syksyn harrastin omaa lajiani ihan normaalisti, joulun makasin ja syöpöttelin ja nyt taas aloin sitten eilen treenailemaan crossarillani kotosalla. Tarkoitus olisi koko kevään ajana treenata n. 5 kertaa viikossa, jotta palautuminen takaisin urheilun pariin olisi nopeampaa. Urheilu on siis ammattini eli senkin takia kunnosta on pidettävä huolta myös raskausaikana. Ja synnytyskin menee mahdollisesti helpommin, jos on kunnossa. Alkoi joulun jälkeen ahdistaa tämä painonnousu ja mässäys, ni nyt on into päällä treenissä. Mites te muut? Urheiletteko, jos vointi sen sallii? Ja jos niin mitä? Monillahan jo kävely aiheutti kipuiluja. :(

Mitäs muuta. Niin, virallinen la on mulla nyt sit 20.5., vaikka oviksen mukaan todellinen on 23.5. Mutta virallisen mukaan mennään. Ja lapsi tosiaan on sen pari viikkoa isompi eli toivottavasti tajuaa tulla ajoissa ulos. :)

Eipä nyt tule sen ihmeempiä mieleen. Kiva lueskella teidän muiden kuulumisia. Tsempit vielä vaivaisille!

- Jolanda, rv 22+2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
17.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Innostuin näin myöhään ilmoittautumaan listalle. 3.5. on laskettu aika kolmannelle lapselle. Kotona uutta sisarusta odottavat jo 04/03 ja 09/05 syntyneet pojat. Ultrien perusteella näyttäisi siltä, että veljesjoukko saa vahvistusta :)

Esikoinen syntyi 5 viikkoa etuajassa ja toinen 3 viikkoa etuajassa. Saapa nähdä minkälainen aikataulu uudella tulokkaalla on mielessä. Taysiin ollaan menossa synnyttämään kuten edellisiäkin. Hyvä näin sillä mukavat muistot meillä on henkilökunnasta niin synnytysosastolla, vastasyntyneiden teholla kuin synnyttäneiden osastollakin. Tällä kertaa suurena haaveena olisi saada vauva suoraan vierihoitoon, mutta katsotaan miten käy...

Työssä käydessä ja perheen kanssa arkea eläessä aika menee nopeasti. Alkaneen vuoden edetessä alkaa ajatukset kuitenkin kääntyä jo vauvavoittoisiksi

Vierailija
24/77 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kun pino on aktiivinen, yritän muistaa kommentoia kaikkea mitä piti.

Tervetuloa kaikki uudet!

Jäin miettimään, kun Pomenalla oli vasta nyt toinen neuvolakäynti, että miten usein teillä on muilla on ollut neuvola? Minulla on ollut rv. 7, sitten rv 9 oli lääkäri, rv 16 ja 20 oli neuvolat, noiden lisäki normaalit ultrat ja seuraava eli viides neuvolakäynti on rv 26.

Vauvavakuutuksista oli puhetta, esikoiselle kummitäti otti kastelahjaksi vakuutuksen Pohjolasta, kuopukselle otimme Pohjantähdestä, silloin syynä oli se, että pohjantähti oli ainoa vakuutusyhtiö joka korvasi apteekin äidinmaidonkorvikkeet, jos todetaan maitoallergia. Tälle kolmoselle otetaan myös Pohjantähdestä. Aikamonessa vakuutusyhtiössä oli ainakin silloin 2005 vaatimuksena, että kotivakuutus on siinä yhtiössä, mistä vauvavakuutus otetaan. En tiedä nykykäytännöstä. HIntaa kuopuksen vakuutuksella on noin 300-400 vuodessa,en tarkkaan muista, kun meillä on suoraveloitus kerran kuukaudessa, jossa on mukana koti-, matka, lapsi- ym vakuutukset. Meillä on omavastuu 50e. Tosi vähän tähän mennessä ollaan jouduttu käyttämään vakuutuksia, mutta otetaan silti, koskaan kun ei voi tietää, jos sitä äkkiä tarvitseekin, silloin kun on tarvittu, niin hyvin on toiminut.

En muista kommentoinko jo valittamisasiaa, mutta nyt kommentoin. Mielestäni on hyvä, että odottavilla äideillä on paikka, missä voi hehkuttaa hyvää oloa, mutta jossa saa myös valittaa. Itse en ainakaan loputtomiin halua vaivata ystäviä raskausjutuilla, varsinkin kun olen ´tällä hetkellä ainoa odottavaäiti, ystävilläni on lapsia, mutta nuorimmat on kohta parivuotiaita, joten raskaus ja siihen liittyvät vaivat eivät ole välttämättä niin ajankohtaisia.

Liikkeistä on paljon keskustelua, itsekkään en kovin aikaisin tuntenut liikkeitä (vaikka tämä on kolmasraskaus), ekojen tuntemuksien jälkeenkin aika satunnaisesti, nyt tunnen joka päivä liikkeitä, mutta se kuinka paljon riippuu ihan päivästä. Muutenkin meidän vauva tuntuu nukkuvan enimmänosan päivää ja illalla ja yöllä villiintyy pyörimään tosi paljon. Istukka on minullakin edessä, joten se vaikuttaa itselläni liikkeiden tuntemiseen.

Muutenkin tuntuu, että on ihan vauvasta kiinni kuinka paljon liikkuu, meidän nykyinen kuopus liikkui koko raskaudenajan tosi vähän, kun taas esikoinen oli hyvin aktiivinen ja liikkui paljon, tämä kolmonen tuntuu olevan siitä välistä,

jatkan seuraavaan viestiin lisää...

Vierailija
25/77 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytystä en ole vielä miettinyt, esikoinen syntyi rv 40+0 synnytys kesti 13h siitä jäi tosi kiva fiilis, poika oli vähän pikkuinen viikoihin nähden, 48 cm ja 3,100 kg. Kuopus syntyi myös 40+0 ja olikin vähän isompi 4,2 ja 54 cm, synnytys olisi käynnistetty seuraavana päivänä, mutta jäin edellisenä iltana osastolle ja yöllä synnytys käynnistyi, kesto tässä synnytyksessä oli 7h, sitä tosin hidasti vähän kiireellinen epiduraali, jonka sain, mutta hyvät muistot tästäkin jäi, esikoisenkin kanssa sain epiduraalin. Ajattelin, että mennään katsomaan miten tämän kolmannen kanssa menee, kakkosen kanssa olisin halunnut synnyttää vähemmällä kivunlievityksellä, mutta otin kuitenkin epiduraalin, joka lopulta annettiin kiireellisenä. Toivon, että kaikki menee hyvin ja että saan vauvan vierihoitoon heti, toisaalta olen vähän miettinyt polikliinistä synnytystä, eli jos kaikki menee hyvin pääsisin vauvan kanssa kotiin melkein heti, toivottavasti päästään ainakin mahdollisimman nopeasti. En itse tykännyt olla kuopuksen kanssa sairaalassa, vaikka ei siellä kauaa oltu, poika syntyi to aamuna ja la aamuna päästiin jo kotiin. Ennenkaikkea toivon synnytykseltä, että kaikki menisi hyvin =) Jos yhen toiveen saan esittää, toivon etteivät kivuliaat supistukset ala jo viikolla 34, niinkuin kuopuksen kanssa, poika meinasi tulla 6 viikkoa etuajassa ja siitä lähtien niitä supistuksia olikin säännöllisesti raskauden loppuun asti, käytiinkin kättärillä aika monta kertaa ennenkuin vauva sitten syntyi. Kätilötkin kysyi, että laitetaanko 6 viikkoa vai 7h synnytyksen kestoksi, sen verran kipeitä ja säännöllisiä supistuksia oli.

Oma vointi on muuten hyvä, paitsi ajoittainen pahoinvointi vaivaa ja ihan tajuton väsymys, sekä tuttu selkäkipu ja närästys, eli aika vähällä pääsen. Väsymys on vaan ihan karmea, olen jo yhdeksältä ihan valmista tavaraa nukkumaan. Aamulla nukkuisin vaikka miten pitkään. Luulisin, että väsymys johtuu pääasiassa siitä, ettei pysty lepäämään niin paljon kuin tarvitsisi. Hemoglobiinikin on ihan hyvä, syön vitamiineja, ulkoilen, syön tasaisesti, mutta mikään ei auta.

Jaahas, nyt on mentävä jatkamaan töitä taas. Hyviä vointeja kaikille

T:Jean+Otus jo 22+6

Vierailija
26/77 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista hetkeen kirjoitelleeni minäkään. Ei ole vaan tapahtunut oikein mitään ja vointikin on mitä mainioin. Painoa on kylläkin tullut jo 6kg, vaan niin oli esikoisestakin näillä viikoilla ja lopulta painoa oli tullut yht 10kg. Sekin jäi melkein laitokselle :)

Heffis tais kysellä äitiyspakkauksesta. Me otettiin esikoisesta pakkaus ja hyvä niin, olimme todella tyytyväisiä sisältöön :) Vaatteet on laadukkaita ja kestäviä, eikä tarvinnut oikein mitään hankkia itse ennen lapsen syntymää. (En nyt muista onko teille Heffis tulossa eka, enkä jaksa kurkata...) Nyt toisen kohdalla otetaan äitiysavustus rahana, kun kaikki tarvikkeet ja vaatteet on tallella ja hyvässä kunnossa esikoisen jäljiltä. Säästetään sitten aikanaan molemmille lapsille joitain tärkeimpiä vauvavaatteita muistoksi.

Mietin jo toisinaan synnytystäkin ja jännitän ainoastaan sitä, että miten vauhdilla toinen tulee :D Eka synnytys kesti 10,5h samoin äitini sanoi minua "tehneensä" saman aikaa. Pikkuveli syntyikin sitten alle kahdessa tunnissa. Voiskohan oman äidin synnytykset olla edes viitteellisiä? Tuskailen myös sen kanssa, että ottaisinko kivulievitystä ja jos, niin millaista. Äh, täytynee tutustua taas sairaalan sivuihin. Toisaalta en haluaisi mitään kivunlievitystä, mutta sekin vaihtoehto jännittää. Onko kukaan synnyttänyt luomuna?? Onko ihan hirvittävän kamalaa? Vaikka niinhän se ennenkin on tehty :) Tai onko kokemuksia esim. homeopatiasta synnytyksen tukena? Itse käytin viimeksi vain Arnicaa ja paranin todella nopeasti. Ehdoton en ole minkään suhteen, varmaan menen ihan tilanteen ja tuntemuksen mukaan, kun aika koittaa, mutta kiinnostaa aihe kuitenkin :)

Mulla on kauhee kaappien siivousvimma meneillään, varmaan jotain pesänrakennustouhua :) Samoin sisustusinto vaivaa ja isompaan kotiinkin olisi kiva muuttaa :D Välillä täytyy vähän jo jarrutella...

Semmosia tänään,

Iisa 24+3

Vierailija
27/77 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolakuulumisia täältäpäin: elikkäs nyt otettiin ekaa kertaa se SF-mitta ja oli 19. Painoa oli nyt sitten tullut noin 4 kiloa, sydänäänet kuului hyvin ja kaikki oli muutenkin ok! Liikkeet ja potkut tuntuvat koko ajan voimakkaammin, on se ihanaa :) tosian aina kun isä laittaa käden masulle niin pienokainen lopettaa potkimisen, ei vissiin halua isäänsä potkia :D

Täällä kyseltiin vauvavakuutuksesta. Me ei aiota sitä ottaa, luotetaan ihan siihen että perusterveydenhuollon palvelut riittävät meille. Saa nähdä sitten joutuuko päätöstä katumaan. Kelan hakemukseen ei tietääkseni tarvita muuta kuin palkkatodistus edelliseltä vuodelta ja raskaustodistus. Ainakaan muuta tietoa ei minulla ole. Itse soittelin palkkatodistuksen perään tänään.

Laitetaampas täältäkinpäin pientä galluppia: eli kuinka moni aiokoo kastaa lapsensa, siis pitää ristiäiset ja kuin moni nimiäiset? Meillä tulee olemaan nimiäiset, saa sitten nähdä millaisella toteutuksella mutta kuitenkin, siviilikummit ym..miettimisasteella vielä.

Olen miettinyt synnytystä sen verran, että makuultani en synnytä. Olen muutenkin sellainen ihminen, että jos minua sattuu niin olen liikkeellä, en pysty olemaan kauheasti paikoillani, luulen että synnytyksessäkin minulle on tärkeää että saan liikuskella. Eli pystyasennossa/istuvassa tms. asennossa haluan synnyttää, ajatuksen tasolla myös kuvittelisin ponnistuksen olevan ehkä jotenkin "helpompaa" pystyssä. Saa nähdä, eihän sitä voi täysin todellakaan etukäteen suunnitella mutta tämä on ajatus tällä hetkellä. Epiduraalia siinä tapauksessa jos synnytys venyy, esim. tilanteessa jossa sattuu ja voisi hyvin esim. nukkua niin ottaisin mielelläni, mutta en sitten siinä just ennen synnytystä.

Juu ja meillä otetaan kanssa ihan pakkauksena tuo avustus. Pinnasänky ollaan kuulemma saamassa ja muita hankintoja aloitetaan sitten ensikuusta :) ihanaa!! :) ei enää malttais odottaa että vaavi syntyy :)

Muuten ei tänne kuulu ihmeempiä, hyviä voimisia kaikille tasapuolisesti!

Ellppa ja rv 22+5

Vierailija
28/77 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo minäkään tainnu käydä täällä ko pari kertaa sen jälkeen ko sain tietää raskaudesta...ollu niin kauheesti muuta, et ei oikeen oo ehtiny. Esikoinen on just päikkäreillä, ni jos sais jotain aikaseks. :) Täällä kans tietenkin käyty jo rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin ja vauva vastas viikkoja, mikä oli helpotus, ko esikoisesta olin seurannassa koko raskauden ajan viikon välein pienikokoisuuden vuoksi..

Hirveen vähän on porukalle tullu painoa..mulle on tullu jo 6 kg, toki olin kyllä hiukan alipainoinen ennen raskautta...mut silti. Yritän kattoo mitä syön, mut ko ruokahalu on ku norsulla ja heti ko päättää, ettei syö mitään herkkuja, ni sit niihin tulee oikeen himo. Esikoisesta lihosin 14kg ja toivon, etten kyllä sen enempää sitä painoa sais...mut se nähdään.

Mukavaa odotusta kaikille.

Lilpura ja ylienerginen masuasukki 23+3

Laskettuaika vaihtu päivällä neuvolassa, eli 14.5, mut enpä tiiä onko sillä nyt niin väliä...

Vierailija
29/77 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ristiäiset vauvalle. Nimikin on jo keksitty, mut saa nähdä muuttuuko mieli tässä ennen kesää. Yksi kummi on tiedossa, pariskuntaa vielä arvotaan.

Synnyttää haluaisin mahdollisimman vähillä kivunlievityksillä, mutta sitähän on vaikea tietää kun en ole ikinä kokenut miltä synnytys voi tuntua. Mäkin olen ajatellut olla mahdollisimman paljon jalkeilla ja jos mahdollista, haluaisin altaaseen, ainakin suihkuun ajattelin mennä. Vesi rauhoittaa ja helpottaa ainakin mulla tukalaa oloa. Nytkin kun kärsin kylkikivuista, lämmin suihku tekee tosi hyvää.

Me otetaan äitiyspakkaus. Täyttelin jo tänään papereita, kun tuli 22 viikkoa täyteen. Mut on ne kyllä sekavia ne Kelan paperit ja pitäiskö se nyt jo tietää että koska mies pitää isyyslomaa.. Huh huh. Soitin meidän HR osastolle ja pyysin sieltä jotain lomaketta joka tarvitaan.

Sori kun tulee epäselvää tekstiä, mutta tässä on ihan sekaisin kun mentiin sitten ostamaan yhtäkkiä isompi asunto ja nykyinenkin meni ekassa näytössä.. nyt vain halaun päästä sisustamaan sitä uutta kotia ja laittamaan vauvalle omaa huonetta. :)

Vierailija
30/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..koko teksti vain katosi taivaan tuuliin.

meillä on tänään rakenne ultra. Viikkoja on kasassa nyt 21+4. Vähän jo jänskättää että nähdäänkö siellä tulevan vauvan sukupuoli. Ei muuten niin väliä, mutta vois uskaltaa ostaa vaikka ihan tietyn sukupuolen vaatteita. Ja kestovaippoja vois tehdä enemmän tietyn laisia. Mies kyllä epäilee meille tulevan toinen tyttö. Itselläni ei ole oikein mitään mielikuvaa mistään muusta ku pelkästä vauvasta. Kai olen sitten niin neutraalilla mielellä tän asian suhteen.

Painoa on nyt tullut 0,7 kg lisää ekan neuvolan punnituksen jälkeen. Ku alussa tuo jostain syystä tippui parisen kiloa, eli kuukaudessa ne pari kiloa on tullut takaisin. Ihan normaaliin painoon on matkaa toiset kaks kiloa, ne ku oli hävinny jo ennen ekaa neuvolaa. Olotila on ollut suht normaali. Mitä nyt on jo alkanut harjoitus supistuksia tulemaan. Varsinkin iltaisin ja öisin. Yöllä voin jopa herätä siihen ku koko maha kiristyy kovaksi palloksi. En kyllä viimeksi muistaakseni saanut tälläisiä supistuksia näin aikaisin. Onkohan teillä muilla jo harjoitus supistuksia ollut kauheasti?

Myös kova selän kutiaminen on alkanut. Mistä lie johtuu. Tätä on jatkunut jo pari viikkoa. Ei auta rasvaaminen eikä pesu. Eikä petivaatteiden vaihto. Jotain hormoonijuttujakohan se vaan? Niin ja itkenyt olen vuolaasti ihan tyhmistä asioista ja jatkuvasti meinaan olla kiukkuinen. Ja kovasti pikkuinen potkii ja mylhyää. Välillä tuntuu että vatsan läpi koittaa tunkea väkisin itseensä. Eli ei enää aina tunnu niin mukavalta ku potkut ja lyönnit tuntuu.

Synnytyksen haluaisin hoitaa mahdollisimman pitkään luomuna. Edellinen synnytys käynnistettiin vähän veden takia ja poltot oli ihan kauheita. Siinä kokeilin suihkun, kauratyynyt ja olin niin kuumassa kylvyssä että hiki tuli. Ei tuntuneet auttavan silloin. Epiduraalin otin seuraavaksi. Toivotaan että nyt sais itsellään lähteä tulemaan, ni tietäis onko poltot sit erilaisia. Pojalle meillä oli hyvä nimi keksittynä ihan raskauden alussa, mut unohdettiin se :( . Kai se jostain muistuu mieleen. Tytölle ei vielä ole mitään keksitty.

Tänään mennään katselemaan ultran jälkeen vaunukoppaa meille. Ja kai se sit joskus ostettaisiinkin. Yhdet ainoat housut olen ostanut valmiiksi. Ja vaippoja tehnyt muutamia. Kohta sais alkaa lisää hommaamaan ennen ku aika loppuu. Tuntuu ettei vielä oo mikään kiire.

Pirre rv 21+4

Vierailija
31/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kivaa, kun pino aktivoituu =)

Pesänrakennusvietistä,minullakin on tullut kamala pesänrakennus vietti, ajattelin kaappeja siivoilla ja viedä turhaa tavaraa kirppikselle jne. Aikaisempien kohdalla en muista, että olisi näin aikaisin tullut mitään pesänrakennusviettiä.

Aamu alkoi ihanasti kun pojat tulivat halimaan ja pusimaan minua ja masua sänkyyn ja mies toi vielä kahvit sänkyyn, tuli tosi hyvä mieli hetki aamusta alkaen.

Meillä pidetään ristiäiset, kuten on poikienkin kohdalla pidetty. Tytölle on nimi, oli jo kuopuksen aikaan. Pojalle ei vielä, ehdotuksia on heitelty, jos poika tulee niin haluan antaa ainakin yhden nimen edesmenneen isäni mukaan. Minulle ei oikein ole mitään mielikuvaa vielä vauvasta, ei sukupuoliaavistuksia ei mitään, mies on ihan varma, että tyttö tulee. Kuopus toivoo veljeä ja esikoinen ei halua tietää...ristiriitainen perhe meillä =) Päätin, etten aio kysyä sukupuolta, koska esikko haluaa pitää jännitystä yllä ja pojista olen tiennyt etukäteen, joten tämä jääköön salaisuudeksi. Aikaisemmin olisin halunnut tietää, mutta en enää.

Katseltiin poikien kanssa ultrakuvia, kuopus totesi, että vauva näyttää ihan kummitukselta, tosi innoissaan kuvia ihmettelivät ja miettivät, että ompa pieni vauva vielä, kun pituutta oli vasta 14 cm. Ajattelin etsiä kirjastosta jonkun kirjan, missä kerrottaan vauvan kehityksestä, niin voidaan yhdessä tutkia sitä.

Näihin tunnelmiin lopettelen tällä kertaa

T:Jean+Kummitus-Otus 23+0

Vierailija
32/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..nyt iski raskausdementia, piti vielä kysyä, että milloin olette ajatelleet jäädä äitiyslomalle? Itse ajattelin jäädä varhennetulle äitiyslomalle, eli silloin äitiysloma alkaisi jo maaliskuussa, hui!

T:Jean+vauva

Vierailija
33/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella tulevasta synnytyksestä :) Itsekin haluaisin liikkua mahdollisimman paljon ja kokeilla erilaisia asentoja. Esikoista synnyttäessäni olisin myös halunnut, mutta en osannut vaatia, että ottakaa nyt se piuha pois sieltä jalkojen välistä, että saan edes kävellä :D Nyt saatan jo uskaltaa avata suuni, jos enää edes sitä piuhaa laittavat. Siitäkin muistaisin olleen hiljattain mietintöjä, että hyödyttääkö se mitään. (Vauvan sydänääniä siinä kai mitattiin?)

Vesi on mullekin rauhottava elementti, mutta viimeksi en päässyt kuin suihkuun, TAYS:issa on vain yksi allas ja siellä saa ymmärtääkseni olla vain avautumisvaiheessa, ei varsinaisesti synnyttää? Näin muistelisin vaan parin vuoden takaa, mutta käytäntö voi olla muuttunut.

Akupunktio olis ihanaa, mutta sitä ei tietääkseni ole meillä tarjolla. En oo vieläkään tutustunut sairaalan sivuihin, olis varmaan syytä vilkasta ennen kuin tännekin kirjottelee ja väittää ties mitä :D

Meillä tulee olemaan nimiäiset ja nimetkin on kokolailla valmiina. Pientä hienosäätöä saattaa tulla, kunhan nähdään minkä näköinen ja oloinen tyyppi sieltä maailmaan tuleekaan :)

Ihan muihin asioihin, näen paljon tosi vilkkaita unia ja hiljattain ne on liittyneet vauvaan. Viimeyönä synnytin tytön, mutta en tiennyt siitä itse mitään, vatsa tuntui vaan tyhjältä ja mies kertoi tytön olevan vielä sairaalassa, kun syntyi rv37. Ihan päättömiä juttuja! Mitenköhän minä olin päässytkin kotiin, enkä muistanut edes synnyttäneeni! :D

Semmosta levottomuutta tänään,

Iisa 24+4

Vierailija
34/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippälomalle jään ihan normiaikataulussa, kun kuitenkin oon parhaillaankin esikoisen kanssa kotosalla :) Eli oiskos se joskus huhtikuun alkupuolella, en nyt tarkkaan muistakaan.

Iisa

Vierailija
35/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kauheasti ole miettinyt synnytystä, se menee sitten omalla painollaan. Ensimmäinen käynnistettiin 2 viikkoa lasketun ajan jälkeen, otin epiduraalin kun suositeltiin enkä tuntenut mitään, en edes ponnistusvaihetta mikä oli harmi. Muuten synnytys meni ok. Toinen neiti syntyi viikon la:n jälkeen ja ehdin sairaalassa olemaan 10 minuuttia kun neiti syntyi, siinä ei kivunlievityksiä mietitty. Silloin kyllä tunsin kivun, päällimmäisenä oli huoli vauvasta koska synnytys oli niin raju. Jotenkin tuntuu ettei kauheasti viitsi suunnitella kun ei taaskaan tiedä mitä tuleman pitää. Olen aloittanut äitiysjoogan, jos siitä olisi vaikka hyötyä. Vesisynnytys ois kyllä kokeilemisen arvoista, mutta NKL:lla on itse järkättävä allas, olettaisin.

Vointi on ollut muuten ihan ok, vatsatautiin vaan sairastutttiin viikonloppuna nuoremman neidin kanssa. Se oli kyllä kamalaa, kun ei oksentanut niin sitten supisteli..

Kestovaippoja olen minäkin ommellut ja muutamat kuoret tilannut. Mieli tekisi vielä lisää mutta meillä on aikamoinen varasto kahden jäljiltä, niitä vaan olisi niin ihania kankaita ja valmiitakin vaippoja kaikkia uutuksia..

t. Tillinäiti rv 25+1

Vierailija
36/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin näen tosi kummallisia unia. Viime yönä vanha naapuri jahtasi minua ja perhettä lapsuudenkodissani.. olisi kiva tietää mistä nämä unet oikein tulevat :)

Vierailija
37/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meinasin jäädä äitiyslomalle sitten kun se viimeistään alkaa, eli mulla huhtikuun 19.

Kestoilla meinasin ja haluaisin jo tilailla vaippoja. Onko teillä ehdottaa mistä olette tykänneet eniten?

38/77 |
19.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esmeralda: samana päivänä pitäis jäädä, mutta työsoppari loppuu jo 15.pvä ja pidän sitä ennen lomat. Jään siis pidennetylle pääsiäislomalle:)

Täällä on vaunut ja kaukalo hommattuna, muut hankinnat saa odottaa. Äitiyspakkauksen aattelin tilata maaliskuussa, turhaa se täällä pyörii.

Mistä muuten sais lisää energiaa? Joudun aamuisin herään kuuden jälkeen, ja tuntuu ettei iltasin kerkeä tehdä mitään. Nytki mies on salilla, mutta mä olin liian väsyny lähteäkseni. Vissiin juonutkin liian vähän ku päätä särkee.

En muuten vieläkään tunne liikkeitä?! Tai sitten en vain niitä tunnista. Kaikki kai ajallaan ja joku voisi käskeä olemaan onnellinen:)

Vierailija
39/77 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

25.maaliskuuta. Tentin ajattelin suorittaa ennen kuin isommat lapset jäävät pois tarhasta huhtikuun alusta. Vuosilomat jätän pitämättä jotta mies voi sitten pitää täyden isäkuukauden ja minäkin saan jostain rahaa :)

Pienellä vauvalla on minusta harsot olleet parhaimmat ja kuorina meillä on olleet Bumpyt. Öisin ja kyläillessä ollaan käytetty Fuzzi Bunzeja. Meillä nuo vaipat ovat olleet jo kahdella lapsella joten osa kuorista falskaa ja siksi olen tilannut uusiakin. Sisävaipat on helppo ommella itsekin. Kestovaippainfon sivuja kannattaa käydä katsomassa, sieltä saa hyviä vinkkejä.

Mulla on alkanut kauheat liitoskivut. Kaksi raskautta olen selvinnyt ilman niitä ja nyt yht'äkkiä tuntuu ihan kauhealta kävelykin. Onko teillä muilla? Musta tuntuu kuin joku olisi potkinut mua nivustaipeisiin.. Mammajooga on pikkaisen auttanut mutta ei sekään niitä kokonaan poista. Oisko vinkkejä?

t. Tillinäiti rv 25+3

Vierailija
40/77 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä taisin jäädä nyt jo saikulle loppuajaksi... Varsinainen äitiysloma sitten sen 30 pv ennen laskettua. untuu aika hurjalle ja kun oon muutenkin ollut paljon saikulla. Ensin se oksennus ja sitten se punktiosta aiheutunut hässäkkä. No, ei auta. Mut ekaa kertaa joku lääkäri osasi sanoa edes jotakin!!! Mulla on ilmeisesti suonikohjuja tuolla sisällä jossakin laskimoiden tienoilla ja kun olen pystyssä, maha painaa niihin aiheuttaen kovan kivun. Toinen mahdollisuus on, että kiinnikkeitä on juuri virtsarakon ja kohdun yhtymäkohdassa (tavallinen kohta endometrioosille) ja se aiheuttaa kivun heti kun rakko alkaa täyttyä. Oiskohan siis molempia... Sain nyt kaks viikkoa saikkua mut lääkäri totes, et ei tää helpota ennen ku vauva syntyy ja suositteli vaaka-asento... Hip hei! Onneks se ei tarkota täyttä vuodelepoa vaan kestää vähän tässä kotona touhuilla. Poikaa en uskaltanut kokonaan ottaa pois päikystä jos vaikka vielä sittenkin menen töihin. Mut edelliskerrasta päätellen, ei toivookaan. Oon nyt sit laittanut sitä miehen mukana päiväkotiin jos tuntuu, et on ns. huonompi päivä. Mut muuten saa kyllä olla tässä kotona. Ei ole sitten niin tylsääkään :) Vaikka oishan tässä kaikkee pientä hommaa... Tillinäiti: mullakin jonkinlaisia liituskipuja. Luulen erotavani ne näistä muista. Mut vinkkiä ei ehkä juuri ole. Paitsi aina voi kokeilla peukalon tyven kipupistettä (myöhemmin lisää).

Vauvaa varten saatiin työkaverilta kaikkee tarviketta. Vaatteita, imetystyynyt, kantoliinaa, rintapumput (sähkö & manuaalinen) ja kauhee kasa vaatteita ja kestoja! Ja ilmaiseksi!!! Ja vaunutkin ostetaan niiltä kun tuntuivat hyviltä. Saadaan ne sit keväämmällä kun ovat vielä käytössä. Että siinä on jo iso läjä kaikkee. Vähän pitää vielä kysellä tutuilta mut aika lailla saadaan melkein kaikki jotenkin kierrätettynä. Hienoa! Mut jotenkin tuntuu välilä niin epätodelliselta. Joku totes, et toinen niinku tulee vaan :)

Monella alkaa oleen synnytys jo mielessä. Mekin ollaan kaikkee mietitty. Mut taitaa mennä niin, että se sitten menee niinkuin menee. Viimeksi Taysissa ei kauheasti toiveita kuunneltu/pystytty toteuttamaan... Omaa musaa otan taas mukaan, siitä oli paljon hyötyä. Ponnistusvaiheeseen omansa :P Vesi vois olla hyvä. Viimeksi tein sen virheen, että menin kotona suihkuun kun alkoi tuntua ja sitten sattui jo niin paljon, etten meinannut edes miehen avustuksella saada vaatteita päälleni, että pääsin sairaalaan. Silloin käynnistettiin ja menin kotiin yöksi kun tuntui, ettei käynnistys tehonnut. Ja jopas alkoi heti tehoamaan! Nyt toivon, että käynnistykseltä säästytään. Ei olisi ehkä niin rajua sitten. Vammalaa mietittiin sairaalaksi kun olisi ehkä enemmän luonnonmukasta ja ns. inhimillisempää. Pari juttua jäi kaihertamaan... Mutta toisaalta jos vauvalla sattuisi olemaan hätä, on Tays parempi. Ja kun ilman kivunlievitystä tuskin selviän kun tuntuu olevan niin tosi kipeä tuo alavatsa ja kaikki. Kyyneleet tuli silmiin nyt kun lääkäri kokeili sieltä käsin. Tosin se nyt oli siis valmiiksi tosi kipeä kun olin töissä ollut. No. Jää nähtäväksi. Se peukalon ja etusormen luiden ns. tyvikohdasta painaminen ja hiukan pyörittäminen tuntui viimeksi attavan ihan hirveen paljon. Paikan löytää kun se monilla tuntuu kipeeltä painettaessa. Auttaa esim. päänsärkyyn ym.

Kestoilla aiotaan mekin. Tosin viimeksi hoksasin sen vasta kun poika oli jo 6kk, että nyt täytyy perehtyä lisää noihin harsoihin ym. Mut se oli itseasiassa tosi kivaa eikä yhtään niin vaivalloista kuin ois voinu luulla. Se on liki sama heittää vaipat roskiin taikka sitten huuhtasta (vain kakat) ja lyödä tynnyriin ja siitä koneeseen, joka kuitenkin pyörii koko ajan. Ootan jo, et pääsen hiplaamaan kaikkia uutuuksia ym. Meillä kun on enää oikeestaan isoja vaippoja jäljellä omasta takaa.

Tarttiskohan taas katkasta välillä, ettei katoa ja samalla kurkata, et mitä mun vielä piti kommentoida...

Tuollaanen75, rv23+0