***Toukokuun toukat 2010 tammikuuhun***
Kommentit (77)
Onnitelut pojasta :) Toivottavasti kylkikivut hellittää ihan lepäilemällä ja jos ei, niin hyvällä omallatunnolla saikulle vaan. Siitä nimiasiasta: niitä nimiä siis kysytään, mutta ei ole edes pakko ilmoittaa. Hätäkastetta varten kysyvät, mutta niitä voi vielä myöhemmin vaihtaa ja nimi kuitenkin kysyttäis vielä ennen sitä mahdollista hätäkastetta, että mistään kovin sitovasta päätöksestä ei ole kyse. Itse ilmoitin sellaiset nimet, jotka meillä ovat olleet eniten esillä, ei niitä sen kummemmin pohdittu.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Iisa 23+0
Eipä ole taas oikein jaksanut kirjoitella mutta jos nyt.. Eilen oli se ultra ja kaik oli hyvin. Kyllä oli niin helpottunut olo kaikkien verenvuotojen jälkeen! Ihan vastasi viikkoja ja päiviä siellä vatsassa ja rakenteet sai jo hyvin katsottua. Mutta vielä uudelleen menen tyksiin ultrattavaksi 21pvä. Niin tuo rakenneultrakin tehtiin siis tyksissä ja täytyy sanoa että kyllä ne osaa ultrauksen paremmin siellä kuin tuolla ultraäänityksikössä turus.. Kun esikoinen ultrattiin aina siellä ja se ol mitä ol, arvauksia ym.. Mut tuolla ne ultrasi tunnin!! Ja olivat tosi tarkkoja asian suhteen! Ja sen teki vielä lääkäri kun toises paikkaa tekee hoitaja..
Liikkeitä en ole tuntenut ja nyt myöskin ensimmäinen lääkäri sattui kohalleni tuolla tyksis joka osasi vastata minulle kysymykseeni. Mahani tunnottomuus ei vaikuta siihen etten liikkeitä tunne. Tuohon kun kukaan ole osannut vastata.. Sektiohaavan ympärillä kun on tunnottomuutta..
Mutta kaitpa ne liikkeet joskus alkaa tuntuu..
Masutuubista.. Itellä ei ole ollut mutta tahtoisin kovasti. Kyllä se olisi tarpeen monesti! Ainoa ongelma että koskaan en mistään löydä mustaa tuubia kun ne on aina loppu tai värit on jtn muita.. Ja mie haluan vaan mustan..
Valittamisesta.. Sitähän varten tämä palsta on! Täällä saa jakaa ilot ja surut ja saa valittaa niin paljo ku sielu sietää! Ei pidä pitää sisällään kaikkia asioita! Ja nokkiinsa ei pidä ottaa. Kukaan meistä ei varmastikkaan tarkoita henkilökohtaisesti mitään kelleen ja raskaana olevilla on vähän herkemmässä tuo asioiden nokkiin ottaminen mutta kukaan tuskin sillä asioitaan tarkoittaa! Ite kirjoittelin aktiivisesti esikoista odottaessa tänne odotuspuolel omaan pinoon ja tänäpäivänäkin tuolla vauvapuolel ja sai kyllä monesti kokea odotuspuolella sen että ottaa nokkiin jostain mitä ei tarkoiteta ja loukkaannutaa mut kaik on rukkasel jo painettu ja ollaan sulas sovus.. Kyllä täällä pitää saaha rauhas jakaa kaikki asiansa!
Uus vuos vietettii ihan vaan kotosalla ja seinien sisäl ku ol niin kovat pakkaset et ei voinu viedä 8kk lasta ulos ja sit hänen nukkuessaan ei voi mennä ku voi yksin jättää nukkuu.. Eli ei paukkunu raketit meillä.
Närästyksestä.. Mulla ei oo varmaa koko elämän aikana ollut närästystä.. En ees tiedä millaista se on.. Mut niil ketä sitä on niin oon kuullu ettei oo kovin kivaa.. Siskoni popsi hullun närästystabui lapsiaan odottaessa ja näyttä oikein kärsivän siitä, ei kivaa..
Hulianille onnea kaksosista!! Rankkaa tulee olemaan mut varmasti antoisaa myös! Olihan täällä joku toinenkin ketä kaksosia odotti, mutta en nyt kuollaksenikaan muista kuka se oli..
Mutta tän enempiä en jouda.. Kortteja pitäisi väsäillä ja kakkuu suunnitel.. http://lakrou.blogspot.com
Jaksuja kaikille ja aivan loistavaa uutta vuotta!! Pian on jo toukokuu!!
Verticia & vuokralainen 19+2
Miullakin jäänyt vähän tänne kirjoittelu, vaikka käynkin usein lukemassa ja mietin että pitäisi kirjoittaa..
Miulla on ollut selän kanssa ongelmia, taisin niistä mainita jo aiemminkin täällä. Alaselkä kipeenä, en pysty istumaan pitkään, haittaa sitten "hieman" tällaista toimistotyötä tekevää ihmistä.. Tuo kipu alkoi joulukuun alussa, kävin 3.12. lääkärissä, joka kirjoitti kaksi viikkoa sairaslomaa ja lähetteen fysioterapeutille (+särkylääkkeitä). Fysioterapeutti totesi vaivan johtuvan si-nivelestä. Nyt sitten käytän koko loppuraskauden tukivyötä ja yritän jumpata selkää. Fysioterapeutti ja lääkäri oli sitä mieltä, että voi hyvinkin olla että joudun pitämään tukivyötä koko imetyksen ajankin. SI-nivelen tukivyötä pitää kuitenkin onneksi pitää vain silloin kun istuu yms selkä kipeä, eli mieluummin esimerkiksi kävelylle ilman.
Välillä selkä oli jo parempi, mutta sitten alkoi kauheat huimaukset, eli taas sairaslomalle..
Ja kun huimauksesta päästiin, niin kerkesin olla päivän töissä. Sitten taas selkä niin kipeä, etten pystynyt istumaan ollenkaan. Eli oli pakko mennä moikkaamaan lääkäriä, joka sitten kirjoitti suoraan kaksi viikkoa sairaslomaa.
Onneksi kuitenkin saan edelleen liikkua sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Sehän tässä outoa onkin, pystyn kyllä kävelemään, uimaan yms, kunhan en istu. En ymmärrä, onneksi ei ole kuitenkaan tarvinnut jäädä leikkimään vuodepotilasta :)
Meilläkin on rakenneultra takana, oli siis 22.12. Olen se toinen tämä pinon kaksosten odottaja siis :) Meillä b-vauva oli kivasti, siitä saatiin hyvin kaikki mitat yms. Vastasi täysin viikkoja ja oli muutenkin reippaan oloinen. B on siis vasemmalla puolella, pää ylöspäin. A ei sitten ihan niin nätisti näyttäytynytkään. Kaveri on vinottain lantiossa, tai siis jossain siellä aika alhaalla. Siitä saatiin kyllä pituus ja paino selville, muuten ei ihan kaikkia mittoja saatu.Sen takia meillä on ultra uudelleen 4.1. Toivottavasti sitten selviäisi molempien sukupuoletkin, nyt lääkäri arveli vain b:n sukupuolta (poika). Voisin yrittää kirjoitella sen jälkeen paremmin, olen sitten varmaan taas ihan täpinöissäni ;)
Hulian kyseli.. Eli me saatiin tietää kaksosista ensimmäisessä ultrassa. Silloin näkyi jo selkeästi, että kaksihan siellä on omissa kalvopusseissaan.
Meillä uusivuosi meni aika rauhallisesti. Kotona oltiin ihan kahdestaan. Tehtiin hyvää ruokaa, maistettiin alkoholitonta skumppaa (oli muuten yllättävän hyvää) ja käytiin puolenyön aikaan ampumassa pari rakettia. Taloyhtiön pihalla oli jälleen kivan paljon porukkaa ja ihan mukava tunnelma :)
Sitä ajattelin myös kysyä teiltä. Paljon teille on suunnilleen tullut painoa raskauden aikana?
Miulle on viime neuvolan mukaan tullut noni 2,5 kg, tosin nyt joulun yms jälkeen sanoisin että ehkä melkein 3,5 kg.Olen vaan sitä miettinyt kun kaksosia odottaessa painoa kuulemma yleensä tulee noin 16kg (tai niin mm neuvolassa sanottiin). Kaksoset usein myös syntyvät vähän etuajassa (jopa yli kuukauden verran). Eli aika huoja tahti tulis sitten olemaan loppuraskaudessa jos kerran noin 16 kg pitäisi tulla, noin 1kg viikossa.. Tosin arvioitahan nuo vaan on. Ihan normaalipainoinen olin siis ennen raskautta.
Mutta nyt taidan mennä hetkeksi telkkarin ääreen ja sitten lenkille. Hyvää alkanutta vuotta kaikille :)
Kati ja jampat 22+0
pit heti vastaamani.. itellä esikoista odottaessa paino vaan tippui ja tippui ja sit lopuks tuli kaks kiloo lisää mut silti en ollu lähtöpainossa.. tosin painoa nyt on muutenki ylimääräistä.. Ja nyt sitten tässä raskaudessa on tullut jo se 2kg lisää lähtöpainoon..
Eikös normaalisti yhtä lasta odottaessa tule jo joku 15kg painoo lisää? Ainakin näin tutuillani tullut.. 15-20kg.. mut ei sitä vältsist tuu kaksosten odottajal enempää ku ne lapset kuitenki jää pienemmiks siel masus.. Mut turvotukset ym on sit usein voimakkaampii et se lisää painoo..
Eikä ne kaksosetka aina aikasemmin synny ;), tiedän pari kenel synty vasta la jälkeen, päivä pari jälkeen..
Mutta pittääpi taas mennä..
Verticia
Täälläkin on ollut hieman selkäkipuja, mutta mulle se on ollut ennen raskauttakin jo tuttua. Mulla kun on selässä lievä skoljoosi ja sitten vielä toinen lonkka on korkeammalla kuin toinen, eli voi olla että mulla on loppu vaiheessa tosi kipeä selkä. Nyt on kivut mennyt ihan levolla ja lämpö pussilla ohitse.
Painosta sen verran, että itsekkin tässä odottelen että koska sitä painoa alkaa tulla enemmän. Nyt koko raskauden aikana tullut n. 2,5kg ja siintäkin tuo jäppinen painaa 340g. Noh kait se paino nousee jossain vaiheessa oikein urakalla.
Hyvät uudet vuodet ja toukokuu senkuin lähenee.
kevätörkki rv 20+3
Mulla on aika vähän mitään oireita, mutta tällä viikolla on alkanut ikävästi närästää. Tai kai se on närästystä, kun kurkussa tuntuu todella ikävältä ja tuntuu kuin mahahapot polttaisivat.. En ole aikaisemmin kärsinyt närästyksestä. Pitää varmaan kattoa vähän tarkemmin, mitä suuhun laittaa.
Painoa mulle on tullut 1kg raskauden aikana ja sekin nyt joulun tienoilla. On tainnut tulla syötyä pikkasen liikaa suklaata..
Kovasti odotan jo ensi viikon rakenneultraa.
Esmeralda 19+4
Onko kellää muulla tullu pahoinvointia takas sillai et välis on ollu useampia viikkoi? Mullahan se pahoinvointi oli hyyviin vähäistä ja loppu aika ajois mut nyt on pari päivää ollu tosi huono olo :( .. Ei kivaa..
Ajattelin jos ellokselta kattoisi taas mammavaatteit.. Mut tuskin sinne on mitään päälle laitettavaa tullu.. Harmittaa ku h&m:ssä ei tällä hetkellä ole mitään silmään osuvaa ja haluaisin pari paitaa ku jaksais samoissa kulkea kuin esikoista odottaessa..
Verticia
Verticia,
Mulla on myös olluet etovaa oloa viime päivinä. Pahoinvointi katosi kuukausi sitten mutat nyt on tullut hieman takaisin.
Pomena rv 20 +2
Moikka taas! Kati_82, kiva kuulla että täällä on muitakin kaksosodottajia! :) Mulla on paino noussut jo yli 7 kg (vko 20+2) olinkin kyllä alipainoinen ennen raskautta. On tullut kyl paljon uutta mietittävää tuon kaksostiedon jälkeen.. ihanaa mutta pelottavaakin..!!
Hulian, miten olette suhtautuneet kaksos-uutiseen? Tuliko kuin järkytyksenä? Hassua ettei aiemmin näkynyt toista..
Meillä tosiaan kaksoset näkyivät ensimmäisessä ultrassa, eli oliko se nyt sitten viikolla 11 vai 12.. Melkoinen yllätys oli, varsinkin kun kummankaan suvussa ei ole monikkoraskauksia ollut aiemmin. Meille jo silloin varoiteltiin, että kannattaa varautua että töistä jäädään yleensä kaksosia odottaessa pois jo raskausviikolla 26-29. Eli ei siihenkään enää niin kauhean kauaa..
Tosin miulla edelleen selän kanssa ongelmia, tosin vaan istuessa. Eli tänäänkin pystyin kyllä käymään koiran kanssa tunnin lenkillä. Töistä nyt kaksi viikkoa sairaslomaa, toivottavasti lepo ja jumppa auttaisivat siinä ajassa jotta pääsisin vielä pariksi viikoksi töihin..
Kati ja Jampat 22+1
Kun saatiin kuulla toissapäivänä kaksosista niin olin aika sekaisin, mutta onnellinen. Eilen olin huolissaan kaikesta mahdollisesta ja tänään oon yrittänyt ottaa selvää kela-jutuista, raskauden kulusta ym. netistä. Ja katellut tuplavaunuja. Maanantaina soittelen sitten kelat ja neuvolat läpi kysymyksien kanssa :) Tuo oli aika ylläri että laskettu aika aikaistuu ehkä paljonkin, ja että töistä voi joutua jäämään huomattavasti aiemmin, koska satun aloittamaan uudessa paikassa työt vasta tulevana maanantaina.. Kiva heti sanoo työnantajalle että enpäs ehkä pystykään olemaan kun reilun kuukauden töissä...:/ no sehän ei tosin mun vika ole kun en tiennyt asiasta aiemmin!
Ensinnäkin Hulianille onnea paljon kaksosista, aika jännä että tuossa rakenneultrassa vasta näky! varmasti melkoinen ylläri!! :) mitäs mies tuumi? :D Meillä odotellaan jo tiistain rakenneultraa :) Eilen ja tänään ollut mulla kovia jomottavia, viiltäviä kipuja nivusissa ja alavatsalla, en tiedä voivatko ola liitoskipuja...niin ja selässä.
Painosta...minä painoin ennen sitä ihan ekaa raskautta niin 69 ja siitä ihan ekasta keskenmenneestä raskaudesta mulle tuli se noin kilon verran lisää eli sit kun tästä raskaudesta oli eka neuvola niin olin jo viikolla 8 ja siloin paino oli 71 kiloa ja nyt sitten viimeksi oli 73 ja puoli eli muutama kilo tullut lisää. Olipa aika epäselvästi selitetty mut kuiteskin. Pitäis liikkua enemmän mut nyt ei ole oikein innostanut, töissäkin saa liikkua ihan tarpeeksi ja sit koiran kanssa. Mut jos paino kovasti nousee ni ihan itseä saa kiittää kyllä kun en ole jaksanut kauheasti panostaa.
Mulla oli pahoinvointia jonkun verran alussa oli ihan muutama viikkokin silleen et etoi koko ajan ja väkisin oli syötävä mut se loppui siinä vikon 12 tienoilla...
Meille löytyi tänään pinnasänky. Ei olla pahemmin mitään hankintoja tehtykkään vielä, vaatteita jonkin verran osteltu. Mites muut? onko kovasti jo osteltu tarvikeita vauvaa varten?
ellppa ja rv 20+3
Niin se kopsahti taas mittariin uusi vuosiluku :) Ja kovaa vauhtia tiputellaan kohti toukokuuta!
Hulianille onnea kaksosuutisen johdosta. Varmasti aikamoinen yllätys näin myöhään.. Mutta onneksi hetki on sentään aikaa totuttautua ajatukseen :) Ja muidenkin hyviä uutisia oli oikein kiva lueskella taas :)
Meillä odotellaan innolla rakenneultraa, joka on siis vajaan parin viikon päästä. Kuulostaa Vertician ultrakuulumiset tosi hyvältä. Mä menen ultrayksikköön siihen nopeampaan ultraan, mutta jospa ne sielläkin näkisi tarpeeksi :)
Painosta..
Meillä odotetaan siis yhtä (ellei rakenneultrassa näy Hulianin vertaista yllätystä:)) ja paino tippui 2,5 kiloa alkuraskaudessa ilman sen näkyvämpää syytä. Nyt se on noussut siitä kilon joulun aikaan. Liekö kaikilla herkuilla jotain tekemistä asian kanssa... Minulla myös siis on painoa sen verran jo ennestään, että toivottavaa olisi, ettei paino nousisikaan kuin sen 7-8kg raskauden aikana.
Mukavaa tammikuuta kaikille :)
Justiina
Nyt vasta pääsen kirjoittelemaan, ei kahden isomman kanssa kerkeä kirjoittelemaan niin usein.
Käytiin 30.12 ultrassa ja kaikki näytti oikein hyvältä, vauva vastasi viikkoja tasan ja liikkui oikein hienosti =) Sukupuolta ei saatu varmasti tietää, kätilö arveli enemmän tytöksi, mutta ei ollut ollenkaan varma, joten jännityksessä elellään. Katsotaan mennäänkö sitten 4 d ultraan.
Isoille pojille kerrottiin vauvasta, ihan kivasti suhtautuivat. Välillä kuopus (4v) meinaa ettei ala ollenkaan isoveljeksi vauvalle, välillä taas odottaa kovasti.
Oma vointi tuntuu ihan hyvältä, liikkeitäkin tunnen oikeastaan päivittäin. Joinain päivinä vähemmän ja joinain enemmän. Närästys vaivaa välillä, se onkin jo tuttu vaiva kuopuksen odotusajalta, minulla närästykseen auttaa piimä.
Nyt en muista oliko jotain kommentoitavaa vielä, täytyy kuitenkin mennä laittamaan ruokaa pojille.
T:Jean+Otus 21+6
Minäkään en ole pahemmin jaksanut palstailla. Kaikki on mennyt hyvin, rakenneultrassa kaikki oli ok.
Mulla oli painoa ennen joulua tullut 1,4 kg mutta nyt joulun jälkeen sitä on varmasti tullut jo paljon enemmän.. Musta tuntuu että voisin syödä ihan koko ajan. Muakin vaivaa närästys välillä. Mulla taas närästykseen on auttanut parhaiten vissyvesi.
Onnea Hulianille kaksosista! Varmasti tuntuu jännältä saada tietää asiasta vasta tässä vaiheessa.
Itselläni on ollut oikea kylki kipeenä lauantaista asti. Sunnuntaina soittelin jo synnytyspäivystykseen ja kyselin mitä pitäisi tehdä. Pyysivät ottamaan pari panadolia ja lepäämään tunnin, mutta kun ne eivät auttaneet niin olin sitten sunnuntai-illan ja maanantai aamupäivän kättärillä kaiken maailman testeissä ja ultrissa. Onneksi ei löytynyt munuaisista, sapesta yms mitään erikoista. Nyt sitten vaan odotellaan, josko kipu lähtisi pois. Tänään aamulla oli jo parempi, mutta toimistotöissä istuessa kipeytynyt taas. Oli tuosta sairaalassa päivystämisestä sen verran kivaakin, että 3 eri lääkäriä ultrasivat vauvan. Ihana oli nähdä pikkuista nyrkkeilemässä siellä. Sukupuolikin näkyi turhan selvästi ekan lääkärin vastaanotolla, että pakko oli kysyä onko se poika kun siltä se näytti ja lääkäri vastasi että aika varmasti on. Ylihuomenna on vielä rakenneultra, niin eiköhän asia varmistu siellä.
Hyviä vointeja ja hyvää loppiaista!
Esmeralda 20+1
Siis pitääkö sairaalan papereihin jo tässä vaiheessa keksiä nimet?!? Enpä olisi tullut ajatelleeksi, ensimmäistä kun odotan. Me kyllä keksittiin joku aika sitten ihana nimi.
Tänään oli rakenneultra. Enää ei voi sukupuolesta erehtyä, poikaa siis odotan. Kaikki näytti olevan hänellä kunnossa, liikkuu paljon ja mitat vastasivat muutaman päivän enemmän kuin mitä on viikkoja.
Kylkikipu hellitti eilen, kun sai nukkua myöhään ja muutenkin lepäillä. Tänään on sitten istumatyössä sattunut taas koko päivän ja nyt aika inhottavasti. Nevolasta täti soitti, mulla vaihtuu taas vaihteeks siellä terkkari.. Ollut joka kerta eri.. Kerroin hänelle kylkikivuista ja hän sanoi että pitäisi ottaa viikko saikkua.. En kyllä millään kehtaisi olla pois töistä, mut kai se on pakko jos viikonlopun lepo ei helpota olotilaa.
Esmeralda 20+3