Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ne traumat oikeasti ilmenevät, jos päivähoito aloitettu varhain?

Vierailija
31.12.2009 |

Tuon toisen ketjun yllyttämänä kysyn nyt teiltä "asiantuntijat", että miten se sitten selvästi aikuisena näkyy, että aikaisin aloitettu (=alle vuoden iässä) päivähoito on aiheuttanut traumoja? Voisiko joku antaa jotain konkreettisia esimerkkejä, miten nuo traumat ilmenevät? Mieheni esim. aloitti päivähoidon 3kk:n iässä, tosin hoitaja taisi olla kotona hetken ja sitten pph tyyppinen ratkaisu. Itse olin kotihoidettu kouluikään (lyhyt hoitajajakso 1-2 vuoden iässä) ja enemmän minulla on ollut ongelmia aikuisiällä kuin miehelläni. On mm. ollut kaksi kertaa synnytyksen jälkeinen masennus.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hyvää mielipiteenvaihtoa, joten varsinaiseen asiaan ei ole minulla uutta lisättävää. Muistuttaisin kuitenkin siitä, että kun verrataan Suomea ja lyhyen äitiysloman maita niin oman kokemukseni mukaan meidän 70-luvulla syntyneiden sukupolvi ainakin Saksassa keskiluokkaisissa ja yläluokan perheissä hoidettiin kyllä pitkälti kotona. Useilla tuttavillani on äidin lisäksi ollut kotona hoitaja/taloudenhoitaja, vaikka kyse on ns. normaaliperheestä (toki yleensä koulutettuja, lääkäreitä jne. ovat perheenisät olleet).

Vaikea siis vetää ihan suoria johtopäätöksiä siitä, mihin lyhyet äitiyslomat siellä lasten kanssa johtavat, kun äiditkin nykyään osallistuvat enemmän työelämään -tosin lähes kaikki tuttuni ovat kyllä jääneet lasten kanssa itsekin useaksi vuodeksi kotiin ja ympäristö suosii tätä. Varmasti jotain oikeaa tutkimustietoakin aiheesta löytyy, jos kiinnostaa.

Vierailija
62/62 |
01.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vat hoidettu kotona ja kotona on ollut joko äiti tai joku vakituinen hoitaja. Sen sijaan työläisten lapset ovat ollet hoidossa milloin missäkin vaihtuvilla hoitajilla ja suurina laumoina. Tai sitten lasten on pitänyt pärjätä keskenään.

Raha ja sosiaalinen pääoma tuo lisää mahdollisuuksia järjestää lapselle turvallinen ja laadukas hoitoympäristö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan