Miks mun lapset on saaneet väristä vain yhden pisteen?
Kaveri sai täyden kympin vauvan. Mun molemmat on saaneet 9 pistettä, koska väristä on jäänyt aina se yksi piste saamatta. Mistä se johtuu, että ovat olleet niin sinertäviä sormista ja varpaista? Vai johtuuko se yleensä mistään?
Kommentit (25)
Eka oli 9 pisteen vauva just värin takia, toka 10 pisteen. Mulla meni tokasta vedet vasta ponnistusvaiheessa eli vauva oli siellä lapsiveden suojassa ihan viime minuuteille(ponnistus2min), että voiskos se vaikuttaa ettei ollut niin kovilla? Tätä olen itse miettinyt mutta oikeasti en tiedä tästä eikä niillä pisteillä nyt ole käytännössä mitään merkitystä onko 9 vai 10 kun ei tämä ole mikään kilpailu;-)
Se on yksi tapa arvioida tarvitseeko vastasyntynyt jotain toimenpiteitä, ja myös kuvaa tilanteen etenemistä esim. 5 ja 10 minuutin iässä.
Suurin osa vauvoista on sinisiä, siitä kuuluu ottaa 1 piste pois. Joskus on joku lälly tai urpo kätilö, joka herkällä hetkellä ei raaski sitä pistettä ottaa. Joskus harvoin syntyy myös vauvoja, jotka eivät ole yhtään sinisiä. Sillä yhden pisteen erolla minutin iässä ei ole mitään käytännön merkitystä.
eli siit äekasta "arvostelusta" on lähtenyt väristä se yksi pojo.
Eikä kumpikaan neideistä ole sinertävä ollut, enpä ole paljon pohtinut noita. On niin kyse arviojasta. Ja harva kait saa noita täyden 10 lapsia. Esikoisen aikaan tuijottelin muiden vauvojen lappuja sängyn päädyssä eikä niitä juuri ollut.
lähinnä se johtuu hengitystoiminnan epäkypsyydestä siinä ensimmäisten elinsekuntien aikana, eli on siis täysin normaalia. Jos väri ei korjaannu ensimmäisten minuuttien aikana, sitten vasta asialla on edes teoriassa jotain merkitystä.
Meillä imettiin hengitystiet pään synnyttyä ja saatiin värin takia 9/10.
Mutta onpahan äidille 10 poika :)
käytännössä se 9 on paras mahdollinen ja jotkut jopa väittää että ne jotka antaneet 10 valehdelleet. Vauva ei ole ikinä niin täydellisen värinen että ois täydet pisteet, joko sinertävät jalat/kädet (johtuu perifeerisestä verenkierrosta joka vielä ei vaan toimi), hieman kalpea tai punakka. T kätilö
Ja mulle kätilö sanoi, että normaalisynnytyksissä lähtee aina yksi piste pois väristä. Jos alakautta syntynyt vauva saa 10 pistettä, niin kätilö antaa sen yhden pisteen itselleen.
alle minuutin iässä. Joku paparazzi järjestelmäkameran sekä videokameran kanssa osui ihan sattumalta paikalle : )
4
miksi meidän vauva sai niinkin paljon kuin 6 pistettä, vaikka oli väriltään vaalean siniharmaa ja häntä jouduttiin elvyttämään
Oli sellanen punakka. Tuli tosi vauhdikkaasti kolmessa tunnissa ja syntyi 42+0, oisko ollut jotenkin valmiimpi yksilö?
Toka syntyi myös vauhdilla, neljässä tunnissa, mutta sai alkuun vain ysin. Oli kyllä selvästi sinertävä ja sitten viiden minsan kohdalla punainen.
miksi meidän vauva sai niinkin paljon kuin 6 pistettä, vaikka oli väriltään vaalean siniharmaa ja häntä jouduttiin elvyttämään
Pisteitä annetaan ärtyvyydestä, sydämen sykkeestä, hengityksestä, lihasjänteydestä ja väristä, jokaisesta näistä 0-2 pistettä. Teidän vauva sai harmaanakin kuitenkin enemmän pisteitä kuin meidän, joka sai kirkkaat nolla. :(
Joku sen taisikin jo mainita, et sitä kymmenettä pistettä sanotaan kätilön pisteeksi :)
Ei vauvat ole täydellisen vaaleanpunaisia synnyttyään, jolloin väristä ei oikeasti voi kahta pistettä antaa...
Saako kysyä miten muut pisteet teillä..ja miten vauvanne kävi?
Meidän vauva sai 1-1-1 ....(mutta kuin ihmeen kaupalla hengissä ja melko hyvinvoivanakin vielä.)
Saako kysyä miten muut pisteet teillä..ja miten vauvanne kävi?
Meidän vauva sai 1-1-1 ....(mutta kuin ihmeen kaupalla hengissä ja melko hyvinvoivanakin vielä.)
Nollana pysyi, vauvamme oli menehtynyt siinä tunnin sisällä ennen syntymäänsä. Tosin hänellä ei ollut mitään mahdollisuuksia elääkään kauan, häneltä puuttuivat munuaiset. Oli silti hirveä pettymys ettemme saaneet nähdä lastamme elävänä, olin niin kovasti toivonut sitä. Vieläkin tuntuu tosi surulliselta ajatella sitä hetkeä kun kuulin että mennyt on. :(
Mutta ihanaa että teillä ei käynyt niin!
15
että 9 on se paras. Oli pakko kysyä kun aina häirinnyt se miksi mulla ei olekaan kympin vauvoja ;)
Mulla kolme lasta, ekasta vauvasta tuli 7 ja loput 9:n vauvoja.
tehty 2 sektiota ja molemmista 9 vauvat ,just ollu tuo väri.
suuren surun olette kohdanneet :( Voimia ja kaikkea hyvää teille jatkossa!
En voi sanoa että tiedän miltä tuntuu, mutta sanoisinko että sellainen pienenpieni aavistus on siitä suuresta menetyksestä ja surusta, se pelko oli meilläkin usean viikon ajan. Jälkensä se jättää ihmiseen jo se, saati että joutuu menehtymisen oikeasti sitten kohtaamaan..
t.17
Äiti ei yleensä edes ole kunnolla nähnyt lasta vielä minuutin iässä, joten vähän paha äidin arvioida oliko lapsi kenties periferiastaan hiukan sinertävä.