*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikot 1 ja 2
Kommentit (92)
Pahoittelut Thelmalle ja paljon jaksamisia!
Mä olen koko tän päivän kiinnittänyt paljon huomiota mahan nipistelyyn, aina välillä kun tuntuu vasemmalla puolella masua sellaista. Olen lukenut, ettei ensimmäisessä raskaudessa sikiön liikkeitä ym. voisi tuntea ennen noin 20. raskausviikkoa. Mitä lie sitten nipistelyt.
Mä haluaisin kysyä rakenneultrassa vauvan sukupuolta, mutta mies on ainakin vielä sillä mielellä ettei sitä haluaisi tietää ja koska hän tulee ultraan mukaan niin jos emme sitä molemmat halua tietää niin en sitä sitten kysy. Mutta siihen on vielä aikaa liki 2 kuukautta, mies ehtii hyvin muuttaa mielensä :)
Fanni 13+3
Thelmalle ensin isot pahoitteluni! On todella kurjaa kokea keskenmeno, tiedän sen kokemuksesta. Itke ja sure rauhassa. Sitten kun aika on oikea ja yritätte uudelleen, toivon sydämestäni, että kaikki sujuu hyvin. Voimia sulle ja lohtuhali!
Omaan napaan ei kuulu oikeastaan mitään uutta. Verensokereita olen seuraillut ja ihan hyviä lukemiahan ne ovat olleet. Pahoinvointia ja etomista on taas ollut muutamana aamuna. Huomenna olen menossa käymään neuvolassa, jos nyt saatais ne pikkuhepun sydänäänet kuuluville. Välillä tuntuu masussa jotain hyvin hentoa kutitusta tai jotain sellaista, mutten vielä uskalla liikkeiksi tulkita.
Mä oon jo pohtimut vaunuasioita. Meillä kun ei enää oo tallella esikoisen vaunuja, joten uudet menopelit pitäis hankkia. En vaan tiedä mitkä olis sopivat. Meillä on gracon matkarattaat, joten hankitaan gracon turvakaukalo, jonka saa sit matkarattaisiin kiinni. Mietin, et pärjättäisköhän me muutama kuukausi noilla matkarattailla, jos niihin hommais kantokassin. Syksymmällä voisin sit hankkia esim. emmaljungan scooterit (suositusikä 6kk->) tai muut vastaavat hyvät kuomurattaat. Ootteko muut jo miettineet tavarahankintoja?
Esikoista odottaessa kysyttiin rakenneultrassa sukupuolta, jota silloin ei saatu selville. Odotusaikana mulla oli hyvin vahvasti tunne, että "masukki" on tyttö ja niinhän se tyttö olikin. Nytkin varmasti kysytään rakenneultrassa sukupuolta, mut jos ei kerrota, niin jääköön salaisuudeksi. Ainakin tää alkuraskaus on ollut niiin erilainen, et oliskohan tää "pikkuheppu" poika. Onko teillä, joilla jo on lapsia, ollut raskausaikana tyttö- tai poikaoloa ja pitikö paikkansa?
Mukavaa uutta viikkoa kaikille!
t. Sanjuska + pikkuheppu rv 14+? (ei enää muista)
Voimia Thelmalle! Sitä ei voi käsittää että miksi annetaan hetkeksi ilo ja onni ja sitten se kylmästi otetaan pois :(
Minulla tänään uusi yritys ultrassa... kunpa vain sydänäänet kuuluisi ja kasvua olisi tapahtunut.
Ilmoittelen...
Hekuli
Thelma, voi harmi, olen pahoillani tapahtuneesta. Mulla menossa kolmas raskaus ja tavallaan esikoista odotellaan. Eka kuoli rv 41+ ja toisen sydän ei lyönyt 10+ ultrassa. Mietin usein, että olisko pettymykset erilaisia, jos kotona olisi jo lapsi. Toivon tosiaan, että seuraavalla kerralla sulle ei enää tule pettymystä.
Viimeaikoina oon myös miettinyt miten se on mahdollista, että niillä jotka ei lasta ole edes toivoneet raskaus menee loppuun asti ja joillekin jotka lasta haluis lapsen saaminen on tuskan takana.
Ekassa raskaudessa ei kysytty sukupuolta (tai oltas haluttu veikkaus paperille, mutta kätilö sanoi että on tärkeämpiäkin asioita katsottavana), mutta tällä kertaa aioitaan kysyä. Oltiin ihan varmoja ja kaikki muutkin oli, että poika tulee, mutta yllätys oli suuri kun katilö sanoi, että tyttö syntyi. Tällä kertaa on jännitettävää muutakin kuin sukupuoli.
Toi on tosi hurjaa, että jotkut on jo tunteneet potkuja. Vau!
Me ei saada tavarahankintoja miettiä, kun kaikki on käyttämättä kotona, vähän tylsää. Rattaiden kankaita ajattelin vähän muokata, kun en tykkää rattaissa olevasta punaisesta kankaasta.
Vaihdan tänne heinäkuun puolelle, alunperin
laskettu aika oli kesäkuun lopussa. Tämä raskaus alkoi keskenmenosta suoraan ja sain vasta np-ultrassa (joka oli 3.ultra) lopullisen lasketun ajan.
Olin jo pari viikkoa sitten varma että tämäkin meni kesken kun kesken työpäivän alkoi runsas vuoto, mutta kyllä se pikkuinen vaan siellä pysyi. Neuvolassakin muutama päivä sitten pikkuinen viuhtoi menemään ja sykkeet saatiin hyvin kuuluviin.
Pahoinvointi ja tajuton väsymys saisi helpottaa pikkuhiljaa :( Päivät tahtoo mennä nukkuessa ja illat oksentaessa. Mutta ei pidä valittaa niin kauan kuin kaikki on muuten hyvin :)
Kirjoitin äsken pitkät pohdinnat ja sit ne katos jonnekin... murr :(
Enkelinäiti: Voi miten kovia säkin olet joutunut kokemaan. Saako kysyä miksi esikoisenne menehtyi? Ei tarvitse kertoa, jos et halua. On tietysti hieman erilaista odottaa lasta, kun kotona on jo lapsi. Kun odotin esikoistamme, mulla oli taustalla jo 5 ei-onnistunutta raskautta. Aluksi olin tosi huolissani ja pelkäsin keskenmenoa. Sitten aloin pelätä, että lapsi kuolee kohtuun. Jotenkin ajattelin, ettei raskaus voi hyvin päättyä. Lopulta sitten syntyi terve tyttö. Nyt en enää sillei pelkää, vaan osaan ottaa rauhallisemmin, kun kotona on jo "todistuskappale" raskauden onnistumiesta. Toivon, että sun kohdalla raskaus sujuu hyvin loppuun asti ja saatte kesällä pikkuisen nyytin syliinne.
Tervetuloa heinäkuisiin Nupsu (toivottavasti meni nimi oikein)! Milloin sulla on laskettu aika? Odotatko ensimmäistä?
Mä kävin tänään neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Pikkuhepun sydänäänetkin kuului hyvin hetken aikaa, ennenkuin livahti karkuun.
t. Sanjuska + pikkuheppu rv 14+4
kävin eilen ultrassa koksissa rv piti olla 11+4 ja kätilö ilmoitti että löyty v. rv 8 mutta sydän ei lyö. Joten pasitti lääkärillemja lääkäri totesi saman että on lopettanu kehityksen tai kuolut n. 3vk:a sitten. Antoivat sitten jokun kohtua valmistelevan pillerin siellä ja neljä cytotec tablettia mukaan jotka piti laittaa syvälle emättimeen 6-7h sisään, suosittelivat että laittais vasta aamulla. Laitoin kuitenkin jo illalla ja viiden tunnin kuluttua alkoi oikein tosissaan vuotaan ja kivut oli kyllä ihan synnytys luokaa ei olis kyllä kestäny ilman vahvoja särkylääkkeitä joita sain. Nyt aamulla vuoto jo hivenen laantunut. sanoivat että saattaa vuotaa kovastikin 1-2 pv tai sitten hiljasta tuhruttelua jopa kakskin viikkoa. Kolmen viikon päästä pitää käydä labrassa tarkistamassa raskaus hormoonin määrä.
Terv. Lakka ja tyhjä kohtu
Alkuu heti pahoittelut Thelmalle ja Lakkalle!! Voimia ja jaksamista teille!
Teidän uutisten jälkeen tuntuu itsekkäältä hehkuttaa omia hyviä ultrakuulumisia. Joten lyhyesti vaan, että meillä eilen oli kaikki kunnossa (ei turvotusta ja käsiä viuhtoi kovasti) ja mahassa tosiaankin asustaa pikkuinen! Laskettuaika siirtyi neljällä päivällä, joten on nyt 25.7 (voi päivittää listaan). Kerrottiin illalla uutinen sitten neideille ja isompi varsinkin oli niin onnellinen, ettei jaksaisi kuulemma kesään asti odottaa...
T: Skidimadinka 11+2
Lakka: Voi harmi, olen pahoillani.
Sanjuska: No eipä sullakaan raskaudet sitten ole menneet kaikista mukavimmalla tavalla, mulla olisi varmaan loppunut usko kesken, kun se meinas loppua jo tuon keskenmenon jälkeen.
Me ollaan puhuttu avoimesti meidän tytön kuolemasta, joten saa kysyä. Syytä ei löytynyt, joten luokiteltiin kohdunsisäiseksi kätkytkuolemaksi. Menin synnyttään supistusten vuoksi ja sitten sanottiin, että sydänääniä ei kuulu. Hullua, että vielä edellisenä päivänä ennen synnytystä sanoin kaverilleni, jonka raskauden lääkäri oli kehottanut keskeyttämään "kehityshäiriön" takia, että ei mikään takaa että meidänkään lapsi syntyy terveenä, vaikka kaikki on mennyt hienosti. Niinhän siinä kävi, että meidän lapsi kuoli ja niillä on nyt täysin terve lapsi (eikä mitään kehityshäiriöitä, joita rakenneultrassa epäiltiin). Tällä kertaa aion kyllä odottaa lasta ilman itselleni tyypillistä realismia ja nauttia joka päivästä.
Jos sulle on tullut Vauva-lehti jo syksyllä, niin viime syyskuun numerossa oli meidän tarina kokonaisuudessaan. Ainakin meidän neuvolassa tuo lehti vielä pyörii. Tosin ei toi välttämättä oo kaikista kivointa luettavaa raskaana olevalle. Itse opin sen, että kuuntelen itseäni, enkä lääkäriä tai terkkaa. Ehkä jotain olis ollut tehtävissä, jos olisin pakosti pyytänyt lähetteen sairaalaan, kun liikeet väheni. Mutta sitä ei kannata miettiä enää.
Enkelinäiti rv 12+5
Meillä oli ultra joulukuun lopussa ja laskettuaika siirtyi neljällä päivällä taaksepäin. Nyt siis la on 1.7. (alunperin se oli 5.7). Sen voisi päivittää listaan.
Oli kyllä ihanaa nähdä masussa oma pikkuinen, joka kovasti viuhtoi käsiä ja jalkoja. Tuli melkein kyyneleet silmiin. Oli niin ihanaa nähdä, että kaikki oli hyvin.
Eilen tunsin ekaa kertaa kun vauva liikkui. Se tuntui ihanalta :) Esikoisen kanssa tunsin liikkeet vasta viikolla 18-19.
Oikein ihanaa odotusta kaikille!
Vimpula ja sisu 14+4
Tosi suuret pahoittelut Lakalle ja muille!
Olen miettinyt että älyäkö heti mikä on lapsen liike, tuntuuko se niin erilaiselta kuin jokin muu kuplahdus mahassa? Minä nimittäin olen ollut tuntevinani jotain mikä voisi olla vauvan liike, mutta näillä raskausviikoilla ja vielä esikoisen kanssa ei pitäisi olla mahdollista.
Torstaina alkanut vuoto enteili sitä, mitä pelkäsinkin. Tänään oli kohdussa enää pelkkiä roippeita jäljellä. Aikalailla hiljaiseksi pistää, kun esikoisyritykset päätyivät jo toisen kerran keskenmenoon.
Poistatteko mut tuolta listalta.
Thelma