Epähygieenisiä tapoja
Tuosta siivousketjusta tuli mieleen, että mitä epähygieenisiä tapoja olet huomannut kylässä ollessasi. Mulle tulee nämä mieleen:
Kaveri huuhteli salaatti-ainekset (salaatinlehdet, tomaatit, viinirypäleet jne) laittamalla ensin keittiöaltaaseen puolilleen vettä ja huuhteli kasvikset sitten siellä. En kyllä tod syönyt sitä salaattia. Samassa altaassa pestään käsiä ja siellä lojuu likaisia tiskejä ymsyms!
Vessassa vain yksi käsipyyhe johon kaikki vieraat ja lapset mukaan lukien lääppivät kätensä. Pitäis nyt sentään vieraspyyhe olla erikseen!
Yksissä häissä viinilasit alkoivat loppua illalla, niin morsiamen äiti sanoi "viruttavansa" laseja, jotta saadaan uusia puhtaita laseja. Sitten näin kun hän pesi ne pelkällä vedellä, hyvä ettei huulipunat jääny lasien reunaan...
Kommentit (203)
Appivanhempien yhteinen perspyyhe roikkuu samassa rivissä meidän lasten pyyhkeiden kanssa (siis kosketuksissa niihin) kun ovat meillä vierailulla. Tästä mieheni kyllä sanoi ja nyt ripustavat perspyyhkeensä jonnekin toiseen paikkaan roikkumaan. EN YMMÄRRÄ,että miksei voi kuivata peräpäätään vessapaperilla, vaan pitää ottaa kyläpaikkaankin persettä varten oma pyyhe..
keittiön pöydälle.
kun ne on ensin laskettu kaupasssa lattialle ja bussissa ja metrossa lattialle.
Ei ole mikään ihme että autoimmuunitaudit ovat lisääntymässä, kun kehon puolustusjärjestelmällä ei ole mitään tekemistä. Kaikki "oikeat" taudinaiheuttajat siivootaan ja puunataan pois. Puolustusjärjestelmä hyökkää sitten kehon omia rakenteita vastaan, ja tuloksena on mm. allergioita.
Meillä
- on yksi käsipyyhe vessassa. Se tosin vaihdetaan lähes päivittäin, mutta tottahan siitä saattaa saada edellisen kuivaajan pöpöjä. So what?
- käytetään samaa juustohöylää muutama päivä
- pestään koiran- ja kissankupit samalla tiskiharjalla kuin muutkin astiat. Tai samassa koneellisessa tiskikoneessa muiden astioiden kanssa (tämäkin on joidenkin mielestä kauhistus)
- en ikinä pese salaattia, lapsenakin olen syönyt porkkanoita suoraan kasvimaalta ja hengissä olen
- en yleensä petaa sänkyjä, ja niissä saa kyllä maata ja leikkiä "bussisilla" vaatteilla
- käyn suihkussa joka toinen päivä, lapset pari kertaa viikossa. En käytä saippuaa suihkussa kuin kainaloiden pesuun (ja shampoota hiuksiin).
Tässä nyt joitain esimerkkejä. Itse olen oksentanut elämäni aikana yhden käden sormilla laskettavan määrän, lapset ovat sairastaneet mahatautia tasan kerran (esikoinen nyt 6v, kolme lasta). Lapsilla ei allergioita.
-käsiä ei pesatä vessa-asioinnin jälkeen, ei ison eikä pienen
-yhdellä veitsellä leikataan leivät, tomaatit, jäätelöt ja koiranmakkarat huuhtelematta välillä
-saunotaan kerran viikossa, ei muita pesuja välillä
-siivotaan silloin tällöin keskilattialta
-mitään mitä tiputetaan ei pyyhitä lattialta tai pöydiltä, siis ruokajämät, mehutahrat tms.
Mutta ennen sitä pesen tiskialtaan huolellisesti. Enkä käytä tiskiallasta koskaan siivousvesien poiskippaamiseen, eikä siellä lilluteta likaisia astioita meillä.
tiedoksesi, että vaihdan sen kahdesti viikossa. Ja jos on vieraita tulossa vaihdan aina puhtaan.
Lapsilla on pikkuvessassa omat pyyhkeet.
Tämmösessä ammatissa on vähän paakko kestää. Kyllä mä ymmärrän, jos joku ei kotonaan siivotessa käytä.
"mu kädet ei ees estä kumihanskoja en siis käytä niitä"
voi vadilla keittiönpöydällä aina. Ja tietysti siinä on sama veitsi parikin viikkoa. Voita ei voi laittaa jääkaappiin, sittenhän se kovettuisi. Maitopurkin päiväys on aina vanhentunut, kermassa voi olla yli viikon parasta ennen- päiväys. Astiat se huljuttelee haaleassa vähässä vedessä. Rasva jää astioihin. Leivässä, juustossa, hilloissa on usein vähän hometta.
Kun olin lapsi, äiti pesi kahdesti vuodessa lattiat, pesuveden se laittoi siihen samaan likaämpäriin, mihin me pissattiin jne. (tyhjensi tietysti tunkiolle ensin, muttei sen kummemmin pessyt, huuhteli jääkylmällä kaivovedellä).
Pikkulapsi-iän jälkeen en ole kertaakaan sairastunut mihinkään mahatautiin, en ole ollut myöskään päivääkään flunssassa kymmeneen vuoteen.
Eli asioilla, myös niillä ällöttävillä, on puolensa;-)
että mulla ei ole mitään neurooseja hygienian suhteen. Eikä ongelmia terveyden suhteen! En sairasta tartuntatauteja juuri koskaan. Päivittäinen elämäkin on helpompaa, kun ei tarvitse koko ajan miettiä, että voinko nyt koskettaa tätä, kun olen viimeksi koskettanut tätä. Eikä tarvitse olla pesemässä käsiäkään jatkuvasti, kun suurin osa pöpöistä ei inhota; mulla aukeais kädet heti, jos jatkuvasti saippualla niitä kuuraisin.
Mulla on sen verran sivistystä ja tervettä järkeä, että tiedän, missä asioissa pitää olla tarkka hygienian kanssa ja missä ei.
Okei, ei ole kiva nähdä jonkun käyvän vessassa ja jatkavan samantein käsiä pesemättä leipomista, mutta toisaalta maailmakaan ei siihen kaadu. Ei ihme, että on allergioita ja jokainen flunssakin tarttuu, kun nähdää kauhea bakteeriuhka joka puolella. Meidän elämä on nykyään liiankin steriiliä ja se on isompi ongelma kuin vanhan juustohöylän käyttö.
Oma hygieenisyyshuippu oli ämpäri keittiössä, jossa sai käydä pissalla ja pienet lapset vähän raskaammallakin asialla. Siihen kipattiin myös kaikki biojäte samalla. Sitten se tyhjennettiin kerran päivässä. Lapsena sitä ei tullut ihmeteltyä, mutta isäni piti sitä kyllä pöyristyttävänä ja naureskelee sitä vieläkin. Kyse oli äitini sisävessattomasta kodista 70-luvulla... Hurja anoppila.:) Sanomattakin selvää, ettei isäni siinä ämpärillä istuskellut.
Oma hygieenisyyshuippu oli ämpäri keittiössä, jossa sai käydä pissalla ja pienet lapset vähän raskaammallakin asialla. Siihen kipattiin myös kaikki biojäte samalla. Sitten se tyhjennettiin kerran päivässä. Lapsena sitä ei tullut ihmeteltyä, mutta isäni piti sitä kyllä pöyristyttävänä ja naureskelee sitä vieläkin. Kyse oli äitini sisävessattomasta kodista 70-luvulla... Hurja anoppila.:) Sanomattakin selvää, ettei isäni siinä ämpärillä istuskellut.
oli vielä 80-luvulla tuollainen ämpäri. Lapset sai käydä siinä, aikuiset kävivät ulkovessassa. En mä sitä osannut ihmetellä, vaikka muualla ei sellaista ollutkaan. Musta se oli aika jännittävää :)
se vielä 80-luvun alussa, kunnes isovanhemmat muuttivat sieltä maatilalta pois keskusta-asuntoon vasta 1983. En muista, kuinka usein aikuiset siinä kävi, luulisin, että lähinnä yöllä. Itse vääntelin kyllä lapsena siinä ämpärillä kaiken mahdollisen. Se oli sellainen maatalo, jossa tuvassakin oltiin ihan lantaisissa saappaissa.
Isäni oli urbaanimman kodin kasvatti ja oli kuulemma hämmästynyt, kun ekan kerran näki ko. pytyn siinä hellan vierellä. Ja irvailee sitä vieläkin (isovanhemmat kuolleetkin jo 90-luvulla), vaikkei mikään hygieniatarkka muuten olekaan.
t: 67
samoilla räteillä ja luutuilla sitä vedetään talo kuin talo. t.siivooja
Hanskoja ei vaihdeta kuin vasta sitten kun menevät rikki, eriasia tietenkin jos siivotaan ulosteita oksennusta jne.. silloin on kertakäyttö hanskat. Hyvä siivous firma käyttää mikrokuituisia siivous pyyhkeitä, joita on jokaiseen tilaan omansa!
alushanskoja. Näin vastavalmistuneena laitoshuoltajana tuntuu hurjalta tuo ihmisten autuas tietämättömyys kaikenlaisista hygieniajutuista, tai sellainen näennäinen hygienia, kuten lattian pyyhkiminen pöytäpyyhkeellä. Tai kuvitelma, että puhdasta tulee vain, kun käytetään runsaasti vettä ja vielä runsaammin vaahtoavaa pesuainetta.
Hanskoja ei vaihdeta kuin vasta sitten kun menevät rikki, eriasia tietenkin jos siivotaan ulosteita oksennusta jne.. silloin on kertakäyttö hanskat. Hyvä siivous firma käyttää mikrokuituisia siivous pyyhkeitä, joita on jokaiseen tilaan omansa!
Samoilla hanskoilla todellakin siivotaan sekä vessat että keittiöt, eikä niitä edes pestä välissä. Ihan normaali toimintatapa. Siivousliinat on värikoodattuja, joten jokaiseen tilaan on omansa. Ja käytön jälkeen ne pestään 60 tai 90 asteessa.
Samoilla hanskoilla todellakin siivotaan sekä vessat että keittiöt, eikä niitä edes pestä välissä. Ihan normaali toimintatapa. Siivousliinat on värikoodattuja, joten jokaiseen tilaan on omansa. Ja käytön jälkeen ne pestään 60 tai 90 asteessa.
pesin niitä hanskoja, kun olin työskentelin siivoojana. Aina sen jälkeen, kun olin siivonnut vessan, joskus muutenkin. Musta ihan normaali käytäntö. En tiedä, miten muut tekivät. Musta on ihan loogista pestä hanskat sen jälkeen, kun on pessyt vessanpöntön.
pestään käsiä jne. Mutta hei, kuka niiden siivoojien touhuja vahtii. Mitenkään loukkaamatta kyseistä ammattikuntaa, niin eihän ne mitään pyhimyksiä ole vaan usein ihmisiä, joilla ei parempaakaan työtä ole tarjolla. Miksi ihmeessä ne jaksaisi stressata tuollaisista rättijutuista, vaikka ohjeet olisi mitä.
pestä salaattia, eikä mitään tauteja ole ikinä niistä tullut.