Epähygieenisiä tapoja
Tuosta siivousketjusta tuli mieleen, että mitä epähygieenisiä tapoja olet huomannut kylässä ollessasi. Mulle tulee nämä mieleen:
Kaveri huuhteli salaatti-ainekset (salaatinlehdet, tomaatit, viinirypäleet jne) laittamalla ensin keittiöaltaaseen puolilleen vettä ja huuhteli kasvikset sitten siellä. En kyllä tod syönyt sitä salaattia. Samassa altaassa pestään käsiä ja siellä lojuu likaisia tiskejä ymsyms!
Vessassa vain yksi käsipyyhe johon kaikki vieraat ja lapset mukaan lukien lääppivät kätensä. Pitäis nyt sentään vieraspyyhe olla erikseen!
Yksissä häissä viinilasit alkoivat loppua illalla, niin morsiamen äiti sanoi "viruttavansa" laseja, jotta saadaan uusia puhtaita laseja. Sitten näin kun hän pesi ne pelkällä vedellä, hyvä ettei huulipunat jääny lasien reunaan...
Kommentit (203)
leikataan broilerit ja salaattiainekset samalla veitsellä ja laudalla
Mua yököttää, kun toiset kehuvat nukkuvansa ilman yöpukua. Mikäpä siinä, jos jaksaa vaihtaa lakanoita 2-3 kertaa viikossa, mutta kuka vaihtaa?
Nukun aina alasti.
Vaihdan lakanat noin kahden viikon välein.
Ei, se ei yökötä mua.
Kyllä, elämäni on helpompaa, kun en ole hygienianeurootikko.
venäläinen nainen joka ei puhunut juurikaan suomea. Eräskin kohteemme oli huoltoasema ja hän laittoi siivouskärryyn 2 ämpäriä joihin laittoi veden ja pesuaineen. Toiseen ämpäriin hän heitti lattianpesu rätin ja toiseen vessanpesurätin ja pöytien pyyhkimisrätin ja vessasta aloitettiin tottakai. Sen jälkeen en ole missään ravintolassa tai huoltoasemalla laittanut suoraan pöydälle mitään syötävää tai ruokailuvälineitä.
Mua ällötti tuo tapa niin että vaihdoin veden sen vessojen ja pöytien pesun välissä.
eikä meidänkään perheessä ole allergioita, ei ripuleita eikä vatsatauteja.
Minusta hyvä hygienia kuuluu sivistykseen. Käsien pesu saippualla vessassa käynnin jälkeen, käsipyyhkeiden vaihto, puhtaiden voiveitsien ja juustohöylien käyttö on kyllä niin perusasioita, että käsittämätöntä etteivät kaikki niitä vieläkään osaa.
olla vettä ämpäreissä.
Jokaiselle pinnalle on oma siivousliinansa ja ne kostutetaan ennen siivouksen aloittamista jos on tarvetta. AINA siivotaan puhtaimmasta likaseen, ylhäältä alaspäin. Ei vaikuta kovin ammattitaitoiselta tämä venäläinen siivooja..
venäläinen nainen joka ei puhunut juurikaan suomea. Eräskin kohteemme oli huoltoasema ja hän laittoi siivouskärryyn 2 ämpäriä joihin laittoi veden ja pesuaineen. Toiseen ämpäriin hän heitti lattianpesu rätin ja toiseen vessanpesurätin ja pöytien pyyhkimisrätin ja vessasta aloitettiin tottakai. Sen jälkeen en ole missään ravintolassa tai huoltoasemalla laittanut suoraan pöydälle mitään syötävää tai ruokailuvälineitä.
Mua ällötti tuo tapa niin että vaihdoin veden sen vessojen ja pöytien pesun välissä.
pestään käsiä jne. Mutta hei, kuka niiden siivoojien touhuja vahtii. Mitenkään loukkaamatta kyseistä ammattikuntaa, niin eihän ne mitään pyhimyksiä ole vaan usein ihmisiä, joilla ei parempaakaan työtä ole tarjolla. Miksi ihmeessä ne jaksaisi stressata tuollaisista rättijutuista, vaikka ohjeet olisi mitä.
Onko koskaan tullut mieleesi että on olemassa okieasti ihmisiä jotka HALUAVAT siivota, olla ammattimaisia siivoajia! ihan samalla kunnioituksella siivoajat suhtautuvat työhönsä kuin avaruusinsinööritkin! kyllä se vaatii osaamista kouluttautumista ja tietynlaista luonnetta olla hyvä siivooja!
terv. siivouksen esimies
jos käsipyyhkeeseen kuivataan PESTYT kädet, ja pyyhe vaihdetaan tarpeeksi usein, niin eihän siitä nyt mitään tauteja saa. Terve ihminen muutenkaan mitään tauteja levitä.
Käsipesussa tarvitaan saippuaa oikeastaan vain silloin kun käsissä on likaa, joka ei lähde ilman saippuaa. Muutoin riittää kunnollinen pesu lämpimällä vedellä.
Ensin kerrot, että kun kädet pesee, pyyhekin pysyy puhtaana. Ja seuraavassa ,että käsien pesuksi riittää huuhtelu. All right.
Terve ihminen levittää tauteja, joita saa käsiinsä pinnoilta, joihin on koskenut sairas ihminen. Tai joku muu terve, joka on saanut käsiinsä jostain taudinaiheuttajia. Ja moni kulkutautikin tarttuu btw ennenkuin tietää olevansa kantaja.
Ja pyyhe levittää tauteja, joita siihen tarttuu huonosti pestyistä käsistä.
anoppi pesee samalla tiskirätillä lattian ja keittiön tasot..
meillä ollessaan pesi ikkunat wc pyyhkeellä... yöks.. :P
ylihygieenikot sitten selitätte sen, että vaikkapa minä, joka en pese käsiä innokkaasti, pussailen koiraa suulle enkä jatkuvasti pohdi pöpöjen syvintä olemusta, en sairastele juuri koskaan? Just tossa joulukuussa olin paljon tekemisissä äitini kanssa, joka sairasti jotain ihan ihme pitkäaikaista flunssaa, veljeni kanssa, jolla oli sama tauti ja eniten tietysti mieheni kanssa, joka ilmeisesti sai taudin äidiltäni tai veljeltäni, mutta mulle ei tullut mitään? En oikeasti muista, koska olisin viimeksi sairastanut flunssaa tai vatsatautia, ja mä olen sentään vuosia sitten tehnyt töitä lasten kanssa. Silloinkaan en sairastellut.
Antakaa kun arvaan, ette mitenkään!
- kaikki bakteerit eivät ole pahoja. Jos kodin bakteereja tapetaan, tilalle tulee muita bakteereja.
- Keho tarvitsee sopivia haasteita, lähinnä immuunijärjestelmän kehittymisen ja ylläpidon vuoksi. jos niitä ei tule normaliympäristöstä, ollaan ongelmissa.
- saippua ei tapa tai edes irrota iholta bakteereja, sen tärkein tehtävä on poistaa rasvaa ja haista hyvälle
- On iso ero puhutaanko kodin hygieniatasosta vai siitä puhtaudesta, joka vaaditaan esim. laitoksissa tai vaikka leikkaussalissa. Se, mikä on järkevää ja perusteluta siivousta sairaalan vuodeosastolla ei tosiaankaan ole tarpeen kotona.
- On myös ero siinä, mikä onällöttävää ja mikä on oikeasti terveydelle haitallista. Suurin osa täällä mainituista menee vain siihen "musta toi on ällöä" -osastoon. Oikeasti vaarallista on vain myrkyllisten homeiden syöminen, samoin vatsatautia ja ruokamyrkytystä aiheuttavat bakteerit ovat käviä ja huonolla tuurilla vaarallisia.
- kaikki bakteerit eivät ole pahoja. Jos kodin bakteereja tapetaan, tilalle tulee muita bakteereja.
- Keho tarvitsee sopivia haasteita, lähinnä immuunijärjestelmän kehittymisen ja ylläpidon vuoksi. jos niitä ei tule normaliympäristöstä, ollaan ongelmissa.
- saippua ei tapa tai edes irrota iholta bakteereja, sen tärkein tehtävä on poistaa rasvaa ja haista hyvälle
- On iso ero puhutaanko kodin hygieniatasosta vai siitä puhtaudesta, joka vaaditaan esim. laitoksissa tai vaikka leikkaussalissa. Se, mikä on järkevää ja perusteluta siivousta sairaalan vuodeosastolla ei tosiaankaan ole tarpeen kotona.
- On myös ero siinä, mikä onällöttävää ja mikä on oikeasti terveydelle haitallista. Suurin osa täällä mainituista menee vain siihen "musta toi on ällöä" -osastoon. Oikeasti vaarallista on vain myrkyllisten homeiden syöminen, samoin vatsatautia ja ruokamyrkytystä aiheuttavat bakteerit ovat käviä ja huonolla tuurilla vaarallisia.
Todella hyviä pointteja. Hienosti kirjoitettu. Mun mielestä pöpökammo on neuroottista.
Vaan ihan normaaleja siistejä ihmisiä.
Kyllä mä hek koht pidän siisteyteen taipuvaisista ihmisistä enemmän kuin niistä, jotka eivät käsiään pese.
Sellaisten kanssa on mukavampi ollakin esim kylässä kun tietää, ettei kaikki mihin koskee ole tahmaista ja tarjottavatkin hygieenisesti valmistettua.
Tosi on, ettei kaikki bakteerit ole pahasta mutta mistäpä sitä tietää mitä bakteereja missäkin on ja siksi on ihan perusteltua olla niin hygieeninen kuin voi. Ja ainakin THL:n mukaan käsien pesu saippualla ja vedellä on hyvä keino suojautua influenssalta yms. Ja sitä sanoi Arvo Ylppökin aikoinaan.
aina käytetä saippuaa käsipesuun, esim silloin jos on oltu omassa porukassa eikä ole käyty kaupoissa tai muissa yleisissä paikoissa joista voi saada tauteja. Toki kakkapyllyjen pesun jälkeen käytetään saippuaakin Mutta aina kun tullaan kotiin jostakin muualta, pestään kädet lämpimällä vedellä saippualla koko porukka.
Itse jos olen ulkohommissa, esim puutarhatöissä, saatan jättää saippuan pois, luonnossa on paljon hyviä mikrobeja joille altistuminen parantaa vastustuskykyä pitkällä tähtäimellä.
Mutta perushygienia pitää olla. Todellakin omat rätit vessassapesuun ja vessa pestään aina hanskat kädessä. Ja salaatti huuhdellaan juoksevan veden alla.
Ei ole mikään ihme että autoimmuunitaudit ovat lisääntymässä, kun kehon puolustusjärjestelmällä ei ole mitään tekemistä. Kaikki "oikeat" taudinaiheuttajat siivootaan ja puunataan pois. Puolustusjärjestelmä hyökkää sitten kehon omia rakenteita vastaan, ja tuloksena on mm. allergioita. Meillä - on yksi käsipyyhe vessassa. Se tosin vaihdetaan lähes päivittäin, mutta tottahan siitä saattaa saada edellisen kuivaajan pöpöjä. So what? - käytetään samaa juustohöylää muutama päivä - pestään koiran- ja kissankupit samalla tiskiharjalla kuin muutkin astiat. Tai samassa koneellisessa tiskikoneessa muiden astioiden kanssa (tämäkin on joidenkin mielestä kauhistus) - en ikinä pese salaattia, lapsenakin olen syönyt porkkanoita suoraan kasvimaalta ja hengissä olen - en yleensä petaa sänkyjä, ja niissä saa kyllä maata ja leikkiä "bussisilla" vaatteilla - käyn suihkussa joka toinen päivä, lapset pari kertaa viikossa. En käytä saippuaa suihkussa kuin kainaloiden pesuun (ja shampoota hiuksiin). Tässä nyt joitain esimerkkejä. Itse olen oksentanut elämäni aikana yhden käden sormilla laskettavan määrän, lapset ovat sairastaneet mahatautia tasan kerran (esikoinen nyt 6v, kolme lasta). Lapsilla ei allergioita.
Mä en ole mitenkään erityisen tarkka hygieniasta. Peseydyn kun olen likainen, lapset myös. Kauppakssit on pöydällä tai lattialla. Vessassa on kyllä pyyhkeitä... tai sitten ei.
Kädet kyllä pesen vessassa käynnin jälkeen, isomman hädän tai lapsen pepun pesun jälkeen aina saippualla.
Mutta mä en siis ymmärrä tätä hygieniahysteriaa juuri siitä syystä, että me ei olla käytänössä ikinä kipeitä. Ei yrjöillä tai valuta räkää jatkuvasti. Eli MIKSI siis pitäisi kytätä ja puunata ja vahtia joka paikkaa, en ymmärrä. Elämä on paljon kivempaa kun se ottaa vähän rennommin. Ilmeisesti sitten pysyy terveempänäkin, kun on sopivasti pöpöjä ympärillä.
Mikäpä siinä, jos jaksaa vaihtaa lakanoita 2-3 kertaa viikossa, mutta kuka vaihtaa?
Vai miksi niitä lakanoita pitäisi niin tiuhaan vaihdella? Vain onko se taase se pelottava kuollut ihosolukko, jonka takia pyyhkeitäkin pitäisi vaihtaa joka kerta? * reps*
Monilla se vieraspyyhe taas roikkuu suunnilleen tuomiopäivään asti pesutta.
Vessassa vain yksi käsipyyhe johon kaikki vieraat ja lapset mukaan lukien lääppivät kätensä. Pitäis nyt sentään vieraspyyhe olla erikseen!
näkee sitä, että yksi rätti kädessä pyyhitään kaikki pöydät ja tuolit ja ei huuhtaista välissä, tai mitään, samalla puolella vaan pistetään menemään, niin että pöydät jää raitaisiksi.
Yököttää niin paljon etten voi koskea paljain käsin tuoleihin enkä voi laittaa ruokaa pöydälle, enkä salli lastenikaan laittavan ruokaa tai ruokavälineitä pöydälle.
Minusta hyvä hygienia kuuluu sivistykseen. Käsien pesu saippualla vessassa käynnin jälkeen, käsipyyhkeiden vaihto, puhtaiden voiveitsien ja juustohöylien käyttö on kyllä niin perusasioita, että käsittämätöntä etteivät kaikki niitä vieläkään osaa.
käsiäni saippualla jatkuvasti. Jos pesen, mulle tulee heti haavoja käsiin. Noin kerran päivässä voin käyttää saippuaa. Pidän kyllä itseäni aika sivistyneenä ihmisenä. Sivistyksen myötä olen myös saanut sellaista tietoa, ettei bakteereista kannata länsimaissa, joissa on puhdas hanavesi ja viemäriverkko, kauheasti huolehtia.
Miten te oikein toimitte? Yksi pitää tarjoitinta käsissään ja muut ronkkivat siitä ranskalaiset suihinsa? Seisotte yhdellä jalalla ja varotte huolellisesti koskemasta mihinkään?
näkee sitä, että yksi rätti kädessä pyyhitään kaikki pöydät ja tuolit ja ei huuhtaista välissä, tai mitään, samalla puolella vaan pistetään menemään, niin että pöydät jää raitaisiksi.
Yököttää niin paljon etten voi koskea paljain käsin tuoleihin enkä voi laittaa ruokaa pöydälle, enkä salli lastenikaan laittavan ruokaa tai ruokavälineitä pöydälle.
Mikäpä siinä, jos jaksaa vaihtaa lakanoita 2-3 kertaa viikossa, mutta kuka vaihtaa?