Epähygieenisiä tapoja
Tuosta siivousketjusta tuli mieleen, että mitä epähygieenisiä tapoja olet huomannut kylässä ollessasi. Mulle tulee nämä mieleen:
Kaveri huuhteli salaatti-ainekset (salaatinlehdet, tomaatit, viinirypäleet jne) laittamalla ensin keittiöaltaaseen puolilleen vettä ja huuhteli kasvikset sitten siellä. En kyllä tod syönyt sitä salaattia. Samassa altaassa pestään käsiä ja siellä lojuu likaisia tiskejä ymsyms!
Vessassa vain yksi käsipyyhe johon kaikki vieraat ja lapset mukaan lukien lääppivät kätensä. Pitäis nyt sentään vieraspyyhe olla erikseen!
Yksissä häissä viinilasit alkoivat loppua illalla, niin morsiamen äiti sanoi "viruttavansa" laseja, jotta saadaan uusia puhtaita laseja. Sitten näin kun hän pesi ne pelkällä vedellä, hyvä ettei huulipunat jääny lasien reunaan...
Kommentit (203)
muutamissa perheessä on niitten omat suihkupyyheet vain käsipyyhkeinä, myös niinku vieraille. yök, toisten munakaravat jne!
ällöttä ihmiset jotka syö kynsiä tai käsiään.
tai leikkaaa kynnet keittiön pöydälle.
jotkut eivät pese pyllyään kakan jälkeen,
yök kun ajattelenkin mitä niiden housuissa on.
samalla lusikalla, joka on ollut suussa. Sitten sen hillon muka täytyis säilyä vielä viikkoja...
ja tuhannen taatusti pesen käteni monen monta kertaa päivässä, myös kotona - ja hyvin. Myös lapseni osaa saman rutiinin, mutta tietty ilman desinfektioo, pelkkä tavallinen saippua riittää kotioloissa.
Mulle ei tulis mieleenkään kontaminoida mun ruokaa millään mikä vois aiheuttaa myrkytyksen meille. Meillä on siis aina puhtaat 'instrumentit' (en pelkää tiskaamista) ja monta eri leikkuualustaa. Säilytän hyvin ja oikeessa lämpötilassa ja nakkaan tunteilematta roskiin vanhaksi menneet ja vähänkin epäilyttävät. Mikään ei käy perseen/ suun kautta ja päädy meidän lautaselle, ei!
Toisaalta, mä olen saanut myös kuulla olevani sottapytty! Meillä on siis tavarat paikoillaan ja siivotaan kerta viikkoon MUTTA KUN MÄ EN OMISTA IMURIA! Siinäpä se meidän perheen synti! Mun kokemus imureista nimittäin on se, et ne sylkee sitä samaa psksta ilmaa takas huoneeseen, ja haju on kuvottava... Mä olen jo reilu 10vuotta lakassut lattiat, ja sit pyyhkinyt pesuaine-nihkeellä ja oon aika varma et tosi vähän jää pölyä jäljelle kun ton teen kerran viikossa vs. jos imuroisin vaan.
ja mä lakasen siis pikku pötyt heti harjalla ja rikkalapiolla ja kerta viikkoon vien matot ulos ja tamppaan, tuolit ylös ja vetelen sillä suihkulastalla (on huippu!) pölyt ja sit vielä wiledalla.
edelleenkään en aio ostaa imuria.
'sottapytyn tunnustus'
Pakko kysyä: mä pesen kaikki pyykit pesutuvan pyykinpeuskoneissa, ja tuttavan mielestä se on kammottavaa ja ällöttävän epähygieenistä. Mulle ei ole koskaan tullut tää mieleenkään - kyllähän pöpöt kuudenkympin pesussa kuolee, omat ja naapurin.
ensin lihat pannussa kypsäksi ja sit kaatoi muovipakettiin jääneen marinadin siihen päälle eikä lämmittänyt marinadia enää. Sitten vaan pöydälle tarjolle. Siinä vaiheessa oli pakko huomauttaa, että sitä lihanestettä on siinä marinadissa ja jos marinadin haluaa syödä myös se täytyy kuumentaa ensin huolellisesti. Nosti pannun takaisin ja kypsytteli marinadin myös. Musta kaikki marinadit on ällöjä muutenkin, pyhin ne pois, se mitä lihassa on se riittää.
laittoi hanasta lämmintä vettä kahvinkeittimeen, siis haloo! Siinähän voi olla vaikka mitä haitallisia metalleja jne. Samainen tyyppi keitti siellä usein aamukahvit kun tuli melkein aina ensimäisenä paikalle. Tie kuinka monta kuukautta minäkin olen sen keittämiä aamukahveja juonut!!
mitä olen nähnyt oli eräässä entisessä työpaikassa kun joutessani seurailin siivoojan vessan pesua; hän pesi vessanpöntön ensin vessaharjalla ja sen jälkeen hän pesi käsienpesualtaan ja hanan sillä samalla vessaharjalla...
pestiin wc-pönttö samoilla kumihanskoilla, joilla kuorittiin perunat.
Ollessani terveyskeskuksessa pari vuotta töissä, kanttiinin pitäjä teki majoneesisämpylät ja salaatit hanskat kädessä ja samoilla kertakäyttöhanskoilla rahasti.
Nykyisessä työpaikassani osastonhoitajan lempihommaa on joka tauolla kaivella kynsiensä alustoja kynsisaksilla kahvipöydälle, yöks!
siellä kylppärissä. Usein astiassa jota ei ilmeisesti pesty tämän vuoden aikana. Itse saippua kuiva ja kovettunut, täynnä mustia rantuja. Yleensä samaan kylppäriin liittyy se yksi ja sama likainen käsipyyhe joka huutaa konepesua osakseen.
Valitettavan totta monessakin lapsiperheessä. Eikä ihmiset muka tiedä mikä bakteeripesä se palasaippua on. Nestesaippua on nykyaikaa.
todella tarkka puhtaudesta ja hygieniasta MUTTA wc:ssä heillä on aina vain yksi "postimerkinkokoinen" märkä käsipyyhe. YÖK!
Ollessani nuorempana töissä erään kansainvälisen hotelliketjun hotellissa siivoojana, vessan pinnat pyyhittiin edellisen asukkaan pyyhkeillä. Ts. peili pyyhittiin, altaan pinnat kuivattiin jne., kaikki.
ihmiset, jotka eivät käy illalla suihkussa. Miten voi koko päivän jälkeen nukahtaa hyvin, kun on ollut esim.julkkisissa, kaupoissa, tai muuten ihan "elänyt", ja mennä rauhassa nukkumaan likaisena? Sitten se, että istutaan sängyn lakanoille ulkovaatteissa, esim samoissa housuissa, mitä oli bussissa päällä.
samaa mieltä. mun mielestä on kertakaikkiaan sikamaista että ihmiset ei käy illalla suihkussa. se on kaikkein epähygieenisintä mitä tiedän! ulkomaalaiset käy usein vasta aamulla et ois raikas olo sitten päivän. En sais ikäpäivänä unta jos en menis puhtaana nukkumaan. Lakanatkin pitäis vaihtaa joka päivä jos menis illalla likaisena nukkumaan.
Ollessani nuorempana töissä erään kansainvälisen hotelliketjun hotellissa siivoojana, vessan pinnat pyyhittiin edellisen asukkaan pyyhkeillä. Ts. peili pyyhittiin, altaan pinnat kuivattiin jne., kaikki.
tehdään laivasiivouksessa, varsinkin lattiat kuivataan ja isoimmat oksennukset edellisten matkustajien pyyheillä.
Arvaatte varmaan että mulla on aina laivareissulla oma pyyhe mukana.
KÄyn aamulla, niin olen päivällä mahdollisimman puhdas. Yöllä kuitenkin hikoilee ja kahta kertaa päivässä en viitsi käydä suihkussa. Kyllä yksi kerta riittää terveelle aikuiselle.
Nyt kyllä oksettaa. Hyi helvetti mikä tautipesäke tää meidän kämppä on. Säälin työkavereitani ynnä muita jotka joutuu olemaan mun kanssa tekemisissä.
Lapsi parat. Matkalla ikuiseen kadotukseen ja rappiolle, ja niin nuorina...
*huokaus* - kiitos AV. Nyt otan eväät ja telkeydyn autotalliin haisemaan.
Onpa tämä hassu ketju :D. Minä kun luulin olevani siisti mutta enpä taida olla. Meillä myös voiveitsi on useamman päivän käytössä ja lautasella pöydällä "lojuu". En usko, että se pieni rasvamäärä mikä siihen on tarttunut aiheuttaa mitään sairauksia tai muuta. Jos ei kuulu näihin ihmisiin, jotka peseytyvät liikaa ja ovat ylitarkkoja puhtauden kanssa niin ettei minkäännäköistä vastustuskykyä pöpöjä vastaan synny. Me käydään 1-2krt viikko saunassa ja siinä välissä pestään kainalot jos alkaa haista hiki ja alapää kerran päivässä tai joskus joka toinen päivä jos on "puhdas olo" (!!!). Lapsiakaan ei kokoajan kastella, ettei iho liikaa kuivuisi. Iho on kaikilla pysynyt hyvänä, ei koskaan vaippaihottumaa tms. Itsellä on atooppinen kuiva iho, niin senkään takia en voi kokoajan peseytyä...Herrajestas! Miten ennenvanhaan on selvitty hengissä kun niin harvoin peseydyttiin jos jonkun mielestä joka ilta pitäisi suihkussa käydä!?! Hyi pyhä sylvi sanon minä! Pesee varmaan koiransakin vahvalla schampoolla monta kertaa talvella... Siinähän ne kropan hyvätkin bakteerit kuolevat jos itseään kokoajan pesee.
Harvemmin käytän saippuaa käsiä pestessä, jos ei ole jotain kasvirasvapohjaista hajutonta saippuaa herkkäihoisille. Lämmin vesi toimii ja se kuivaus on tärkein. Viinirypäleet liotan aina tiskialtaassa, että kaikki myrkkyjäämät irtoo ja sen jälkeen huuhtelen hyvin.
Kaikkea ne ihmiset varmaan meilläkin käydessä ihmettelee ja tänne kirjoittaa:D!
Ystäväni on yli-innokas pesemään lastansa. 1,5 vuotias käy JOKA aamu suihkussa ja JOKA ilta kylvyssä, ja sitten ihmetellään kun iho kuivuu ja pitää alkaa läträämään rasvoilla jokaisen pesun jälkeen... Huh huh. Ei ole kyllä muuten kovin hygieeninen ihminen, esim jos tekee illalla ruokaa, ei laita loppuja jääkaappiin vaan ruoka saa muhia huoneen lämmössä seuraavaan päivään asti. Mistäköhän sitten tuon lapsen pesemisen keksinyt?
En jaksanut edes lukea ketjua läpi, mutta kahjoja tuntuu olevan suomenniemi täynnä.
Voi olla että moni asia ällöttää ja yököttää. Faktaa on kuitenkin myös se, että liiallinen hygieenisyys on:
1) Epäterveellistä. Liiallinen hygienia altistaa sekä allergioille että infektioille. Liian puhtaassa ympäristössä ihmisen vastustuskyky ei saa riittävästi tekemistä ja saattaa kääntyä ihmistä itseään vastaan allergioiden muodossa. Kun vastustuskyky ei kehity normaaleissa pöpökontakteissa, ihminen myös saa helpommin tauteja ympäristöstään. Ihmisen iholla ja limakalvoilla elää myös normaalisti luonnollinen bakteerikasvusto (normaalifloora), jonka liiallinen peseminen ja puhtaus voivat tuhota ja aiheuttaa samalla erilaisia tulehduksia ja muita vaivoja (erityisesti genitaalialue). Lisäksi liiallinen puunaaminen ja kastelu kuivattavat ihoa ja saattavat myös lisätä ihottumia ja ihon kuivamista, erilaiset pesuainejäämät saattavat pahentaa tilannetta.
2) Epäekologista. Jatkuva peseminen ja puhdistaminen kuluttavat runsaasti vettä ja luonnonvaroja. Lisäksi monet puhdistusaineet saastuttavat luontoa. Samaten luontoa rasittaa erilaisten kertakäyttöisten puhdistuspyyhkeiden, talouspapereiden, vessapapereiden ym. runsas käyttö kuin myös se, että monikäyttöisiksi tarkoitettuja tuotteita jatkuvasti vaihdetaan ja uusitaan.
Yhteenvetona voisi siis todeta, että ne joita ällöttää ja yököttää ovat itsekkäitä. Jos kaikki muutkin maailman ihmiset pesisivät, puunaisivat, suihkuttaisivat ym. yhtä paljon kuin he, niin maapallomme luonnonvarat olisi äkkiä kulutettu loppuun ja maapallo saastutettu pilalle. Maapallolla ei kerta kaikkiaan ole varaa siihen, että kaikki ihmiset tuhlaisivat luonnonvaroja kuten ne jotkut harvat itsekkäät jotka katsovat oikeudekseen kuurata.
no minä olen sitten se tuskin kukaan. Pesen lattiat joka viikko. Ilmeisesti olen outo (vaikka MINUSTA on outoa se, ettei lattioita pestä joka viikko).