Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epähygieenisiä tapoja

Vierailija
26.12.2009 |

Tuosta siivousketjusta tuli mieleen, että mitä epähygieenisiä tapoja olet huomannut kylässä ollessasi. Mulle tulee nämä mieleen:

Kaveri huuhteli salaatti-ainekset (salaatinlehdet, tomaatit, viinirypäleet jne) laittamalla ensin keittiöaltaaseen puolilleen vettä ja huuhteli kasvikset sitten siellä. En kyllä tod syönyt sitä salaattia. Samassa altaassa pestään käsiä ja siellä lojuu likaisia tiskejä ymsyms!

Vessassa vain yksi käsipyyhe johon kaikki vieraat ja lapset mukaan lukien lääppivät kätensä. Pitäis nyt sentään vieraspyyhe olla erikseen!

Yksissä häissä viinilasit alkoivat loppua illalla, niin morsiamen äiti sanoi "viruttavansa" laseja, jotta saadaan uusia puhtaita laseja. Sitten näin kun hän pesi ne pelkällä vedellä, hyvä ettei huulipunat jääny lasien reunaan...

Kommentit (203)

Vierailija
81/203 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä olen minä! :)

Vierailija
82/203 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira voi tartuttaa heisimatoja, keuhkomatoja jne. ihmiseen, ja koska oireita ei ihmisellä usein tulkita loistartunnan aiheuttamaksi, voivat ne koitua ihmisen (varsinkin lapsen) kohtaloksi.

t. muutaman ko. tapauksen läheltä nähnyt työn kautta

Myös toksaplasmooni voi levitä nurmikolle pudonneesta tutista, ei ne hygieniasuositukset ole huvin vuoksi keksitty.

Tosi on, ettei kaikki bakteerit ole pahasta mutta mistäpä sitä tietää mitä bakteereja missäkin on ja siksi on ihan perusteltua olla niin hygieeninen kuin voi.

Aika hyvin voi luottaa, että jos tutti putoaa nurmikolle, koira nuolaisee lapsen leulua tai ihminen käy kaupassa, sieltä ei tule mitään tappajia. (sanotakkoon, että minustakin on ällöä, jos koira nuolee naamaa, mutta lähinnä sen tahmaisen syljen takia, ei koiran palleistaa lipsuttamien mikrobien vuoksi)

Ja ainakin THL:n mukaan käsien pesu saippualla ja vedellä on hyvä keino suojautua influenssalta yms. Ja sitä sanoi Arvo Ylppökin aikoinaan.

Joo, mutta pointti on pesu, ei se saippua. Saippua voi vähän tehostaa pesua pienentämällä veden pintajännitystä, jolloin vesi pääsee paremmin joka kohtaan (?). Mutta saippua ei tapa mitään mikrobeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/203 |
06.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran nuolaisukin voi tappaa...

...ja aamulla saattaa kompastua sängystä noussessaan, taittaa niskasta ja kuolla. En siltikään siirtyisi lattialle patjalle nukkumaan sen takia. Myös autoilu on aika vaarallista.

Enpä ole koskaan kuollut koirannuolaisuun, ja olen niitä kuitenkin ottanut vastaan aika reippaasti.

Vierailija
84/203 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset, jotka eivät käy illalla suihkussa. Miten voi koko päivän jälkeen nukahtaa hyvin, kun on ollut esim.julkkisissa, kaupoissa, tai muuten ihan "elänyt", ja mennä rauhassa nukkumaan likaisena? Sitten se, että istutaan sängyn lakanoille ulkovaatteissa, esim samoissa housuissa, mitä oli bussissa päällä.

tata makin ihmettelen.

Vierailija
85/203 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vieraita varten laitetaan aina puhdas. Vaihdan usein petivaatteet tai ainakin tyynyliinat ja lakanan.

Vierailija
86/203 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistakaa, että olemme erittäin onnellisessa asemassa siinä, että meillä on mahdollisuus puhtauteen. Meillä on tarjolla yllinkyllin puhdasta juomavettä siivoukseen tai pyykinpesuun.

Suurin osa maailman äideistä asuu oloissa, joissa ei ole mahdollisuutta tällaiseen hygieniaan kuin meillä. Olisi hienoa, jos voisimme joskus antaa omastamme esim kehitysmaiden kaivoprojekteihin, jotta äidit siellä kaukanakin saisivat puhdasta vettä.

Vierailija
87/203 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko jutussa. Ainakin aikuinen ihminen tietää, koska on "likainen" = hiki haisee, tuntuu tunkkaiselta tai nihkeältä, tukka rasvaiselta. Alapää tuntuu kai normisti joka päivä kaikkea muuta kuin puhtaalta;-D.

Lapset eivät hikoile eivätkä haise hieltä. Heillä tärkeintä on vaihtaa aluspöksyt ja tahrojen yms. myötä myös muut vaatteet. Myös aikuisella samat vaatteet voivat käydä monta päivää: jos ei haise, eikä ole tahroja;-D. Puhun siis päällysvaatteista.

Petivaatteet tahriintuvat joskus - no, ei sekään vaadi välitöntä vaihtamista. Ensimmäiseksi likaantuvat tyynyliinat pään hinkkaamisesta, toiseksi aluslakanat, kolmanneksi vasta pussilakana. Itse vaihdan usein lakanan ja tyynyliinat, ja annan pussilakanan vielä olla.

Ylipäätään siistiä on hyvä olla - mutta toisaalta ylenpalttinen kiihko on pahasta;-o. Ei kukaan kuole likaisten sormien nuolemisesta tai koiran nuolaisusta. Itse välttelisin aika tarkkaan vauvan kanssa sitä, mitä vauvan suuhun joutuu - ihan sen mutans-bakteerin tarttumisen vuoksi. Siinä kai se tärkein? Myöhemmin: ihan sama. On hyvä, ettei tarvi elää liian suojattua elämää. Toisaalta aika monelta myös se ihan normi puhtaus, pesu ja siivoaminen on ikään kuin hakusassa..;-o.

Vierailija
88/203 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi että ku luin noita viestejä. On ne ällöttäviä YÖK.

Vierailija
89/203 |
04.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pestään todella harvoin mitään teihin AV-mammoihin nähden. Ei tosin sairastellakkaan.

Vierailija
90/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut eivät pese pyllyään kakan jälkeen,

yök kun ajattelenkin mitä niiden housuissa on.

Asunnossamme ei ole käsisuihkua wc:ssä. Aika hankalaksi menisi, jos aina pitäisi riisuutua suihkua varten isomman asian jälkeen. Ja muutenkin - ei meillä kumpikaan "pese pyllyään kakan jälkeen". Ai mitäkö meillä on housuissamme? Tyypillisesti ei yhtään mitään. Koskaan en ole yhtään "rantua" pyykkikoreistamme tavannut.

Pakko myös kommentoida tätä käsipyyheasiaa:

meillä on vain yksi käsipyyhe esillä wc-tiloissa. Vaihdan sen aina ennen vieraiden tuloa (pesen muutenkin vessan aina vieraita varten). Meillä on itse asiassa monta samanlaista pyyhettä, joita käytetään ainoastaan käsipyyhkeinä (ei siis koskaan pefletteinä, kasvopyyhkeinä tai muissakaan jutuissa). Enpä tullut ajatelleeksi ennen tätä ketjua, että joku vieras saattaisi luulla pyyhkeen olevan aina SAMAN... Kun se tosiasiassa on aina ehdottoman puhdas. Harmillista. :/

Vierailija
91/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole yhtään "rantua" pyykkikoreistamme tavannut.

Vierailija
92/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormia ei pestä ennen pureskelua, eikä pureskelun jälkeen. Kaikki bakteerit ja liat leviävät sitten käsien mukana joka paikkaan.

Vierailija
93/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes käsihuuhteella.

t. hoitsu

Käsipesussa tarvitaan saippuaa oikeastaan vain silloin kun käsissä on likaa, joka ei lähde ilman saippuaa. Muutoin riittää kunnollinen pesu lämpimällä vedellä.

Et ole tullut ajatelleeksi, että vaikkapa yleisen vessan vetonupista saat käsiisi ties mitä noroviruksia, ja jos vain huljutat kätesi lämpimällä vedellä, ne jäävät käsiisi. Ihan sama muutenkin, jos käsissä on mahdollisesti viruksia tai bakteereja, tarvitaan huolellinen saippuapesu niiden poistamiseksi. Parhaassa tapauksessa saat lämpimällä vedellä huljutellessasi bakteerit vain leviämään ja lisääntymään. Ja siirtymään siihen pyyhkeeseen.

Vierailija
94/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäättekö, että se jotenkin vahingoittaa teitä ?

Oikeasti aika käsittämätöntä lukea näitä juttuja. En uskonut, että nykyaikana jotkut naiset ovat yhä noin järjettömän epäsiistejä ja epähygieenisiä.

Luulin, että eletään jo jonkunlaista sivistyksen aikaa mutta väärässä olin.

Vierailija
95/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti aika käsittämätöntä lukea näitä juttuja. En uskonut, että nykyaikana jotkut naiset ovat yhä noin järjettömän epäsiistejä ja epähygieenisiä.

Kaikkiin järjettömyyksiin ei tarvi normaalijärjellä silti mukaan lähteä.

Vierailija
96/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla ei ole mitään neurooseja hygienian suhteen. Eikä ongelmia terveyden suhteen! En sairasta tartuntatauteja juuri koskaan. Päivittäinen elämäkin on helpompaa, kun ei tarvitse koko ajan miettiä, että voinko nyt koskettaa tätä, kun olen viimeksi koskettanut tätä. Eikä tarvitse olla pesemässä käsiäkään jatkuvasti, kun suurin osa pöpöistä ei inhota; mulla aukeais kädet heti, jos jatkuvasti saippualla niitä kuuraisin.

Mulla on sen verran sivistystä ja tervettä järkeä, että tiedän, missä asioissa pitää olla tarkka hygienian kanssa ja missä ei.

Täällä on mainittu monta sellaista asiaa, mitkä meillä ei toteudu, siltikin, meillä on siistiä. Ei eletä paskassa. Mutta siis kun näistä viesteistä saa käsityksen, että jos nämä hygieniajutut ei toteudu niin varmasti saat kuolemantaudin. Vaikka meillä ei mitään neuroottista hygieniaa ole ja tervettä järkeä käytetään niin meillä oikeasti sairastetaan TODELLA harvoin, ei ole vatsatauteja eikä sikoja eikä muitakaan ruttoja..

Vierailija
97/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäättekö, että se jotenkin vahingoittaa teitä ? Oikeasti aika käsittämätöntä lukea näitä juttuja. En uskonut, että nykyaikana jotkut naiset ovat yhä noin järjettömän epäsiistejä ja epähygieenisiä. Luulin, että eletään jo jonkunlaista sivistyksen aikaa mutta väärässä olin.

Ne, jotka puunaa koko ajan, sairastavat enemmän, koska ulkomaailma ei ole puhdas eikä kotiin voi eristäytyä.

Paras ystäväni on "johtava hygieenikko" ja minä taas päinvastoin.

Vähänkö nauratti se juttu, kun kahvi oli keitetty veteen, jota kissa oli lipaissut...

Vierailija
98/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin järjettömyyksiin ei tarvi normaalijärjellä silti mukaan lähteä.

kun vastauksia alkaa selaamaan.

Aivan liian moni. Enää ei ihmetytä miksi vatsatauteja, noroja, sikainfluenssia yms. tauteja liikkuu niin paljon. Suomalaisissa on näköjään tosi paljon sivistymättömiä ihmisiä jopa nuoressa polvessa vaikka ovat koulujakin kaiketi käyneet. Käsittämätöntä.

Vierailija
99/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkö nauratti se juttu, kun kahvi oli keitetty veteen, jota kissa oli lipaissut...

Isäni opetti että antaa lasten vaan nuolla kengönpohjat niin pysyvät terveinä. Ja kappas, terveitä on oltukin.

Vierailija
100/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäättekö, että se jotenkin vahingoittaa teitä ? Oikeasti aika käsittämätöntä lukea näitä juttuja. En uskonut, että nykyaikana jotkut naiset ovat yhä noin järjettömän epäsiistejä ja epähygieenisiä. Luulin, että eletään jo jonkunlaista sivistyksen aikaa mutta väärässä olin.

Ne, jotka puunaa koko ajan, sairastavat enemmän, koska ulkomaailma ei ole puhdas eikä kotiin voi eristäytyä.

Paras ystäväni on "johtava hygieenikko" ja minä taas päinvastoin.

joka on sitä mieltä, että jos peili särkyy se tietää epäonnea. Sun käsityksesi hygieniasta on yhtä taikauskoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme