Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epähygieenisiä tapoja

Vierailija
26.12.2009 |

Tuosta siivousketjusta tuli mieleen, että mitä epähygieenisiä tapoja olet huomannut kylässä ollessasi. Mulle tulee nämä mieleen:

Kaveri huuhteli salaatti-ainekset (salaatinlehdet, tomaatit, viinirypäleet jne) laittamalla ensin keittiöaltaaseen puolilleen vettä ja huuhteli kasvikset sitten siellä. En kyllä tod syönyt sitä salaattia. Samassa altaassa pestään käsiä ja siellä lojuu likaisia tiskejä ymsyms!

Vessassa vain yksi käsipyyhe johon kaikki vieraat ja lapset mukaan lukien lääppivät kätensä. Pitäis nyt sentään vieraspyyhe olla erikseen!

Yksissä häissä viinilasit alkoivat loppua illalla, niin morsiamen äiti sanoi "viruttavansa" laseja, jotta saadaan uusia puhtaita laseja. Sitten näin kun hän pesi ne pelkällä vedellä, hyvä ettei huulipunat jääny lasien reunaan...

Kommentit (203)

Vierailija
21/203 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikea käsienpesutekniikka

poista sormukset, korut ja kellot pesun - ja ruoanlaiton - ajaksi

kostuta kädet lämpimällä vedellä

ota käsiin nestesaippuaa

hiero kämmeniä yhteen noin 20 sekuntia

pese huolellisesti myös kämmenien selkäpuolet, sivustat, ranteet, sormien välit sekä kynsien ja sormuksien alustat

huuhtele kädet puhtaiksi

kuivaa kädet huolellisesti puhtaaseen kertakäyttöiseen käsipyyhkeeseen

sulje hana siten, että suojaat puhtaita käsiä esimerkiksi käsipyyhkeellä

tarvittaessa käytä pesun jälkeen vielä käsien desinfioitiin tarkoitettua valmistetta"

Mä en ymmärrä, kuinka joku voi olla niin tietämätön, ettei tiedä saippuan merkityksestä käsipesussa. Pelkällä vedellä pesu on yhtä tyhjän kanssa. Vaikka sitä tekisi 20 sekuntia!

Jos tarkoitus onkin vain huuhdella käsistä jotain helposti irtoavaa, esim. leivänmuruja tai jauhoja, niin eihän sitä saippuaa tarvita. Mutta jos ihminen haluaa, että kädet ovat sen jälkeen _puhtaat_ täytyy sitä saippuaa valitettavasti käyttää.

Kyllä vain, ne viruksetkin voivat pahimmillaan vain lisääntyä käsienpesun yhteydessä, jos kädet vain pestään vedellä. Siirtyvät pyyhkeeseen jne. Ja todellakin, pidän itse käsien pesua pelkällä vedellä huuhteluna, en pesemisenä. Koska kädet eivät silloin puhdistu oikeasti.

Vierailija
22/203 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, kuinka joku voi olla niin tietämätön, ettei tiedä saippuan merkityksestä käsipesussa. Pelkällä vedellä pesu on yhtä tyhjän kanssa. Vaikka sitä tekisi 20 sekuntia!

Mulla kädet aukee, jos pesen saippualla. Siis iho menee kirjaimellisesti rikki. Sitäpaitsi en sairastele ikinä tällä olemattomalla käsienpesulla, joten se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/203 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kädet aukee, jos pesen saippualla. Siis iho menee kirjaimellisesti rikki. Sitäpaitsi en sairastele ikinä tällä olemattomalla käsienpesulla, joten se siitä.

Mun ei ole sen helpompi huudella, eli todella helposti kuivuu minunkin ihoni. Mutta valitsen mahdollisimman vähän kuivattavan ja ärsyttävän saippuan ja rasvaan käsiä aina käsipesun jälkeen tukevalla rasvalla. Ja välillä korvaan käsipesun käsidesillä jos on tarvetta. Laitan toisinaan talvisaikaan käsiin esim. bepantheniakin joka parantaa hyvin ihoa. Mutta käsien pesu saippualla on mulle ja myös muulle perheelleni perusasia.

Vierailija
24/203 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaan käsiä joka välissä nytkin. Saippua ei vaan sovi, jos pesen vaikka 3 krt päivässä saippualla, niin takuulla tulee sormenpäähän viilto. Seuraavaksi kämmeneen. Ja mites paljon pöpöjä mä sitten levittelisin? Ei kiitos.

Sitäpaitsi, ei ne kädet kauaa pöpöttömänä pysy muutenkaan. Heti kun koskee johonkin kontaminoituun pintaa, niin taas on pöpöjä ja vaikka mitä.

Vierailija
25/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Kissan ruokakupit ovat keittiön työtasolla ja lemmikki tottakai hyppii pöydillä miten haluaa

100% varmasti jokainen kissa käy keittiön pöydällä kun omistajat eivät ole näkemässä. Se on se kissan luonto.

* Kissan ruokakupit ovat keittiön työtasolla ja lemmikki tottakai hyppii pöydillä miten haluaa

100% varmasti jokainen kissa käy keittiön pöydällä kun omistajat eivät ole näkemässä. Se on se kissan luonto.

Meillä on kolme kissaa, joista kaksi innokkaita apureita ruoanlaitossa, varsinkin tämä nuorin, joka tuli viime kesänä.. oli ollut löytökissa. Lapsesta asti olen syönyt samaa jäätelöä ja samalla lusikalla kissan kanssa. Tämä nuorin kissa meillä maistoi nytkin jouluna perunalaatikot ja muut, että ovat varmasti kelvollisia. Eli meillä ollaan pöydillä luvan kanssa :D

Kissan kipot tiskataan myös ihan samassa kuin muutkin astiat.. Puhtaampi se kissa ja sen suu on kuin ihmisen.. (Tosin neuvolassa selvisi juuri, että ei silti löydy toksoplasmoosin vasta-aineita, eli kuumennettavia ruokia kissat saa edelleen maistaa, kylmistä, niin kuin jugusta saa sitten jämät :)

Vierailija
26/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapetaan kaikki norm. bakteerit ja annetaan hirmu bakteereille tilaa. Sitten ihmetellään kun mikään antibiotti ei pure.

Vierailija
27/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-syö lattialle tippunutta ruokaa

-samalla leikkuulaudalla/veitsellä leikataan lihat ja vihannekset

-pesee vessassa peen jälkeen perseensä kädellä ja saippuavedellä,mutta ei käsiä sen jälkeen!

-pesee vessanpöntön ilman hanskoja sekä myös viemärit..

Vierailija
28/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään ihme että autoimmuunitaudit ovat lisääntymässä, kun kehon puolustusjärjestelmällä ei ole mitään tekemistä. Kaikki "oikeat" taudinaiheuttajat siivootaan ja puunataan pois. Puolustusjärjestelmä hyökkää sitten kehon omia rakenteita vastaan, ja tuloksena on mm. allergioita. Meillä - on yksi käsipyyhe vessassa. Se tosin vaihdetaan lähes päivittäin, mutta tottahan siitä saattaa saada edellisen kuivaajan pöpöjä. So what? - käytetään samaa juustohöylää muutama päivä - pestään koiran- ja kissankupit samalla tiskiharjalla kuin muutkin astiat. Tai samassa koneellisessa tiskikoneessa muiden astioiden kanssa (tämäkin on joidenkin mielestä kauhistus) - en ikinä pese salaattia, lapsenakin olen syönyt porkkanoita suoraan kasvimaalta ja hengissä olen - en yleensä petaa sänkyjä, ja niissä saa kyllä maata ja leikkiä "bussisilla" vaatteilla - käyn suihkussa joka toinen päivä, lapset pari kertaa viikossa. En käytä saippuaa suihkussa kuin kainaloiden pesuun (ja shampoota hiuksiin). Tässä nyt joitain esimerkkejä. Itse olen oksentanut elämäni aikana yhden käden sormilla laskettavan määrän, lapset ovat sairastaneet mahatautia tasan kerran (esikoinen nyt 6v, kolme lasta). Lapsilla ei allergioita.

Uskomatonta väittää täällä "totena", että autoimmuunitaudit lisääntyvät liiallisen hygienian takia!

Ymmärrätkö edes mitä autoimmuunitaudit ovat? AUTOIMMUUNITAUDIT EIVÄT OLE SAMA ASIA KUIN ALLERGIAT!

mm. Seuraavat sairaudet ovat autoimmuunitauteja: keliakia, MS-tauti, diabetes, nivelreuma, psoriasis, punahukka(ihosairaus), autoimmuuni tromposytopenia jne, jne

Kannattaa ensin hieman tietää asioista, ennen kuin julistaa niitä täällä "totena".

Vierailija
29/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten sekoittaa sitä salaattia sillä lusikalla joka on ollut sussa. Olen sanonut asiasta, mutta naureskelee ja vähättelee vain kommenttiani.

Ihmettelin kerran ravintolakokkiystävälleni, kun kokki maistoi ruokaa monesti samalla lusikalla (ei ollut ravintolassa, mutta ammattilainen ja tilanne vastasi ravintolaa..) Ystäväni totesi, että täysin yleinen ja normaali toimintatapa.. Ei missään ole niin paljon lusikoita eikä niitä ehditä jatkuvasti pestä, eli samalla lusikalla/kauhalla maistetaan hienoissakin ravintoloissa ruokaa useamman kerran..

Luultavasti pizzerioissa tätä tapaa ei ole, kun on ihan sama miltä ruoka maistuu ;P

Vierailija
30/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei joku pese saippualla käsiä vessassa käynnin jälkeen? Oletteko seuraamassa? Jos vesihana on päällä se ei automaattisesti tarkoita, että saippuaa käyttäisi..

Itse olen sh ja omasta mielestä liiankin hygieeninen! Vauvan tuttipullot pesen joka käytön jälkeen, tutteja keitän usein..omia käsiä pesen usein, ja todellakin vessakäynnin jälkeen..joissakin asioissa vaan voisi olla vähemmän hygieeninen. Se myös häiritsee, että vauvaa käpälöivät kaikki sukutapaamisessa ja tuskin pesevät käsiä ennen ja lapset suukottelevat vauvaa )lapset tunnetusti ovat joko kipeitä tai tulossa kipeäksi)..itse suukotan tosi paljon, mutta en suoraan suulle (vauva 3kk). Olen tartuttanut tämän hygieenisyyden äitiinikin :D

Vierailija
31/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi muutkin pöpöt tarttuu, kun yritetään elää jossain bakteerityhjiössä. Sopiva annos epähygieenisyyttä pitää tosiaan terveenä...

Vierailija
32/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten sekoittaa sitä salaattia sillä lusikalla joka on ollut sussa. Olen sanonut asiasta, mutta naureskelee ja vähättelee vain kommenttiani.

Ihmettelin kerran ravintolakokkiystävälleni, kun kokki maistoi ruokaa monesti samalla lusikalla (ei ollut ravintolassa, mutta ammattilainen ja tilanne vastasi ravintolaa..) Ystäväni totesi, että täysin yleinen ja normaali toimintatapa.. Ei missään ole niin paljon lusikoita eikä niitä ehditä jatkuvasti pestä, eli samalla lusikalla/kauhalla maistetaan hienoissakin ravintoloissa ruokaa useamman kerran.. Luultavasti pizzerioissa tätä tapaa ei ole, kun on ihan sama miltä ruoka maistuu ;P

Vierailija
33/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keittiö kiiltelee aina puhtauttaan, pesualtaasta voi katsella omaa kuvaansa ;)

Mä näin tuon Jamie Oliverissa, se teki niin. Sen takia ajattelin että sitä kuuluu tehdä niin.

*Hölmistynyt salaatin pesijä*

Vierailija
34/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä en nähnyt koskaan, että joku olisi pessyt salaattia juoksevan veden alla. Ei, vaan salaatin lehdet revitään irti, laitetaan tiskialtaaseen ja siellä huljutellaan puhtaaksi. Sitten lingotaan.

Joskus vesi vaihdettiin ja uuteen veteen laitettiin jääkuutioita, jotta salaatti pysyi rapeana.

Meillä on tiskialtaana Stalan Combo XL, johon kuuluu teräksinen kulho ja valutuslävikkö. Perunat pesen usein tiskialtaassa ja siirrän siitä sitten joko kulhoon tai valutuslävikköön. En ole koskaan tuntenut itseäni epähygieeniseksi tämän takia. Meillä tosin tuo tiskiallas pestään erittäin usein.

Ja keittiö kiiltelee aina puhtauttaan, pesualtaasta voi katsella omaa kuvaansa ;)

Mä näin tuon Jamie Oliverissa, se teki niin. Sen takia ajattelin että sitä kuuluu tehdä niin. *Hölmistynyt salaatin pesijä*

Vierailija
35/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kaverin lapsen synttäreillä. Olkkarissa hääräiltiin lahjojen ja lasten kanssa. Olohuoneesta näki keittiöön. Mieheni oli nähnyt kun kissa oli liponut kahvipannusta vettä! Nainen oli jättänyt pannun vesineen päivineen tasolle odottamaan kahvinkeittoa.

Join tietysti pari kuppia kahvia koska en tätä tiennyt. Kotona mies kehui mitä näki. Meinasi oksennus lentää!

Vierailija
36/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei pese koskaan käsiä kun tulee ulkoa sisään

- ei pese käsiä kun on käynyt ulkovessassa

- mökillä pitää samassa kanisterissa juomavettä seisomassa, siis vuodesta toiseen. Siitä sitten otetaan juomavesi. Voin vain kuvitella kuinka limainen se on sisältä. Kaiken lisäksi siinä on usein "lähdevettä" jostain lähimetsän paikasta.

- leikkaa samalla veitsellä raa'at lihat ja salaatit (siis ei pese välillä)

- käyttää samaa leikkuulautaa salaateille ja raa-alle lihalle

- kun paistaa lapsillemme lihapullia / jauhelihapihvejä, jättää ne sisältä raaoiksi "koska lihan pitää olla vähän punaitsa"

Onpa tuo jokusen ruokamyrkytyksen saanutkin...

Vierailija
37/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pesee astioita "viruttamalla"

- ei pese käsiään mökillä ulkohuussissa käynnin jälkeen

- hoitaa koiria, trimmailee, rapsuttelee, kaivelee vaikkusia korvia ja paiseita - sitten vaan keittiöön häärimään

- ei omista käsipyyhettä keittiössä

- paloitelee lapsille ruokaa omalla likaisella lautasellaan ja omilla kihveleillä

Kun ollaan siellä kylässä ja lapset menee käsipesulle niin anoppi ei osallistu, sinne vaan keittiöön muille ruokaa tarjoilemaan...

Vierailija
38/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joa esim. tuolilla kahvitahra niin sylkäsee nenäliinaan ja pyyhii sillä.

Salaatin pesen aina juoksevalla vedellä, ihmiset kerää ja pakkaa ne salaatit ja joskus tulee aivastuskin niiltä sinne salaattien päälle.

terv. entinen salaatinpakkaaja

Vierailija
39/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsiä, kun tuun sisälle, ellei ne ole likaiset. Enkä myöskään sairastele juuri koskaan. Voi teitä hygieniavouhottajia...

Vierailija
40/203 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen epähygienisiä tapoja, että hygieenikot voivat kauhistella:

- mulla ja miehellä on usein sama matkahammasharja

- rapsuttelen ja pussailen koiraa ja muita eläimiä, enkä pese käsiä sen jälkeen

- en pese jatkuvasti käsiä, enkä varsinkaan saippualla (sairastan tuskin koskaan)

- pyyhin tiskirätillä leikkuulautoja

- käytän kangasnenäliinoja

- meillä käytetään samaa juustohöylää ja voiveistä monta päivää

Muita ei tuu nyt mieleen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi