SYYSUNELMAT ?
Kommentit (200)
Tänään tein testin ja haalea viivahan sieltä tuli. Tosin on muutenkin ollut sellainen olo että nyt vihdoin se taisi tärpätä, rinnat arat, alavatta oudon painava. onhan tätä jo joku aika odotettukin, reipas vuoden verran.
Ensimmäistä pikkuistani nyt innolla odottamaan. Laskettu aika ois 9.9 2010. Minä en ole kuin 22 vuotias ja mieheni 25.
Raskaudesta olen todella iloinen, mutta tietenkin vähän huolettaa ja pelottaa. "olenko hyvä äiti? Olenkohan vielä valmis äidiksi? Entä jos lapsella ei olekkaan kaikki hyvin? Osaanko hoitaa lastani niinkuin pieni ihminen ansaitsee?" :S en usko että olen ainut joka miettii tällaisia, tai on miettinyt ensimmäisen raskauden alussa, enhän?
Olen TODELLA pahoillani teidän puolesta Nasu ja habiba!!!! Osasihan sitä tietty odottaa että osa porukasta tippuu pois, raskaus on ihme ja monesti se päättyy varhain. Mutta todella ikävää se on!
Ja sitten puolestaan ONNITTELUT plussanneille!
Iloa ja surua... kaikkea mahtuu tähän maailmaan!
ON: Täällä porskutetaan hitaasti mutta varmasti eteenpäin. Takaraivossa kuitenkin keskenmenon pelko. Menispä nää ekat viikot nopeesti. Musta tuntuu että jännitän tuonne rv7 saakka ja sitten vielä nuo pahimmat viikot 10-12 joilla tulee eniten keskenmenoja.
Oireina tissikipu, repäsykivut kun nousee ylös, jano ja vessassa ravaaminen. Tuntuu että oireet on himan vähentyneet sitten plussauksen, mutta kun eka raskaus mulla oli todella helppo niin uskon että tästä ei tuu helppo joten täytyy nauttia nyt kun vielä voi. Kohta saattaa tulla kasa oireita ja pahoinvointi tietysti. =( Mutta kaikki otetaan mitä tulee sillä on ihanaa että meille VIHDOIN kakkonen on tulossa.
miks tää lähes aina jättää puolet viestistä julkasematta? Eikä auta muokata omaa viestiä, ei silti näytä.
Ei vitsit, nyt mä muuten keksin: jos laittaa sydämen niin siitä kohtaa mulla menee aina poikki eikä näytä loppuja. Sydämet on siis kiellettyjen listalla. =D
No siis loppuun toivotin vaan kovasti tarrasukkia kaikkien syyskuulaisten masuasukeille!!!
Toivoopi: Soffu rv 4+6
Ps: olettekos keksineet masuasukeillenne työnimeä? Mä yritän kovasti pähkäillä kun esikoisellakin oli tosi kiva työnimi niin täytyy tälle kakkosellekin keksiä joku muikea. =)
Voi kurjuus Nasu ja habiba. Isot voima halit täältä!
Täällä vointi pysynyt suht ennallaan. Pissalla saa ravata useemmin. Tissi arkuus on ruvennut hieman helpottamaan, ei enää niin arat.
Olin eilen alennusmyynneissä ja en voinut vastustaa kiusausta ja oli pakko ostaa muutama body. ;)
Joo mullakin tää ei julkase aina koko viestii ja oon kans huomannu et sydän on syypää! :D
Angelico 4+5
Ikävä kuulla, että joudut porukasta poistumaan. =( Koitahan jaksella!
Tänään käytiin aamulla koko perheen voimin uimassa. Tyttö nauttii niin kovasti uimisesta ja odottavalle äidille se tekee hyvää! =) Repäsyjä alamahassa tuntunut tänään. Muistan niitä olleen samoihin aikoihin myös esikoista odottaessa. Ilkeitä ovat. Kohta puoliin olisi tarkoitus lähteä hieman kaupungille katsomaan alesta vaatteita tytölle. Tulokkaalle en uskalla vielä ostaa mitään, vaikka tiedän jo nyt että niitä vaatteita on pakko käydä hieman hiplailemassa.
Mulla on taas vahvasti sellainen tunne, että tulokas on tyttö. Ekasta myös "tiesin" jo odotusaikana kumpi tulee. Tyttövauvalle olisikin runsaasti vaatteita säästössä.
Te keillä on muita lapsia niin milloin olette ajatelleet kertoa sisaruksille vauvasta? Me ollaan miehen kanssa ajateltu, että jos sit kun oon käynyt ultrassa ja selvii onko masussa elämää niin vois kertoa.
Työnimeä meillä ei vielä ole. Mutta eiköhön sellainen pidä keksiä,kun esikoisellakin se ooli. Kun vaan tietäs mikä... ? Mies sen viimeksikin keksi, että eiköhän sieltä taas joku hyvä löydy. =) Leppoisaa sunnuntain jatkoa! =)
Meikku ja 4+4
Joku kyseli miks ei olla menty tutkimuksiin/hoitoihin. noh,olen yrittànyt koko 2009 kevààn/kesàn/syksyn saada làhetettà lapsettomuuspolille missà voisi saada edes jotain selvyyttà,mutta jostain kumman syystà ei ole onnistunut.kevààllà kàskettiin lihoa 10kg = tehty,
sitten sanotaan ettà "olette vielà niin nuoria..turhaan panikoit".just..
yksityiselle jos olisi vara,olisin mennyt jo heti ensiksi sinne..
Myòs gynellà kàynyt,missà todettiin pco ym juttuja,mitkà vaikuttaa,mutta sieltàkààn en saanut muuta vastausta kuin "noh,jos tahdot vielà,niin soittele kevààllà"
ettà tottahan toki menisin heti juosten,jos vaan annettais làhete.
ja hassuinta,ettà gyne sano ettà ihan luomuna meillà on TOSI huonot mahdollisuudet saada lasta alulle,tai jos vaikka alulle saadaankin,niin tuskin kestàà.
en sitten tiedà millà perusteella valitaan parit hoitoihin..sinkkunakin helpompi pààstà hedelmòityshoitoihin...
mutta joo,minà nyt tààltà hàviàn,sillà sattuneesta syystà ei henkinen kantti kestà seurailla kirjoituksia. =(
vielà kerran paljon onnea teille kaikille!!!!
ja toivottavasti ei kenenkààn tarvitse kàydà samaa làpi.
Kovasti voimia myös Nasu-77:lle! Toivottavasti onnistaa pian uudelleen.
Meillä työnimi on Velmu.:) Mies sen keksi ku tokasin esikoiselle,et hän on aikamoinen velmu.:D
Meillä esikoinen vielä niin pieni,1v.2kk et oikeen viel ees ymmärtäis...ehkä sitä rakenneultran jälkeen vois alkaa vähän valmistaa pikkusta uuteen tilanteeseen. Toivon vaan niin paljon tää ei mee kesken! Pelottaa tosi paljon,vaik oireita onkin.
Itellä on vähän sellanen olo,et tää tulokas olis poika. Ja niin on miehelläkin sellainen tunne. Esikoisestakin tiesin,et tyttö tulossa. Esikoista odottaessa,ei ultrassa näkyny kumpi tulossa,eikä sit kysyttykään. Mut nyt kyl haluaisin tietää,et tietää,et säästääkö esikoisen vaatteet,vai pitääkö alkaa ostaa pojalle vaatteita.
Mut nyt täytyy painuu ulos,ku viel tarkenee. Aamul ku oli -24astet,ni ei käyny ees mieles,et oltais ulos lähdetty!
Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!:)
Salsa ja Velmu 5+1?
Lahdessa ainakin joiltakin yksityisiltä gyneiltä on saanut lähetteen keskussairaalaan hoitoihin. Oletko kysellyt olisiko teilläpäin sellainen mahdollista?
Nyt sellaiset tarrat ja liimat kaikille, ettei enää kenenkään tarvisi meidän joukosta poistua. :(
-Soffu-: Miten mulla on aina ollut sellanen käsitys että eniten keskenmenoja tulee ihan alkuviikoilla? Toi rv 10-12 oli ihan uutta tietoa aineki minulle. Ajattelin että kympin jälkeen olis jo suht turvallisilla vesillä.. Mut minulla ei silleen paniikkia, jos sinne asti päästään, meinaan kymppiviikolta asti kuunnella kotidoplerilla pikkusen sydänääniä sit. Niitä tuleeki kuunneltua varmaan päivittäin, että tietää kaiken olevan hyvin. :)
Salsa08: Turvotus on täälläkin valtava.. muutenkin minulla tuo pömppö tulee aina ennen menkkoja, ja nyt se on jäänyt paikalleen. Hyvä että farkkuni enää menee kiinni. Onneksi saan kaverilta tässä pian sen äitiyshousuja, ne oli kokoa 38 ja oli tosi hyvät päällä kun ei mistään puristanut. :)
Joku kyseli varhaisultrasta, minä varasin ihan yksityiseltä, en mitenkään neuvolan kautta tms. Maksaahan se, mutta tieto että kaikki on hyvin on miusta ihan sen rahan arvoista. :) Ja viikoilla 6+5 olen sinne menossa, elikkä 18.1
Aika oireetta mennään vieläkin, väsymystä ja nälkää en osaa oikein raskausoireiksi laskea kun niitä on aina muutenkin. Vessassa saa ravata, nännit arat. Etomista aina välillä mutta ei kummemmin.
Mitään työnimeä(varmaanki ihan pötkö/toukka tms vaan) saati vaatteiden ostoa en tosiaan ole vielä miettinyt. :D
-nanatin 4+4
Suosittelen kuitenkin käymästä yksityisellä vaikka vain kerran. Varmaan gyneissäkin on tietty eroja, mutta mulla kävi näin: kakkosta yritetty vuosi ja päätin käydä gynellä tsekkaamassa asia. Tiesin että yksityisellä saan palvelua, kunnallisella en ehkä ja kestää kauan. Olen myös vielä aika nuori. Yksityisellä saa kunnon palvelua kun maksaa siitä. Mutta tuo yksi käynti joka maksoi 150e toi sen että olen nyt raskaana! Eli sillä samaisella käynnillä tehtiins isätutkimus, ultra, otettiin verikokeet (katsottiin ovuloinko sekä tsekattiin olisiko mulla munmuaisten vajaatoiminta). Sain samantien vastauksen että gyne epäilee että mulal on endometrioosi. Reseptin clomeihin-> kokeillaan niitä eka. Ja gyne sano että soittaa mulle tuloksista ettei tarvii mennä toisten käymään ja maksaa siitä sekä laittaa mulle lähetteen kunnalliselle jos ei tärppää clomejen kanssa. Eli kaikki tämä vain 150e ja sillä sai hyvin paljon tietoa ja mahdollisen lähetteen jota mä nyt en tarvinnut kun tärppäs ekasta clomikierrosta.
Eli ei se yksityisellä käyminen niin kauheen kallista tarvii olla ja jos tuo 150e ei ihan heti löydy ni säästäisin pari kuukautta sillä tuo käynti todella on sen arvosta-> jos lapsen todella haluaa!
Suosittelen lämpimästi, voi tietty olla että yksityistenkin gyneissä on eroja mutta mä sain suosituksen ja todellakin oli sen arvonen. Aion jatkossa mennä aina sille gynelle koska hän tietosesti puhui siitä että tekee kaiken niin halvalla kun voi ja että jos tuon saman käy kunnallisella moneen eri otteeseen niin poliklikikkamaksuista lopulta kertyy isompi summa kun tuosta yhdestä kerrasta.
Tsemppiä!
Salsa: voi kun kiva työnimi, jotain tuon tapaista mekin varmaan mietitään-> esikoisesta työnimi oli Hiski. =)
Soffu
Joo, mä oon ollus iinä käsityksessä (ja monet lähteet näin väittävätkin) suurin osa keskenmenoista tapahtuu ennen rv8 alkua eli siinä menis yks pullonkaula ja voi hiukan huokasta. Mutta toinen jakso jolloin tapahtuu keskenmenoja on viikot 10-12 kun silloin on kans joku suuri harppaus sikiön kasvussa ja saattaa mennä pieleen. Sitten rv 12 jälkeen on jo aikas varmaa että vauva näkee maailman. Niin kun todennäköisyyksiä kun aattelee.
Mä itseasias just luin jostain juuri tuosta keskenmenojenriskistä ja noista viikoista. Laitan tänen sen kohdan jos sen jostain löydän jossa puhutaan noista rv 10-12:sta. Mutat uskon että kun tuonne rv8:iin päästään niin voi jo hieman huokaista! Toki kaikki on mahdollista vielä senkin jälkeen.
Meillä on kyllä yks ongelma: Me ollaan mietitty pojan syntymästä asti (3.5v) että mikäs nimeksi toiselle pojalle jos tulee ja ei päästä yhdestäkään nimestä yhteisymmärrykseen, joten jos täältä on poika tulossa ni siitä tulee ehkä nimetön. Jos 3,5 vuodessa ei olla päästy yhteisymmärrykseen ni meidän pitää oikeesti alkaa nyt miettii ja sulattelee pojan nimeä mutta urakkaa on. Esikoisen nimi tuli tosi helposti mutta tokalle onkin vaikee löytää nimeä. =/
Täällä on ollut paljon aikaa miettiä kivoja nimiä, kun oon lasta niin monet vuodet jo halunnut. Mutta nyt kun se alkaa olla ajankohtaista, niin saa nähdä mikä paniikki tässä vielä tulee.. Paljon on kivoja nimiä, varsinkin tytölle. Mutta näitä onneksi ehtii miettiä, vaikka aika meneekin varmaan tosi nopeasti sit loppujen lopuksi. Kun nyt tämän alun sais kituuteltua jotenki. :)
Täällä taitaa melkein kaikilla olla lapsia ennestään? Minulla esikoinen tulossa, joten kaikki on uutta ja ihanaa. Vaikka olenkin ammatin puolesta paljon näitä juttuja opiskellut, niin silti on ihanan uutta kaikki! :)
-nanatin
Olen kanssa miettinyt mieheni kanssa paljon nimiä. Tytön nimestä on jo löytynyt yhteinen lemppari ja molemmat veikkaammekin että tyttö olis tulossa, saa nähä miten käy. :)
Odotan Nanatin myös esikoistani, aikasempia ei ole.
Että täälläkin kaikki uutta ja upeeta.
Angelico
Tytölle olisi jo nimi valmiina. Pojalle olisi vaikeampi keksiä. Sama juttu oli esikoisen kohdalla.
Olipa huonot alennusmyynnit. En löytänyt tytölle mitään alesta. =/ Täytyi sitten sortua normihintaisiin.... =D Millään ei jaksaisi ajatella, että aamulla pitäisi mennä töihin. Voisin vaan jäädä kotiin vauvahaaveileen. =) Esikoinen kysyi tänään, että koska meille tulee vauva. Oli siinä hymyssä pitelemistä. Totesin vaan, että ehkä meille sitten joskus.
Eka raskaus oli kyllä ihana. Silloin pystyi täysillä nauttimaan raskaudesta. Voin siis erittäin hyvin silloin.Lisäksi saattoi silloin kun huvitaa niin pötkähtää sohvalle ja ottaa päikkärit. Nyt täytyy myös huomioida esikoinen. Aion silti ottaa tästä raskaudesta kaiken ilon irti, nimittäin se on viimeinen. Meille, kun kaksi lasta on sopiva määrä. =) Tosin onhan se mahdollista, että sieltä tulisi kaksi! =)
Ei oikein vielä uskalla tuulettaa. Takana kasa alkuraskauden keskenmenoja ja nytkin 3 päivää tuhrua tullut. Tai no tänään ei mittään. Eilenkin vaan sellaisia rusehtavia limasäikeitä vessassa käydessä, muuten ei mitään. Pelottaa taas, että tässäkö tämäkin on.. Odottelen rauhassa, vaikka hieman jo ehtinyt hehkutaakin.. ;)
Me kerrotaan varmaan aikaisintaan rakenneultran jälkeen. Aikaisintaan. Meillä oli tässä lähellä juuri yksi tapaus jossa sisarukset tiesivät tulevasta vauvasta, raskaus menikin kesken ja voi sitä surun määrää pienillä lapsilla. ja vielä se kun itsekin yhdeltä lapselta kysyin, että miten äidin masu kasvaa ja lapsi joutui minulle kertomaan ettei ole enää mitään vauvaa. En siis ollut vanhemmilta sitä vielä kuullut.
Me siis odotellaan pitkään, ei tule pahaa mieltä toiselle ja toisekseen vauvan kotiin odottamisaika ei käy niin pitkäksi.
Helinäkeiju: Toivottavasti tuhruilu loppuu, eikä tule takaisin! :)
ON: Tässä on vasta pikkuhiljaa alkanut tajuamaan sen, että totta tosiaan, minä odotan lasta! TÄMÄ EI OLE UNTA. :) Koulu jatkui tänään joululoman jälkeen, ja nyt vasta alkaa tuntua todelta koko homma, kun plussauksesta on pari viikkoa aikaa. :) Ja nyt se pari viikkoa ultraan tuntuu ihan pieneltä ajalta, kouluviikot kun menee aina niin nopeasti.
Maha on jo tosi iso, jos näkisin jollain tälläisen mahan niin veikkaisin että ihan hyvin vois reippaasti yli rv 10 olla. :D Minä kun oon muuten aika pieni ihminen, n.56-58 kg niin kyllä tälläisen massun pömpötyksen huomaa. Mutta jos nyt joitakin viikkoja pysyisi vielä salassa koulukavereilta. :) Olen alkanut miettimään, että mitä jos odotankin kaksosia.. se selittäisi hormonien todella aikaisen näkymisen testissä ja tämän näille viikoille suunnattoman ison pömpön.. minun puolella ei tietääkseni ole kaksosia, mieheni sisko on kaksonen. Joku puhui kerran että kaksoset periytyisi äidin puolelta.. mutta saa nyt nähdä, ehkä olen vaan lihava ja syönyt hyvin. :D Pitää laittaa teille kuvaa joskus muutamien viikkojen päästä vaikka. :)
-nanatin 4+5
Haave2: Toivottavasti tuhrut loppuu!!!
nanatin: Täällä tuntuu vielä hieman uskomattomalta, että lapsi on tulossa. =D Ehkäpä tajuan sen sitten kun pääsee ultraan ja siellä ruudulla näkyy (TOIVOTTAVASTI) pieni ihmisalku! Meillä myös mahdollisusu kaksosiin, kun mun mummon molemmat vanhemmat olleet kaksosia. Sen jälkeen ei ole kaksosia ollut. Ja viimeksi odottaessa lääkäri sanoi, että hyvinkin mahdollista että kaksosuus pomppii muutaman sukupolven yli! =D Olisihan tuo aika pommi!
Mä olen tänään palellu entistä enemmän. Töissä olin ihan jäässä koko päivän. Huomenna otan viltin mukaan! Myös paha olo seurasi koko päivän, varsinkin kun en ehtinyt ruokatuntia pitään. Täytyy huomiseksi varata vaikka banaani autoon. että voi ajaessaan syödä.
meikku ja masuasukas 4+5
Täältä yksi syysunelman odottaja ilmoittautuu mukaan joukkoon. Saimme ihanan uudenvuodenlahjan kun aattona teimme testin, menkkojen oltua viikon myöhässä. Taidetaan olla joukon nuorimmaisia, ylihuomenna täytän 22v ja mieheni neljä kk:ta minua vanhempi. Alussa vasta ollaan, mut meinaan olla hirmu malttamaton :) laskemani mukaan la olis 2.9, huomenna tarkotus soitella neuvolaan päin. Jännityksellä odotan mitä kaikkea tää tuokaan tullessaan! :) Hirmu vaikeeta olla kertomatta kaikille, sovittiin kuitenkin et nää pari ensimmäistä kuukautta yritetän pitää salaisuus vaan meillä..
Maya88 + masuasukki 5+4
Olen niin pahoillani habiban ja Nasun puolesta. Voin vain kuvitella miltä teistä tuntuu :(.