SYYSUNELMAT ?
Kommentit (200)
Mintzkuli, täällä voi onneksi kysyä ihan mitä vaan mieleen tulee, ei oikeesti ole tyhmiä kysymyksiä =) Mäkin muistan miten ihmeissään sitä oli kun odotti ekaa niin kaikista raskausjutuista. Tohon rintojen kutiamiseen en osaa kyllä vastata, itellä välillä tuntuu samanlaista painon tunnetta kuin joskus imetysaikana mutta koko ei oo kasvanut, harmi vaan =D Meillä on ainakin niin että neuvolaan on päivittäin puhelinaika 10-11 ja silloin on varattava myös käyntiajat, onhan se hankalaa jos on töissä mutta niin se vain on =)
Onnea jolieBB plussasta! Mullakin on synttärit syyskuussa lähellä laskettua aikaa joten aika ihana synttärilahja on tänä vuonna mahdollinen =) On mahdollista, ja kai aika yleistä että vatsa turpoaa heti alkuraskaudesta, mulla ainakin on käynyt näin joka raskaudessa, tuntuu että äippähousut saa otta käyttöön heti kun on plussannut =) Nyt en oo vielä antanut lupaa kaivaa äitiysvaatteita esille (vaikka yhden paidan ostinkin jo alesta, heh heh), aattelin että sitten vasta kun saa jonkun todisteen että siellä masussa tosiaan joku on =) Mutta hassultahan se kuulostaa että vauva on millin mittainen ja maha on turvoksissa kuin olisi pitkälläkin odotuksessa!
Meikku, eikös olisi ihanaa kun tulisi kaksoset? =) Mä oon jotenkin aina aatellu miten kivaa se olisi, mutta todellisuus taitaa olla vähän toista kun mun kuvitelmat =) Yhdessäkin vauvassa on niin paljon töitä, mutta olishan niistä sit ainakin koko ajan seuraa toisilleen.
Salsa08 on enää pari päivää ultraan! Toivottavasti kaikki on masussa niinkuin pitää, on se niin ihana nähdä pikkuinen jo näin aikaisin! Mä ajattelin illalla soittaa ja varata ajan myös ultraan, oon antanu ittelleni jo periksi tässä asiassa =)
Susamaria, musta ois ainakin kiva kirjoitella jossain suljetussa ryhmässä, en oo tosin koskaan kirjoitellut, onko se jotenkin hankalampaa kuin tämä? Mutta siellä vois sitten (kai) kirjoitella omilla nimillä ja kaikista sellasistakin asioista mistä täällä ei viitti =)
Tulipas taas tekstiä. Täällä on muuten tosi sumuinen ilma ja pakkasta vaan pari astetta, taidetaan lähteä kohta lasten kaa ulos!
-henrietta rv. 5+2
Voi apua, en tiedä kuulunko vielä tänne, kun tilanne on niin epäselvä. Olen nyt kolmena aamuna testannut haalean viivan, joka mielestäni hieman vahvistui eilen, mutta tänään ei kyllä yhtään.
Kertokaahan jos teillä on kokemuksia näistä haamuista, että milloin viivan pitäisi vahvistua? Ja ellei vahvistu, niin onko kyse kohta alkavasta keskenmenosta? Ei kai viivaa voi testiin tulla ilman raskaushormonia, eli jollain lailla raskaana olen käsittääkseni kuitenkin. Pelkään kohdun ulkoista raskautta, koska sellainen minulla oli -06 ja silloin testin viiva haaleni, eikä vahvistunut useammilla testikerroilla. Silloin ei kyllä ilmennyt raskausoireitakaan, jotka nyt aika vahvat, mm. kuvotus, nälkä ja väsytys. Mulla on 3-vuotias lapsi, eli oireet kyllä tunnistan. Vaan epätietoisuus raastaa...
testi näytti eilen kotona plussaa ja tänään neuvolassa myös ilmestyi haalea viiva. Ensimmäinen ultra on 25.1., jossa varmistellaan raskausviikkojen määrää. KP29 nimittäin testi näytti negaa vielä, vaikka oireita olikin.
Lapsi on osittain suunnittelematon, sillä en uskonut raskautuvani. Taustalla kilpirauhasen vajaatoimintaa, PCOta jne. Isäntä on ikionnellinen tästä plussasta.
Kuukautisten mukaan la 11.9., mutta todellisuudessa la on joskus 21.9.
Kotona ylihuomenna vuoden täyttävä poika, joten ikäeroa tulee 1v 8kk.
noffetus
Mä näköjään roikun vaan nyt näillä vauvapalstoilla =) Nyt on hyvä hetki kun molemmat lapset on päiväunilla!
Belleville, mä testasin 4 sellasta halpistestiä ja joka kerta viiva oli kyllä vahvempi ku edellinen, tein ne peräkkäisinä aamuina, paitsi vikan tein vasta kun kuukautisten ois pitänyt alkaa ja se olikin sitten jo kunnon viiva eikä mikään haamu. Mutta siihenhän vaikuttaa jos oot ollu vaikka kauemmin pissaamatta tai toisella kerralla juonu enemmän ni viivat ei ole vahvistunut. Ja eihän sitä viivaa tule jos ei ole sitä hormonia, toivotaan kovasti että viiva vahvistuu, meinaatko huomen aamulla testata uudestaan? Jostain luin että ainakin joka toinen päivä raskaushormoni lisääntyy eli viivan pitäisi vahvistua.
Noffetus, meillä on sitten melkein samanikäiset lapset, meidän tyttö täyttää 8.2 vuoden =) Niin ja onnea plussasta =)
Mulla on tosi säännöllinen kierto, mutta hassua kyllä viimeiset menkat oli jääneet merkitsemättä. Toinen lapsi ei ollut ihan vielä suunnitelmissa, vaan tuli eräänlainen varaslähtö :) No, muistan loppumispäivän ja olen siitä yrittänyt päätellä, että menkat ovat nyt 3-5 päivää myöhässä. Ekan testin aikaan sunnuntaina olivat siis jo myöhässä. Eka oli siis ihan haamu, mutta maanantaina oli mielestäni aavistuksen vahvistunut, joten oletin, että tänään olisi vielä vahvempi. Eipä ollut. Kaikki olen tehnyt aamuvirtsasta ja käyttänyt jotain apteekin halvinta testiä, koko ajan kuitenkin samaa, jotta viivat olisivat vertailukelpoisia. En kyllä tiedä ovatko enää seuraavana päivänä vertaillessa.
Raskausoireet jatkuvat kuitenkin, eikä mitään vuotoa ole, joten päätin nyt ottaa pari päivää ihan rauhallisesti, enkä testaile mitään. Ellei viiva ole vahvistunut perjantaina, niin kokeilen vielä eri merkkistä testiä, ennen kuin saan hepulin...
Kuinka paljon teillä muilla on ollut myöhässä, kun testi on näyttänyt vahvaa viivaa? Ja miten ihmeessä joku on päässyt neuvolaan testiin? Helsingissä neuvolaan pääsee ihan törkeän myöhäisessä vaiheessa.
Ajattelinpa minäkin yrittää tänne kirjoitella, vaikka en tätä sivustoa oikein osaa käyttää..sen verran tajusin että tässä taitaa olla jokin ketju, jossa on muitakin mammoja, joilla on syyskuussa laskettuaika. Mulla on nettilaskurin mukaan 15.9,mutta se voi toki muuttua vielä neuvolakäynnin jälkeen. Jospa kertoisin itsestäni sen verran, että olen 26 vuotias ja mieheni 27 vuotias. Minulla on ennestään kolme vuotias tyttö eli tämä on toinen raskaus. Alkuraskauden oireita ovat olleet lievä pahoinvointi varsinkin jos ei syö tarpeeksi usein..väsymys ja palelee koko ajan.Olisi kiva liittyä teidän mukaan ja jakaa kokemuksia raskauden eri vaiheissa :) Toivottavasti kaikki menee hyvin ja saadaan syksyllä synnytettyä ihana prinssi tai prinsessa tähän maailmaan :) eihän sitä tiiä vaikka joillekkin tulee useampikin vauva..itestä tuntunu nyt jo vatsa niin isolta että kaksoset kai sieltä on tulossa :D tai sitte johtuu turvotuksesta tai joulusista herkuista :D
Ihan ensiksi tervetuloa uusille plussanneille! =)
Tänään oli siis eka neuvola. Tuntihan siellä vierähti. Neuvolan mukaan rv:t on nyt 8+4, kun nehän laskee kp 28. Sydänääniä ei kuunneltu, kun mullaon noissa viikoissa niin paljon epäselvyyttä. Täytyy malttaa odottaa sitä lääkäriä, joka on kahden viikon päästä. Sokerirasitukseen taas pääsen/joudun, kun on tuota ylipainoa. Terkka sanoikin, että painon ei välttämättä tarvii nousta yhtään. Ja sitä toivon itsekkin. Esikoistakin odottaessa paino tippui, vaikka en millään laihiksella ollutkaan. Jätän vaan ylimääräiset (esim kahvipullat!) pois.
Henrietta: Mä olen kieltämättä "herkutellut" ajatuksella, että kaksi tulisi... Helppoa se ei varmasti tulisi olemaan mutta silti! Noh, pianhan sekin selviää, että onko siellä yksi vai kaksi! =)
belleville: Kuten jo itsekkin sanoit niin kannattaa pitää muutaman päivän tauko. Pidetään peykkuja että viivat vahvistuvat! Mä tein Apteekin omalla raskaustestillä, ne on mun mielestä tosi selkeitä.
Jotenkin tuntuu, että ei malttaisi millään odottaa syksyä ja sitä, että saa vauvan syliin. Toivoisin niin kovasti, että viikot menisi nopeasti, että pääsisi turvallisemmille vesille. Vaikka ikävä tosi asia onkin, että missä tahansa vaiheessa voi sattua jotain. Tarrasukkia pikkuisten alkujen jalkoihin! =)
meikku rv 5+6 tai 8+4
iltaa taas
kävin tänään koulun terkkarilta kyselemässä ohjeita että mitä tekisin ku on esikoinen tulossa ja hän kyseli typeriä ja sanoi että koska mulla on menkat vasta 3 pv myöhässä niin et pitäis odottaa ens viikon maanantaille ja että tekisin silloin vasta uuden testin vaikka itse tunnen selvästi että olen raskaana, ei oo yhtään kivaa olla taas tietämättä että oonko vai enkö nimittäin tiesin olevani raskaana jo 2viikkoa sitten ku nää oireet on ollu tosi kovat.
Kertokaas soitanko huomenna neuvolaan ja kerro heille että plussasin vai odotanko maanantaille ja teen uuden testin?
Ja eikö ollut niin että jos tekee positiivisen niin on taatusti raskaana mutta jos tekee negatiivisen testin niin se voi vaihdella sillain että saattaa kuiteskin olla raskaana, olen ihan sekaisin en jaksais odottaa ensi viikolle asti.
(sori kirjoitus virheet nimittäin mulla on luki ja kirjoitus häiriö)
KIITOS T: jolieBB
RV4+3 LA 18.09 netti laskurin mukaan
jolieBB, kyllä mä ainakin soitin esikoisesta heti neuvolaan kun olin tehnyt positiivisen testin, vaikka kuukautiset oli vasta pari päivää myöhässä. Mutta varaudu siihen että ekan ajan saa vasta joskus 7-8 viikolle! Tai ainakin täällä päin saa ja se aika tuntuu sit kuluvan niiiin hitaasti =) Joo eihän se testi positiivista näytä jos ei raskaana ole =)
Varasin eilen ajan yksityiseen ultraan, se on vasta 25.1, eli vielä melkein 2 viikkoa, plääh. Maksaa 70e eli ei mun mielestä niin paha hinta... Menispä aika nyt nopeesti että pääsis kurkkaamaan että onko siellä masussa ketään vai ei, jotenkin on niin epäuskoinen olo. Oli se helppoa odottaa esikoista kun oli jo alussa varma että vauva siellä on, ei tullut paljon mitään epäilyksiä mieleenkään. No tokassa raskaudessa niitä epäilyksiä oli jo senkin edestä ja niin näköjään tässäkin raskaudessa... Täytyy vaan toivoa että kaikki on hyvin =)
-henrietta rv. 5+3
Täällä myöskin uusi odottelija ilmoittautuu. Olen ollut lähinnä ihmeissäni, kun mitään sen kummempia oireita ei ole vielä ilmestynyt. Lähinnä vain alavatsan nykimistä, lievää turvotusta ja rintojen arkuutta. Pahoinvointia ei ole ollut vielä juuri ollenkaan, minimaalista kuvostusta lukuunottamatta. Ilmeisesti sekin voi ilmaantua myöhemmin? Olen siis rv 5+4.
Toivettelen kaikille kanssatovereille onnea odotukseen! :)
soitan huomenna neuvolaan ja ilmoitan että
plussasin ja sit alkaa suuri odotus.
Toi yksityis puoli on kyllä kallista että en tiedä viitsisinö maksaa niin paljon siitä, mutta toivon mukaan kaikki menee hyvin :)
jolieBB rv4+4
Mulla ihan samanlaiset fiilikset ollut, ja viikkoja pitäisi olla jo 6+jotain.. Olikin pakko varaa aika ensi viikon ke ultraan et onko siel masussa oikeesti MiniMe.. Isompia oireita odotellessa. Jaksamisia sinne :D
Edellinen oli lähinnä Breelle.. tämä näyttääkin heittävän kaikki viestit vaan jonon jatkoksi.. Noh ei maha mittään :D
Minulla kävi viime kesän alussa ikävästi, eli sain testiin plussan kun menkat oli viikon myöhässä.. no sepä ei lähtenyt kuitenkaan vahvistumaan vaan tosi nopeasti haaleni ja muutamien päivien päästä ei testiin tullut enää mitään ja vuoto alkoikin.. eli kyllä testi voi antaa vääriä plussiakin, ikävä kyllä. :( tai sitten tuo oli aikanen keskenmeno, sitähän ei koskaan saa tietää.. ultrassa kävin mutta siellä ei mitään enää siinä vaiheessa näkynyt.
Nyt tällä kertaa sain sitten plussan testiin jo viikkoa ennen kun menkkojen olisi pitänyt alkaa! Ja nopeasti lähti viiva vahvistumaan :)
Minulla ei vieläkään ole rinnat kipeät, siitä olen kyllä onnellinen. Nännit vaan on usein arat. Mutta tätä huonoa oloa on kyllä ihan päivittäin.. oksennus tulee helposti. Onneksi pian saa tietää että onko masussa kaikki hyvin.
Maanantaina ultraan! :)
-nanatin 6+1
Bree: Onnea plussasta ja tervetuloa joukkoon! =)
Mä kävin tänään neuvolalääkärillä, kun paha olo vaan jatkuu. Hän katsoi ultralla ja siellähän se pieni sydämensyke näkyi! =D Yksi on tulossa, ei siis unet käyneet toteen. Lääkäri vaihtoi myös viikot, eli rv:t on nyt 6+1. Juuri se mitä itsekkin olen ajatellut, LA on 8.9. Keskussairaalasta tuli jo tänään kutsu varhaisultraan, täytyy vaihta se aika, kun nuo viikot muuttui.
nanatin: Mehän mennään ihan samoilla viikoilla. =) Mä tein kanssa alkuvuodesta raskaustestin joka näytti plussaa, menkat alkoi siitä muutaman päivän päästä. Gyne sanoi, että on ollut ns. kemiallinen raskaus.
Mukavaa torstain jatkoa!
meikku rv 6+1
Minä täällä taas, ja ihania uutisiahan oli Meikulla! Helpottavaa on varmasti nähdä syke ja kuulla että kaikki on masussa hyvin!
Tervetuloa Bree! Mukava kun tulee uusia odottajia!
Vaihdoin ultra-ajan ensi perjantaille, jolloin viikot kuukautisten mukaan olisi 6+5 mutta omien laskujeni mukaan vasta 6+1. Toivottavasti silloin näkyisi jo syke jos on näkyäkseen. Syynä vaihtoon oli että kun meillä on nuo kaksi lasta niin mies ei silloin maanantaina olisi voinut hoitaa niitä mutta perjantaina voi jäädä hoitamaan. Olisin tietty voinut pyytää anoppia hoitamaan mutta en keksi mitään syytä miksi hoitajaa tarvitsisin eikä haluta vielä kertoa vauvasta... Eli ultraan onkin enää vähän yli viikko =)
Mulla ei vieläkään ole mitään kunnon oireita, ei edes pahaa oloa. Esikoisestakaan ei kyllä ollut (poika) mutta toisesta oli (tyttö) joten jospa tämäkin oireettomuus tietäisi poikaa eikä esim. keskenmenoa... Välillä on ihan vihainen itselleen että miksi pitää miettiä koko ajan keskenmenoa vaikkei mitään oireita siihenkään suuntaan ole...
-henrietta rv. 5+4
ja ilmottaudun odottajiin. Tuossa pari päivää sitten testattu pari haamua rv3+1... Eli ihan mitä tahansa voi tapahtua - yhdessä aiemmassa raskaudessa plussasin myös jo rv3+0, eli siksi voinee uskoa noiden olleen jopa oikeassa. Viides villahousu siis lienee matkalla joukon jatkoksi.
JA nyt eilisestä asti on paleltu oikein kunnolla, eli ilmeisimmin asia todella on todeksi uskottava. Viime yönä heräsin hampaiden kalinaan, johon ei auttanut edes lämpöpatterien (mies ja kuopus) kainaloon ottaminen, joten ilmeisesti tällä kertaa mennään sitten täristen. Aamulla tarkistin lämmöt, ja 37 näytti, eli kuumeennousullakaan en voi palelua itselleni selittää - lisäksi meillä on täällä nyt noin 22-24 astetta lämmintä sisällä, eli paleluun ei todellakaan pitäisi olla aihetta! Selkää juilii ja rintoja nippailee ajoittain, eli kai se tosiaan uskottava on!
Entuudestaan laumaan kuuluvat tyttö 1/05 sekä pojat 1/97, 12/02 ja 1/09 (kuopus ja esikoinen viettävät synttäreitä ensiviikolla peräkkäisinä päivinä)...... Kaikkein lyhyintä ikäeroa siis nyt pukkaisi, jos tämä tästä lähtee sujumaan. La 28.9.10, mutta syntynee muutamaa viikkoa aiemmin viimeistään.
Katjalah rv3+4
Perustin nyt yahooseen suljetun ryhmän meille syyskuisille. Ryhmän viestit eivät näy ulkopuolisille, joten keskustelu voi olla vähän luottamuksellisempaa kuin täällä ja keskustelua voi käydä omilla nimillä.
Olette kaikki lämpimästi tervetulleita mukaan!
http://groups.yahoo.com/group/syysunelmat/
Onpas kivaa ajatella tätä vuotta ihan uudesta näkökulmasta! Raskaus on mulle iloinen ylläri, sillä vasta aloimme tosissamme puhumaan toisesta lapsesta, kun hän ottikin varaslähdön :)
Oletteko jo alkaneet tottua raskausoireisiinne? Mä osaan jo kulkea hedelmät ja rusinat kassissa, sillä 3 tunnin välein tulee kauhea kuvotus, ellei syö jotain. Tuttua viime raskaudesta.
Belleville rv 4+4
Mulla siis takana tuulimunaraskaus 10/09 joten nyt tuntuu, etten millään jaksais odottaa, että pääsen alkuraskauden ultrasta näkemään, että onko tällä kertaa pikkuinen kyydissä. Sain neuvola-ajan 27.1 ja meen yksityiselle gynelle 29.1 (silloin viikkoja 6+6, joten pitäis jo näkyä). Nyt pitäis vaan malttaa nää pari viikkoa rauhassa. Raskausoireita on ainoastaan lievää pahoinvointia aamuisin. Muuten olo ihan ok. Mulla on joka raskaudessa ollut huimausta, mutta sitä ei oo onneksi vielä tullut. Verenpaine on niin alhainen, että siksi huippaa helposti.
Olisiko kellään kiinnostusta jutella yahoo -listalla suljetussa yhteisössä? Voitaisiin perustaa sellainen, jos kiinnostusta löytyis.
- Susamaria 4+3 ja pikkunelonen