Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämäkö outo/epätavallinen jouluateria?

Vierailija
25.12.2009 |

Meillä oli aattona perinteen mukaan koko suku meillä syömässä. Lisäksi yksi uusi vieras, yhden tyttäremme uusi mies. Minulla/meillä on suurperhe, yhdeksän lasta, joista kahdeksan elossa ja kahta nuorinta lukuun ottamatta kaikki aikuisia. Olen muutaman kerran aiemmin tuon tyttären uuden miehen tavannut, hänen vanhempansa tunnen paremmin ja ovat syntyneet ns. kultalusikka suussa siis rikkaaseen perheeseen, jossa ei rahasta ole ollut pulaa, vaikkei töitä ole tehtykään. Tuollaisessa myös tuo poika kasvanut. Emme mekään ole köyhiä, raha on riittänyt kaikkeen ja on ylimääräistäkin, mutta rahan eteen on pitänyt tehdä töitä. Meillä oli miehen kanssa yhteinen yritys, nyt yritys on minun nimissäni, koska mieheni kuoli nelisen vuotta sitten.

Tyttäreni mies sitten vaan aattona mainitsi, että heillä on ollut hieman erilaiset jouluruoat, muttei suostunut sen tarkemmin alkaa selittämään, että millaiset. Olisi siis kiinnostanut, että mitä heillä syöty ja voisiko harkita jotain niistä meidänkin jouluruokiin lisäksi tmv. Meidän tuttavapiirimme on aika laaja ja se mitä on jouluruoista ollut puhetta niin jossain määrin samoja ruokia on heilläkin jouluna, meillä tosin vähän enemmän valikoimaa kun suvussa on allergikkoja, niin on pyritty takaamaan, että heilläkin ois suht monipuolinen jouluruoka.

Päivällä (niille, jotka tuli jo päivällä siis) oli riisipuuroa, rusinasoppaa ja itse tehtyjä sekä kaupasta ostettuja erilaisia joululeipiä.

Illalla oli tarjolla

graavilohta

savulohta

savusiikaa

kassleria (kinkun korvikkeena)

savukalkkunaa

broilerpihvejä

porkkana-, lanttu-, maksa ja bataattilaatikkoa

imellettyä perunalaatikkoa

nakkimuusilaatikkoa

silakkarullia (eri mausteliemissä)

perunoita+kastiketta

rosollia

italiansalaatti (kermaviiliin tehtynä)

perunasalaatti

+joululeipiä

Kahvin kanssa ruoan jälkeen

joulutorttuja eri marmeladeilla

ruskeita pipareita

ässiä

hiekkaleipiä

jouluinen maustekakku

kahvikakku

ruususuita

jouluhalko (kääretorttu, jossa kermavaahtoa)

Ja vielä myöhemmin illalla (oli mahdollisuus ottaa myös kahvin sijasta) glögiä

Onko tämä siis oikeasti jotenkin outo tai ei perinteinen joulumenyy?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vieraskin oli sitä mieltä. Vaikea uskoa, että hän olisi tarkoittanut kommenttiaan ainakaan piikiksi. Joskus sitä vaan päästää suustaan jotain, minkä muut voivat ottaa kritiikkinä, vaikkei sitä tarkoittaisikaan.

Vierailija
22/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

just sitä, että olipas paljon tarjottavaa pöydässä. Ja muutama sellainen laji, jota ei yleensä joulupöydässä tapaa. Mikä tietty nyt selittyy noilla erityisruokavalioilla jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta poikkeuksellisen runsas ja monipuolinen.

Meillä on pieni perhe eikä vieraita tai sukulaisia tule jouluksi, joten kolmeen pekkaan syömme:

graavilohta

tomaattia ja kurkkua

keitettyjä herneitä

perunalaatikkoa

porkkanalaatikkoa

valmista kalkkunarullaa

ja kahvin kanssa konvehteja ja pipareita.

Lapsuudenkodissa oli kalkkunan tilalla aina kinkkua, mutta siitä meillä ei kukaan pidä, joten sitä ei laiteta. Vanhempani laittoivat aina myös rosollia ja lanttulaatikkoa, mutta nekin olemme jättäneet pois.

Vierailija
24/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..meillä on jo monena vuotena korvattu perinteinen kinkku Prisman lihatiskiltä saatavalla porsaan seläkkeellä. On hyvää ja mureaa ja kaikki on siinä syötävää ja mikä parasta - vähärasvainen. Muuten menu vaikutti kivalta, mutta tuo Kassler on kyllä kauheaa "lihaa". Sitä annan koiralle.

Vierailija
25/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on siis kypsää lihaa tuo seläke, lämmintä ostettaessa.

Vierailija
26/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkiruokalistasta, että, öh, no siitä puuttuu se JÄLKIRUOKA!

Ei ne piparit ja tortut kyllä tarjoiluksi riitä mielestäni.

Itse ruokalista on kyllä ihan ok.

Vierailija
27/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suomalaista tehotuotettua sikaa meidän pöytään

Mistä maasta se kassler sitten on peräisin?

Vierailija
28/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kassleria kinkun tilalle???

broilerpihvejä???

italiansalaatti???

aikalailla n. köyhän jouluruokia.... anteeksi nyt vaan.outo menu.

Vierailija
29/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Vuohenjuusto-päärynä-saksanpähkinäsalaatti (tavallinen sekasalaattipohja+rucolaa)

-Joulukeitto (punajuuri-peruna-kantarellisosekeitto)

-Kalkkunarulla

-Possun ulkofileepaisti (olisin ottanut kinkun, mutta on vain 2 aikuista syöjää, lapsille ei maistu)

-Graavilohi +lisukkeet

-mäti

-keitettyä perunaa

-Laatikot; peruna, lanttu, porkkana ja maksa-

-rosolli

jälkiruokana perinteiset piparit, tortut, konvehdit ja tosi maukas kermainen luumurahka

Itse en tykkää jouluruoista, sen vuoksi nuo ei-niin-perinteiset salaatti ja keitto jotka ovat omia suosikkejani.

Vierailija
30/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä ilmeisimminkin tuosta allergianäkökulmasta. Jos ei sitä tiedä niin varmaan hämmästelee monia teidän ruokalajeista.

Lisäksi teillä on varmasti paljon useampia eri juttuja kuin tavallisesti. Esim. tuo makea tarjonta olisi mulle tutumpi esim. ristiäisistä tai muista kahvittelujuhlista kuin joulusta.

Vierailija
31/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanaa. Olisi tosiaan ollut kiva olla teillä syömässä. Meillä paljon vähemmän valikoimaa.

Meilläkään ei kinkkua tarjolla. Vain savustettua kalkkunaa ja karjalanpaistia.

Vierailija
32/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloilla oli siis myös kastikkeet, vaikka niitä en aloituksessa maininnutkaan. Rosolli oli maustettu hyvin ja siihen oli myös tarjolla "kermavaahtokastike". Kinkku meillä on ollut niin kauan kun mieheni eli (mies hommasi sen aina), mutta hänen kuoltuaan ei olla otettu kinkkua. Nyt ollaan testailtu eri lihoja, et mitä käytettäis jatkossa.

Vävy söi kyllä hyvällä ruokahalulla kaikkea ja siksi vähän ihmettelinkin kommenttiaan. Mutta oisko sit ollut liian laaja valikoima hänen tottumaansa tai sit on tottunut johonkin tosi kalliiseen. Tälle vävyllekin kerrottiin, että valikoimaa on jo siksikin kun joukossamme on myös allergikkoja.

Tiedän kyllä suurperheen äitinä, että jouluaterioita on erilaisia, mutta mikä siinä mahtoi olla niin pahaa, ettei vävyni voinut kertoa mitä outoa jouluateriassamme hänestä oli.

ap

Vierailija
33/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut ap pöydässä kun esim.22 vai mikä se oli.. missä olis ollut mun makuun vaan kurkkua. itse kaipaan aina eniten piimäjuustoa ja lihapullia. ja kinkkuakin vähän.sienisalaatti.. kaikki muu on plussaa.

Vierailija
34/51 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi hämmentyi. Ei tarvitse kuin paikkakuntaa vaihtaa, kun juhlapöydän antimissa tapahtuu variaatioita, paljon myös maakuntaerikoisuuksia. Jos on vähääkään nurkkakuntainen ihminen, ei voi nähdä tätä erilaisuutta mahdollisuutena.

Vierailija
35/51 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allergikko ja anoppi ei tätä koskaan huomioi ja minulle sopii harvat ruoista.

Vierailija
36/51 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetyt perunat ja kinkun paistoliemestä tehty kastike tai sitten karjalanpaisti.

Vierailija
37/51 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea on mamman perintenen joulupöytä. Kun perinteet kohtaa, niin siinä sit mietitään :-)

Kansan jakaa

-lipeäkala

-joululimppu

-missä riisipuuro ja kiisseli

-joulujuomat, alkoa vai ei

Vierailija
38/51 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulupöytään, mutta ymmärrän miksi sitä ei ap:n joulupöydässä ollut, kertoi myöhemmin syyn

Kinkku kuuluu suomalaiseen jouluun Keitetyt perunat ja kinkun paistoliemestä tehty kastike tai sitten karjalanpaisti.

Vierailija
39/51 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mätiä, erilaisia pateita, kalarullia jne. Ja juustolautanen.

Pääruokana hanhi, kalkkuna tai kinkku.

Sitten nuo allergiaruuat on outoja.

Nuo jo riittää sanomaan, että on erikoinen hänen tottumuksiinsa nähden.

Meillä oli tänä jouluna alkuruuaksi blinit, joiden kanssa savustettua mätiä, sipulia, kylmäsavustettua lohta pieneksi hakattuna, smetanaa, herkkukurkkua, hunajaa.

Plus kalapöytä (graavilohta, savukalaa, silakoita ja sillejä eri kastikkeissa, lämminsavu-tuorejuustorullia).

Plus pari pateeta (hirvi-lakka-patee ja fasaani-patee).

Plus salaatti + joululeipää + saaristolaisleipää.

Pääruokana oli villisikaa ja laatikot + rosollia yhdelle.

Jälkiruokana oli puolukkajäädyke.

Illalla oli juustolautanen kekseineen ja hedelmineen.

Tämä on meille tavallista + myös lapsuudenperheessäni (olen hyvin toimeentulleesta perheestä).

Vierailija
40/51 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista, mitä ei meidän joulupöydässä ole/ ole ollut koskaan. Olen Helsingistä ja eri puolilla maata ja eri perheissä on omat jouluherkkunsa, ei siinä mitään.

Panitko jotenkin pahaksesi vävykokelaan lausahduksen? Tuskin hän mitään pahaa tarkoitti, miksi olisi, ap? Hän näki vain uusia asioita. Mikset kysynyt asiaa häneltä suoraan?

Perheittenne vauraus, kultalusikat, yrittäjyys yms tuskin liittyy jouluruokaperinteisiin mitenkään - eihän, oikeasti, ap?