Tämäkö outo/epätavallinen jouluateria?
Meillä oli aattona perinteen mukaan koko suku meillä syömässä. Lisäksi yksi uusi vieras, yhden tyttäremme uusi mies. Minulla/meillä on suurperhe, yhdeksän lasta, joista kahdeksan elossa ja kahta nuorinta lukuun ottamatta kaikki aikuisia. Olen muutaman kerran aiemmin tuon tyttären uuden miehen tavannut, hänen vanhempansa tunnen paremmin ja ovat syntyneet ns. kultalusikka suussa siis rikkaaseen perheeseen, jossa ei rahasta ole ollut pulaa, vaikkei töitä ole tehtykään. Tuollaisessa myös tuo poika kasvanut. Emme mekään ole köyhiä, raha on riittänyt kaikkeen ja on ylimääräistäkin, mutta rahan eteen on pitänyt tehdä töitä. Meillä oli miehen kanssa yhteinen yritys, nyt yritys on minun nimissäni, koska mieheni kuoli nelisen vuotta sitten.
Tyttäreni mies sitten vaan aattona mainitsi, että heillä on ollut hieman erilaiset jouluruoat, muttei suostunut sen tarkemmin alkaa selittämään, että millaiset. Olisi siis kiinnostanut, että mitä heillä syöty ja voisiko harkita jotain niistä meidänkin jouluruokiin lisäksi tmv. Meidän tuttavapiirimme on aika laaja ja se mitä on jouluruoista ollut puhetta niin jossain määrin samoja ruokia on heilläkin jouluna, meillä tosin vähän enemmän valikoimaa kun suvussa on allergikkoja, niin on pyritty takaamaan, että heilläkin ois suht monipuolinen jouluruoka.
Päivällä (niille, jotka tuli jo päivällä siis) oli riisipuuroa, rusinasoppaa ja itse tehtyjä sekä kaupasta ostettuja erilaisia joululeipiä.
Illalla oli tarjolla
graavilohta
savulohta
savusiikaa
kassleria (kinkun korvikkeena)
savukalkkunaa
broilerpihvejä
porkkana-, lanttu-, maksa ja bataattilaatikkoa
imellettyä perunalaatikkoa
nakkimuusilaatikkoa
silakkarullia (eri mausteliemissä)
perunoita+kastiketta
rosollia
italiansalaatti (kermaviiliin tehtynä)
perunasalaatti
+joululeipiä
Kahvin kanssa ruoan jälkeen
joulutorttuja eri marmeladeilla
ruskeita pipareita
ässiä
hiekkaleipiä
jouluinen maustekakku
kahvikakku
ruususuita
jouluhalko (kääretorttu, jossa kermavaahtoa)
Ja vielä myöhemmin illalla (oli mahdollisuus ottaa myös kahvin sijasta) glögiä
Onko tämä siis oikeasti jotenkin outo tai ei perinteinen joulumenyy?
Kommentit (51)
että miksi hänestä jouluateriamme oli outo. Hän tiesi siis etukäteen, että meillä ei ole tarjolla perinteistä kinkkua ja allergioista ja niiden aiheuttamista lisäruoistakin oli hälle kerrottu. Tyttärelleni oli kertonut, miksi piti jouluateriaamme outona.
ap
sellaista, mitä ei meidän joulupöydässä ole/ ole ollut koskaan. Olen Helsingistä ja eri puolilla maata ja eri perheissä on omat jouluherkkunsa, ei siinä mitään.
Panitko jotenkin pahaksesi vävykokelaan lausahduksen? Tuskin hän mitään pahaa tarkoitti, miksi olisi, ap? Hän näki vain uusia asioita. Mikset kysynyt asiaa häneltä suoraan?
Perheittenne vauraus, kultalusikat, yrittäjyys yms tuskin liittyy jouluruokaperinteisiin mitenkään - eihän, oikeasti, ap?
mulla jäi sienisalaatti pois
mätiä, erilaisia pateita, kalarullia jne. Ja juustolautanen.
Pääruokana hanhi, kalkkuna tai kinkku.
Sitten nuo allergiaruuat on outoja.
Nuo jo riittää sanomaan, että on erikoinen hänen tottumuksiinsa nähden.
Meillä oli tänä jouluna alkuruuaksi blinit, joiden kanssa savustettua mätiä, sipulia, kylmäsavustettua lohta pieneksi hakattuna, smetanaa, herkkukurkkua, hunajaa.
Plus kalapöytä (graavilohta, savukalaa, silakoita ja sillejä eri kastikkeissa, lämminsavu-tuorejuustorullia).
Plus pari pateeta (hirvi-lakka-patee ja fasaani-patee).
Plus salaatti + joululeipää + saaristolaisleipää.
Pääruokana oli villisikaa ja laatikot + rosollia yhdelle.
Jälkiruokana oli puolukkajäädyke.
Illalla oli juustolautanen kekseineen ja hedelmineen.
Tämä on meille tavallista + myös lapsuudenperheessäni (olen hyvin toimeentulleesta perheestä).
vävysi oppi nyt että sulle EI pidä sanoa mitäään, kun väännät ja käännät siitä huonon itsetunnon kanssa jonkun haukkumisen kuitenkin :-(.
Juteltiin tyttäreni kanssa tänään puhelimitse, ja hän kertoi, ettei miehensä ollut tarkoittanut kommenttiaan niin, että jouluateriamme olisi huono tai ettei olisi hälle maistunut vaan että heillä on ollut tarjolla vain muutamia lajeja jouluna ja se paljous häntä hämmensi/ihmetytti
toi kasler vastaisuus. Mä veikkaisin, että nyt ei ole kyse semmosesta perinteisestä grillikaslerista vaan enemmänkin kasler-leikkeestä, joka on hyvin lähellä kinkkua ja on ehkä vähän rasvasempi.
Porukka mieltää ilmeisesti kaslerin ainoastaan tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon. Kaslerista saa hyviä leikkeleitä ja "kinkkusiivuja". Kasler on edullista lihaa, siinä usein on jonkin verran kudoksia ja rasvaakin, mutta lihana se on maukas. Kasleriakin on monen sorttista ja laatusta.
Tuskin siellä on mitään helvetin grillipihvejä ollu pöydässä...
niin paljon valikoimaa,että varmasti löytyy jotain jokaiselle :) NAM!
vävysi oppi nyt että sulle EI pidä sanoa mitäään, kun väännät ja käännät siitä huonon itsetunnon kanssa jonkun haukkumisen kuitenkin :-(.
Juteltiin tyttäreni kanssa tänään puhelimitse, ja hän kertoi, ettei miehensä ollut tarkoittanut kommenttiaan niin, että jouluateriamme olisi huono tai ettei olisi hälle maistunut vaan että heillä on ollut tarjolla vain muutamia lajeja jouluna ja se paljous häntä hämmensi/ihmetytti
Ihan tosi, maailmassa on ihmisiä jotka ei pidä kinkusta. Pitäisikö ostaa joku lihaköntti pöytään vaan koska se "kuuluu" olla siinä? Sulatellaan ja paistellaan jotain ruokaa tuntikausia, johon kukaan ei koske ja joka menee suoraan roskiin?
Minusta on perin kummallisia nämä teidän tiukat ruokasäännöt. Jokainen tarjotkoon sitä, mikä heidän perheessään on sitä heidän herkkuaan. Olkoon sitten vaikka sitä nakkiperunasoseleetikkoa! :)
Minulla on myös sellainen vävy, joka ei juuri vastaile kysymyksiin, toteaa kyllä asioita, muttei perustele niitä mitenkään vaikka kysyisi. Täällä av:lla vaan on idiootteja enemmänkin.
Jouluaterianne oli todella monipuolinen eikä se kinkku todellakaan ole välttämättömyys. En varmasti itsekään vastaavassa tilanteessa enää jouluna kinkkua haluaisi syödä.
Kyllä toi marttyyrius paistoi jo aloitusviestistä kauas. Ap on varmaan sen tyyppinen, joka hokee aina miten hän on tehnyt kaikkensa lastensa (ja näiden puolisoiden) eteen eikä mitään kiitosta saa.
Jätä nämä kommentit ap omaan arvoonsa Minulla on myös sellainen vävy, joka ei juuri vastaile kysymyksiin, toteaa kyllä asioita, muttei perustele niitä mitenkään vaikka kysyisi. Täällä av:lla vaan on idiootteja enemmänkin.
Jouluaterianne oli todella monipuolinen eikä se kinkku todellakaan ole välttämättömyys. En varmasti itsekään vastaavassa tilanteessa enää jouluna kinkkua haluaisi syödä.
tarkoittaa ap:lle huonoa! Onhan tuo lajien paljous juhlaruuista einesruokiin, nakkeineen ja kasslereineen, todellakin epätavallista ja suorastaan outoakin, mutta miksei saisi olla epätavallinen? Jos teillä kerran on porukkaa joka ei pysty syömään muuta kuin nakkeja niin sittenhän niille on ihan peruste. Teillä on epätavallinen perhe, siksi joudutte tarjoamaan tavallisten jouluruokien lisäksi myös kummallisia epäjouluisia ruokia. Mutta sehän on vain hyvää palvelua.
Onko ap täällä vain kehuja kerjäämässä, vai voiko joku todella olla sitä mieltä että kaikki mikä ei ole tavallista on pahaa? Keskimääräisestä ei voi poiketa, se on heti tuomittavaa?