olisiko hyviä reseptejä/ vinkkejä SIENISALAATTIIN?
Lupasin tehdä isoäidin ruokapöytään aatoksi sienisalaatin, hjälppiä..
Itse meinasin näitä laittaa, onko huomautettavaa tms...?:
-suolasieniä (on nyt liotuksessa, kiehautan vielä huomenna)
-sipulisilppua (puna vai kelta?)
-hiukan omenaa pieninä kuutioina
-smetanaa
-etikkaliraus, valkopippuria
Kommentit (22)
ryöpätään jo ennen suolaamista, joten tuskin ovat myrkyllisiä. Mikäli säilöjä on tiennyt mitä tekee.
sienten lisäksi pieneksi hakattua keltasipulia, kermavaahtoa, suolaa ja pippuria. Perinteinen tai ei, jättäisi itse omenan pois.
Eli vain
suolasieniä
sipulia (ihan keltasipulia)
smetanaa/ranskankermaa ja kermaviiliä (tulee jotenkin raikkaampaa, kun lisää myös kermaviiliä)
Joskus laitan mustapippuria, mutta etikasta eikä kyllä omenastakaan ole kokemusta tässä salaatissa?
Mielestäni on tärkeintä että kaikki ainekset ovat tarpeeksi pienenä silppuna (eli niin pienenä kuin veitsellä saa leikattua), ja ettei sieniä ole liotettu ihan mauttomiksi ja suolattomiksi.
Saarioisten :D
Eiku itseasias toi sun homma kuulostaa hyvältä. Itse henk.koht. laittaisin punasipulia ja jättäisin omenan pois, mutta noihan on ihan täysin makuasioita.
suht oikeilla jäljillä olen.. Taidan tehdä tuon ensin ilman omppua, ja jos jotain raikkautta vaatii niin lisään sitten vähän pikkupikku silppua omenasta. Ja laitan smetanan kaveriksi kermaviiliä.
Ainiin, ja onkohan tuon säilyvyys mitä luokkaa? Säilyykö lauantaihin saakka jos teen keskiviikkoiltana???
-ap-
suht oikeilla jäljillä olen.. Taidan tehdä tuon ensin ilman omppua, ja jos jotain raikkautta vaatii niin lisään sitten vähän pikkupikku silppua omenasta. Ja laitan smetanan kaveriksi kermaviiliä.
Ainiin, ja onkohan tuon säilyvyys mitä luokkaa? Säilyykö lauantaihin saakka jos teen keskiviikkoiltana???
-ap-
säilyykö tuohon asti..
sieniä hakattuna, keltasipulia pieninä kuutioina, smetanaa, mustapippuria suoraan myllystä, tarvittaessa suolaa, jos haluat ruhosipuli koristeeksi tasaisesti leikattuina 1 mm renkaina
kylmäkkö
kiitos vinkeistä. Onkohan vielä jollain tietoa, että voiko sitä sitten pakastaa, jos säilyvyys epävarmaa lauantaihin asti??? (teen aatoksi isoäidille, ja tapaniksi omalle äidille, ja ajattelin päästä helpolla ja tehdä kerralla reilumman satsin).
Oikein hyvää joulua kaikille!
-ap-
sieniä hakattuna, keltasipulia pieninä kuutioina, smetanaa, mustapippuria suoraan myllystä, tarvittaessa suolaa, jos haluat ruhosipuli koristeeksi tasaisesti leikattuina 1 mm renkaina kylmäkkö
RUHOSIPULI, hui...
siis onko kukaan koskaan tehny ihan purkki herkkusienista? Ja kermaviiliin?
Mä olisin kanssa ehdottanut Saarioisten metsäsienisalaattia mutta joku ehti ensin... :)
Mä olisin kanssa ehdottanut Saarioisten metsäsienisalaattia mutta joku ehti ensin... :)
laiskimus jolle kaikki on helppoa, koska on olemassa ssarioisten :DDD
Onhan sekin äitien tekemää ruokaa..hih :)
että käyttäisin sitä itsetehdyn sijaan.
irtomyynnissä oleva sienisalaatti on aivan ihanaa, osta sitä.
Että varmasti on maku poissa?? Never heard.
"ydin" on juuri siinä, että sieniä ei lioteta liikaa. Pidän niitä muutaman tunnin vedessä, ehkä vaihdan vedem kerran pari. Maistan sieniä. Kun niissä on enää sellainen sopiva kirpakka suolan maku, otan pois. Sekaan kermaviiliä ja silputtu keltasipuli + valkopippuria. Siinä se. Pitää mielestäni maistua suolaiselta. Menee pilalle jos sienet aivan mauttomia.
mutta mieheni laittaa sieniä,keltasipulia ja pieneksi hakattua (keitettyä)kananmunaa sekä ranskankermaa. Ja pippuria,suolaasta en tiedä,riippuu varmaan sienten suolaisuudesta.
Tästä on tykännyt kaikki (jotka siis yleenäskkin tykkävät sienisalaatista) ja nykyään ainakin isäni ja mummoni tekevät tällä ohjeella.
Meillä sienisalaatti on arkena smetanassa tai kermaviilissä, mutta juhlina aina kermavaahdossa, se on paljon ilmavampi ja herkullisempi. Sipulisilppu mahdollisimman pientä ja hienoa silppua!
En liottanut sieniä, vaan kiehutin muutaman minuutin ja huuhtelin kylmällä vedellä useampaan otteeseen. Eivät maistu liikaa suolalle, mutta ovatko muuten 'myrkyllisiä'?
Kyse rouskuista.