Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joiden ammatti ymmärretään useimmiten väärin?

Vierailija
22.12.2009 |

Itse olen psykologi, ja ihmisillä on kaksi käsitystä työstäni:

1) psykoterapeutti, asiakkaat makaa psykoanalyyttiseen tyyliin sohvalla ja minä hymisen jotain (tämä ylivoimaisesti yleisin)

2) "psykiatrin pikku apulainen", joka yrittää parantaa "hulluja"

Itse olen lasten ja nuorten neuropsykologi, eli työni ei ole ollenkaan yllä kuvatun kaltaista :)

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka nyt haluaa alkaa kertomaan mulle että mä olen paska kokki, kun sinne keittiöön joskus sitä ryysistä tulee, niin tervetuloa itse tekemään päiväksi tai viikoksi ravintolakeittiöön töitä.

Ei se ole niin helppoa mitä luulis.

En mäkään ala aliarvioimaan täällä kenekään duunia niin olis myös kiva jos aspoja joskus ymmärrettäis. Vaikka se ei nyt ole akateeminen ammatti ja tuntuu muutenkin että aspa on kirosana täällä av palstalla.

Niin kyllä mä parhaani yritän ja en mä huvikseni sitä ruokaa sinne keittiöön jumita.

Musta mun duuni on kivaa ja tiedän etten itse osais päivääkään tehdä noita hienoja töitä mitä täällä ihmisillä on.

Kaikilla on se oma juttunsa ja jokainen meistä parhaansa tekee.

Aamen.

Vierailija
122/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvää ja rauhaisaa joulua kaikille. Syökää hyvin ja nauttikaa joulun ihanasta rauhasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

erilaisia hommia ihmisillä on ja kuinka erilailla ne koetaan. Luulisi nyt, että vähintäänkin näin pitkä selitys avaa sitä ikkunaa kaikille, että kuinka paljon erilaista tarvitaan yhteen ja samaan hyvään tulokseen. Mutta ei. kaikkeen tarvitaan joku ihmeellinen ja täydellinen resepti. Onnea sen etsimiseen.

Vierailija
124/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän ei saa sitä ruokaansa kohtuullisessa ajassa.

Ei ole asiakkaan ongelma jos keittiö ei ole oikein mitoitettu saliin nähden, ei ole myöskään asiakkaan ongelma jos sitä ruokaa ei hänelle aleta valmistaa heti tai edes kohtuullisen ajan kuluessa bongin saapumisesta keittiöön.

Kannattaisi varmaankin jutella asiasta päälliköiden kanssa, suunnitella listat keittiötäkin ajatellen paremmin, esivalmistaa ruoat mahdollisuuksien mukaan ja ylipäätään organisoida homma keittiössä paremmin.

Ei varmaankaan tule yllätysenä ravintolan henkilökunnalle, että "lapissa sijaitsevan suositun hiihtokeskuksen" ravintolaan saattaa tulla asiakkaita. Homma täytyy vaan järjestää niin että se toimii - tai sitten hyväksyä se että se palvelu siinä ravintolassa on ihan oikeasti paskaa. Niinhän siellä teillä on varmaankin tehty, asiakkaita tulee sesonkina ihan varmasti kuitenkin ovista ja ikkunoista. Palvelu on kuitenkin huonoa, se ei siitä miksikään muutu - ja silloin asiakkailla on oikeus siitä valittaa.

ollu jossain täydellisessä ravintola maailmassa töissä tai jotain koska mä en pysty löytämään tuollaista ravintolaköökkiä mistään.

Siis ymmärrän kyllä että kohtuullisessa ajassa se ruoka pitää saada ulos, mutta ikinä ei voi tietää mitä siellä keittiössä pääsee tapahtumaan. Pizza palaa uuniin tai soosi palaa pohjaan..se vesittää sun aikataulus täysin ja kun ne tilaukset yleensä pitäis saada samaan aikaan siihen samaan pöytään.

Tästä on kuitenkin ihan turha sen enempää alkaa vääntämään, koska näkemyksemme tuntuu olevan täysin erilaiset.

Se homma ei aina vaan toimi niin täydellisesti. Ehkä en vaan osaa ajatella asioita "oikein" koska olen ravintola-alan ihminen ja kun menen ravintolaan itse asiakkaana niin osaan sisään tullessani hahmottaa kuinka täynnä paikka on. Saattaapa tuo tarjoilija vielä ilmoittaa asiasta että keittiössä on noin 45min jono ennen kuin ruokaa saa. No sitten se on odotettava tai vaihdettava paikkaa. Enkä koe saavani silloin huonoa palvelua vaikka keittiössä onkin ruuhkaa. Ihmisiä me kokitkin ollaan, ja parhaamme yritetään. Enempään ei vaan pysty, vaikka kuinka haluais.

Toki ymmärsin pointteja sun tekstistä. Harmi ettei se onnistunut toisin päin.

Mun mielestä vaikka ravintola on ns. täynnä ja asiakas sinne tulee, niin ei sen palvelun tarvitse silti olla paskaa. Tarjoilija voi hoitaa hommansa vallan hyvin ja pitää asiakkaan tyytyväisenä vaikka keittiössä ruuhkaa olisikin.

kokki;annoit viestissäsi niin kiukkuisen kuvan keittiöhenkilökunnasta että ymmärrän kyllä jos vastauksesi herätti närää. Ja aivan hyviä huomoita ,kuten kerroitkin,tämä vastaaja sinulle sanoi.

Ja ei varmaan koko aikaa tapahdu tuota että pitsat tai soossit palaa, että se kiire ja tekemättömät ruuat aina siitä johtuisi.

Vierailija
125/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toistakymmentä vuotta olen työkseni kysellyt ihmisiltä mitä he työssään ovat tehneet, ja silti vastaan tulee vielä uusia nimikkeitä ja toimenkuvia. Esim. projektipäällikkö voi olla melkein missä vaan ja tehdä hyvin monenlaista.

Itse olen siis ammatinvalintapsykologi, ja saan ennnakkoluulot sekä psykologeistä että "työkkärin tädeistä". Kysellään päivärahoista tai diagnooseista, vaikka kumpikaan ei kuulu toimenkuvaan. Eikä minulla ole mitään ihmeellistä testiä, jolla voisin löytää jokaiselle yhden täydellisesti sopivan ammatin. Yhtä vähän kuin voisi testaamalla löytää täydellisen puolison!

Olen siis opinto-ohjaaja ja ensinnäkin nimikkeeni tuottaa muille ihmisille suuria vaikeuksia - opinnonohjaaja, opintojen ohjaaja, oppilaiden ohjaaja yms. Lisäksi monet arvelevat että tehtäväni on suunnilleen kristallipallosta selvittää Nico-Petterin ammatti ja sitten langettaa oppilaalle tuomio tyyliin: "no niin, sinusta tulisi sitten hyvä silmälääkäri. lakkaa höpöttämästä jo siitä lähihoitajan koulutuksesta!" ja tähänkö sitten kaikki päiväni kuluvat? Ei suinkaan, vaan vähintään yhtä suuren osan vievät yhteensä oppitunnit, oppilashuoltotyö, palaverit vanhempien kanssa jne.

Vierailija
126/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja moni kuvittelee että tiedän kaiken tietokoneista, pystyn korjaamaan niitä ja näkemään mikä asiakkaan nettiyhteydessä on vikana :)

Vierailija
127/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun aloin opiskelemaan diplomi-insinööriksi, jotkut ihmiset olettivat minun tajuavan kaiken tekniikasta. Alkaen kopiokoneista ja telkkareista päätyen tietokoneisiin, lujuuslaskelmiin, metalleihin, moottoreihin ja matematiikkaan ja mihinkään mikä mitenkään sivuaa tekniikkaa. Paitsi mieheni (joka siis ei ole opiskellut tekniikkaa vaikka tietokoneiden kanssa puuhaakin), jonka kanssa saa kinata välillä mm. fysiikan laeista. Joskun ihan perusarjessa pitäisi tehdä joku yksinkertainen asia, niin joutuisi perustelemaan esim. miksi vesi laajenee tms. Hyvänä puolena on, että se kyllä kykenee tajuamaan monimutkaisemmankin asian, muttei aina jaksaisi.

On tästä joskus hyötyäkin: Ihmiset uskovat, jos sanon jotain tekniseen alaan liittyvää, vaikken todellisuudessa olisi opiskellut sivuakaan. Ja toisaalta sillä saa itsensäkin uskomaan itseensä: "Kyllähän mä nyt yhden kopiokoneen osaan korjata, vaikken tästä mitään tajua, oonhan sentään teekkari." (Tuli sekin korjattua:)

Vierailija
128/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kysyn, sillä itse työskentelen nuorten työpajoilla ja lähes poikkeuksetta nuoret sanovat ettei ammatinvalintapsykologista ollut mitään hyötyä.

Mun näkökulmasta ammatinvalintapsykologilla käyminen on vaan nuorten pakkokierrätystä jotta on oikeutettu esim työkokeiluun (ainakin alle 17v) vaikka nuoren on todettu jo aikaisemmassa paikassa hyötyvän työkokeilusta.

toistakymmentä vuotta olen työkseni kysellyt ihmisiltä mitä he työssään ovat tehneet, ja silti vastaan tulee vielä uusia nimikkeitä ja toimenkuvia. Esim. projektipäällikkö voi olla melkein missä vaan ja tehdä hyvin monenlaista. Itse olen siis ammatinvalintapsykologi, ja saan ennnakkoluulot sekä psykologeistä että "työkkärin tädeistä". Kysellään päivärahoista tai diagnooseista, vaikka kumpikaan ei kuulu toimenkuvaan. Eikä minulla ole mitään ihmeellistä testiä, jolla voisin löytää jokaiselle yhden täydellisesti sopivan ammatin. Yhtä vähän kuin voisi testaamalla löytää täydellisen puolison!

Vierailija
129/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammatti vaan metsätieteellisestä valmistunut maisteri. Kulkee vihreissä sarkavaatteissa metsän siimeksessä, peurat syövät kädestä ja tiaiset istuvat olkapäällä...

Vierailija
130/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on työssä amk:ssa ja jotenkin tutkimuksen parissa. Tärkeintä tutkimuksessa on hankkia sille rahoitus ja siihentarvitaan palaveri. Itse tutkimuksen tuloksista en ole ikinä kuullut mitään.

Vierailija
131/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja kaikki aina ihmettelee, että mitäs siinä on ihmeellistä - senku ottaa sanakirjan käteen ja rupeaa kääntelemään, easy money! Juu, sopii yrittää...

Vierailija
132/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina oletetaan, että ajan nosturia ta käytän muita raskaita koneita....todellisuudessa olen tietokonetöissä

Vierailija
133/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina oletetaan, että ajan nosturia ta käytän muita raskaita koneita....todellisuudessa olen tietokonetöissä

Vierailija
134/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotkut kuvittelevat mun olevan tavarantoimittaja.

Ne jotka käsittävät mun kirjoittavan lehteen, ajattelevat, että olen a) juorutoimittaja tai b) joudun sota-alueelle kirjeenvaihtajaksi.

Moni on ollut vilpittömän hämmästynyt siitä, että mulla on ylempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
135/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajavat raskaita koneita. Nuorempina lemppasivat usein.

Ei niitä tietokonetta näpytteleviä ahtaajia taida suomessa olla kun yksi-kaksi/ satama. Siksi olisi armollista antaa se kuuntelijan virhe anteeksi.

Vierailija
136/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yo-merkonomi. Palkka n 50 000/v...kun mun töissä ei tule paljoa ylitöitä...

Vierailija
137/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yo-merkonomi. Palkka n 50 000/v...kun mun töissä ei tule paljoa ylitöitä...

hommaa teet sillä koneella, lasket jotain tms? Miten ajauduit alalle? Onko naisia työkavereina, enemmistö miehiä? Millaiset ovat työnäkymtä jatkossa?

Vierailija
138/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ammatiltani kotisiivooja. Kaikki tutut luulevat, että meillä on todella siistiä kotona, AINA.

Vierailija
139/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole siitä koskaan suuttunutkaan, kun sitä kysellään....vastasinpahan vain, että MINUN työnkuvani usein käsitetään ensin väärin...Ajattelinpahan vain osallistua keskusteluun....;) T. ahtaaja

Vierailija
140/148 |
23.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi