Onko muita, joiden ammatti ymmärretään useimmiten väärin?
Itse olen psykologi, ja ihmisillä on kaksi käsitystä työstäni:
1) psykoterapeutti, asiakkaat makaa psykoanalyyttiseen tyyliin sohvalla ja minä hymisen jotain (tämä ylivoimaisesti yleisin)
2) "psykiatrin pikku apulainen", joka yrittää parantaa "hulluja"
Itse olen lasten ja nuorten neuropsykologi, eli työni ei ole ollenkaan yllä kuvatun kaltaista :)
Kommentit (148)
Ja en todellakaan osallistunut tähän kiistaan.
Hävettää.
Itse pidän työstäni ja asiakaspalvelusta, koen että todellakin teen virheen jos en kerkiä palvelemaan asiakasta, vaikkakin nykyään henkilökunta tiristetään minimiksi ja säästöt on todellinen syy.
Se kiire ei vaan näy salin puolelle, mutta en siitä silti asiakasta syytä vaan ihan itseämme kun memme uskalla pitää puoliamme.
Hauskaa ja herkullista joulua kaikille :)
Ja jotkut asiakkaat luulevat, että kaikki kotityöt mitä vaan voitte kuvitella, kuuluvat mun duuniin, vaikka sitä ei sopimuksessa luekaan. Eli ihan lumitöistä pyykkihuoltoon, kaappien järjestelystä jouluvalojen virittelyyn, digiboksien asentamiseen ja mattojen raahaamiseen kellarista, ei, ne ei taida kuulua mun duuniin :)
"Suutarin lapsilla ei ole kenkiä"
olen ammatiltani kotisiivooja. Kaikki tutut luulevat, että meillä on todella siistiä kotona, AINA.
ja aika moni kuvittele, että hiippailen ympäriinsä pikkuruisen kastelukannun kanssa päivät pitkät. Ja että eihän se mitenkään voi olla rankkaa työtä
Työpäivän aikana saa toimia neuvojana, kuunnella asiakkaiden välillä typerääkin typerämpää jorinaa/valitusta, kiitää tukka putkella, nostella painavia kannuja ja multasäkkejä yms. sellaista pientä piiperrystä.
Puutarhuri
oikein puhkesi kukkaan, kun sai käydä pari kertaa viikossa maalaamassa ja askartelemassa. Hän oli vieläpä oikeasti lahjakas, mitä kukaan ei ollut huomannut, kun oli ollut pakko raataa pientilallisena koko elämä... Taiteen tekemisestä mummo sai virtaa ja hänellä oli mahtavia tarinoita töidensä takana.
vanhukset oikeasti askartelun kaltaisesta "hyötyhyörinästä"? Eivätkö he elämässään ole jo tarpeeksi näperrelleet? Voisiko keksiä jotain muuta kivaa? Viedä ulkoilemaan, autoilemaan, kuuntelemaan konserttia, hyvää musiikkia.. Askartelua.. En käsitä.
matkapuhelinohjelmistojen parissa. Yllättävän moni kuvittelee, että kokoan kännyköitä tuotantolinjalla :-). Todellisuudessa en osaisi koota ensimmäistäkään puhelinta - työni käsittää ohjelmointia ja suunnittelua.
ja ollut jo 20v. Varsinkin alkuaikoina oli hankala selittää etenkin vanhemmille ihmisille mitä teen. Silloin tein ihan perustyötä, eli suunnittelin ja ohjelmoin. Nykyään olen sovellustuki ja lisäksi avustan testaamisessa.
Ja kuten joku tuolla jo kertoikin, aika yleisesti luullaan että tiedän kaiken tietokoneista ja eri ohjelmista. Siis ihan kaikista mahdollisista ohjelmista. No, tämäkin kyllä vanhempien ihmisten taholta. Ja jotkut luulevat että teen tietokonepelejä! Ja hyvin yleinen kuvitelma on myös se että osaan tehdä nettisivuja tuosta vaan...
Jossain kohtaa opin kertomaan vain että teen tietokoneella töitä. Nuoremmat ymmärtää huomattavasti paremmin mitä teen kuin vanhemmat ihmiset.