Onko muita, joiden ammatti ymmärretään useimmiten väärin?
Itse olen psykologi, ja ihmisillä on kaksi käsitystä työstäni:
1) psykoterapeutti, asiakkaat makaa psykoanalyyttiseen tyyliin sohvalla ja minä hymisen jotain (tämä ylivoimaisesti yleisin)
2) "psykiatrin pikku apulainen", joka yrittää parantaa "hulluja"
Itse olen lasten ja nuorten neuropsykologi, eli työni ei ole ollenkaan yllä kuvatun kaltaista :)
Kommentit (148)
ja moni luulee, että opettajilla on lyhyt työaika, pitkät lomat ja äärimmäisen helppo työ :=)
lällälllää. Jos sä et osaa hommaasi niin älä meitä muita samaan kuiluun vedä.
Suurin harhaluulo näyttää olevan, että käyn vain sipaisemassa maalia seiniin ja siinä se. Tosiasiassa työ on enemmänkin koko pintakäsittelyn tekeminen tai korjaaminen, johon maalaus toki kuuluu osana.
Joskus on sekoitettu entisöijään tai taidemaalariin, mitä en ole vaikka ensimmäisen perusteet osaan ammattini yhtenä alueena ja toista teen harrastuksena.
No, eipä nuo mitään. Ainoa mikä ärsyttää on se, jos oletetaan minun tekevän ilmaisia remontteja ( ei siis vain neuvovan ) n. 10 minuuttia tuntemilleni ihmisille. Taitaa kyllä olla joka käytännön alan ammattilaisen riesa.
Suurimman osan tänne kirjotetyista ammateista monilla on edes mielikuva ja näitä on tavannutkin.
Meillä edes firman sisällä läheskään kaikki ei ymmärrä mitä teen. Saatikka sitten kun yritän selittää tutuille.
Joo ja prosessilla ei ole mitään tekemistä prosessiteollisuuden kanssa, vaan prosessi on tietty toiminnon ketju joka on kuvattu ja jota mitataan ja sen perusteella parannetaan toimivammaksi yli yksikkörajojen. Selvää kuin mikä?
No olen päätynyt siihen että kerron ratkovani töissä ongelmia ja katsovani että tietty toimimisen ketju toimii, jokainen tietää mitä hänen kuuluu tehdä ja säännöt, sekä vastuut on sovittu.
tai että päiväkodin naiset vaan istuu pihalla ja juoruilee-
vaikka tosiasiassa ammattikasvattajalla on koko ajan silmät selässäkin
Suurimman osan tänne kirjotetyista ammateista monilla on edes mielikuva ja näitä on tavannutkin.
Meillä edes firman sisällä läheskään kaikki ei ymmärrä mitä teen. Saatikka sitten kun yritän selittää tutuille.
Joo ja prosessilla ei ole mitään tekemistä prosessiteollisuuden kanssa, vaan prosessi on tietty toiminnon ketju joka on kuvattu ja jota mitataan ja sen perusteella parannetaan toimivammaksi yli yksikkörajojen. Selvää kuin mikä?
No olen päätynyt siihen että kerron ratkovani töissä ongelmia ja katsovani että tietty toimimisen ketju toimii, jokainen tietää mitä hänen kuuluu tehdä ja säännöt, sekä vastuut on sovittu.
-se yksi IT-ammattilainen aiempaa ketjusta
Etenkin vanhempi väki luulee, että minä "opetan" ja luennoin luokassa päivät pitkät.
Käytännössä työajastani opetusta on ehkä 6-8 tuntia viikossa. Ja hyvin harvoin luennoin. Luennointi on tutkitusti huonoin tapa oppia.
opiskelijalla voi olla kaksi kurssia lukukaudessa ja silti valmistuu ajallaan.
itse ohjautuvaa tuntuu olevan amk opiskelu.
Etenkin vanhempi väki luulee, että minä "opetan" ja luennoin luokassa päivät pitkät. Käytännössä työajastani opetusta on ehkä 6-8 tuntia viikossa. Ja hyvin harvoin luennoin. Luennointi on tutkitusti huonoin tapa oppia.
opiskelijalla voi olla kaksi kurssia lukukaudessa ja silti valmistuu ajallaan. itse ohjautuvaa tuntuu olevan amk opiskelu.
kuin oppilaiten kehittäminen. Ja uudet opetussuunnitelmat on tehtävä joka vuosi ja sitten istuttava kokouksissa.
Kyllä oikeesti olis kirveellä töitä, ja sitten vielä opisto-sairaanhoitajan olisi käytävä vuosia amk:ta saadakseen tämän arvostetun "korkeakoulututkinnnon". Ihan perseestä on koko amk.
että olen pelkästään lääkärin pikku apuliini ja istun enimmän osaa päivästä kansliassa.
Ja tämän palstan tuntien, en nytkään aio valottaa työtäni enempää koska etenkään täällä ei muunlaista käsitystä sh:n toimenkuvasta hyväksytä...
Kunnes itse maataan siellä sairaalassa, siellä harva soittaa suutaan ;-)
Olen ft ja työni ajatellaan usein olevan pelkkää hieromista. Samoin ihmisten puheessa fysioterapeutti = hieroja.
Omassa työssäni en koskaan hiero!
muutama tunti opetusta ja sitten itsensä kehitystä ja kokouksia.
Minäkin haluun tollasta, tyhjästä saisi palkkaa.
Yliopistolla on kaksi kertaa enemmän opetusta, tutkimusta pitää tehdä, järjestää ja korjata tiedekuntatenttejä omien kurssien lisäksi. Opinnäytetöitä tietenkin ohjataan ja sitten tulee koko hallinnollinen puoli erikseen, joka vie valitettavan paljon aikaa sekin. Julkaista pitäisi koko ajan jne hankkia meriittejä.
Ja toiset kehittää itseään ja hörppii kahvia ;)
Olen insinööri ja aloittelin uraani ohjelmointitehtävissä, mutta aika pian aloin tehdä kaikkea muutakin. Anoppi selittää kaikille tutuilleen, että mä vaan naputtelen tietokonetta kaiket päivät. Aika helppo homma, vaikka anoppi itse ei osaa edes laskuja maksaa tietokoneella. Olen kyllä joskus yrittänyt selittää että se tietokone on vaan nykyaikainen dokumentointi ja viestintätyökalu. Kyllä se varsinainen työ tehdään korvien välissä.
ja aika moni kuvittele, että hiippailen ympäriinsä pikkuruisen kastelukannun kanssa päivät pitkät. Ja että eihän se mitenkään voi olla rankkaa työtä
Opiskelujen aikana törmäsi aika ajoin toisten alojen opiskelijoihin, jotka kirkkain silmin kysyivät, teettekö te siellä teologisessa muuta kuin luette Raamattua. Joo, polvirukouksia on toinen puoli tutkinnosta...
t. toinen teologi :)
prosessin omistajana ole hirmu tylsä olla. Kaikki vain valittaa "ku joku tulee ja neuvoo miten pitäis tehdä työ, jota on jo 'vuosikausia' tehty tällai ja tällai"...
Ja joskus tuntuu, että prosesseja on vain prosessi-ilosta. Eikä kaikkia poikkeuksia, mitä matkan varrella voi tulla, ole mitenkään huomioitu. Ei edes sitä, mitä sillion tehdään, jos tulee sellainen poikkeus, jota ei ole osattu ennakoida. Pahimmissa tapauksissa silloin vain sanotaan:"Ei voi tehdä mitään." Tai luvataan ottaa selvää - ja palataan kuukauden-kahden-puolen vuoden päästä asiaan...
Usein sanon ammatikseni opettaja ja monet luulevat automaattisesti peruskoulun ala-asteen luokanopettajaksi.
Mulla on kyllä opetusta 16 tuntia viikossa, suuri osa muusta ajasta menee opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen, esimerkiksi tuntien suunnitteluun ja ajankohtaisen materiaalin tekemiseen/hankkimiseen/monistamiseen tai vaikka vierailijaluennoitsijan taivutteluun. Se vaan vie aikaa, muistelkaa vaikka kuinka kauan vie 20 min. esitelmän tekeminen. Toinen iso osa työstä on tehtävien tarkistus. Monikymmensivuisten raporttien ja lyhyempien tehtävien tarkastaminen vaan vie aikaa, jos opiskelijoita on pari sataa.
Lisäksi työhöni kuuluu opiskelijoiden ohjaus, arviointi ja hallinnolliset työt. Istun myös yhteisissä kokouksissa ja osallistun opetuksen kehittämiseen. Lisäksi integroiduilla kursseilla käyn palavereja muiden opettajien kanssa.
Hyvin pieni osa on itsensä kehittämistä (lähinnä uusien laitteiden/ohjelmien opiskelua sekä oman alan tapahtumien seuraamista).
Kyllä mä saan helposti tuhrattua työhöni 40-50 h/vko.
Ai niin, kyllä AMK:ssa on tutkimusta.
Minulla on paljon resurssoitu aikaa opetuksen suunnitteluun ja arviointiin, sekä yleiseen opetussuunnittelutyöhön, sekä kokouksissa istumiseen, että itsensä kehittämiseen ja kouluttautumiseen. Lisäksi opinnäytteiden ohjaus vie suuren palan ajasta, sehän on kahdenkeskistä, eikä luokkahuoneessa tapahtuvaa opetusta.
Etenkin vanhempi väki luulee, että minä "opetan" ja luennoin luokassa päivät pitkät. Käytännössä työajastani opetusta on ehkä 6-8 tuntia viikossa. Ja hyvin harvoin luennoin. Luennointi on tutkitusti huonoin tapa oppia.
amk:ssahan ei tehdä tutkimusta
matkapuhelinohjelmistojen parissa. Yllättävän moni kuvittelee, että kokoan kännyköitä tuotantolinjalla :-). Todellisuudessa en osaisi koota ensimmäistäkään puhelinta - työni käsittää ohjelmointia ja suunnittelua.
kovin moni luuli että tiedän Nokian puhelimista kaiken ja tunnen kaikki niitten ominaisuudet ja viat ja että tiedän millaisia puhelimia on tulossa markkinoille... ja että saan niitä ostaa halvalla myös tutuille. Mulle "sai" myös valittaa jos joku puhelinmalli oli huono... Ja itse asiassa en tiennyt puhelimista sen enempää kuin kukaan muukaan käyttäjä, tai jos sitä ei lasketa että osasin auttaa jos tietokone ja puhelin piti kytkeä toisiinsa ja saada data liikkumaan niitten välillä (ja tämä siis aikana kun ko. tekniikka oli uusinta uutta).
Onko joka päivä kans aurinkoista ja joutsenia lammella? Jos on niin taidan vaihtaa alaa itsekin.
Itse olin aluksi todella yllättynyt kun ihmiset eivät tieneet mitä optikko tekee.
Moni on muun muassa luullut että vain silmälääkäri tekee näöntarkastuksia mutta suurimmaksi osaksi nehän kuuluvat optikon toimenkuvaan.
lällälllää. Jos sä et osaa hommaasi niin älä meitä muita samaan kuiluun vedä.