Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, joiden ammatti ymmärretään useimmiten väärin?

Vierailija
22.12.2009 |

Itse olen psykologi, ja ihmisillä on kaksi käsitystä työstäni:

1) psykoterapeutti, asiakkaat makaa psykoanalyyttiseen tyyliin sohvalla ja minä hymisen jotain (tämä ylivoimaisesti yleisin)

2) "psykiatrin pikku apulainen", joka yrittää parantaa "hulluja"

Itse olen lasten ja nuorten neuropsykologi, eli työni ei ole ollenkaan yllä kuvatun kaltaista :)

Kommentit (148)

Vierailija
81/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet luulee, että tällä alalla vaan mennään soittamaan naapurin ovikelloa ja "viedään yht'äkkiä joku lastenkotiin".

Tai toinen ääripää, ettei palveluja saa, kun sossut ei tee mitään ikinä.

Oikeasti 70% on erilaista kirjaamista koneella, kun on kaikki dokumentoitava ja uuden ls-lain myötä paljon päätöksiä tehtävänä.

Siihen lisäksi asiakastapaamiset, yhteistyötapaamiset (esim. koulupalaverit), toimeentulotukeen liittyvät asiat (esim. vuokrarästit)..

Vierailija
82/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve vain kolleega! Kyllähän sitä nyt firman sisällä suunnilleen tiedetään tai luntataan kuvauksista =D

Suurimman osan tänne kirjotetyista ammateista monilla on edes mielikuva ja näitä on tavannutkin. Meillä edes firman sisällä läheskään kaikki ei ymmärrä mitä teen. Saatikka sitten kun yritän selittää tutuille. Joo ja prosessilla ei ole mitään tekemistä prosessiteollisuuden kanssa, vaan prosessi on tietty toiminnon ketju joka on kuvattu ja jota mitataan ja sen perusteella parannetaan toimivammaksi yli yksikkörajojen. Selvää kuin mikä? No olen päätynyt siihen että kerron ratkovani töissä ongelmia ja katsovani että tietty toimimisen ketju toimii, jokainen tietää mitä hänen kuuluu tehdä ja säännöt, sekä vastuut on sovittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

debettiin vai kredittiin. Oikean tilin päättäminen joskus tuottaa ongelmia, edes se laitetaanko taseeseen vai tulokseen.

Ent. pääkirjanpitäjä

Monesti luullaan, että vain kuljen pitäen pääni päällä kirjaa. Harva tajuaa, että työni on vaativaa pohdintaa pannako credittiin vai debettiin :-(

Vierailija
84/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta samaa ei voi sanoa harrastuksestani eli lyhytelokuvien teosta. Ihmiset kuvittelevat, että häärin vähän päivällä kameran kanssa ja iltapuhteeksi sitten editoin valmiin elokuvan.

Huvittavinta oli, kun eräs tutun tuttu kiikutti minulle tuntikaupalla häissään kuvattua materiaalia ja kysyi, voisinko leikata niistä valmiin häävideon. Kun kerroin tuntitaksani ja arvioidun työmäärän, tyyppi luikki vähin äänin pois nauhat kainalossa. Hän oli ajatellut, että voisin leikata häävideon saman tien hänen odotellessaan...

Vierailija
85/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset luulevat, että pelaan nuorten kanssa biljardia parina iltana viikossa ja soittelen vähän kitaraa rippileireillä. :)

Vierailija
86/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset luulevat, että pelaan nuorten kanssa biljardia parina iltana viikossa ja soittelen vähän kitaraa rippileireillä. :)

Vierailija
87/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika usein muut kuin alan ihmiset kysyy, että mitä se sellainen controller tekee.

Vierailija
88/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurakuntapiireihin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, ohjaan ja koulutan vapaaehtoisia vastuunkantajia, vedän erilaisia työryhmiä jne.

58

Vierailija
89/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelujen aikana törmäsi aika ajoin toisten alojen opiskelijoihin, jotka kirkkain silmin kysyivät, teettekö te siellä teologisessa muuta kuin luette Raamattua. Joo, polvirukouksia on toinen puoli tutkinnosta...

Vierailija
90/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka työni on hoitaa ihmistä kotona.

Vierailija
91/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä täysi tuki ja ymmärrys. Täällä toinen kokki.

Tuon kaiken lisäksi on ihana kuunnella kun salin puolelta tullaan sanomaan, että pöytä numero 34 valittaa että ovat odottaneet jo tunnin ruokaansa. Sitten etsit sen pöydän bongilapun, huomaat että tilaus tehty vartti sitten ja sulla on ennen sitä 14ruokaa jotka saatava ulos.

Ja kaikesta huolimatta ruoka on aina paskaa ja palvelu hidasta ja surkeaa.

Tämä tietysti tapahtuu kiiresimpinä aikoina.

Miksei suomalainen ihminen osaa ravintolaan tullessaan hahmottaa että kuinka täynnä se lafka on, ja tajua että siellä ravintolassa voi vähän kestää se ruoan saanti. Jos on kiire, mene heselle.

Voimia kaikille aspa ihmisille. Ei meillä aina ole niin helppoa.

Vierailija
92/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todellakaan en koko päivää seiso hellan ääressä ja luo kaiken maailman herkkuja.

Ruuan laittamiseen saa tänä päivänä mennä noin puolitoista tuntia työajasta.

Kaikki muu aika menee tavaran tilaamiseen, ruokalistojen suunnitteluun, kuormien purkamiseen, keittiön siivoamiseen ja järjestelyyn, joissain paikoissa myös kokki hoitaa astiahuollon.

Sekä myös asiakaspalvelu pitää hallita ja olla kassataitoinen.

Helvatun raskasta hommaa.

Tietty jossain hienossa ala carte köökissä on mesut ja tiskarit erikseen ja kokki paista vaan pihvejä.

sekä täysi tuki ja ymmärrys. Täällä toinen kokki.

Tuon kaiken lisäksi on ihana kuunnella kun salin puolelta tullaan sanomaan, että pöytä numero 34 valittaa että ovat odottaneet jo tunnin ruokaansa. Sitten etsit sen pöydän bongilapun, huomaat että tilaus tehty vartti sitten ja sulla on ennen sitä 14ruokaa jotka saatava ulos.

Ja kaikesta huolimatta ruoka on aina paskaa ja palvelu hidasta ja surkeaa.

Tämä tietysti tapahtuu kiiresimpinä aikoina.

Miksei suomalainen ihminen osaa ravintolaan tullessaan hahmottaa että kuinka täynnä se lafka on, ja tajua että siellä ravintolassa voi vähän kestää se ruoan saanti. Jos on kiire, mene heselle.

Voimia kaikille aspa ihmisille. Ei meillä aina ole niin helppoa.

Vierailija
93/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensihoitoon erikoistunut lähihoitaja. Tälläkin palstalla on useasti kuviteltu LH:n työn olevan pelkkää vaipan vaihtoa ja syöttämistä. Todellisuudessa opiskeluaikana opiskelija valitsee yhden koulutusohjelman yhdeksästä vaihtoehdosta eli todellakin työnkuva voi olla ihan mitä tahansa.

Vierailija
94/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastelen tai korjailen muka muiden tekemiä töitä heidän olkapäidensä yli.

Ihan on omat tehtävät, enkä puutu muiden töihin. Esimiseasemassa olen kuitenkin.

Vierailija
95/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin erehdys lienee se, että sekoitetaan tulkkiin. Usein myös kuvitellaa, että kääntäjät vain kääntelevät kaunokirjallisuutta ja muuta hodokasta ja ylevää, vaikka tosiasiassa suurin osa työstä on aika tappotylsää pakerrusta, tyyliin käyttöohjeet, myyntiehdot ja vastaavat..

Vierailija
96/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja moni luulee, että opettajilla on lyhyt työaika, pitkät lomat ja äärimmäisen helppo työ :=)

lällälllää. Jos sä et osaa hommaasi niin älä meitä muita samaan kuiluun vedä.

Vierailija
97/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä ajattelee

a) olen automaattisesti töissä synnytyssalissa

b) "eikö olekin ihanaa kun saa niitä vauvoja vaan sylitellä..?"

Ja pieleen menee niin monella eri tasolla:D

Olin ennen äitiyslomaani kyllä synnytyssalissa töissä mutta viimeisen 7-8 vuoden aikana myös naistentautien vuodeosastolla, gynen polilla, äitiys-ja lastenneuvolassa sekä synnyttäneiden vuodeosastolla.

Työ on vaihtelevaa, vastuullista ja melko haastavaakin; sen lisäksi että saa pitää vauvoja sylissä:D

Vierailija
98/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkea muutakin kuin pursottelee kakkuja;)

Vierailija
99/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pukuompelija ja useasti olen kuullut että "sittenhän sä olet todella hyvä virkkaamaan".

Mä en pystyisi virkkaamaan vaikka mun henki olisi kiinni siitä :)

Vierailija
100/148 |
22.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen harha on se, että meillä on monensorttisia eläimiä. No, ei ole, olen viljanviljelijä. Toinen on se, että kaikki työt varmaan tekee mun mies... No, ei... Kolmas on se, että talvella ei viljanviljelytilalla ole mitään tekemistä.

Tuotan lähinnä siemen- ja leipäviljaa, eli raaka-ainetta luultavasti hyvin monen teidänkin leipäänne/pullaanne sekä siementä toisille viljelijöille. Se taas sitten sisältää kaikkea koneenkorjauksesta ja varsinaisista kesän aikana tehtävistä peltoviljelytöistä viljelysuunnitteluun ja -kirjanpitoon, tarvikkeiden hankintaan, verosuunnitteluun, vero- ja varastokirjanpitoon ja varastotöihin (lajittelu, näytteenotto, pakkaus, kuljetus, siivous).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan