Onko muita, joiden ammatti ymmärretään useimmiten väärin?
Itse olen psykologi, ja ihmisillä on kaksi käsitystä työstäni:
1) psykoterapeutti, asiakkaat makaa psykoanalyyttiseen tyyliin sohvalla ja minä hymisen jotain (tämä ylivoimaisesti yleisin)
2) "psykiatrin pikku apulainen", joka yrittää parantaa "hulluja"
Itse olen lasten ja nuorten neuropsykologi, eli työni ei ole ollenkaan yllä kuvatun kaltaista :)
Kommentit (148)
Terve vain kolleega! Kyllähän sitä nyt firman sisällä suunnilleen tiedetään tai luntataan kuvauksista =D
Suurimman osan tänne kirjotetyista ammateista monilla on edes mielikuva ja näitä on tavannutkin. Meillä edes firman sisällä läheskään kaikki ei ymmärrä mitä teen. Saatikka sitten kun yritän selittää tutuille. Joo ja prosessilla ei ole mitään tekemistä prosessiteollisuuden kanssa, vaan prosessi on tietty toiminnon ketju joka on kuvattu ja jota mitataan ja sen perusteella parannetaan toimivammaksi yli yksikkörajojen. Selvää kuin mikä? No olen päätynyt siihen että kerron ratkovani töissä ongelmia ja katsovani että tietty toimimisen ketju toimii, jokainen tietää mitä hänen kuuluu tehdä ja säännöt, sekä vastuut on sovittu.
Ja ei meillä ne yli 20v talossa olleet vanhat parrat, eikä moni vähemmänkään aikaa firman sisälläkään tiedä- meillä ei edes kaikki löydä kuvauksia. Heh, eli työsarkaa vielä on...
ja aika usein muut kuin alan ihmiset kysyy, että mitä se sellainen controller tekee.
Muuten oletko mikä controller? Business vai peräti joku tuntemattomampi?
tai että päiväkodin naiset vaan istuu pihalla ja juoruilee- vaikka tosiasiassa ammattikasvattajalla on koko ajan silmät selässäkin
Ja todellakaan en koko päivää seiso hellan ääressä ja luo kaiken maailman herkkuja. Ruuan laittamiseen saa tänä päivänä mennä noin puolitoista tuntia työajasta. Kaikki muu aika menee tavaran tilaamiseen, ruokalistojen suunnitteluun, kuormien purkamiseen, keittiön siivoamiseen ja järjestelyyn, joissain paikoissa myös kokki hoitaa astiahuollon. Sekä myös asiakaspalvelu pitää hallita ja olla kassataitoinen. Helvatun raskasta hommaa. Tietty jossain hienossa ala carte köökissä on mesut ja tiskarit erikseen ja kokki paista vaan pihvejä.
sekä täysi tuki ja ymmärrys. Täällä toinen kokki. Tuon kaiken lisäksi on ihana kuunnella kun salin puolelta tullaan sanomaan, että pöytä numero 34 valittaa että ovat odottaneet jo tunnin ruokaansa. Sitten etsit sen pöydän bongilapun, huomaat että tilaus tehty vartti sitten ja sulla on ennen sitä 14ruokaa jotka saatava ulos. Ja kaikesta huolimatta ruoka on aina paskaa ja palvelu hidasta ja surkeaa. Tämä tietysti tapahtuu kiiresimpinä aikoina. Miksei suomalainen ihminen osaa ravintolaan tullessaan hahmottaa että kuinka täynnä se lafka on, ja tajua että siellä ravintolassa voi vähän kestää se ruoan saanti. Jos on kiire, mene heselle. Voimia kaikille aspa ihmisille. Ei meillä aina ole niin helppoa.
Aika usein ihmiset kuvittelevat että nykyisen asemani saavutettuani voin istuskella työpöytäni takana jalat sievästi aseteltuina, tai sitten puhumassa lämpimiä asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden kanssa.
Tosiasiassa suunnittelen ja vien isoja tulevaisuuden projekteja eteenpäin jotta firman työntekijöillä olisi töitä tulevina vuosinakin ja jotta yrityksen omistajille kertyisi sijoitetulle pääomalleen tuottoa. Lisäksi luonnollisesti raportoin, raportoin ja raportoin konsernitasolle. Tämän lisäksi ne miljoona muuta pikku hommaa yrityksen käynnissäpitämiseen...
Tuon kaiken lisäksi on ihana kuunnella kun salin puolelta tullaan sanomaan, että pöytä numero 34 valittaa että ovat odottaneet jo tunnin ruokaansa. Sitten etsit sen pöydän bongilapun, huomaat että tilaus tehty vartti sitten ja sulla on ennen sitä 14ruokaa jotka saatava ulos. Ja kaikesta huolimatta ruoka on aina paskaa ja palvelu hidasta ja surkeaa. Tämä tietysti tapahtuu kiiresimpinä aikoina. Miksei suomalainen ihminen osaa ravintolaan tullessaan hahmottaa että kuinka täynnä se lafka on, ja tajua että siellä ravintolassa voi vähän kestää se ruoan saanti. Jos on kiire, mene heselle. Voimia kaikille aspa ihmisille. Ei meillä aina ole niin helppoa.
Ihan kuin olisi asiakkaan velvollisuus analysoida tilanne ravintolaan tullessaan että palvelu saattaa olla huonoa? Kyllä asiakas odottaa, että jos hänet istutetaan johonkin pöytään niin ravintolalla riittää resursseja myös palvella häntä.
t. ex-ravintoloitsija
Toisinaan suuri osa asiakkaista on itseään maailman napana pitäviä idiootteja, niin kuin ilmeisesti sinäkin?
"Asiakaspalvelussa työskentelevät ovat ruikuttajia. Vaihda alaa."
i]
Ja todellakaan en koko päivää seiso hellan ääressä ja luo kaiken maailman herkkuja. Ruuan laittamiseen saa tänä päivänä mennä noin puolitoista tuntia työajasta. Kaikki muu aika menee tavaran tilaamiseen, ruokalistojen suunnitteluun, kuormien purkamiseen, keittiön siivoamiseen ja järjestelyyn, joissain paikoissa myös kokki hoitaa astiahuollon. Sekä myös asiakaspalvelu pitää hallita ja olla kassataitoinen. Helvatun raskasta hommaa. Tietty jossain hienossa ala carte köökissä on mesut ja tiskarit erikseen ja kokki paista vaan pihvejä.
sekä täysi tuki ja ymmärrys. Täällä toinen kokki. Tuon kaiken lisäksi on ihana kuunnella kun salin puolelta tullaan sanomaan, että pöytä numero 34 valittaa että ovat odottaneet jo tunnin ruokaansa. Sitten etsit sen pöydän bongilapun, huomaat että tilaus tehty vartti sitten ja sulla on ennen sitä 14ruokaa jotka saatava ulos. Ja kaikesta huolimatta ruoka on aina paskaa ja palvelu hidasta ja surkeaa. Tämä tietysti tapahtuu kiiresimpinä aikoina. Miksei suomalainen ihminen osaa ravintolaan tullessaan hahmottaa että kuinka täynnä se lafka on, ja tajua että siellä ravintolassa voi vähän kestää se ruoan saanti. Jos on kiire, mene heselle. Voimia kaikille aspa ihmisille. Ei meillä aina ole niin helppoa.
olen ammatiltani kotisiivooja. Kaikki tutut luulevat, että meillä on todella siistiä kotona, AINA.
Aikaisemmin pelkkä controller. Nauran aina töissä, että business ei heilauta minua pätkääkään (kun kerta en ole business controller :-)
ja aika usein muut kuin alan ihmiset kysyy, että mitä se sellainen controller tekee.
Muuten oletko mikä controller? Business vai peräti joku tuntemattomampi?
Kouluttaudu johonkin toiseen ammattiin, ihan oikeasti.
Toisinaan suuri osa asiakkaista on itseään maailman napana pitäviä idiootteja, niin kuin ilmeisesti sinäkin?
Ihmettelen vaan kovasti tuollaisia tyyppejä mitä aika selkeästi edustat.
suomalaisten parhaimipia ominaisuuksia lienee nykyisin v****lu. Että joku viitsii vähätellä toisten ammatteja. Jokaiselle työlle on paikkansa, tarvii tekijänsä ja jos ei ole sen toisen saappaissa on paha mennä sanomaan mitä se vaatii.
Miksi, voi miiiiiksi olette noin asennevammaisia???
toistakymmentä vuotta olen työkseni kysellyt ihmisiltä mitä he työssään ovat tehneet, ja silti vastaan tulee vielä uusia nimikkeitä ja toimenkuvia. Esim. projektipäällikkö voi olla melkein missä vaan ja tehdä hyvin monenlaista.
Itse olen siis ammatinvalintapsykologi, ja saan ennnakkoluulot sekä psykologeistä että "työkkärin tädeistä". Kysellään päivärahoista tai diagnooseista, vaikka kumpikaan ei kuulu toimenkuvaan. Eikä minulla ole mitään ihmeellistä testiä, jolla voisin löytää jokaiselle yhden täydellisesti sopivan ammatin. Yhtä vähän kuin voisi testaamalla löytää täydellisen puolison!
Tuon kaiken lisäksi on ihana kuunnella kun salin puolelta tullaan sanomaan, että pöytä numero 34 valittaa että ovat odottaneet jo tunnin ruokaansa. Sitten etsit sen pöydän bongilapun, huomaat että tilaus tehty vartti sitten ja sulla on ennen sitä 14ruokaa jotka saatava ulos. Ja kaikesta huolimatta ruoka on aina paskaa ja palvelu hidasta ja surkeaa. Tämä tietysti tapahtuu kiiresimpinä aikoina. Miksei suomalainen ihminen osaa ravintolaan tullessaan hahmottaa että kuinka täynnä se lafka on, ja tajua että siellä ravintolassa voi vähän kestää se ruoan saanti. Jos on kiire, mene heselle. Voimia kaikille aspa ihmisille. Ei meillä aina ole niin helppoa.
Ihan kuin olisi asiakkaan velvollisuus analysoida tilanne ravintolaan tullessaan että palvelu saattaa olla huonoa? Kyllä asiakas odottaa, että jos hänet istutetaan johonkin pöytään niin ravintolalla riittää resursseja myös palvella häntä.
t. ex-ravintoloitsija
että asiakkaan pitäisi analysoida että palvelu on HUONOA vaan kun ihmiset ei tajua että jos ne tulee täyteen ravintolaan lauaantai iltapäivänä/illala että se niiden ruoka ei tule sillä sekunilla pöytään kun se tilataan. Tai että sitä edes sillä sekunilla aletaan valmistamaan kun se bongi keittiöön tulee.
Ja varsinkin täällä lapissa, missä asun ja olen työskennellyt suositun hiihtokeskuksen erään ravintolan keittiössä pari vuotta, niin se on juuri tuota että, vartti odotettu ruokaa ja siiten huudetaan ja meuhkataan kuinka hidasta ja paskaa palvelu on. Niin tosiaan mulla on MUITAKIN TILAUKSIA!!!
Ja sulle joka sanoit et aspat on ruikuttajia. Ehkä se johtuu just sunlaisista kusipäistä, jotka tulee kertomaan mitä meidän pitäis elämällämme tehdä ja kuinka tehdä työmme.Hanki itse uusi ammatti. Kokeile vaikka jotain aspa duunia niin edes tietäisit mistä puhut.
jos hän ei saa sitä ruokaansa kohtuullisessa ajassa.
Ei ole asiakkaan ongelma jos keittiö ei ole oikein mitoitettu saliin nähden, ei ole myöskään asiakkaan ongelma jos sitä ruokaa ei hänelle aleta valmistaa heti tai edes kohtuullisen ajan kuluessa bongin saapumisesta keittiöön.
Kannattaisi varmaankin jutella asiasta päälliköiden kanssa, suunnitella listat keittiötäkin ajatellen paremmin, esivalmistaa ruoat mahdollisuuksien mukaan ja ylipäätään organisoida homma keittiössä paremmin.
Ei varmaankaan tule yllätysenä ravintolan henkilökunnalle, että "lapissa sijaitsevan suositun hiihtokeskuksen" ravintolaan saattaa tulla asiakkaita. Homma täytyy vaan järjestää niin että se toimii - tai sitten hyväksyä se että se palvelu siinä ravintolassa on ihan oikeasti paskaa. Niinhän siellä teillä on varmaankin tehty, asiakkaita tulee sesonkina ihan varmasti kuitenkin ovista ja ikkunoista. Palvelu on kuitenkin huonoa, se ei siitä miksikään muutu - ja silloin asiakkailla on oikeus siitä valittaa.
että olen pelkästään lääkärin pikku apuliini ja istun enimmän osaa päivästä kansliassa.
Ja tämän palstan tuntien, en nytkään aio valottaa työtäni enempää koska etenkään täällä ei muunlaista käsitystä sh:n toimenkuvasta hyväksytä...
Mutta nelosen sairaala-sarjaa katsoessa käsitys muuttui... huomasin miten vastuullista hommaa monet sairaanhoitajat tekevät ja kuinka suurta ammattitaitoa tarvitaan.
ja ihmiset yleensä tietävät kyllä mitä se työ on. Sille ammatinvalintapsykologille: projektipäällikkyys työnä ei suuresti eroa vetääkö vaikka laivanrakennusprojekteja taikka tietojärjestelmäprojekteja. Projektihallinnon työkalut ja kieli on ihan sama.
Ja prosessinomistajan tunnistin minäkin, matriisissa työskentelen itsekin.
Ja sitten sitten siihen asiakaspalveluun. Kyllä munkin mielestä on vähän hassua, että jossain rinneravintolassa joutuu odottelemaan ruokaansa varttia kauempaa. Eikös tuollaisessa ravintolassa kannata pyrkiä siihen, että jengi syö mahdollisimman nopeaan, että uusia maksajia saadaan sisään. Se on sitten eri asia jossain gourmet-ravintolassa, jossa ruoka maksaa niin paljon, että voidaan varata pöytä asiakkaalle koko illaksi.
jos hän ei saa sitä ruokaansa kohtuullisessa ajassa.
Ei ole asiakkaan ongelma jos keittiö ei ole oikein mitoitettu saliin nähden, ei ole myöskään asiakkaan ongelma jos sitä ruokaa ei hänelle aleta valmistaa heti tai edes kohtuullisen ajan kuluessa bongin saapumisesta keittiöön.
Kannattaisi varmaankin jutella asiasta päälliköiden kanssa, suunnitella listat keittiötäkin ajatellen paremmin, esivalmistaa ruoat mahdollisuuksien mukaan ja ylipäätään organisoida homma keittiössä paremmin.
Ei varmaankaan tule yllätysenä ravintolan henkilökunnalle, että "lapissa sijaitsevan suositun hiihtokeskuksen" ravintolaan saattaa tulla asiakkaita. Homma täytyy vaan järjestää niin että se toimii - tai sitten hyväksyä se että se palvelu siinä ravintolassa on ihan oikeasti paskaa. Niinhän siellä teillä on varmaankin tehty, asiakkaita tulee sesonkina ihan varmasti kuitenkin ovista ja ikkunoista. Palvelu on kuitenkin huonoa, se ei siitä miksikään muutu - ja silloin asiakkailla on oikeus siitä valittaa.
ollu jossain täydellisessä ravintola maailmassa töissä tai jotain koska mä en pysty löytämään tuollaista ravintolaköökkiä mistään.
Siis ymmärrän kyllä että kohtuullisessa ajassa se ruoka pitää saada ulos, mutta ikinä ei voi tietää mitä siellä keittiössä pääsee tapahtumaan. Pizza palaa uuniin tai soosi palaa pohjaan..se vesittää sun aikataulus täysin ja kun ne tilaukset yleensä pitäis saada samaan aikaan siihen samaan pöytään.
Tästä on kuitenkin ihan turha sen enempää alkaa vääntämään, koska näkemyksemme tuntuu olevan täysin erilaiset.
Se homma ei aina vaan toimi niin täydellisesti. Ehkä en vaan osaa ajatella asioita "oikein" koska olen ravintola-alan ihminen ja kun menen ravintolaan itse asiakkaana niin osaan sisään tullessani hahmottaa kuinka täynnä paikka on. Saattaapa tuo tarjoilija vielä ilmoittaa asiasta että keittiössä on noin 45min jono ennen kuin ruokaa saa. No sitten se on odotettava tai vaihdettava paikkaa. Enkä koe saavani silloin huonoa palvelua vaikka keittiössä onkin ruuhkaa. Ihmisiä me kokitkin ollaan, ja parhaamme yritetään. Enempään ei vaan pysty, vaikka kuinka haluais.
Toki ymmärsin pointteja sun tekstistä. Harmi ettei se onnistunut toisin päin.
Mun mielestä vaikka ravintola on ns. täynnä ja asiakas sinne tulee, niin ei sen palvelun tarvitse silti olla paskaa. Tarjoilija voi hoitaa hommansa vallan hyvin ja pitää asiakkaan tyytyväisenä vaikka keittiössä ruuhkaa olisikin.
ja ihmiset yleensä tietävät kyllä mitä se työ on. Sille ammatinvalintapsykologille: projektipäällikkyys työnä ei suuresti eroa vetääkö vaikka laivanrakennusprojekteja taikka tietojärjestelmäprojekteja. Projektihallinnon työkalut ja kieli on ihan sama.
Ja prosessinomistajan tunnistin minäkin, matriisissa työskentelen itsekin.
Ja sitten sitten siihen asiakaspalveluun. Kyllä munkin mielestä on vähän hassua, että jossain rinneravintolassa joutuu odottelemaan ruokaansa varttia kauempaa. Eikös tuollaisessa ravintolassa kannata pyrkiä siihen, että jengi syö mahdollisimman nopeaan, että uusia maksajia saadaan sisään. Se on sitten eri asia jossain gourmet-ravintolassa, jossa ruoka maksaa niin paljon, että voidaan varata pöytä asiakkaalle koko illaksi.
jos on vaikka 50paikkanen ravintola ja kaikki tulee tuolla periaatteella. ja lasketaan vaikka että noista 50asiakkaasta 35syö ja loput tulee juomaan vaikka minttukaakaota. Noi 35 asiakasta rykäsee ittensä vielä suht samaanaikaan sinne syömään niin kyllä se tekee ryysiksen sinne keittiöön.Plus että sitä jengiä lappaa kokoajan sisälle lisää ja siellä on tosiaan myös ne pelkät lämmittelijät ja minttukaakaon juojat niiden syöjien lisäksi. Eikä niitä tilauksia ihan mielivaltasesti voi laittaa ulos keittiöstä. Vaan ne pitää laittaa siinä järjestykssä ulos kun tulevat bongiona keittiöönkin.
Vaikka siinä ravintolassa ei keittiöstä tulis muuta kuin pizzaa, hamppareita ja ranskalaisia niin ne kaikki pitää kuitenkin tehdä yksitellen (se pizzakin paistuu jonkun minuutin)ja vielä lisätoiveiden mukaan.
Että vaikka siinä olis pyritty kuinka nopeaan toimintaan niin joskus sitä ryysistä vaan on.
Olenpa mä hesellä ja mäkissäkin jonoa joskus nähnyt ja nehän ne niitä pikaruokaravintoloita pitäis olla parhaimillaan.
Edes mieheni ei ymmärrä täysin mitä teen työkseni.
Muutama ystävä ovat itsekin teollisella alalla ja ymmärtävät suunnilleen mitä teen.