Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaas miksi mun tyttö kirjoittaa ja piirtää numerot peilikuvina?

Vierailija
03.01.2010 |

Miksi jäljentää mallistakin kaikki numerot kuin katselisi niitä lasin toiselta puolen peilikuvina?

Ikää 7v. Älykäs ja lahjakas tyttö, mutten ymmärrä miksi tekee noin?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vasenkätinen.

Vierailija
2/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molemmat ovat tehneet tuota tietyssä vaiheessa (6-7 v.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä on hahmotus- tai lukihäiriön piirteitä. Ongelmaa kutsutaan reversaali-ilmiöksi. Kannatta jutella open kanssa.

T: Ope

Vierailija
4/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo alkanut miettiä viiraako tolla jossain, kun muuten on todella lahjakas kaikessa. Lukemaankin oppi jo 5- vuotiaana ja laskee todella monimutkaisia laskuja. Odotin että toi olisi koulussa korjaantunut, mutta ei vieläkään ole mitään tapahtunut.

se on vasenkätinen.

Vierailija
5/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei ole ollut asiasta huolissaan.

sillä on hahmotus- tai lukihäiriön piirteitä. Ongelmaa kutsutaan reversaali-ilmiöksi. Kannatta jutella open kanssa.

T: Ope

Vierailija
6/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä on hahmotus- tai lukihäiriön piirteitä. Ongelmaa kutsutaan reversaali-ilmiöksi. Kannatta jutella open kanssa. T: Ope

Olen vasuri ja kirjoitin kaiken peilikuvana, tosin kyllä alle kouluikäisenä, koulussa meni jo kaikki oikein päin. Mutta edelleen pystyn lukemaan sanomalehteä vastakkaiseltapuolelta pöytää yhtäaikaa mieheni kanssa, mieheni ei pysty, tai ainakin aikaa menee tosi kauan että hahmottaa oikeat sanat.

Vierailija
7/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö tekee joskus vieläkin joitakin numeroita ja kirjaimia väärinpäin. Mä olen ajatellut sen olevan jonkinsortin lukihäiriötä.

Mä itse sekoilen vasemman ja oikean välillä: ajattelen ne oikeinpäin mutta sanon monesti väärin. Ilmenee usein jos olen kartturina. Samoin pikkud:n ja b:n kirjoittamista pitää miettiä vieraissa kielissä. Ja pitkissä matikankaavoissa ongelmaa tuottaa kertomerkki x ja plusmerkki +. Sekaisin menevät ellei ole erityisen tarkkana viimeistään silloin, kun syöttää laskua laskimeen.

t. inssi

Vierailija
8/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kissa --> assik

Vierailija
9/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee välillä. Tuskin on mitenkään vakavaa ja korjaantuu ajan myötä.

Vierailija
10/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä on hahmotus- tai lukihäiriön piirteitä. Ongelmaa kutsutaan reversaali-ilmiöksi. Kannatta jutella open kanssa. T: Ope

Olen vasuri ja kirjoitin kaiken peilikuvana, tosin kyllä alle kouluikäisenä, koulussa meni jo kaikki oikein päin. Mutta edelleen pystyn lukemaan sanomalehteä vastakkaiseltapuolelta pöytää yhtäaikaa mieheni kanssa, mieheni ei pysty, tai ainakin aikaa menee tosi kauan että hahmottaa oikeat sanat.

samoin jossain vaiheessa kouluikäisenä huvittelin kirjoittamalla peilikuvana. Saatoin jopa kirjoittaa kahdella kädellä yhtä aikaa, oikealla oikealle ja vasemmalla vasemmalle :-) Ei taida enää onnistua.

Vierailija
11/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä hänellä mitää lukihäiriötä ole.

Vierailija
12/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa se on tehdä kaunolla!

Vierailija
13/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse sekoilen vasemman ja oikean välillä: ajattelen ne oikeinpäin mutta sanon monesti väärin. Ilmenee usein jos olen kartturina.

mieheni on jo oppinut katsomaan mun käsiä kun neuvon tietä, saatan näyttää oikealle ja käskeä kääntymään vasemmalle (kun oikea on se oikea suunta).

Vierailija
14/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin tavallista, että lapsi jossain vaiheessa piirtää kirjaimia ja numeroita peilikuvna. Taitavakin lapsi saattaa joskus ihan yllättäen tehdä tämän ja sitten asia taas korjaantuu.

Pitkälti tämä johtuu siitä, että aivoissa suunnat ei ole ihan vielä vakiituneet (näin yksinkertaistaen). Hajoituksen myötä kanavat tavallaan suoristuvat, eikä tätä peilikuva-ilmiötä enää esiinny.

Olen opettanut paljon eka-tokaluokkalaisia, ja kerran luokallani oli oppilas, joka kirjoitti täydellisesti peilikuvana vasemmalta oikealle kaiken. Lapsi oli tosi älykäs, osasi lukea ja kirjoittaa sujuvasti jo kouluun tullessaan. Aivan yllättäen tilanne korjaantui ja asia oli sillä selvä.

Enemmän on huolen aihetta, jos kirjoituksesta puuttuu säännöllisesti joitain kirjaimia tai jos jotkut kirjainparit menevät aina peilikuviksi esim. sanan keskellä.

Vierailija
15/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan ja kirjoittamaan opettelevilla. Meilläkin tyttö 6 v tekee samaa, ja poika 3 v myös. Kun luku- ja kirjoitustaito on parantunut, selvästi vähentynyt ainakin meillä, paitsi joskus harvinaisemmissa kirjaimissa edelleen (esim. Z). Ei pitäisi liittyä lukihäiriöön, ehkä eri asia on jos jatkaa sitä pidempään tai jos kirjaimet eivät IKINÄ mene oikein päin.

Vierailija
16/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.18

Vierailija
17/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse sekoilen vasemman ja oikean välillä: ajattelen ne oikeinpäin mutta sanon monesti väärin. Ilmenee usein jos olen kartturina.

mieheni on jo oppinut katsomaan mun käsiä kun neuvon tietä, saatan näyttää oikealle ja käskeä kääntymään vasemmalle (kun oikea on se oikea suunta).

Autokoulun opettaja sanoi, että monella on vaikeuksia oikean ja vasemman kanssa. Yleinen ongelma...

Vierailija
18/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaimet ja numerot sinänsä ovat hyvinkin taitavasti tehtyjä, on vain peilikuvia. Tekstin kirjoittaa muuten oikein, eli sanat eivät ole peilikuvia, vain kirjaimet. Kirjoitusvirheitäkin on minusta vähän tuon ikäiseksi. Johtunee siitä, että on oppinut jo niin aikaisin lukemaan ja kirjoittamaan.

Ehkäpä tämä tästä vielä korjaantuu.

Vierailija
19/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienet katsovat kun vanhempi opettaa toisella puolella pöytää ja kopio textin sitten tietty väärinpäin.

mullakin on muuten toi b ja d ongelma! ja taitaa olla lievä lukihäiriö, olen tajunnut sen vasta itse vanhemmiten. ja tykkään lukea paljon kirjoja, kun jotkut sanoo että lukihäir. ei tykkäis? oikeastaan ongelma tulee kun pitäisi lukea ääneen? tai kirjoittaessa.

Vierailija
20/23 |
03.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suuri osa lapsista tekee jossain vaiheessa noin eikä siitä tarvitse huolestua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi