Näistä LAHJOISTA pidin! Ope kommentoi...
Suklaarasia (erikoinen pakkaus, laatusuklaata)
Kynttilä
Värikyniä
Kylpytuotteita
Huivi ja käsineet
Kaulakoru (käsityötä)
Näistä en välittänyt, vaan annan eteenpäin:
Tiimarin koristeet ja kynttilänjalat
Maustekahvi ja maustetee (jaiks, kuka näitä oikeesti juo?!)
Kommentit (50)
että ne Tiimarin koristeet voi olla lapsen itsensä ostamia? Mä ostin ipanana itse opelle lahjan. Antokohan se sen pois?
Olen itse opettajan tyttö ja ymmärrän kyllä ap:n näkökulman vaikka hän toikin sen turhan töykeästi esiin.
Jos ihminen on 35 vuotta opettajana ja joka joulu & kevät saa läjän "kaikkea ihanaa fajanssitilpehööriä suoraan Tiimarista", niin ajatelkaapa kahdesti, millainen vuori siitä syntyy. Niillä ei ole mitään virkaa eikä ne mahdu mihinkään. Ei se riitä kovin pitkälle, että "pikku Peppi sen itse opelle valitsi", jos tilpehööriä on kerta kaikkiaan liikaa ja aivan oman maun vastaista. Kyllä niitä on pakko tunkea kiertoon vaikka olisivat kuinka ihania.
Jos ei ole satavarma open mausta ja tyylistä, on turvallisinta vielä lahjaksi (jos nyt haluaa ylipäätään mitään viedä), jotain pois kuluvaa: suklaa/kahvi/piparkakut (lapset mukaan leipomaan!)/kynttilät jne.... Minun poikani veivät opelle tuliset hillopurkit - eikä ollut eka kerta. Lahja oli ilmeisesti mieluinen, sillä toisen pojan ope kysyi jo reseptiä viime joulun jälkeen.
vaan sainpa eräältä mukavalta oppilaalta iloisen halauksen ja hyvän joulun toivotuksen! Tuli hyvä mieli! =)
Mutta itse olenkin ope. Täällä kysytään joka joulu ja kevät mitä opelle lahjaksi. Sitten kun joku kertoo mistä itse piti, ollaan heti lynkaamassa. Anopin lahjat saa haukkua, vaikka anopillekin voisi tulla paha mieli.
Alkoholihan on ihan selvä asia. Lapsi ei voi sitä tuoda ja tosi korniahan se on muutenkin. Väitän, että enemmän on opettajissa absolutisteja kuin suklaata syömättömiä. Suklaa ja kukat siis ovat paljon neutraalimpia.
Ja mitä tulee näihin lahjuskannanottoihin, niin virkamiehen lahjus tarkoittaa kyllä jotain ihan muuta. Kannattaa ottaa selvää mitä esim. kaupallisella alalla olevat saavat liikelahjoina ja suhteuttaa siihen.
ei toivo opettajien saavan lahjoja ja hyvin on onnistunut tavoitteessaan. Toinen mahdollisuus on tietenkin se, että ap on joku hemmoteltu lahjavuoriin tottunut alakoulun opettaja.
Itse opetan yläkoulussa ja iloitsen kovasti kaikista muistamisista, en ole koskaan saanut niin paljon suklaatakaan, ettenkö olisi jaksanut niitä syödä :)
koska en ole luokanvalvoja niin en saanut lahjoja. Toisaalta, en niitä havitellutkaan ja jouluhan on lasten juhla. Mukavaa joulua kaikille.
Itsekin pidin alunperin viiniä ei niin sopivana lahjana opettajalle, mutta opettajakaverini niitä jakeli lastensa opettajille. Vihjaisi myös yhdestä meidän lasten opettajasta että tykkää varsin paljon punaviinistä.
- Meillä päin siis aika loppasuita opettajia.
[iJa mitä tulee näihin lahjuskannanottoihin, niin virkamiehen lahjus tarkoittaa kyllä jotain ihan muuta. Kannattaa ottaa selvää mitä esim. kaupallisella alalla olevat saavat liikelahjoina ja suhteuttaa siihen.
[/quote]
...että jos lahjonta ei kohdistu kauppaan jossa toisena osapuolena on julkinen yhteisö, saa lahjoa niin paljon kuin haluaa.
ja kyllähän se on ihan kiva kun keväisin on talo täynnä ruusuja ja muita kukkia.
Eniten mieltä lämmittää halaus ja aito hymy. Jos materiasta puhutaan niin eniten koskettaa oppilaan tekemä kortti. Ja olen säästänyt kaikki oppilaiden minulle tekemät piirustukset ym. mitä jatkuvasti saa myös ihan siinä koulun arjessa lukuvuoden aikana =)
Annoitteko alkoholijuoman lapselle vai veittekö alkoholin itse opettajalle?
Kai tiedätte että alkoholin luovuttaminen alaikäiselle on rikos, vaikka kyseessä olisi oma lapsi ja vaikka lapsi ei alkoholia joisikaan.