Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraskieliset nimet suomalaisilla lapsilla huvittaa :)

Vierailija
17.12.2009 |

Keskustelupalstoilla kysellään mahdollisimman erikoisia ja harvinaisia nimiä lapselle..

Ja mm. hesarin vauva/syntyneet- palstalla on mitä kummallisimpia vieraskielisiä nimi-hässäköitä ja multa tulee aina nauru, kun sukunimi on kuitenkin ihan suomalainen ja vähän "tönkkö" parhaillaan kolmen vieraskielisen etunimen perässä :)

Meillä oli ristiäiset hetki sitten ja itse valitsimme vauvalle nimen, joka on suomalainen, koska suomalaisia olemme, tutkimme nimen historian/synnyn nimikirjoista, pyrimme antamaan vauvaa parhaiten kuvaavan ja hänen persoonaansa sopivan nimen, nimellä on merkitys (nimi on isoisäni isän ruotsinkielinen nimi, me halusimme antaa samasta suomi-version), nimi on ulkomaalaisellekin helppo ääntää, koska todennäköistä on, että lapsestammekin tulee korkeasti koulutettu ja kenties opiskelee/työskentelee myös ulkomailla..

Minua kiinnostaakin, mikä saa ihmiset nimeämään lapsensa erikoisella vieraskielisellä nimellä, siis olettaen, että ei ole mitään kytköksiä ulkomaille, mistä nimi "periytyisi"..

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta totuushan lienee se, että jos lapselle ei ole paljon muuta annettavaa niin vanhemmat ajattelee että annetaan edes erikoisempi nimi.

Vierailija
2/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mielestä esim Amanda erikoinen nimi ?

Mun lapsilla on kansainväliset nimet jotka sopii hyvin myös sukunimeen mikä ei sekään ole mikään Virtanen vaikka ihan suomalainen olenkin, että varmaan sä kauhistelet sitäkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluavat lapselle suoraan kansainvälisen nimen. Tai suvussa on jotain muunkin maan verta ja kunnioitetaan nimellä sitä. Tai sitten vaan tykätään niistä nimistä enemmän kuin suomalaisista. Kyllähän se on fakta ettei suomalaiset nimet ole niin kauniita kuin monet ulkomaalaiset nimet.

Vierailija
4/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuperäiset suomalaiset etunimet...?

Kotivalo, Mielikki, Ihalempi, Kaukovalta, Ikäheimo...

Ap on varmaan nimennyt omat lapsensa Ilmari Kiannon hengessä.

Vierailija
5/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kauhistele, on jokaisen oma asia millaisia nimiä lapselleen antaa, mutta olen vain kiinnostunut miksi, eli onko se erikoisuuden tavoittelu ainoa juttu, entä yksilöllisyys ja perinteet?

Miettipääkä esim.mikäli joku jenkki laittaisi perinteikkään suomi-nimen etunimeksi ja sukunimi olisi paikallinen, ihan yhtä huvittavan kuuloinen nimi se olisi :)

Vierailija
6/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tsiisus, ASLAN.

Vierailija
7/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mm. hesarin vauva/syntyneet- palstalla on mitä kummallisimpia vieraskielisiä nimi-hässäköitä ja multa tulee aina nauru, kun sukunimi on kuitenkin ihan suomalainen ja vähän "tönkkö" parhaillaan kolmen vieraskielisen etunimen perässä :)

Joo, mä olen NIIN samaa mieltä aloittajan kanssa koko asiassa!

Ja toi Hesarin (ja Aamulehdenkin) syntyneet/kastetut -sivu on meidän perheessä kulkenut jo vuosia nimellä huumoripalsta. "Kulta, joko sä luit huumoripalstan?" - "Eiku mä oon vielä B-osassa kaupunkisivuilla" - ja sitten nauretaan yhdessä niiden lapsiraukkojen vanhemmille, jotka antoivat ne 3 hullua nimeä :D Nytkin menee naama väkisin hymyyn. Hahhaa :D

Mutta voih, kyllä usein käy sääliksi niitä lapsia.

Vierailija
8/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettipääkä esim.mikäli joku jenkki laittaisi perinteikkään suomi-nimen etunimeksi ja sukunimi olisi paikallinen, ihan yhtä huvittavan kuuloinen nimi se olisi :)

Koska siella eivat viranomaiset "valvo" nimia, vaan vanhemmat paattavat... Eli IHAN mika vaan voi tulla nimeksi.

Vierailija
9/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meillä on ruotsinkielinen sukunimi (ollaan kuitenkin ihan suomalaisia), sukunimi on tyyliin Blomster. Lapsen etunimi on Alexander syystä että sopii ainakin meidän mielestä paremmin tuohon sukunimeen, kuin mitä sopisi suomalaisittain kirjoitettu Aleksanteri. Toinen ja kolmas nimi sitten ihan perinteisiä suomalaisia miehen nimiä, mutta kuitenkin atu- ja sukunimeen sopivia. Ja nuo toiset nimet tulevat suvusta. Meillä vanhemmilla suomalaiset nimet. Tämäkin siis sinun mielestä tyhmää?

Vierailija
10/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselkaapahan sukupuutanne isoisovanhempien aikaan ja miettikää silloisia nimiä. Meiltä ainakin löytyy Augustia, Amandaa, Aleksia jne. Niistä on sitten kansan suussa vääntynyt suomalaisempia lempinimiä, mutta ihan virallinen nimi on siihenkin aikaan usein ollut kansainvälinen. Ja sukunimi ihan tavallinen suomalainen :D

Puolisoni ei ole suomalainen (, joten sukunimemmekin on vieraampi) ja olemme antaneet lapsille isän kulttuurin etunimet. Toiset etunimet ovat sitten supisuomalaiset ja niiden valitseminen on ollut yllättävän vaikeaa. Melkein kaikki suomalaisilta kuulostavatkin nimet ovat alkujaan kansainvälisiä!

Vierailija
11/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tsiisus, ASLAN.

mulla montakin sen nimistä kaveria. Yks on tsetseeni. Aslan on turkiksi leijona.

Vierailija
12/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ks. vaikka tama linkki jos haluat nahda TODELLA omituisia nimia, useimmat USA:sta...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unusual_personal_names

Vierailija
13/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselkaapahan sukupuutanne isoisovanhempien aikaan ja miettikää silloisia nimiä. Meiltä ainakin löytyy Augustia, Amandaa, Aleksia jne. Niistä on sitten kansan suussa vääntynyt suomalaisempia lempinimiä, mutta ihan virallinen nimi on siihenkin aikaan usein ollut kansainvälinen. Ja sukunimi ihan tavallinen suomalainen :D Puolisoni ei ole suomalainen (, joten sukunimemmekin on vieraampi) ja olemme antaneet lapsille isän kulttuurin etunimet. Toiset etunimet ovat sitten supisuomalaiset ja niiden valitseminen on ollut yllättävän vaikeaa. Melkein kaikki suomalaisilta kuulostavatkin nimet ovat alkujaan kansainvälisiä!

ei hyvä sekään

Vierailija
14/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän tämä allaoleva klisee juontaa juurensa :)

mutta totuushan lienee se, että jos lapselle ei ole paljon muuta annettavaa niin vanhemmat ajattelee että annetaan edes erikoisempi nimi.

Vierailija
15/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei todellakaan ole tyhmää ja teillähän on erikoinen sukunimikin, eikä muutenkaan kenenkään nimi ole mielestäni tyhmä. Ei minulla ole mitään tarvetta/varaa arvostella / halveksua kenenkään nimiä, olen vain aidosti huvittuneena seurannut jos vauvan nimi on tyyliin James Damien Michael Virtanen..

Kun en ikinä voisi itse antaa tuollaista.

Vierailija
16/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aslan on Turkissa myös sukunimi. Mutta miksi antaa turkkilaista nimeä jos nassikka ei ole turkkilainen?

Vierailija
17/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upea nimi minusta. Narnian leijona joka siinä kirjassa symboloi Kristinuskoa.

Nimi ääntyy myös hyvin suomen kieleen.

Vierailija
18/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. briteissä on asiaa tutkittu ja huomattu että varakkaammat antavat perinteisiä nimiä, ja mitä köyhempi on sitä todennäköisempää on erikoinen nimi - tai ainakin kirjoitusasu, tyyliin hyvätuloisella Kelly, köyhällä Calleigh.

Vierailija
19/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aslan on Turkissa myös sukunimi. Mutta miksi antaa turkkilaista nimeä jos nassikka ei ole turkkilainen?

vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja ja vaikka ap:n tavoin suunnitelevat lapselleen loistavaa tulevaisuutta joko työn tai opintojen parissa ulkomailla. Vaikkapa Turkissa.

Vierailija
20/102 |
17.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. briteissä on asiaa tutkittu ja huomattu että varakkaammat antavat perinteisiä nimiä, ja mitä köyhempi on sitä todennäköisempää on erikoinen nimi - tai ainakin kirjoitusasu, tyyliin hyvätuloisella Kelly, köyhällä Calleigh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi