Joko täällä on käsitelty ateistiäiti, joka Iltiksessä vaatii rukoilun
ja uskonnon harjoittamisen poistoa päiväkodeista?
Itselläni on hieman kaksinainen kanta tähän asiaan. Toisaalta rakastan perinteitä, ja kaikkea perinteistä.
Siksi olisi mielestäni kurjaa, jos lapsilta poistuisivat esim. joulunvietto, pääsiäinen ym. asiat päiväkodeista.
Minusta rukoilussa ei ole mitään pahaa, vaikka en kovin uskonnollinen olekaan. Ymmärrän kuitenkin sen, että ateistivanhemmat eivät halua että mitään uskonnollista tuputetaan heidän lapsilleen. Vaikea kysymys...
Kommentit (118)
Olen pannut merkille, että rukoilla ei saa, eikä uskontoa muuten harjoittaa, mutta uskonnollisia juhlapyhiä voi silti viettää...
perinne on kuitenkin pakanallinen.
Kirkon juhlat kun on aikanaan sijoitettu pakanajuhlien kanssa samaan aikaan, että saataisiin ihmiset viettämään niitä.
Nykyään olen jopa kuullut muutamilta uskiksilta vaatimuksia siirtää 'pakanajuhlat' vietettäväksi eri aikaan kuin kirkolliset juhlat.
juhlat ok, ja niihin liittyen "pakollinen" uskonnollisuus, että oppii juhlimisen taustan.
Tarkoittanet siis, että päiväkodeissa ja kouluissa olisi syytä esitellä joulun, pääsiäisen, juhannuksen ym. pakanalliset juuret ja viettää näitä juhlia asianmukaisesti?
:)
Useimmille suomalaisille nämä juhlat ovat nimenomaan kristillisiä juhlia (ovat olleet jo jonkin aikaa, emme enää elä keskiajalla, ja harva haluaa palata keskiajan perinteisiin), joten sen pohjalta niitä juhlitaan.
ei saa tehdä niin pakanat eivät saa viettää mitään juhlia. Ikinä.
Minun on kauhean vaikea käsittää ihmisiä joita riepoo muiden ihmisten tekemiset.
Ihmeen tiukkapipoista porukkaa.
t. niuhottava, tekopyhä ja suvaitsematon ateisti
ja kysyimme asiaa sekä opetusministeriöstä että Opetushallituksesta. Molemmista tuli vastaukseksi, että ruokarukous ei kuulu päiväkotiin tai kouluun.
yritys lopettaa tuotantoeläinten pito ja lihan syönti. Luulisi että jos ei itse syö lihaa tai usko Jumalaan niin ei luulisi toisten eläinten pito, lihan syönti tai rukoilu silloin kiinnostavan. Jonkilainen mielenterveysongelma täytyy olla että uhraa elämänsä sellaisen asian jankkaamiseen ja yrityksen määräillä mitä toiset saavat tehdä tai syödä vaikka se ei edes itseä koskisi.
Ai? Milläs sä sen estät?
No en ajatellut estää sitä mitenkään. Mutta jokainen fiksu ateisti tajuaa, miksei juhli uskonnollisia juhlia.
kun vietän joulua. Voi ei! Pidin aina itseäni suht älykkäänä ihmisenä, mutta onneksi AV palautti mut ruotuun! Olen siin tästä eteenpäin tyhhmä.
Mutta olkoon tämä piikkinä sun lihassas: olen ateisti ja juhlin joulua. Toivottavasti tämä ei vie sun yöunia ja joulumieltä :)
fiksu ateisti.
Uskovaiset ovat varmasti paljon fiksumpia kuin minä, ja siksi heidän luonaan ei voi käydä joulupukkia eikä tonttuja, nehän ovat pakanaperinnettä.
että ateisteilla ja muilla on omat "riitti" hetkensä kun muilla on näitä ns. "hartaushetkiänsä" ... tasapuolista.
Olen ollut ateisti jo ihan pienestä pitäen enkä ole koskaan kuulunut kirkkoon. Koska isovanhempani ovat hyvin uskovaisia, jouduin jo aivan pienenä itse miettimään oman kantani asiaan ja tiesin alle kouluikäisenä etten usko.
Koulussa oli kolmen ensimmäisen luokan ajan ruokarukoukset käytössä, ja ne ahdistivat minua tavattomasti. Tuntui pahalta kuunnella jotain turhanpäiväistä satuilua siinä ympärillä, koska itse tiesin sen olevan satua enkä ymmärtänyt miksi joku haluaa sellaiseen uskoa. Ja vielä enemmän häiritsi se, että suurin osa luokkani lapsista ei uskonut tai ollut koskaan miettinyt uskonasioita, vaan rukoilivat vain koska se oli tapana.
että saako se lapsi jotain traumoja jos rukoilee ruokarukouksen muiden kanssa. Tällainen alkaa mennä naurettavuuksiin. Entä sitten ettei tarvi osallistua rukouksiin mutta saa olla mukana kuin muut rukoilee. Miltähän tuo nyt lapsesta tuntuu kun ei saa osallistua. Kyllä noi ateistit on sitten kummaa porukkaa.
Loopputulos tietysti tästä kaikesta on sama malli kuin on vallalla Yhdysvalloissa: kouluissa ei vietetä mitään juhlia.Olen tästä hyvin pahoillani. Ainoastaan ainoa juhla, johon kaikki voivat osallistua on 4th of July. Siis Suomessakin vain joulukuun 6. olisi kaikille yhtä tärkeä ja arvokas juhla. Myös maahanmuuttajille.
Ystävistä ja rakkaista ja kalkkunasta voi olla kiitollinen ilman kädet ristissä siunaamistakin Ja Halloweeniä ja Valentinen päivää voi viettää samoin. Pääsiäisenä voi keskittyä kevään tuloon ja jouluna tonttumeininkiin.
Lähinnä voisi tuon toteuttaa siten että ateisteilla ja muilla on omat "riitti" hetkensä kun muilla on näitä ns. "hartaushetkiänsä" ... tasapuolista.
Vanhempien uskonto tai uskonnottomuus on huono erotteluperuste päiväkodissa. Ei lapsi ole syyllinen vanhempiensa maailmankatsomukseen. Päiväkodin ohjelmasta voidaan tehdä sellainen, että kaikkien perheiden lapset voivat siihen osallistua. Miksi lasten pitäisi kärsiä vanhempien erilaisista maailmankatsomuksista?
Ateistinen päiväkoti olis ainaki teoriassa hyvä vaihtoehto,koska minusta ei ole oikein,että valtio jolla on kristillinen tausta,joutuu vähemmistön takia karsimaan kohta kaiken pois.
Toisaalta säälittäisi hieman nämä ateistien lapset,kun itsekin tunnen nykyisen ateistien aikuisten lapsen,joka selvästiki aivopestiin lapsena ateistiksi.Siis tämä aivopesutulkinta ei ole oma tekemäni vaan puolisonsa arvio hänestä.Puolisonsa ei myöskään ole mikään erikoisen "tiukka" kristitty tai varsinkaan hihhuli.
Tämä kaupunkilegenda näistä kristillisten pyhien pakanallisesta taustasta se vaan elää ihan omaa elämäänsä :)
Siis joulu on Jeesuksen synttärijuhla,pääsiäinen muistellaan Jeesuksen sovitustyötä ristillä ja ylösnousemusta.Toki kalenterissa on samoihin aikoihin juhlittu myös pakanallisia juhlia,jotka vähitellen jäi pois,kun ihmiset kääntyi kristityksi.Siis joulu ei ole mikään pakannallinen juhla vain siksi,että samoihin aikoihin oli aikanaan keskitalven tms. juhla.Joulu= Jeesuksen synttärit.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu
"Joulun taustalla ovat muiden perinteiden ohessa kaksi pakanallista talvipäivänseisausjuhlaa, Yule ja Saturnalia. Talvipäivänseisausta on juhlittu ainakin 4 000 vuottalähde?. Kun maanviljely vaati vuodenaikojen huomioimista auringon mukaan, talvipäivänseisauksesta tuli yksi vuoden tärkeimmistä juhlista kevätpäiväntasauksen ohella."
luetaanko teillä aina kotonakin ruokarukous? Jos ei, niin turha vaatia sitä päiväkotiin!
Itse asiassa en tunne ketään, jonka kotona tuollainen luettaisiin. Nykyajan vanhemmat ovat ilmeisesti liian laiskoja huolehtimaan lapsensa maailmankatsomuksellisesta kasvatuksesta, ja lykkäävät homman yhteiskunnan tehtäväksi. Paha vaan, että muut kärsivät laiskuudesta.
että saako se lapsi jotain traumoja jos rukoilee ruokarukouksen muiden kanssa. Tällainen alkaa mennä naurettavuuksiin. Entä sitten ettei tarvi osallistua rukouksiin mutta saa olla mukana kuin muut rukoilee. Miltähän tuo nyt lapsesta tuntuu kun ei saa osallistua. Kyllä noi ateistit on sitten kummaa porukkaa.
No miltä sinusta tuntuisi, jos ev.lut lapsesi pitäisi rukoilla jonkun muun uskontokunnan rukouksia mitään kyseenalaistamatta, kun "näin tää nyt vaan menee ja kuuluu olla". Ei se luterilaisuus ole enää Suomessakaan se ainoa näkyvä uskonto, ja tässä ei tarvitse edes puhua välttämättä islamista. Ihme sakkia.
saatika jos lapsesi kotiin tullessaan alkaisi toistella niitten muitten uskontojen rukouksia ja selittää vaikka että sianlihaa ei kyllä jouluisinkaan pitäisi syödä, ja koko joulua oikeastaan tarvitsisi viettää. Näin vaan ajatusleikkinä.
No miltä sinusta tuntuisi, jos ev.lut lapsesi pitäisi rukoilla jonkun muun uskontokunnan rukouksia mitään kyseenalaistamatta, kun "näin tää nyt vaan menee ja kuuluu olla". Ei se luterilaisuus ole enää Suomessakaan se ainoa näkyvä uskonto, ja tässä ei tarvitse edes puhua välttämättä islamista. Ihme sakkia.
Ateistinen päiväkoti olis ainaki teoriassa hyvä vaihtoehto,koska minusta ei ole oikein,että valtio jolla on kristillinen tausta,joutuu vähemmistön takia karsimaan kohta kaiken pois. Toisaalta säälittäisi hieman nämä ateistien lapset,kun itsekin tunnen nykyisen ateistien aikuisten lapsen,joka selvästiki aivopestiin lapsena ateistiksi.Siis tämä aivopesutulkinta ei ole oma tekemäni vaan puolisonsa arvio hänestä.Puolisonsa ei myöskään ole mikään erikoisen "tiukka" kristitty tai varsinkaan hihhuli.
Onko sinut sitten aivopesty kristityksi vai millaiseksi?!
Vierailija kirjoitti:
Ateistinen päiväkoti olis ainaki teoriassa hyvä vaihtoehto,koska minusta ei ole oikein,että valtio jolla on kristillinen tausta,joutuu vähemmistön takia karsimaan kohta kaiken pois.
Toisaalta säälittäisi hieman nämä ateistien lapset,kun itsekin tunnen nykyisen ateistien aikuisten lapsen,joka selvästiki aivopestiin lapsena ateistiksi.Siis tämä aivopesutulkinta ei ole oma tekemäni vaan puolisonsa arvio hänestä.Puolisonsa ei myöskään ole mikään erikoisen "tiukka" kristitty tai varsinkaan hihhuli.
Ei ateistiksi tarvitse aivopestä. Kun jättää uskonnollisen aivopesun pois, niin lapsi jää ateistiksi. Sehän se oli jo syntyessään.
Ateisti olen itsekin, mutta ajattelen niin että päiväkodissa lapsilla on mahdollista tutustua niihin jeesus-juttuihin. Itse en niistä oikein osaa heille kertoa oman asenteeni vuoksi.
Minusta olisi väärin lapsia kohtaan pitää heidät täysin pimennossa uskonto-jutuista. Eihän sitä tiedä vaikka itse kaipaisivat elämään jotain semmoista kunhan vähän kasvavat.
Mitään kiihkomielistä uskonnon (tai minkään muunkaan aatteen) pakkosyöttöä en hyväksy, mutta en ole semmoiseen törmännytkään vaikka L-vyöhykkeellä asutaankin :)