Exä uhittelee kieltävänsä matkan...
Lapset ovat kirjoilla exällä, mutta asuvat meillä vuoroviikoin. Olen lähdössä joululomalla lasteni kanssa viikoksi ulkomaille ihan omalla ajallani. Nyt exä väittää että tarvin hänen lupansa siihen. Auttakaa siskot. Tarvinko luvan vai voinko omalla ajallani käydä lasten kanssa ulkomailla jos haluan. Meillä on yhteishuoltajuus ja yhteisymmärryksessä hankitut passit lapsilla. Olisi kamalaa pahoittaa tyttöjeni mieli tällaisella asialla kun niin kovasti ovat odottaneet matkaa.
Kommentit (53)
yhteishuollossa tarvitaan passiin molempien allekirjoitus ja suostumus, tosin passinkin saa ilman toisen suostumusta jos siihen kieltäytymiseen ei ole mitään syytä, silloin passin saamiseen menee vain pari päivää kauemmin kuin normaalisti.
Itse matkustamiseen _ei_ tarvita toisen lupaa, ei edes ulkomailla suuntautuvissa matkoissa.
Tästä on ihan omakohtaista kokemusta (ja voitte uskoa, että miehen ex soitti kyllä kaikki viranomaistahot läpi, joka puolelta sama vastaus "yhteishuollossa oleva lapsi ei tarvitse toisen vanhemman lupaa ulkomaille suuntautuviin normaaleihin lomamatkoihin").
tässähän nyt on vain äidin näkökulma asiaan ja ei ole sanonut minne aikoo matkata?
exä ei voi kieltää matkaa, omalla viikollasi voit tehdä mitä vaan.
Jos lapsillasi ei olisi passeja, niihin tarvitsen suostumuksen exältäsi.
koska passit ovat jo sinulla fyysisesti hallussa (älä niitä helpolla edes matkan jälkeen luovuta, et saa takas koskaan... ja sitten olet oikeasti ongelmissa...)
Ei voi puoliso estää lomamatkoja. Etenkään jos olette kumpikin suomalaisia ja tämä on molempien kotimaa. Ei edes pelkoa kaappauksesta.
Kun huoltaja matkustaa lapsen kanssa jolla passi, ei siellä kentällä kukaan kysele puolisojen lupia. Ei ne tiedä onko yhteis- vai yksinhuoltajuus.
ihan keneltäkään - ei edes lapsen toiselta vanhemmalta koska hän ei ole lapsen huoltaja.
Yhteisguollossa olevalla lapsella on kaksi huoltajaa ja tässä tapauksessa pitää joihinkin aisoihin olla molempien huoltajien lupa.
"koska passit ovat jo sinulla fyysisesti hallussa (älä niitä helpolla edes matkan jälkeen luovuta, et saa takas koskaan... ja sitten olet oikeasti ongelmissa...)"
Antaisitko itse passit erossa miehesi säilytykseen, jos tämä olisi etävanhempi? Entä jos apn mies haluaa matkata lasten kanssa?
jos lapset vuoroviikoin eri vanhemmalla ja nyt olet viikon matkassa? Miten joulu ja uusivuosi? Sotkeeko matkasi eksän suunnitelmat? Olisiko siinä syy kieltämiseen?
olen lähdössaä poikienui 2 kpl 10 ja 11v kanssa thaimaaseen jouluksi ja uudeksivuodeksi. Ex-lasten äiti kielsi tämän. Pohjia asialle viime juhannuksena ex ilmoitti tekstiviestillä ettei enää pidä lapsia ja heillä ei ole asiaa hänen luo hankin tietysti minulle ja pojille kiireesti asunnon ja lapsille koulupaikan (oli muuten vaikeaa kun ex ei suostunut antamaan muuttolupaa)2´kuukauteen ei kuulunut exstä mitään hankin meille matkan ja nyt on ex ottanut taas poikia luokseen ja sanonut ettei päästä pokia pois maasta. Meillä on yhteishuoltajuus. Kysyin asiasta oikeusaputoimiston tuomarilta sanoi ettei voi estää, lastenvalvoja ja yhdenvanhemmanliiton kanslisti sanoivat että voi estää eli löytyykö jostain ennakkotapausta oikeuden päätöksestä voiko toinen huoltaja viedä lapsen ulkomaan lomamatkalle. Tällä palstalla on ilmoitettu vain omia mielipiteitä mutta ei "virsllista" kantaa TIETÄÄKÖ KUKAAN?
Exäsihän ei voi tehdä muuta kuin riistää lastesi vapauden estääkseen heitä matkustamasta.
Ja se on rikos.
Pikkasen enemmän ku pari päivää kannattaa varata aikaa lasten passien hakemiseen jollei toinen osapuoli suostu passianomusta kirjottamaan. Vaikka ex ei mitään syytä kertonut kieltäytymiselleen niin n.3kk kesti passien saaminen ja silloinkin passit myönnettiin vain yhtä matkustuskertaa varten. Näin ainakin Lahdessa. Nyt sitten ollaan menossa käräjäoikeuteen jotta saadaan isältä peruttua oikeus puuttua lasten matkustusasiakirjoihin. Monen sadan euron laskut ja lasten mielipaha vain pelkän kiusan takia :(