Minulla on turkki. Perin sen isoäidiltäni kun hän kuoli.
Kenen etuja palvelisi että heittäisin sen roskiin ja ostaisin uuden takin jonka tekemiseen on käytetty öljyä (vrt. keinokuidut)? jos tämän turkin minkit on jo tapettu niin miksei takkia voiso käyttää useampi sukupolvi? tähän en ikinä ole saanut aktivisteiltä vastausta!
Kommentit (100)
Kenen etuja palvelisi että heittäisin sen roskiin ja ostaisin uuden takin jonka tekemiseen on käytetty öljyä (vrt. keinokuidut)? jos tämän turkin minkit on jo tapettu niin miksei takkia voiso käyttää useampi sukupolvi? tähän en ikinä ole saanut aktivisteiltä vastausta!
Siksi koska tuota samaa argumenttia voi käyttää ihan jokainen turkin omistaja. Minkkihän on jo kuollut. Miksen käyttäisi tätä turkkia? Mikseivät lapsenlapseni käyttäisi? Itse asiassa ostinkin tämän turkin että lapsenlapsenikin voisi mennä kaupungin itsenäisyysjuhliin se päällään kerran vuodessa.
Sikstoisekseen käyttämällä turkkia ilmaiset hyväksyntäsi turkiksille. Se on yksinkertaisesti epäeettistä. Pitäisikö ikivanhaa ihmisen hampaista tehtyä kaulakorua sillä periaatteella, että hei noi tyypithän on jo muutenkin kuolleet, mitä välii?
sain juuri tietää, että saan mieheltäni joululahjaksi aidon minkkiturkin:) ihanaa, toivotaan että pakkaset jatkuvat.
pukeutukaa muutkin rohkeasti turkkeihin, ne ovat lämpimiä ja kauniita
kyllähän ne venäläisille sopii. Nykysuomessa ne näyttävät lähinnä groteskeilta.
pukeutukaa muutkin rohkeasti turkkeihin, ne ovat lämpimiä ja kauniita
Hitto, ostaisin jopa uuden.
Sen voi sitten jättää jollekulle. Vähän niinkuin kestovaippa.
Toivoisin ketuille parempia elinoloja, mutta minusta se on hyvä vaatteena.
kuinka joitakin kovasti haittaa se, että toinen haluaa ajatella luontokappaletta enemmän kuin omaa napaansa. Jos teistä on kiva käyttää turkkeja,e ikä teitä tuon taivaallista kiinnosta, että eläin siinä kärsii...
enkä ikinä ostaisi turkkia. En osta edes takkia jossa on käytetty turkista somisteena. Silti käytän esim nahkakenkiä enkä voi tietää missä olosuhteissa ne eläimet ovat eläneet :( Tuossa kohdassa minun eettisyyteni lipsuu omasta mielestänikin pahasti.
Mutta silti se vanhan turkin roskiin heittäminen ei mielestäni pelasta niitä tällä hetkellä häkeissään viruvia eläimiä mitenkään. Mä yritän asenteellani vaikuttaa siihen että niitä UUSIA turkkeja ei enää ostettaisi.
taas pidän turkkeja niin mauttomina ja tätimäisinä etten ikimaailmassa suostuisi mitään perintöturkkeja päälleni kiskomaan.
Kun ne olis edes nättejä! Mutta kun ne on rumia, tekee joka ikisestä käyttäjästään läskin ja keski-ikäisen pönöttäjän näköisen. Henk. koht. en ikinä suostuisi esiintymään sellainen päällä. Ja lisäksi ne on tuotettu eläimiä rääkkäämällä. Henk. koht. en ikinä suostuisi näyttäytymään sellainen päällä, sekä eettisistä että esteettisistä syistä. Käsittämätöntä että joku vielä ostaa niitä. Viime vuosisadalle jämähtäneet?
Suomessa turkiksia näkee lähinnä iäkkäiden naisten päällä. Se on tietämättömyyttä luulla että turkin käyttäjä "tekee joka ikisestä käyttäjästään läskin ja keski-ikäisen pönöttäjän näköisen.".
Muistakaahan, että turkissa on sekä karva -että nahka/nappapuoli.
Eläimiä ja luontoa ei haittaa, jos käytät käytettyä turkista. Joten siitä vaan. Turkin käyttäminen on kuitenkin myös symbolinen teko, kuten kaikki muukin ihmisen habitus. Sillä viestitään omista arvoista ja asenteista. Turkkia käyttämällä hyväksyt turkit ihmisten vaatteiksi, olivat ne sitten käytettyjä tai eivät.
ja silti keski-ikäisen pönöttäjän näköinen.
http://www.sammonturkis.fi/katalogi/kuvat/Turkissomistetakit/1194607479…
Miten laiha sitä pitää olla, ettei näytä pönöttäjältä?
nyt tulevista kunnon pakkasista kun saan vetää pitkän turkin päälle :)
Olen perinyt turkkini isoäidiltä, mutta turkkuri teki niille pieniä muutoksia millä saatiin tätilook pois. Esim hyvin yksinkertaisesti laitettiin tiukka vyötärönauha pitkään minkkiturkkiin. Johan tuli nuorekkaampi!
Johan tuli nuorekkaampi!
Näytät nyt siinä enkä 55-vuotiaalta 56-vuotiaan sijaan.
ja käytän sitä pakkasilla. Se on ihanan lämmin, eikä suoraan sanottuna ole väliä näytänkö 42-vuotiaalta (mitä olen) tai vaikka 55-vuotiaalta. Tässä iässä tärkeintä on pysyä lämpimänä. (Ja tiedoksi, uutta turkkia en ostaisi, mutten näe mitään järkeä olla käyttämättä ilmaiseksi saatua muutaman kymmenen vuotta vanhaa turkkia).
nyt tulevista kunnon pakkasista kun saan vetää pitkän turkin päälle :) Olen perinyt turkkini isoäidiltä, mutta turkkuri teki niille pieniä muutoksia millä saatiin tätilook pois. Esim hyvin yksinkertaisesti laitettiin tiukka vyötärönauha pitkään minkkiturkkiin. Johan tuli nuorekkaampi!
Itselläni myös yksi perintöturkki ja pitäisin sitä jos olisi toisenmallinen. Esim. juuri tuo vyötärönauha jo muodistaisi ko. turkkia.
hinnat eivät ole kaikilla turkkureilla samat, mutta minun turkikseni hihat jouduttiin pidentämään vyötärönauhan lisäksi ja hinnaksi tuli 150e. (turkkuri tosin tuttu joten taisin saada vähän edullisemmin, en ole koskaan kysynyt)
ja sinulle joka nuorekkuutta epäilet, olen 23v.
Te viherpiipertäjät olette JUST tuollaisia.
Moraalisaarna -joka ei kiinnosta ketään sen sijaan että olisit vastannut kysymykseen: "Kenen etuja palvelisi että heittäisin sen roskiin ja ostaisin uuden takin jonka tekemiseen on käytetty öljyä (vrt. keinokuidut)?"
Naamio kasvoilla vaan hillutaan mielenosoituksissa... hih!
on kaksi turkkia, isoäidiltä perittyjä. toinen minkki ja toinen krimi. ja tällä hetkellä turkkuri tekee minulle tammikuuksi yhdessä suunnittelemaa turkkia. onneksi, nyt kun tulee kunnon pakkasia, pysyy lämpimänä.