Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen standardi alkoholin käyttö on?

Vierailija
09.12.2009 |

Asia kärjistyy näin pikkujouluaikaan. Eli

a) en ole raskaana

b) en ole uskovainen

c) en ole antibioottikuurilla

d) en ole alkolisti

vaikka en haluakaan juoda tarjoamaasi alkoholia.

Alkoholi

a) maistuu pahalle

b) humalassa on inhottavaa

c) krapulassa on vieläkin inhottavampaa

d) alkoholista saa turhaa energiaa, syön mieluummin suklaata

Monille tämä absolutismi tuntuu olevan kova pala. "Voithan sinä nyt yhden lasillisen ottaa". Mutta kun &%¤#* en halua sitä yhtäkään lasillista.

Olenko jotenkin ainutlaatuisen poikkeava vai onko muitakin?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin alan jo epäillä huomionhakuisuutta tai olemattomia sosiaalisia taitoja. Vaikka sinä toistatkin jotain asiaa sadatta kertaa, tuskin kuitenkaan juuri sille joka sinulta sitä nyt kysyy. Eli, se on small talkkia, eikä mitään painostamista, jos kysyy esim. mahdollisia syitä juomattomuuteen.

Vierailija
2/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se tarjoaja yleensä toivoo että vieraat sitä edes maistaisivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa emäntä tarjoaa viiniä, vastaan ei kiitos. Emäntä jatkaa em kysymyksillä joihin vastaan kieltävästi. Jatkaa sitten jankkaamista no miksi et sitten ota. Kuka on huomionhakuinen? Eli miksi "ei kiitos" ei riitä alkoholin kohdalla kuten muiden tarjoamisten kohdalla?

Ilmeisesti tästä muitakin aloituksia, anteeksi nyt vaan kun ei ole tullut luettua koko av-palstaa läpi.

Vierailija
4/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten pitää vastata olevansa alkoholisti? outoa minusta. eikö nyt jokaisella pitäisi olla mahdollisuus valita haluaako juoda vai ei. tai ottaako sitä vitun täytekakkua vai ei. jos tarjolla ei muuta syötävää tai juotavaa ole, niin onpa surkeat kinkerit.

Vierailija
5/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin viinistä kieltäytyvältä kysyn vain että tahtoisiko mielummin esim. kivennäisvettä, limsaa, olutta, mehua, piimää...? Enkä utele syitä, oli se sitten alkoholismi tai absolutismi, ei se minua liikuta...

Vierailija
6/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanoisi olevansa alkoholisti. Mietin miten alkoholistit selviää näistä tyrkyttämistilanteista. Osa emännistä on kyllä ihan täysipäisiäkin kuten edellä mutta aika paljon olen törmännyt tähän toiseen tyyppiin.

Valitettavasti osa kokee alkoholista kieltäytymisen huomionhakuisuutena kuten no 2. Eli tuntuu että alkoholin käyttäminen on jokin kultainen standardi, josta kukaan ei saisi poiketa

Vierailija
7/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina kysellään, että miksi ihmeessä. Vastaus on aina sama, en ole koskaan ns. oppinut juomaan, kun en vain tykkää. Jos se vastaus ei tyydytä, niin sitten keskustellaan lisää. En tajua miksi juuri absolutisteilla tämä olisi yhtään suurempi ongelma.

t: 2

Vierailija
8/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vaikka karppaajilla.

Vierailija
9/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä nimenomaan juon... ja tosiaan kuten tuossa edellä, niin kasvissyöjillä yms on ihan sama. Absolutistit vain tuntuvat kiehuvan samasta aiheessa helposti... hmm.

Vierailija
10/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juomattomuuttaan, tai sitten voi esittää perusteet sen jälkeen kun muut ovat selitelleet juomisensa. Ei kiitos riittää kyllä aina vastaukseksi jos asioi tolkun ihmisten kanssa.

Vierailija
11/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa viettää muutamat juhlat ilman alkoholia ihan muuten vaan niin ymmärrätte mitä tarkoitan. Eli joillekin ihmisille ei mikään muu syy näytä kelpaavan alkoholista kieltäytymiseen kuin nuo ensin mainitsemani. Eli asiasta ei voi voi keskustella samaan tapaan kuin esim siitä, että joku ei juo ollenkaan kahvia. Luulen, että tätä ei ymmärrä ennen kuin sen itse kokee. Kasvissyöjiä ja teen juojia on niin paljon ettei heitä enää edes ihmetellä.

Ehkä otan jatkossa kiltisti alkoholitarjoilut vastaan ja kaadan ne salaa kukkaruukkuun..

ap

Vierailija
12/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin mielelläni selitän, jos se nyt jaksaa jotakuta jaksaa kiinnostaa, miksi en juo kahvia (en ole oppinut juomaan enkä enää tässä iässä näe syytä opetellakaan, kun moni tuttava kärsii päänsäryistä jne jos kahviannos jää väliin), mutta alkoholi on eri asia. Itse välttelen sitä ensimmäisen lasin jälkeen, koska isäni on alkoholisti ja itse olen yliherkkä OMALLE alkoholin käytön määrälleni (minua ei siis kiinnosta, miten paljon muut juovat/ovat juomatta). Tällaistä syytä en halua alkaa puolitutuille tai edes tutuille jossain pippaloissa selittämään, se kun ei muille kuulu, vaikka kaikki läheiseni asiani tuntevatkin. Eli alkoholin juomatta jättämiseen voi liittyä hyvin kipeitä ja henkilökohtaisia syitä. En tiedä, voiko sitten kasvissyöntiin tai teen juomiseen jollain liittyä vastaavasti kipeitä asioita, joita ei haluaisi selitellä?

Joka tapauksessa small talkia ei missään nimessä ole asioiden tivaaminen toiselta, vaan se on nimenomaan kevyttä keskustelua, jossa kummankin osapuolen yksityisyyttä kunnioitetaan -ei puhuta uskonnosta, politiikasta, terveydestä jne. eikä taatusti aleta inttämään aiheesta, josta toinen osapuoli ei selvästi halua keskustella. Eli pidetään small talk ja utelut erillisinä asioina.

Vierailija
13/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa jonkun inttämistä loppumaan.

Vierailija
14/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa muiden juominen mutta muita haittaa juomattomuuteni. Ja ilmeisesti siitä se inttäminen. Voisiko 14 kertoa miten tilanteessa olla jämäkkä jos ei halua että kaikki muut kiinnittävät asiaan huomiota eikä toisaalta halua poistua juhlista kokonaan?

Vierailija
15/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan samaa mieltä, sekä itse, että aviomies.

Ihan yhtä hyvin vois kysellä miksi asut kerrostalossa, ajat autolla, käytät kenkiä, mutta et heijastinta jne.

Kaiken lisäks mä en ainakaan oo vielä koskaan kuullut oikeesti hyvää syytä miks pitäis juoda. Tarjotusta juomasta kieltäytyminen ei oo epäkohteliasta, vaan olis aika keljua kaataa se esim kukkaruukkuun, kun kukaan ei huomaa.

Vierailija
16/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta välillä olen minäkin miettinyt, että miksi on sosiaalisesti hyväksyttävämpää juoda kuin olla juomatta? Onhan tupakanpoltostakin tehty jo kielloilla yms. sosiaalisesti aika paheksuttavaa ja tupakoitsijoita pidetään moukkina, juntteina jne. Mutta viinan vetäminen on Suomessa edelleen kuin joku uroteko ja tyhmiä ovat ne, jotka eivät juo.

Vierailija
17/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinkin joku tajusi mitä tarkoitan!

Vierailija
18/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muitakin. Eikö muka voi vain sanoa, ettei halua juoda ja that's it. Ihan hyvin voi sanoa, ettei yksinkertaisesti tykkää alkoholin vaikutuksista. En suosittele sanomaan, ettei tykkää alkoholin mausta, koska harva juo mitään 100% alkoholia, vaan alkoholia sisältäviä eri makuisia juomia on tuhottomasti. Miksi kiinnittää huomiota johonkin ääliöön ja toisaalta, mitä hävettävää on siinä juomattomuudessa? Olkaa nyt vähän rohkeampia, tuollainen anteeksipyytely teistä juuri sopivia kohteita inttämiselle tekeekin. Mitä väliä mitä jotkut olettavat, aina voi olettaa kaikkea kaikista.

Vierailija
19/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä saan todellakin aina perustella, että miksi en ota pullaa, tai miksi en ota täytekakkua tai miksi en ota noita pikkuleipiä. En ota koska en tykkää niistä!! Mutta ei, ei sitä uskota, pitää olla laihiksella tai jotain. Ja sit aletaan paasaamaan että eihän sun tarvitse laihduttaa, mutta kun mä en edes ole laihiksella!!!! Mä en vaan tykkää niistä!! Eli ei tämä kyllä pelkästään alkoholin kanssa ole tämä kauhea kuulustelu!

Vierailija
20/25 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä juomattomuuttani mutta en halua siihen kiinnittää erityisesti huomiotakaan. Koen epäkohteliaaksi poistua tilanteesta, kun joku puhuu minulle. En siis itse luettele mitään syitä mutta joidenkin on ihan pakko tivata ne läpi kun eivät voi ymmärtää että joku ei halua juoda.

Edelleenkin ehdotan kokeilemaan muutamien juhlien verran absolutistina oloa niin ymmärrätte alkuperäisen kysymykseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä