Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä ei kasvateta lapsia joululahjoilla!

Vierailija
08.12.2009 |

Täällä on taas palsta pullollaan joululahjoja ja niiden määrää koskevia ketjuja ja on todella alkanut ärsyttämään eräs asia. Nimittäin se kommentti että lahjoja ei saa olla liikaa ettei lapsista tule ahneita! Monet tuntvat jopa kieltävän sukulaisia ostamasta lahjoja, ettei vaan tule yli 3 pakettia! Kun ettei lasi vaan oppisi ahneeksi! Aivan älytöntä!

Kyllä meillä ainakin se lasten kasvatus perustuu johonkin ihan muuhun kuin joululahjoihin! Jos lapset yhtenä päivänä vuodessa "hemmotellaan pilalle" niin aika monta päivää jää vielä normaalille elämälle!

Ymmärrän hyvin jos lapset saavat ekologista syistä vain "pari käpylehmää". Tai että ahtaasti asuvat antavat vain pari pikkujuttua. Useimmiten lahjojen määrä on suoraan verrannollinen budjettiin, järkevä peruste sekin. Mutta se ei ole minusta järkevä peruste vähille lahjoille että lapsista tulee "ahneita p*askiaisia jotka eivät ole mihinkään tyytyväisiä" jos lahjoja on paljon!

Minä olen lapsuudessani saanut paljon joululahjoja, mutta en silti ole lapsuudessani saanut kaikkea mitä ikinä olen keksinyt haluta! Ja jo pienestä asti olen tiennyt olevani hyvin onnekas ja olen osanut olla siitä myös kiitollinen! En ole "kaikki mulle heti nyt"-tyyppi vaan aika vähään tyytyvä ja pihinkin vielä.

Mutta kun joulu koittaa en ole pihi. Haluan antaa lapsilleni samanlaista jouluiloa mitä olen itse saanut. Toki jouluun kuuluu paljon muutakin kuin lahjat, lahjavuoret ovat vain osa sitä. En ymmärrä miksi ne sulkisivat toisensa pois, kuten täällä palstalla usein vaahdotaan! Ja koskaan ei ole muuten tullut vastaan tilannetta ettei lapsi jaksaisi avata lahjojaan. Viime vuonnakin isosisko avasi omien lahjojensa jälkeen pikkuveljen (vauva) lahjat, ei tietoakaan "turnausväsymyksestä".

Lapsemme saavat lelunsa pääosin jouluna, synttäreinä tietysti tulee myös jotain. Täytyyhän lelujakin joskus päivitää, ei 4v leiki helistimellä! Kauppareissuilla voidaan kyllä käydä leluja katsomassa, mutta koskaan tyttö ei ole alkanut kinuamaan mitään lelua! On hänellekin aivan selvaää, ettei leluja ostella tosta vaan. Joskus saattaa jostain ale-laarista jotain tarttua mukaan, mutta se ostopäätös lähtee kyllä silloinkin minusta, ei lapsen tahdosta. Eli älkää jaksako enää julistaa että lapset menee piloille jos lahjoja on liikaa! Ei ne mene.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälailla voin tehdä ihan millaisia johtopäätöksiä tahansa haluan teistä, kuin te teette minusta.

Sitä vaan ihmettelen että miksi sun on vaikeaa ymmärtää toista näkökantaa ja sitä että sä et välttämättä ole oikeassa?

Mä ymmärrän ihan hyvin ihmisiä jotka eivät halua ostaa lapsilleen kuin muutaman lahjan. He pelkäävät että heidän lapsensa menee piloille jos saavat useamman lahjan. Okei, ei se mulle kuulu, se on teidän asia. Mutta sun asenne on mun mielestä justiin toi "minä olen oikeassa tässä asisssa, ja lapsenne menee piloille". Ei se nyt ihan niinkään ole.

Vierailija
22/22 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hankitaan lelut pääosin myös jouluna. Paketeista ei paljastu krääsää, mutta useampi toivottu ja arvokaskin lelu.

Siitä huolimata lapsemme ovat saaneet myös kristillisen kasvatuksen ja he tietävät joka ainoa (3v, 5v ja 8v) miksi vietämme joulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme