Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus ja keuhkojen tt

Vierailija
03.12.2009 |

Auttakaa!!! Etsiskelen nyt kohtalotovereita kun mun on niin paha olla! Mulle tehtiin siis keuhkojen tt kun olin raskaana viikoilla 27! Tiedän että lääkäri on todennut että hyöty on suurempi kuin haitta mutta silti..... Lapsi on aivan yli suloinen ja terve mutta minulla on niin valtavan huono olla. Mietin asiaa valehtelematta 24/7 ja syytän itseäni lääkäriin menosta. Pelkään että lapseni sairastuu syöpään sen takia kun kuvaus tehtiin! Olen käynyt terapeutilla ja syön masennus lääkkeitä mutta niistä ei tunnu olevan apua joten kohtalotoverit on viimeinen oljenkorteni!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään!

Vierailija
2/14 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että TT:ssä saadut annokset ovat suuria, mutta jos sinulla esim epäiltiin keuhkoveritulppaa niin todellakin TT:n tekeminen oli parempi vaihtoehto kuin sen tekemättä jättäminen.

Sinuna uskoisin lääkäriä, koska tuollaisissa tapauksessa hän aina konsultoi radiologia (röntgenlääkäriä), joka katsoo onko tutkimus sinun kohdallasi aiheellinen raskaudesta huolimatta. Jos näin ei olisi ollut niin olisivat viimeistään röntgenhoitajat raskautta sinulta kysyneet ja konsultoineet radiologia.

Tärkeintä on, että raskautesi jatkuu normaalisti (oli sitten syy sairaalaan menoon millainen). Kovin todennäköisenä en pidä sikiö vauriota, sillä röntgenhoitajan ovat varmasti suojanneet mahasi lyijyessuin (?), jolloin sikiön annos pienenee. Lisäksi sinulta kuvattiin keuhkot eikä sitä aluetta, jossa vauvasi on, tällöin vauva ei ole suoranaisesti saanut säteilyä.

TERV. Röntgenhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaa niitä asioita, jotka tukevat epäilyäsi lapsen vahingoittumisesta (esim. säteily on kiistatta haitallista).

Sitten listaa asioita, jotka eivät tue epäilyäsi (esim. lääkäri on vakaan harkinnan jälkeen todennut tutkimuksen vähemmän vaarallisesti). Pohdi molempia asioita huolellisesti niin, että molempii tulee esim viisi eri kohtaa, joita punnitset.

Homman juju on siinä, että se osoittaa, että pelot ovat usein epärealistisia ja vakaa harkinta usein peittoaa pelot.

Muista myös, että alituiseen murehtimalla et voi saavuttaa mitään hyvää!

Vierailija
4/14 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos ette tiedä miten paljon mieltäni helpottaa kuulla että lapseni on turvassa! Lääkärit ovat minua yrittäneet vannottaa että huoleni on turha mutta silti se vaivaa mieltäni. Varsinkin säteilyfyysikon kirjoittama teksti rauhoitti kun onhan hän ammattilainen ja tietää siis asiasta paljon KIITOS! Ja tosiaan keuhkoveritulppa epäilyn takia tutkimus tehtiin! T:alottaja

Vierailija
5/14 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta kertaa raskausaikana. Silloin luin paljon sikiöiden säteilyaltistuksen haitoista. Minua ainakin lohdutti se, että raskaus oli jo yli puolen välin > rv 20. Haittavaikutukset on selkeitä raskauden alkuvaiheessa, puolivälin jälkeen riskit on paljon pienempiä kun sikiön tärkeät elimet on jo muodostuneet.

Vierailija
6/14 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonetomografiassa säteily kohdistetaan erittäin tarkkaan kuvattavalle alueelle. Sen ulkopuolelle säteilyä joutuu oikeastaan vain siroamalla kuvattavalta alueelta, lähinnä luista, ja sitä tulee erittäin vähän. Jos lapsi näkyi kuvissa, hän sai jonkinverran säteilyä, jos ei näkynyt, hän sai hyvin vähän säteilyä.

Keuhkojen TT toi sinulle noin 5 mSv ylimääräisen säteilyannoksen. (http://www.stuk.fi/proinfo/muuta_tietoa/julkaisuja/tt_laitteet/fi_FI/po…) Tämä annos on jotakuinkin sama kuin suomalaisten keskimääräinen taustasäteiylannos, eli säteilymielessä olet nyt 'vuoden ikäistäsi vanhempi'. Lapsesi sai annoksen, jolla ei ole mitään merkitystä.

1000 henkilösievertiä aiheuttaa arviolta 20 syöpätapausta. Eli jos 200.000 ihmistä saa 5 mSv eli tuon sinun annoksesi, 20 heistä saanee syövän. Tai kääntäen, säteilytys aiheuttaa sinulle syövän todennäköisyydelläa 1/10000. Hui kamala! Toisaalta, 67.000 tuosta joukosta eli 1/3 saa syövän muutenkin. Vaikutusta ei siis voi erottaa.

Summa summarum elämän tosiasioista:

- Lapsesi ei luultavasti ole ikäänsä terve. Ei kukaan ole

- kun hän sairastuu, syy ei ole tämä TT kuvaus

Terv.

Ydin- ja säteilyfyysikko X

Vierailija
7/14 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppis empä anna viel tipahtaa jos löytyis vielä muita röntgeniin raskaus aikana joutuneita!

Vierailija
8/14 |
14.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! nostampa ketjun kun jouduin samaan tilanteesee... ja viikkoja vasta 4.. eli iha alussa.. lääkärit tiesi raskaudesta ja sikiö suojattii 2 essulla.. mut tuun hulluksi kun murehin et aiheutinko vauvalle nyt jotain..  :(  epäiltiin kans keuhkoveritulppaa.. jota ei onneks ollu.. yritin viä siä tötterössäki huutaa,et nko tää pakolline,koska ne rg hoitajatki yski ku viikkoja noin vähä.. luin kyl stukesin sivuilta et alku viikot on sillee ns paremi ku on nii pieni ettei saa niin paljon säteitä ku isonpi..

onko vauvasi ollu terve? vai onko tullu syöpä?

Vierailija
9/14 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Voisko nää aikaisemmat kirjoittajat kommentoida miten raskaus sujui ja oliko lapsi terve. Mulla epäily keuhkoveritulpasta ja lääkäri määräs keuhkojen röntgeniin ja ct:hen raskausviikolla 30.  Vauva kyllä suojattiin hyvin lyijyliiveillä ja sanottiin ettei tuu kuvausalueelle lainkaan.. Oon huolissaan joten vertaistukea saman kokeneista?

Vierailija
10/14 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka. Tulin huvikseen lukemaan vanhoja kirjoittamiani juttuja ja huomasinkin että muillakin on ollut samanlaisia huolia. Mulla on täysin terve pieni reipas tokaluokkalainen tyttö. Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville. Tiedän että kun huoli valtaa mielen ei sitä mikään oikein helpota. Kaikkea hyvää teille kaikille. T:Aloittaja

Vierailija
11/14 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huolissanne säteilyn haitasta omalla kohdallanne? Tarkoitan rintasyöpäriskiä, joka noin isolla säteilyannoksella kuitenkin kasvaa. Vauva on suojattu, mutta rintoja, jotka ovat erittäin säteilyherkät, ei.

Vierailija
12/14 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen: itse sain siis ahdistusta ja pelkoa omasta sädealtistuksesta. Kaduttaa, että suostuin kuvaukseen, koska en itse epäillyt keuhkoveritulppaa, ja sitähän ei sitten ollut. Tiedän, että riski on jotain 1:2000, mutta silti. Yksilöllisestä riskistähän tuo ei kerro mitään kun moni muukin asia vaikuttaa. Joka tapauksessa elimistö on saanut ison annoksen säteilyä, mutaatioita on tapahtunut ja syöpäriski on suurempi kuin ennen kuvausta. Harmittaa ja surettaa :(

Vierailija
13/14 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai vaikutus sydämeen? Joitakin tutkimuksia on tehty vaikutuksista sydän- ja verisuonisairauksiinkin. Ahdistavaa.

Vierailija
14/14 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei käytetty mitään suojaa vatsalla tutkimuksessa. Vakuuttivat vain että hyöty on suurempi ja säteily vatsaan äärimmäisen pientä keuhkokuvauksessa. Heidän mielestään riski on oikeasti vasta suurempi jos kuvia joudutaan ottaa useamman kerran. Itse en siis uskonu myöskään et mulla mitään keuhkoveritulppaa vois olla mut niin vain löyty pieni tulppa, johon sain sit heti aloitettua hoidon. Luottakaa tosiaan ammattilaisiin. Jos oisin menny omalla mututuntumalla oltais voitu pahimmassa tapauksessa molemmat kuolla.

Nyt pahin asia tässä on et vauva on saanu ihan vähän säteilyä jolla on joku minimaalinen prosenttimahdollisuus johonkin ongelmiin…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi