Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osallistuuko miehenne JOULUN valmisteluihin?

Vierailija
03.12.2009 |

Mun mies ei osallistu laisinkaan. Sitä ei voisi vähempää kiinnostaa. Sama vaikka ei olisi joulua ollenkaan. Ei edes omat lapset ole innoste, se ei myöskään ole halunnut kertoa satua joulupukista.

Vaan on muistuttanut aina kun siitä puhutaan ett se on satua, ihan kun 4-vuotias ymmärtäisi sadun ja toden eron.

Nyt on riidanaiheena, että meillä ei ole vieläkään ulkona jouluvaloja, ja kattoon pitäisi asentaa koukku uudessa asunnossamme, että saisin sisävalon laitettua. Mies ei ole kuukauteen suostunut, tuskin ennättää ennen joulua. Ei sitten ole valoja tänä jouluna kai. Tai menen ostaan kohta uudet toisenlaiset valot, jotka osaan itsekin laittaa.

Ei myöskään halua laittaa joulukorttea, eikä ymmärrä haluani kerätä niitä. Tai leipoa, laittaa ruokia, ei halua syödä mitään jouluista ruokaa.

Ennakkoon jo sanoo, että hyi yök, en syö, lasten kuullenkin marisee.

Pilaa koko joulun tuommoinen nariseva lusmu ukko, joka ei välitä joulusta. Joulumusiikkia ei voi sietää, ja kirkkoon ei kuulu, joten kaikki mitä jouluun liittyy, inhoaa, mutta eipä suostu varaamaan meille matkaa Thaimaahankaan pakoon joulua, pihiyttään.

Mummolaan mennään varmaan sitten tänä joulunakin, siellä äitini laittaa yhdessä oikean joulun meille edes, ja ukko ei kehtaa siellä niin pahasti narista vieraampien kuullen. Olisi kiva jos kotonakin voisi viettää joulua.

Edes lahjoja ja niiden piilottelua ei ymmärrä. Haluaisi lasten itse menevän hänen kanssaan ostamaan lahjat... ihan kuin ne ymmärtäis 4 ja 6-vuotiaana että miks ne just ostetut pitäkin laittaa pakettiin ja odottaa. :( Millä takoisin järkeä ukon päähän. :(

Tai onko muilla samanlaisia miehiä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei siivouksiin, ehkä jos marisen petaa sängyn ja siivoaa wc:t. Meillä mies vahtii kinkun paiston ja minä leivon lasten kanssa. Lahjat ostan minä ja paketoidaan yhdessä aattoyönä kinkkua odotellessa.

Vierailija
2/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää vaan juuri nyt ihan kympillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mieheni inhoaa joulua. Saattaa kyllä auttaa jos jotain pyydän, mutta muute joulu on ihan tabu aihe. Siitä ei voi puhua, kun mies ei sitä siedä. Jokavuotinen murhe tämä, minä kun tykkäisin joulusta ja haluan lapsille kaikkea kivaa laitella. Ehdotin että mies häipyisi koko jouluviikoksi johonkin, mutta ei oikein keksitä paikkaa.

Vierailija
4/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö laita heillekkään joulua, koska et itse siitä tykkää???

Vierailija
5/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko miehen lapsuuden joulut olleet jotenkin ikäviä tai stressaavia? Jos on joutunut kokemaan tällaista, joulu saattaa edelleen tuntua ahdistavalta, vaikka tilanteet olisi muuttunut täysin.

Esim. alkoholistiperheiden lapsilla jouluun on usein liittynyt valtava odotus ja hätä siitä, miten kaikki menee, onko vanhemmat humalassa vai ei jne. Siitä saattaa jäädä sellainen ahdistus ja stressi, että aikuisenakin joulu koetaan tosi ahdistavaksi.

Vierailija
6/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ne ostan ja laitan. Yleensä nuo valot on naisten juttu, eipä niitä juuri miesten näe edes ostavan. Miksi et sinäkin itse laittaisi niitä ulkovaloja?

Mies osallistuu joulupuuhiin lähinnä siivoamalla, on myös hoitanut joulupukin roolin tähän asti. Nyt kun vanhin on jo 5v, täytynee pyytää joku toinen esiintymään.

Vierailija
7/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö laita heillekkään joulua, koska et itse siitä tykkää???

Vierailija
8/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti laitan joulun lapsille viimeisen piirron myötä.

Ei se ole mikään tekosyy viedä lapsilta jouluiloa.

Vierailija
9/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti laitan joulun lapsille viimeisen piirron myötä.

Ei se ole mikään tekosyy viedä lapsilta jouluiloa.

Tai osta erikseen joululiinoja, verhoja ja muuta puna-vihreää krääsää?

Kuinka hän siitä kärsii?

Mummolassa jouluna käydään ja siellä saa lahjoja, sehän se lapsille tärkeintä joulussa on. ;)

Vierailija
10/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jouluruoat ym. suunnittelen minä ja mies toki lähtee ostoksille mukaan. Lahjat ostin viime vuonna itse, kun miehellä oli koko marras- joulukuu yhtä reissaamista, joten ei se ehtinyt paljoa kotona olemaan. Me mennään lappiin jouluksi, joten kotiin ei tarvitse kuusta laittaa, mutta kyllä lasten kanssa tulee muuten koristeltua. JOuluruuista mies onneksi pitää, ei narise.

Vierailija
11/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärtää ja kunnioittaa, että se on mulle tärkeää. Eli panostaa kyllä lahjoihin ja siivoukseen jne. Tosin ei pidä hirveästi mistään valoista ja vastaavista, mutta kun mä sanon, että mä haluun, niin sietää niitä.

Vierailija
12/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisitteko sopia, että sitä ei kotona juuri laiteta ja vastaavasti mies sitten lupaa pitää suunsa kiinni joulupukkihommista, jos haluat että lapsi saa kokemuksen pukista ja lahjoista. Sinä ja lapset vietätte sitten joulun vanhempiesi luona ja ukko mököttää kotona, jottei pilaa muiden joulumieltä.

Sukulaisillani on sellainen tilanne, että toinen vanhemmista on jehova, eli eivät vietä joulua. Kotiin joulua ei laiteta, muu perhe lähtee aattona mummolaan jotta saavat viettää heille normaalin joulun. Toinen vanhemmista, joka jää kotiin, ei ota tästä mitään paineita tai herneitä nenään, asia ja usko on hänen oma valintansa eikä hän halua painostaa muuta perhettä omiin tapohinsa. Hän saa sitten ihan omaa aikaa aattona, jonka viettää lukien, päiväunia ottaen jne.

Kävisikö teille tämän tyyppinen kompromissi?

Ei meilläkään mies juuri siivoamisiin, joululahjaostoksiin tai valojen virityksiin osallistu. On kylläkin mukana hengessä, tykkää että laitetaan ja vietetään joulua, miettii lasten lahjoja jne. Ehkä suurimmassa osassa perheitä nainen on se, joka sen joulun sinne kotiin luo, kun naiset yleensä ottaen pitävät enemmän sisustamisesta ja laittamisesta =)

Silti miehesi suhtautuminen on mielestäni epäreilua, millä oikeudella hän vie lapsilta jouluilon? Siksi, että häneltä on viety se ehkä lapsena? Vahinko kiertämään vaan, niinkö?

Sinuna yrittäisin sopia tällaisesta kompromissista miehen kanssa.

Vierailija
13/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen pesi ikkunoita, tänään laitetaan jouluvaloja yhdessä.. yhdessä siivotaan ja tehään jouluostokset, kun se aika koittaa.. Joulu on meidän perheen ykkösjuhla! =)

Vierailija
14/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei ole noin kielteinen kuin AP:lla, mutta suhtautuu jouluun kuitenkin enemmän pakollisena pahana kuin ihanana, tunnelmallisena juttuna. Osallistuu pitkin hampain jouluvalmisteluihin, eikä oikein ymmärrä, että joulussa on tiettyjä sellaisia "must"-juttuja, jotka ovat itselleni tärkeitä joka vuosi. Viettää kuitenkin joulua nurisematta, kunhan sen aika on, mutta etukäteen valittaa aina. Omassa tuttavapiirissäni lähes kaikki miehet ovat jotakuinkin samanlaisia, yhtään joulusta innostunutta miestä en tunne. En varmaan osaisi pitää oikein miehekkäänäkään miestä, joka hössöttäisi koristeista, lahjoista ja jouluvalmisteluista...

Vierailija
15/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamia AP:n miehen kaltaisia ihmisiä. Ja valitettavasti heitä yhdistää yksi tekijä; lapsuuden joulut ovat syystä tai toisesta olleet niin hirveitä, ettei joulun vietto enää kiinnosta. Ja tätä ajatusmaailmaa on tosi vaikea muuttaa. Ehdottaisin myös AP:lle jonkinlaisen kompromissin tekoa miehensä kanssa, jos mies ei koko höyräkästä jaksa innostua, niin jospa hän osallistuisi johonkin tiettyyn juttuun ja antaisi AP:n hoitaa itse muut asiat rauhassa?

Vierailija
16/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kaikki yhdessä ja suurella riemulla...

Miehen joulumuistot eivät ole kehuttavia, mutta mun kanssani hän on oppinut joulun merkityksen ja tunnelman. :) Näin hän itse sanoo ainakin.

Vierailija
17/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kanssani hän on kyllä vuosien mittaan hiukan rentoutunut, kun on huomannut, että jouluun voi liittyä myös kivoja juttuja ja että ne pelätyt asiat eivät meidän perheessä toteudu.

Heillä oli porvarillinen perusperhe ilman mitään dramaattista kuten väkivaltaa tai alkoholismia, mutta jostakin syystä juuri jouluna kärjistyi se, että mieheni on erilainen eikä muu perhe ymmärtänyt häntä. Hän koki esimerkiksi lahjojen avaamisseremoniat kiusaamisena, jossa hänelle annettiin aina pahaa mieltä tuovat lahjat ja katseltiin hänen reaktiotaan. Tästä syystä hän ei osta lainkaan lahjoja itse, mutta sallii lahjojen hankkimisen lapsille ja iloitsee kyllä heidän ilostaan.

Häneen on vaikuttanut ehkä eniten juuri se, että lapset nauttivat aidosti joulusta. Nykyään hän saattaa viihtyä perheen kanssa jopa koko jouluillan, aiemmin hän yleensä vetäytyi "sairaana" nukkumaan istuttuaan 15 minuuttia ruokapöydässä. Pikku hiljaa hän on myös paljastanut, mistä jouluruoista hän oikeasti pitää, ja minä tietysti laitan ne pöytään. Tämän takia meillä on esim. kalkkunaa eikä kinkkua.

Lahjojakin hän jo hankkii, mutta vain ulkomaalaisille ystävillemme. Me muutkin saamme lahjamme kyllä, mutta ympäri vuoden.

Vierailija
18/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä hän tekee:

-kirjoittaa nimensä joulukortteihin, kun on osoitteet ja postimerkit valmiina

-ostaa joulukuusen

-tulee mukaan ruokakauppaan ostamaan jouluruokia (ja kertoo mitä haluaa syödä)

-ostetaan yhdessä meidän lapsien lahjat

-ja ostaa itse minulle lahjan

Vierailija
19/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään laittaa joulua mutta mies joutuu pakostakin osallistumaan ja tänä vuonna jopa laittamaan joulun kokonaan. Meille syntyy pian vauva ja miehen ex laittaa lapset silti meille koko joululomaksi. Mies saa tänä vuonna laittaa kaikki koristeet, siivota, hankkia jouluruoat ja halutessaan suunnitella joulun ohjelman. Se sujuu häneltä kyllä. Yleensä olemme tehneet nuo yhdessä mutta nyt keskityn vauvaan.

Vierailija
20/30 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelee ja pääosin valmistelee ruuat, tekee lahjalistoja pitkin syksyä ja tekee lahjojenostoreissusta, jolle ehdottomasti pitää päästä yksin, suuren numeron - nauttii siitä siis ihan oikeasti. Miehelle myös kuusen hankkiminen tärkeä rituaali jne. jne.

Minäkin tykkään joulusta mutten ruuanlaitosta, ja lahjatkin hankin viime tingassa, joten ilman miestä meillä olisi paljon ankeampi joulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme