Varaatteko kotiin VARALTA korviketta ennen vauvan syntymää, vaikka aikoisittekin imettää?
Itse olen ollut niin neuroottinen että on ollut pakko varata kotiin muutama korviketetra valmiiksi että kun kotiin tulee että jos vauva ei pian tissistä tarpeeksi saakaan... miten muuta äidit teette?
Kommentit (70)
ensikoisen kanssa olisin halunnut imettää mutta kun ei tullut niin ei tullut ja onneksi oli varattuna nannia. nyt toinen 2kk päästä tulossa,ja varaan,koskaan ei tiedä. tietty jos omaa maitoa tulee niin annan sitä.
ja tosiaan toi ensi maito ei riitä sokerivauvalle. mulla esikoinen on sokerivauva ja niin on tämä tulevakin,joten pakko sille sitä ruokaa on antaa sitte omaa tai korviketta :)
en ole ajatellut et olisin huono äiti jos en saa imetettyä, äitiyttä ei mitata sillä. joten kaikki jotka niin luulee niin ei huolta,hyviä äitejä ootte siit' huolimatta XD
jos imetys ei olisi sairaalassa lähtenyt käyntiin, olisi saanut hakea henkiseksi avuksi pari purkkia tullessaan meitä hakemaan.
Poika oli about 2vko:a kun lääkäri kehoitti antamaan tuttelia. 3vko:n ikäisenä leikattiin mahaportin ahtauma. Samalla stressin takia loppui rintamaito, ja siitä lähtien meni korviketta.
pitäisi korviketta ostaa kun olin päättänyt imettää. Hyvin sujui viimeksi näin enkä tällä kertaakaan siis aio korviketta turhaan etukäteen ostaa.
Jäivät käyttämättä. Tokan kanssa en edes harkinnut ja kolmas tulossa, ei ole nytkään tarpeen, ekaa ja tokaa imetin yli 2v. Jos sattuu jotain niin ainahan sitä jostain saa ja kun olen ollut terveyskeskuksessa päivystyksessä pari tuntia esim. rintatulehduksen takia niin vauva on ollut mukana. Pulloja en myöskään hankkinut koska ajattelin että kuitenkin pitäis hörppyyttää kun haluan imettää. Ekan kanssa olis ollu se äp pakkauksen pullo mutta onneks ei tarvittu. Olen ollut tarkka että lapset eivät saa muuta kun rintamaitoa vauvana, mutta en tiedä onko se tosi tärkeää muutoin kun imetyksen onnistumisen kannalta(että rinta saa tarpeellisen stimulaation ja vauva ei totu pullolle). Kakkonen nimittäin on meillä moniallerginen ja oli herkistynyt maidolle jo rintamaidon kautta.
...varata.
Mutta sairaalassa vauva sai korviketta ilman että minulta kysyttin etukäteen. En ensikertalaisena osannut itse auttaa vauvalle imuotetta eikä sitä osanneet kaikki kätilötkään. Tiesin jo kätilön tullessa ovesta sisään, onnistuuko homma vai ei. Sitten yöllä oli vuorossa kätilö, joka ei osannut auttaa vauvalle imuotetta eikä vauva saanut ravintoa. Vauva oli yön vauvalassa ja aamulla tuo hoitaja kertoi, että oli antanut vauvalle korviketta. Tai liekö ollut luovutettua äidinmaitoa. Av-juttuja kun lukee, niin luulisi, että se olisi katastrofi. Mutta eipä tuo minulta imetystä pilannut, vaikka rintani eivät ole edes isot ja minulle oli tehty sektio. Maitoa riitti hyvinkin, kun vaan opimme tuon imuotteen. Tai liekö vauva oppinut.
Tästä huolimatta ei kaikkien mielestäni tarvitse imettää, jos se ei vaikuta onnistuvan. Ystäväni on minun tapaani pienirintainen, mutta sen lisäksi hänellä maidoneritys ei ole kauhean suurta, ja sinnittelee jo kolmatta kuukautta asian kanssa. Ok, jos niin haluaa. Mutta korvikekin on ok, jos homma ei lähde sujumaan helpolla.
M
p.s. meillä pienehkössä sairaalassa siis kätilöt hoitaa osastolla myös jo synnyttäneitä, ei pelkästään synnyttäviä.
[ joten toivotaan,ettet saa heitä jos asenne on noin tiukassa. No, ehkä henkilökunta osaa valistaa sinua tai sitten pakkosyöttää vauvan.
Ps. Googletapa raskausiän diabetes: se iskee jopa norm.painoisiin ja akateemisiin.
Tuohan on kuitenkin jonkinlainen sairaus, nämä lienevät aina tapaus erikseen
Mutta en hevillä antaisi silti korviketta vauvaani laittaa (tosin vauvat ovat aina olleet vierihoidossa, sitä ensimmäistä puolituntista lukuunottamatta 2xsektio, jolloin isän kanssa), olen kieltänyt lisämaidot aina sairaalassakin, mistä onkin kovasti kiiteltyja kehuttu sairaalahenkilökunnan taholta...
Sairaalassa antoivat kyllä hieman lisämaitoa, mutta kotiin lähdin siinä uskossa että imetys sujuu. Sitä korviketta tarvittiin kyllä sitten 10vrk iässä kun ilmeisesti se ei sujunutkaan, ei ollut terkan käyntiin mennessä paino noussut yhtään ja pissasikin liian vähän. Pakko oli siis antaa sille pian nestettä ja ravintoa lisää.
Mutta eipä tuo ollut iso vahinko vaikkei kotona varalla ollut, miehellä meni reilu 5min kun se kävi sitä kaupasta..
itsellä oli raskausajan diabetes, (olen akateeminen ja en ollut silloin vielä ylipainoinen). Vauva kuitenkin syntyi terveenä eli ei kaikki diabetesäitien vauvat ole automaattisesti sokerivauvoja ja vielä lisätietona joillekin että ns. sokerivauva voi syntyä myös terveelle äidille.
Tähän keskusteluun voi nyt sanoa, että kyllä sitä odottaessa hysterisoi kaikkea tavaraa, joita ei ihan välttämätöntä olisi ollut hankkia. Kuten joku sanoi, kyllä se isä ehtii käydä ostamassa korviketta, jos sairaalassa näyttää siltä että imetys ei ala sujua.
Pienestä asiasta tässäkin kyse. Mitä se korviketetra maksaa, alle 30 senttiä? Jos se jonkun sädekehää kiillottaa niin olkoon ostamatta. Jos se toiselle mielenrauhan tuo, niin halpa hinta siitä.
itsellä oli raskausajan diabetes, (olen akateeminen ja en ollut silloin vielä ylipainoinen). Vauva kuitenkin syntyi terveenä eli ei kaikki diabetesäitien vauvat ole automaattisesti sokerivauvoja ja vielä lisätietona joillekin että ns. sokerivauva voi syntyä myös terveelle äidille.
Tähän keskusteluun voi nyt sanoa, että kyllä sitä odottaessa hysterisoi kaikkea tavaraa, joita ei ihan välttämätöntä olisi ollut hankkia. Kuten joku sanoi, kyllä se isä ehtii käydä ostamassa korviketta, jos sairaalassa näyttää siltä että imetys ei ala sujua.
Pienestä asiasta tässäkin kyse. Mitä se korviketetra maksaa, alle 30 senttiä? Jos se jonkun sädekehää kiillottaa niin olkoon ostamatta. Jos se toiselle mielenrauhan tuo, niin halpa hinta siitä.
Tassa toinen akateeminen normaalipainoinen, jolla todettiin raskausdiabetes, vauva oli kuitenkin pieni 2,8kg ja 48cm taysaikainen...
Ihme vaantamista taakin on tasta pitaako korviketta olla kotona vai ei. Jos sen korvikkeen kotiin varaa, ei se tee sinusta automaattisesti epaonnistunutta aitia, joka ei osaa imettaa eika ajattele vauvan parasta....
Itsellani on ollut molempien kanssa korvikepurkki kotona. Joku sanoi, etta akkiahan sen hakee, jos sita tarvitsee... No, en asu Suomessa, mutta mista sita keskella yota lahtee hakemaan jossain Suomen perakylilla?
Ja, pitaako vaikka vatsatautiin sairastuessa paa pontossa yht'akkia muistaa, etta pahus, nyt pitaa lahtea hakemaan sita korviketta, jos maitoa vaikka ei tule....
Aloittajalle: osta se purkki, se tuo mielenrauhaa :-)
kun esikoista odotin, neuvolastakin kehoittivat muutaman purkin varaamaan ihan varmuuden vuoski. No ei tarvittu, mutta helpotti tiedto, että kaapissa sitä on =). toisen kohdalla en varannut, eikä sitä tarvittukaan. Imetys lähti heti hyvin käyntiin.
Kyllä se jotenkin helpotti,kun tiesi että korviketta on kaapissa ja ei maksa paljoa se lohduke =)
edes tajunnut varata, en edes tajunnut ajatella, että mitä jos maitoa ei tulekaan, eikä sairaalassakaan edes ehdotettu lisämaitoa, vaikka vauvan paino putosi sen yli 10 %. meidät kotiutettiin kahden yön jälkeen, vaikka maito ei ollut noussut, ja tilanne oli siis tuo. Mutta kun kukaan ei kyseenalaistanut, en itsekään stressannut, vauvakin oli tyytyväinen ja ihan virkeä, ja kolmantena aamuna rinnat olikin sitten kuin amerikkalaiset jalkapallot : )
Kahden seuraavan kanssa on ollut pari tetraa ja tuttipullo valmiina, mutta ei ole tarvittu, vaikka olen aika niukkamaitoinen. Imetys kerrallaan ollaan menty, ja nyt imetän kuopusta yhdeksättä kuukautta.
Sinänsä ihan turhaa koska kauppa on lähellä ja osaa se mieskin siellä käydä :)
maidon nousu oli todella hidasta joten imetin ja imetin ja annoin sitten välillä korviketta. Oli ihan hyvä aloitus ja imetin lopulta vuoden. Lapsi olisi ollut ensimäisen viikon ilman ruokaa ilman korviketta - av:n mielestä se on ihan normaalia mutta minusta ei.
yleensä ennen kuin se mitenkään näkyy tai tuntuu äidille.
Mäkin luulin kakkosen kanssa, että rinnoista ei tule mitään, kun heruminen ei tuntunut, ja rinnat oli ihan lötköt, mutta niin vaan vauva oli nostanut painonsa ohi syntymäpainon jo sairaalassa.
että onhan olemassa Semperinkin korvike... Ja on halvempaa kuin Tutteli ja Nan...
Mutta kysymykseen vastatkseni niin varasin molempien kohdalla muutaman, mutta jäi silloin käyttämättä. Käytin kyllä myöhemmin sitten. Esikoinen joi Nan-maitoa ja nuorempi Semperiä kun ei muu kelvannut.
tahansa. Sairaalasta meitä ei ole aiemmilla kerroilla päästetty ennen kuin maitoa on alkanut tulla ja vauvan paino nousta, ja jos sattuu tulemaan sokerivauva niin eiköhän sitäkin suostuta pitämään osastolla niin kauan, että isä ehtii käydä ostamassa korviketta.
Esikoiselle ostin pari purkkia korviketta mutta se jäi käyttämättä, ei olisi voitukaan käyttää kun kahden kk iässä lapsella todettiin tosi paha maitoallergia ja imetin sitten allergiadieetillä vuoden päivät. Kakkoselle en ostanut eikä tarvittu. Kolmonen on saanut muutaman purkin korviketta kun olen ollut jossain poissa muutaman tunnin.
yleensä ennen kuin se mitenkään näkyy tai tuntuu äidille.
.
ihan gramman tarkkuudella näyttävällä vaa´alla ja se näyttää tasan samaa, niin ennemmin minä luottaisin siihen kuin av-mammaan joka sanoo että kyllä sitä maitoa tulee. Tuota hulluutta minulle sairaalassa jauhettiin, kunnes hieman iäkkäämpi lapsenhoitaja sanoi että otetaas nyt se järki käteen ;). Ei se imetys siitä pilalle mennyt ja maidon nousun huomasin kyllä myöhemmin kun rinnat kasvoi e-kokoon.
ettei edes korvikkeiden mainostaminen ole Suomessa sallittua, vaan nimenomaan kiellettyä.
Miettikääpä miksi.
Olenkin itse sitä mieltä, että korvikkeita tulisi käyttää vaan äärimmäisissä hätätapauksissa.
Ja vastaus alkuperäiseen kysymykseen; ei ole meille korvikkeita ostettu.
muutaman purkillisen. Ja molempien vauva-aikana on tullut tarvetta korvikkeelle:
-esikoisen paino laski liikaa, joten muutaman kerran annoimme korviketta
-lisäksi jouduin yllättäen sairaalaan, ja oli kätevää, että korviketta oli kotona valmiina
-kuopuksellekin kerran annettiin korviketta, kun jouduin lähtemään hammaslääkäriin kovan säryn takia. Eipähän tarvinnut erikseen lähteä hakemaan kaupasta korviketta (varsinkin kun tuossa lähimmässä kaupassa ei sitä myydä).