Ystäväni vauva on alle kuukauden ja ollut jo neljä kertaa hoidossa isovanhemmalla!
SIis ei saisi tällai haukkua täällä, mutta kyllä olen hiukan järkyttynyt! En tiedä, olenko ihan out tai ylihuolehtivainen, mutta ei olisi itellä tullut mieleenikään viedä tuon ikäistä omien menojen (kampaaja, shoppailu ym. ylimääräinen ei-pakollinen) vuoksi vielä hoitoon!
Kommentit (67)
Mä jätin vauvan hoitoon isälleen samana päivänä kun kotiuduin sairaalasta peräti tunniksi. Ai kauheeta, se on varmaan nyt saanut vuorovaikutustraumoja.
mua ihmetyttää täällä usein vellovat viestit tyyliin "jätin miehelleni hoitoon". Siis miten muka voi jättää lapsen isälleen "hoitoon"? Onko lapsi äitinsäkin kanssa ollessaan siinä tapauksessa "hoidossa"? Ei vaan tajuu, ei..
niin en käyttänyt missään kohtaa sanaa hoitoon, vaan mulla lukee "jätin isälleen" eli toiselle vanhemmalleen..
3
mutta silti minua ihmetyttää joidenkin äitien ajatusmaailma. kaupassa käynnit, kampaajat jne ymmärrän. mutt kyllä mielessäni ihmettelin, kun tuttavani jätti 2-viikkoisen vauvan mummolle hoitoon, kun lähti juhlimaan viikonlopuksi..
nyt sitten tälle kaverille suunnitellaan pikkuveljeä /-siskoa mutta nyt ei vielä käy kun äiti täyttää pyöreitä keväällä ja haluaa juhlia niitä ja sehän ei käy raskaana ollessa...
Jokainen tyylillään ja onneksi meitä on erilaisia. tuskinpa se vauva mitään traumoja sai, mutta en minä hennoisi muutaman viikon ikäistä vauvaa jättää koko viikonlopuksi mummolle hoitoon.
ap:han kirjoitti alunperin, että 3 viikkoinen vauva on jo ollut isovanhemmilla hoidossa usein (ehkä kauankin?).
Mitä kirjoittavat AV-mammat? Että heidän lapsensa (paljon vanhemmat) ovat olleet monta kertaa hoidossa isovanhemmilla, jopa isällä (!). Ja kauppakäynnin tai hääpäivänvieton verran.
On ehkä eroa, onko vauva 3 viikkoa vaiko kuukautta tai vuotta. Samoin, onko vauva tutulla hoitajalla vaiko tuntemattomalla. Isää tuskin kukaan mieltää tuntemattomaksi, onhan kyseessä isä. Lisäksi on eroa siinäkin, onko vauva tunnin vai vuorokauden hoidettavana.
(Isän tuoksusta en tiedä, mutta ehkäpä se on vauvalle kuitenkin tuttu ja turvallinen, onhan sitä saanut jo synnytyslaitoksellä nuuskia.)
lapsi, vauvakin, isovanhemmilleen. meillä ei tällaista riemua ole vaikkakin mummo kyllä hoitaa muita lastenlapsiaan. Hoitotunnit ovat menneet viimeisten vuosien ajan suunnilleen 5000 - 0, olis siitä varmaan pari kelvannut meidän vaavillekin ilman suurempia traumoja ;)
koska vietiin heti syntymänsä jälkeen lämpökaappiin, jossa vietti 3 päivää. Äitinä sain vain koskea luukun kautta kädellä pienesti lastani. Elämänsä ekat kaksi viikkoa hän vietti vastasyntyneiden teholla. Sain mieheni kanssa hoitaa häntä tiettyinä aikoina, mutta pääasiallisesti hoitajat hoisivat hänet. Kun kotiuduin itse sairaalasta, sydämeni meinasi rikkoutua kivusta, miten kamalalta tuntui jättää vauva sinne. Minusta tuntui että hylkäsin oman lapseni, vaikka kaikki hoitajat vakuuttivat että näin ei ole, tulenhan joka päivä hoitamaan vauvaani. Niin kuin tulinkin. Istuin teholla joka päivä aamusta iltaan, hoitajat patistivat minua kotiin nukkumaan välillä.
Mutta hoitajat olivat siis väärässä, ja av-mammat taas kerran oikeassa. Olen hylännyt lapseni ja aiheuttanut hänelle aivan järkyttävät traumat. Miten hän koskaan selviää tästä?
että on ero olla erossa sairauden kuin permanentin takia?
Minä tosin en olisi sieltä sairaalastakaan...
"Minä en koskaan voisi..." Ja "minulle ei tulisi mieleenkään..." Siinäpä sitä onkin todella vahva argumentti mille tahansa asialle.
Koettakaa nyt ymmärtää, että vaikka omaa sydäntä nyt pakahduttaakin se vauvan tulo ja tuntuu ettei koskaan halua olla sekuntiakaan erossa vauvasta, toisille ihmisille nämä asiat ovat erilaisia.
Ei tarvitse suhtautua niin tunteella muiden kampaajakäynteihin, koska sinuun ja sinun vauvaasi ne eivät vaikuta millään lailla. Comprende?
vaan tietoon.
Ja kyllä pönttöpäitä saa paheksua.
Pienet vauvat lähinnä nukkuu. Mitä väliä sillä on kuka sen vauvan vieressä on? Itse en ole antanut vauvaa vieraalle hoitoon koska ei ole ollut ketään joka olisi hoitanut... Mutta en näe tuossa mitään kamalaa jos isovanhemmat vähän jeesaa.
äitejä jotka hyppivät vauvan joka inahduksen mukaan. ei pääse edes vessaan, saatika saa syötyä. Eipä ole koskaan moisia ongelmia ollut.. Järjestely kysymys...
olisit siellä sairaalassa nkkunut? meidän sairaalassa ei ainakaan lastenteholle voi jäädä yöksi, tavalliselle lastenosastolle kyllä voi.
nuuhkiessaan tajuaa, että "minä en tunne emoni hajua, mutta en silti käy kuolinkamppailua, koska minun on välttämätöntä olla täällä." Ja se naapurin vauva taas nuuhkiessaan joutuu kuolinkamppailuun, kun tajuaa, että äiti on mennyt ottamaan uuden värin tukkaan...
Ja sille, joka ehdotti kampaajalla käymistä ennen synnytystä, todettakoon, että minä olen AV:lta oppinut, että hiuksia ei saa värjätä raskausaikana, koska on joku häviävän pieni mahdollisuus, että hiusväriä imeytyy päänahan läpi äidin ja vauvan verenkiertoon...
olisit siellä sairaalassa nkkunut? meidän sairaalassa ei ainakaan lastenteholle voi jäädä yöksi, tavalliselle lastenosastolle kyllä voi.
Ja kyllä pönttöpäitä saa paheksua.
Että semmoisia "ystäviä"...
Ei ole todellista, miten tälläisestä asiasta jaksaa joku volista!
Sä olet ( ja moni muukin ) menettänyt suhteellisuudentajusi. Jestas, onhan se kamalaa jos vanhemmat käy kaupassa kun vauva nukkuu mummon luona :D
Ja joo, meidän esikoinen oli alta kuukauden ikäisenä ollut monta kertaa nukkumassa mummon luona kun me käytiin hoitelee asioita. Olettaisin että kaikille oli mukavampaa kun vauva sai olla mummon ja papan sylissä sillä aikaa kun me oltiin Ikeassa ostamassa huonekaluja.
Vai mukanako olisi pitänyt raahata kun oli ihan vaihtoehtokin?
ja ajattelevat eri tavalla. Ja vauvat ovat käytökseltään erilaisia. Toiset nukkuu hyvin, toiset ei. Vaikuttaa paljon äidin liikkumiseen.
Pääasia, että vauvat hoidetaan hyvin.
Voihan tuota asiaa kauhistella, jos vauvan äiti ei hoida vauvaa hyvin, mutta sehän tuosta ei selviä. Toivottavasti hoitaa.
Ärsyttää, kun näillä palstoilla ihmiset vouhkaantuu asioista ja yrittävät aina puolustella käyttäytymistään. Kukin tavallaan...
on lapselle tosi tärkeä, eikä ole mitään hätää vauvalla, että on rakastavan ihmisen hoivissa muutaman tunnin. So what? Äiti kerkee tehdä "ei pakolliset" asiat, ja kaikki ovat onnellisia. Tää on taas niin tyypillistä Suomen maalle, ettei saisi ollenkaan tehdä mitään, silloin kun vauva syntyy. Pitää olla neljän seinän sisällä, ja olla täydellinen äiti, huh, yeah, right! Taitaa ap:lla olla kate, kun ei itse päässyt tekemään mitään vauvan synnyttyä, niin ei toisetkaan saa.
Kun mentiin töihin pari kuukautta synnytyksestä! ;D
ISÄ ei ole lapselle mikään hoitaja!!!!!
Inhottaa lukea miten jokkut kehuu miten ISÄ hoiti vauvaa että pääsi hetkeksi jonnekin. Huhhuh!
Mummo jos on mukana turvaverkossa ja haluaa osallistua niin onhan se kertakaikkisen KAMALAA jos niin tekee.
Minusta tän ketjun mollaajat saisi pitää päänsä kiinni kun valittaa arjen rankkuutta -kun ei ole äitiys ihan hallinnassa. Suorittakaa te vaan, me muut käytetään niitä turvaverkkojamme!
IIIIIIIK.
mutta esim kampaaja käynti tuntuu aika pitkältä ainakin jos edes yrittää imettää.
Alle 3 viikkoinen vauva syö oikeastaan jatkuvasti kun tilailee maitoa.
Toki on sitten se tietty nais ryhmjä jotka ei edes halua imettää koska se rajoittaa elämää...silloinhan ei pääse tunneiksi shoppaamaan, kampaajalle tai bilettämään kun pitää vauvaa syöttää. Helpompaa antaa pullosta.
Minulla tälläisiä tuttuja on useampikin, yksi alle puolvuotiaan vauvan äiti.
Ilmoitti jo ennenkuin vauva syntyi ettei imetä koska se on niin "hankalaa" silloin ihmettelin mikä siinä voi olla hankalaa, helppoahan se on kun on aina oikean lämpöinen ruoka mukana.
Noh lapsi syntyi ja alle 2 viikkoisena oli ekan kerran mummilla yö kylässä ja siitä se sirtten alkoi, milloin onm äiti shoppaamassa milooin kahveilla kavereiden kanssa ym ja lapsi kerran kaks arki iltana hoidossa ja ensin noin joka toinben viikonloppu yökylässä ja sitten noin 2-3 kuisesta JOKA viikonloppu mummolla yöhoidossa kun äiti on baila baila.
Joskus oikeasti mietityttää miksi tälläisten ihmisten pitää lisääntyä. Jos mistään ei voi luopua ja pitää saada jatkaa samanlaista elämää kuin ennenkin niin miksi ei voi olla ilman lapsia.
Epäreilua lapselle ja myös mummolle, joka on jo omat lapsensa hoitanut.