**HUHTIKUUN HANIT joulukuu**
Kommentit (133)
Kylläpä meitä kovasti mittaillaan. Rakenneultrassa meidänkin vauvamme oli hieman viikkojaan pienempi, mutta ei kuulemma syytä huoleen. Luulen tosiaan, että kokoon vaikuttaa paitsi "oikeat viikot" eli hedelmöitymishetki, josta harvalla on aivan tarkkaa tietoa, myös äidin koko ja ruumiinrakenne. Koska omakaan painoni ei tässä vaiheessa ole kovasti noussut, ajattelin, että vauvakin saattaa jäädä pienikokoiseksi. Olen myös "pienehköpäinen" mieheni arvion mukaan (kuulostaa hulvattomalta!), joten kaipa vauvalla jotain geneettistä vastaavuutta saattaa olla...
Eikä täällä keskustelleiden mukaan oman painonkaan vaihtelu mene loogisesti: joidenkin kroppa kerää helpommin turvotusta ja vararavintoa (mikä sekin lienee tarpeellista imetystä ajatellen) ja toisilla ei tapahdu juuri minkäänlaista muutosta. Vatsojen koot samoilla viikoilla vaihtelevat hurjasti. Ei me olla keskivertoja!
Omppulin äidille onnittelut vielä kromosomituloksista ja kun kaikki on testattu, niin paljon muutahan ei voi tehdä? Ultraaja sanoi, että jos vauva on 2 vk pienempi viikkojaan (joka on siis arvio), sitten tutkitaan, mutta eikö tämä on kuitenkin aika pieni vaihteluväli? Jospa hänelle tulee kasvuspurtti myöhemmin? Voimia kovasti ja toivottavasti kaikki kehittyy hienosti!
Rauhallista mieltä ja endorfiinihormonilähetyksiä vauvoillemme!
Pomppu rv 23 (-3)
mulla oli eilen lääkärikäynti liittyen niihin mun kipeisiin suppareihin. Se lääkäri oli joku tosi nuori jätkä ja se vaikutti tosi vaivaantuneelta sen sisätutkimuksen aikana, tuli itsellekin tyhmä olo... Olikohan se joku talkkari tai TETissä? No se sitten totesi että avautumista ei ainakaan ole (huh), kysyin että vaikuttaako kohdunsuu pehmenneeltä. Se kokeili sormin jonkun aikaa ja sanoi ettei OSAA SANOA. Olin vähän että häh, sen takia tänne lähinnä tulin. Se sanoi vaan että se riippuu siitä kuka kokeilee. Mitä ihmettä?! Ilmeisesti hänellä ei sitten vaan ollut tarpeeksi kokemusta sanoa.. ja huomasi varmaan pettymykseni ja sanoi että kyselee vanhemmilta lääkäreiltä ja jos he ovat sitä mieltä että tarvitsen jatkotutkimuksia vielä niin tulee kirje äitipolilta sitten.. Älytön käynti.
No, tämä oli vaan tällainen pikainen 'omaa mahaa' viesti. Voikaa hyvin !!
Luna rv 23
Voi että noita kokemattomia sitten aina riittää, kuten Lunalla! Ei ole tosiaan kovin rauhoittavaa, jos äiti itse vähän huolehtii eikä lääkäri osaa sanoa. Uskomatonta!
Mitoista:
Ei meilläkään vastannut koko viikkoja täysin. Ja eri mittojenkin välillä oli vähän heittoa.
Mutta ultraaja sanoi, että on ihan normaalia - aina ei tosiaan tiedetä, milloin hedelmöittyminen on tapahtunut. Lisäksi kaikki perintötekijätkin vaikuttavat. Vauva voi myös kasvaa epätahdissa. Yhdelläkin kaverilla oli vauvan kasvu jossain ultrassa noin viikko jäljessä ja sitten taas jossain toisessa edellä. Ultraaja myös sanoi meille, että mahdollisia mittavirheitäkin tulee jonkin verran, kun riippuu esim. vauvan asennosta ja liikkumisesta ultran aikana. Ja heillä on kai jopa parin viikon liikkumavara niissä mitoissa.
Eli ehkä sitä ei kannata ihan liikaa miettiä tässä vaiheessa, kun ei kuitenkaan mitään voi tehdä.
Mutta toki jos kovasti vaivaa, voi mennä vaikka yksityiselle vähän tarkempaan ultraan ja varmistaa, ettei esim. istukassa ole jotain häikkää.
Mutta meillä siis oli joissain mitoissa jopa viikon heitto, eikä edes muutettu la:ta.
Vai pitäisiköhän nyt huolestua - jos olikin taitamaton ultraaja? Apuva!
Jaahans.
Muuten on kyllä olo aivan uskomattoman hyvä, kun ei mahakaan ole vielä kamalan iso ja siten tiellä. Nyt pitää nauttia. Ainoat vaivat täällä ovat myöskin nyt alkanut suonenveto yöllä, ajoittainen unettomuus (silmät ei vain mene kiinni, jos herää aamuyöllä, mutta sitten on koko päivän aivan pihalla) ja iskiasvaivat. Mutta kuten olen aiemminkin sanonut, en valita. Kunhan vaan saan olla raskaana ja kaikki menee suht hyvin loppuun asti:-)
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille! Voikaa paksusti tai sopivan paksusti!
Pola jotain 21+
Pola, meille sanottiin että laskettuaika muutetaan vasta jos heittoa yli 10pvä... Mullakin kun vauva on jo viikon isompi niin kiva kun äitiysloma alkaa kumminkin vasta sen kuukautisista lasketun la:n mukaan... Voi olla pikkasen hankala lopussa olla sitten töissä kun vauva on iso ja todennäköisesti tulee vielä aiemmin, niin ei kauaa kerkee "rentoutua" ennen vaavia...
Luna, Whaa - mikä "lääkäri"! Ou mai!
Omppulin äiti, kauhea sana - elinkelpoinen - hui kamala! Voimia sinnepäin ja toivotaan, että vauva vaan kepsottelee kanssanne ja ottaa kohta pyrähdyksen sanoen, että ähäkutti vaan ;D!
Zaida, yölliset suonenvedot pohkeissa on täälläkin tuttuja! Magnesium auttaa ja samalla kun se iskee pitäisi nousta ylös ja laittaa jalat maahan, paino auttaa siihen...
matilda ja sinisini, no teillä ei ole paino paljoa noussut :D!
äitijaEdwina, sairaslomaa äitiysloman alkuun, niin kauan :O! Onko sulla pahoja supistuksia ja selkäkipua ollut? Saat ainakin levätä paljon :)
Omaa napaa, syömisistä, että mulle lääkäri (yksityisellä) sanoi, että fetaa voi syödä! En tiedä sitten? Muuta "kiellettyä" en ole syönyt kuin fetaa (jos se nyt on kielletty vai ei!?), mutta sitäkin harvemmin uskaltaa :/! Mä en vaan uskalla tai alkoholiakaan ei pystyis ottaa huikkaakaan...
fantasy rv24+1/25+1
Ajattelin laittaa vielä nuo mitat.
BPD 4.68cm vastaa rv 20+1
HC 17.36cm vastaa rv 19+6
AC 15.61cm vastaa rv 20+5
FL 3.30cm vastaa rv 20+2
HL 3.15cm vastaa rv 20+4
Nyt menossa rv 21+6 ja se tietokone laski keskiarvon noista luvuista, rv 20+0.
En tiedä onko noissa sairaalakohtaisia eroja millaisia taulukoita käyttävät ja mikä on rajana. Meillä mitat ei osuneet raja-arvojen sisälle ja siksi tutkittiin. Painoarvio on 357g.
BPD = pään halkaisijan mitta
FL = reisiluun pituus
AC = vatsanympärysmitta
HC = päänympärysmitta
HL = ?? oisko käsivarren luu
Tuntuu vaan, että miksei muka tuolla olis sattunu mittausvirhettä. Heti oltiin ihan vaikeina kun sellasesta edes kysyin. Pöh.
Ja vielä se tukis tuota mittausvirhettä, että mulla kierto oli 27pv ja tän hetkisen lasketunajan mukaan se kierto ois yhtäkkiä ollutkin vain 21pv.. LA:a ei kuulemma enää muuteta miksikään, koska eka ultra on se tarkin LA:n määrittämiseksi. Hieman epäilen.
Olipahan viikonloppu :)
Kaikki lapset 'maailmalla' ja oltiin miehen kans ihan vain kaksin. Oli sangen mukavaa. Käytiin lauantaina kattomassa Alice Cooperia Teatrialla, lämppärin aikana meinas tulla huono olo kun jäi bassot jotenkin 'kaikumaan' mahaan, mutta onneksi Cooperin bändi soitti eri kamppeilla ja ilmeisesti vähemmällä säröllä eikä samaa ongelmaa sitten enää tullut. Täytyy sanoa että oli huippua käydä kattomassa artistia jota on fanittanu pikkulikasta asti :D
Noista ultramitoista, oma ultra oli rv 20+6 ja tuolloin mitat oli
BPD 48,0mm
HC 181,0mm
CM 5,9 mm
CER 21 mm
AC 154,0 mm
FL 33,0 mm
, noista muut on keskiarvon alapuolella paitsi CM, mikä se sitten ikinä onkaan. Kuitenkin johtopäätös oli, että 'mitat pään, vartalon ja pitkien luiden osalta vastasivat 20viikkoa ja 6päivää varmentaen näin lasetuksi ajaksi 16.4.'. Eli kai siinä jokin vaihteluväli on tässä vaiheessa jo, genetiikka vaikuttanee? Toisaalta, kun odotin esikoista niin ekassa ultrassa laskettu täsmäs, ei ollu ku kahden päivän heitto, toisessa ultrassa heittoa oli jo yli viikko. Kai ne eri tavoin siellä kohdussa kasvaa? Eri kokosinaha ne syntyykin.
Noin muuten.. Tänne pohjoseen tuli yhtäkkiä 22 astetta pakkasta, tuntuu aika kylmältä räntäsadekauden päätteeksi. Toivottavasti ei vesiputki jäädy kun ei ole talon seinustalla lunta lisäeristeenä.
Nyt onkin sitten kylmät ilmat tulossa! Huh. Ihan kivaa kyllä. (: nyt onkin sitten se paksumpi takki käytössä, kun pari päivää sitten toisesta hajos vetskari. On tainnut vähän maha kasvaa =p no, mut hyvä tosiaan, et juuri nyt tulee kunnon pakkaset, niin ei ole liian kuuma tuon takin kanssa.
Äsken tapahtui jotain aivan ihanaa. Makoilin tässä sängyllä ja katselin telkkaria. Yhtäkkiä tunsin tosi napakan potkun ja katsahdin masuun ja ensimmäistä kertaa näin ne potkut. Oioi, ihanaa! Voi kun isi olis ollut tässä kans. Näkyivät ihan selvästi, ja jonkin verran navan alapuolella. (: Eli kovin se pieni siellä voimistuu.
Ajattelin josko tässä lähipäivinä tilaisi pienelle muutaman vaatteen (: pakko ihan muutama vaan.. Enempää ei viitsi, kun joulun jälkeen on kuitenkin alet ja muutenkin, kevät/kesämallistot varmaan tulevat myyntiin kohtuupian. Oioi.
Hitsi kun aina unohdan mitä täällä keskustellaan :/ lueskelen myös toisen sivuston huhtikuisten keskustelua, vaikken sinne itse kirjoitakaan, ja en tunnu muistavan onko jostain asiasta puhuttu siellä vai täällä. On taidettu siellä puhua tästä mitä olen sanomassa.. Hmm.. Noista kielletyistä ruoista. Itse ainakin aion jouluna syödä graavi-lohta. :) suurta herkkua kun on, enkä todellakaan usko, että mitään listeriaa siitä saisi olla. Ja eipähän näitä kiellettyjä ruoka-aineita ole aina edes ollut olemassa, niin onpahan niitä silti syöty.
Hitsi raaputin tänään malttamattomana veikkauksen joulukalenterin. Voitin 5e niin menenpä siis ja ostan uuden :D
Uusi viikko taas pian alkaa. Keskiviikkona olis hammaslääkäri. Varasin sen silloin heti ekan neuvolan jälkeen, kun sanoivat, että kannattaa hampaat hoitaa ennen vauvan tuloa! Ja torstaina sit se kauan odotettu 3. neuvola!
Me ja murmeli rv 21+5
Heissan!
Nyt vasta löysin tämän ketjun, kun on muutenkin Vauva-lehti uusi tuttavuus. :)
Mutta siis, olen 23-vuotias nainen Lpr:sta, esikoista odotan ja laskettu aika on 18.4. Nyt siis mennään raskausviikolla 22+0, työnimenä meillä on pikkuiselle "Hemmo".
Tiistaina (21+2) oli rakenneultra, siellä kaikki oli hyvin ja Hemmo vastasi melkein päivälleen laskettua aikaa. Pituus oli 20 cm ja paino peräti 441 grammaa. :D Miulla on raskauden alusta paino tilanteessa -3,5 kg, joten vähän huolestutti onko sikiö kasvanut tarpeeksi. Onhan tuota elopainoa kyllä sen verran ollut aikaisemmin, että on varaa menettääkin vähän kiloista, johan vain vauva kasvaa normaalisti.
Potkuja tuntuu selkeästi päivittäin, ensimmäisen kunnon potkun tunsin viikolla 16+3. Mieskin tuntee jo liikkeet vatsan päälle, ja kaukosäädin saattaa tippua jos tulee oikein napakka isku oikeaan paikkaan.
Olen opiskelija, ulkomaan kauppaa luen AMK:ssa. Vielä pitäisi yksi jakso jaksaa pakertaa joulun jälkeen, nyt jo työtaakka on sellainen, etten tiedä mitä siitä tulee. :S Ei muuten, mutta pää on laho kuin dementikolla, raskauden "ihana" sivuoire. Muita oireita ovat pohjekrampit ja lantion löystyminen, noista viimeeksi mainittu ilmeni vasta viime viikolla.
Vaatteita ja tällaista pientä ollaan hankittu, mutta suuremmat hankinnat alkavat olla nyt ajankohtaisia. Vaunut tilataan Ruotsista ja kehto huutonetistä, joten molemmissa säästetään aika paljon. Muita suurempia hankintoja ei ihan vielä ole aiheellista hankkia, sitteri joskus sitten kun vauva on kotiutunut, ja rintapumppu tilanteen mukaan.
Mitäs vielä..? No, mie pikku hiljaa sulaudun joukon jatkoksi, kiva lueskella teidän muidenkin huhtikuisten kuulumisia. :)
Reppuli & Hemmo 22+0
Moikka kaikille! On huomattavasti kivempaa rämpiä töihin aamuisin, kun kaupunki on lumesta valkoinen :)
Täällä ollaan jonkin verran keskusteltu lastenvaunuista ja itsekin olen niitä jo hieman käynyt kaupoissa tutkimassa. Onko kenelläkään muulla sitä ongelmaa, että hissi on todella kapea ja on pakko hankkia todella pienet vaunut? Kuulisin mielelläni kokemuksia/ehdotuksia vaunuista, jotka ovat alle 53cm.
Ja toinenkin asia, josta kokemuksia kyselisin - viime viikolla vatsan sivuuun alkoi yhtäkkiä sattua todella paljon ja kipua kesti noin minuutin. Tuntui kuin kyseessä olisi lihaskramppi, mutta ei kuitenkaan ihan siltä, jotenkin ennenkokematon kipu. Veri pakeni päästä ja piti ottaa hieman tukea, ettei kellahtaisi kumoon. Koko viikonloppu meni erilaisten vatsakipujen parissa ja nyt on taas sama kohta vatsan sivusta kipeä. En ole kovinkaan huolissani vielä, kun ei ole kuitenkaan tapahtunut säännöllisesti, mutta kai tätä pitää hieman tarkkailla.
Fantasy: Ei mulla kamalan kipeitä supistuksia paljon ollut mutta kun niitä tuli rauhallisessa kävelyssä, ei tosin lääkäri tutkinut kohdunsuun tilannetta, pitää vain toivoa että kaikki kunnossa. Neuvolalääkäri onkin sitten heti tammikuun alussa.
Selän kanssa olin siinä kunnossa etten pystynyt kauppakassia kantamaan =(, nyt onneksi rupeaa helpottamaan. Kun en minä töissä ollessani osaa olla purkamatta kuormaa ja kantamasta astioita ja roudaamasta pöytiä... niin on parempi pysyä sieltä pois, kyllähän mun pää tulee vielä hajoamaan mutta...
Nyt viihdyttämään kuumeista esikoista
Äiti ja kuumeinen Edwina sekä Torres 24+2
Mistä te ootte saanut noi rakenneultran mitat ? Mulla ei kirjattu neuvolakorttiin muuta kuin pään halkaisija ja mitä viikkoja vastaa... :( Pitää varmaan kysellä neuvolasta jos saisin ne mitat sieltä. Ihan mielenkiinnosta.
Joku kirjoittelikin viikonopun aikaisesta vatsakivusta, mulla oli kans. Ihme painetta tuntui kokoajan, oli vaikeaa kävellä.
Muutenkin alkanut jo vähän oiretta puskee, alaselkä on aivan muussina. Asiakaspalvelu -Päätetyö, jossa heilun tuolin kanssa 180 astetta kokoajan oikealta vasemmalle, ja ojentelen ihmisille etuviistoon metrinpäähän tavaraa - ei ole enää kivaa :( Teen käytännösssä kokopäivän vatsalihaksia !
Ylihuomenna olis papa ja kohdunkaulan tähystys, onko kohdunkaulansyövän muutoksia tullut taas. Ajattelin kyllä pyytää että katsovat ensin kohdunsuun tilanteen, ennenkuin alkavat tähystää ja ottamaan papaa. Muutenkin ronkittavaksi meno ei nyt raskausaikana oikein innostaisi. Kun eihän ne voi nyt edes leikata jos muutoksia on tullut taas. Huoh, vaikeita juttuja...
Mut nyt tää muumimamma vetää kahvit naamariin ja lähtee koirien kanssa pihalle (jos pysyy liukkaalla pystyssä) :)
jennu + jätkä 20+6
(joka punkee kovin kuvassa mamin masua)
Moikka!
Joulukortit on postissa vihdoin ja luntakin saatiin, jeeee!!
Caretta: hui, koita varoa siellä töissä!! Toi on kyllä mälsää, että tekee olosuhteet huomioiden parhaansa ja sit kuitenkin osa jupisee siitäkin. Mä istun toimistossa tietsikan äärellä, joten ainoat vaaranhetket voi liittyä siihen, että nukahdan ja putoon tuolilta lattialle :-D Täytyy toivoa, ettei tule mitään sellaisia vaivoja, jotka estäis tän istumisen (esim. selkä niin kipeeks tai toi alapää). Ympäristöalalla (ja toista tutkintoa suorittanu, perjantaina valmistumispäivä ymp.alan tutkinnosta, jee!!) olen töissä, määräaikaisena tietenkin… Heh, toi SEROPI onkin hauska rotu :-)
Mindis: tosi törppöjä osa teidän tulevista häävieraista! Tasan on se kutsu vaan niille, joiden nimet kuores lukee.
Tytsä90: mulla oli kauheeta hikoilua alkuraskaudessa, etenkin jos aamuisin erehdyin jotain kahvikuppia painavampaa nostamaan, niin kauhee hiki tuli.
Omppulin äiti: vai elinkelpoinen. Mitähän sekin nyt meinaa… Kauheeta tuo epätietoisuus, vaikka täytyy muistaa että kenelle tahansa voi tapahtua mitä tahansa. Mulla myös kaikki sikäli valmiina vauvalle, että mitään hankintoja ei tarvi tehdä. Äitiyspakkauslaatikosta väsätään taas sänky ekoiksi kuukausiksi. Josko tää suostuis nukkumaan muuallakin kuin ihan iholla :-D
nyssykkä84: sullahan mukava lekuri oli… Tais olla oikein kutsumusammatissaan…
Luna85: sulla sama homma, mä kyl luulen että se oli talkkari :-) Miten se voi kysyä vanhemmilta lekureilta, miltä kohdunsuu hänen sormiinsa tuntui?? Ööh?? Mene uudestaan lekuriin ja vaadi joku jolla on tutkinto alalta – voi kummasti helpottaa diagnoosin tekemistä…
Vakuutuksista: kyllä me varmaan otetaan ja nimenomaan jo syntymättömälle. Otettiin esikoisellekin ja hyvin on toiminut: ei olla kertaakaan jouduttu korvauksia hakemaan :-D Kamalan hintaisia nuo kyllä on ja periaattees pk-seudulla ei edes välttämättä kauheen kannattavaa sikäli, että pääsee lastenklinikalle jos jaksaa odottaa klo 16 jälkeen tai viikonloppuun. Ja siellä se asiantuntevin hoito on kuitenkin. Tietty jos tulee jotain korvakierteitä, niin on varaa mennä yksityiselle vaikka putkitukseen.
Tarvikkeista: meillä on sekä hoitopöytä että alusta pesukoneen päällä. Kertaakaan ei olla vaihdettu vaippaa sen hoitopöydän päällä, kun ei siinä ole vesipistettä ihan vieressä (pesukone on kylppäris).
Närästyksestä: yritän edelleen mennä luomuna… Rennietä olen joskus popsinu (silloin triljoona vuotta sitten kun vielä poltti tupakkaa, niin närästys oli jokapäiväinen tuttu…) ja siitä ei ollut silloin mitään hyötyä (pepcid ja gaviscon tehosivat, mutta en oo selvittäny saako niitä syödä tässä tilassa).
Jouluruoista ja muistakin: mä oon kans miettiny ankarasti tota joulusyömistä. En nimittäin syö punaista lihaa, joten kinkku on poissa laskuista. Sitten tiedän siellä olevan trad. laatikot ja savukalaa. Jos vedän lanttulooraa koko joulun ainoaksi sapuskaksi niin sitä närästystä ei kestä enää kukaan. Ja savukalat on vakuumitavaraa any case. Toistaiseksi olen syönyt esim. homejuustoa pizzassa eli vähän lämmitettynä, mutta en ”raakana”. Tuorejuustoja olen syöny jossain laivan noutopöydässä esmes, mutta en ole ostanut varta vasten kotiin. Mä luulen, että noita rajoituksia on tullut ton sapuskavalikoiman kasvun myötä. Takavuosina kukaan ei olis taatusti ostanu savukalaa vakuumissa, koska se savustettiin itse tuoreena. Ja tuskin tuore- ja homejuustovalikoima+-käyttö oli ihan nykypäivien luokkaa. Lisäks tutkimustietoa on asioista enemmän (tieto tunnetusti lisää tuskaa…), en usko että ne rajoitukset ihan odottavien äitien painon ja suolansaannin rajoittamiseks on :-) Tai jos näin on asia, niin lisäis ny sen suklaan ja muut herkut kieltolistalle ja PIAN!
Mitoista: apua, ei meillä mitattu kuin se joku yks mitta!! Ei edes painoarviota tullu. Vai onko ne tosiaan jossain neuvolan x-filesissa sitten, en tiedä.
Huomenna kolmas neuvola, jee! Saiskohan jo kohta lekurinkin tavata… Ja se pissanäyte täytyy muistaa viedä, kun jos (kun) joku tulehdus tuolla alapääs on niin ei voi jättää hoitamatta (en nyt muista mikä kamala vaara siinä sikiölle oli). Lisäks se th mutisi sillä tokalla käynnillä, että ekan käynnin sijainen ei ollu laittanu lähetettä labraan pieneen verenkuvaan, mutta ei myöskään itse sitä laittanu. Eli joko unohti tai sit sitä ei nykyään tarvita :-)
Ens viikolla on hei joulu!!! Ja lomaa!! Wuhuu!! Mä pidän palkatonta välipäivät ja mies viime kesän kesälomaa kun esikoisen pväkoti on kiinni.
Voikaa paksusti (heh heh) ja älkää ainakaan joulusta stressatko!!
T: Miukkis & perttikalervo rv 22
Arvatkaapas mikä tuli just postissa? Ä-pakkauksen saapumisilmoitus! Jee :D. Olipas se nopeaa toimintaa kun muistaakseni 4.12 kävin Kelassa ja tuo saapumisilmoituskortti on leimattu jo 10.12. Taidan tietää mitä teen illalla ;). Voi hurja, kai meille on sit oikeesti tulossa vauva :D. Miten sitä on vieläkin niin vaikea tajuta vaikka niin moni asia muistuttaa siitä. Heh.
Viime ke olin sokerirasitustestissä vapaaehtoisesti kun täälläpäin sitä suositellaan nykyään kuulemma oikeastaan kaikille. Meni yllättävän 'kivuttomasti'. Tuloksista en tiedä vielä kun en ole neuvolaan soitellut.
Ensi viikon tiistaina on lääkärineuvola, jossa katsotaan taas kohdunsuun tilanne. Toivottavasti lisäpehmentymisiä ei ole tullut.
Tää oli tällainen totaaliset omanapainen pläjäys, sori siitä. Mun täytyy nyt rientää takaisin kirjan väliin, koska torstaina on ahdistavan laaja ja vaikea tentti, aargh. Sen jälkeen alkaa sitten loma :).
Pampa rv 24+3
Mä ite ainakin pyysin nuo mitat mitä laitoin aikaisemmin. Olin tosiaan kasvukontrolli ultrassa niiden pienten mittojen vuoksi ja sitten pyytämällä sain tuollaisen ultralaitteesta tulostetun sivun, (kuin ultrakuva, mut vaan täynnä tekstiä). Halusin sen ihan mielenkiinnon vuoksi, että voi sit rauhassa kotona vielä kattoa. Ja ei varmaan usein rakenneultrassa anneta painoarviota..? Viime raskaudessa kuulin ekan painoarvion vikassa lääkärintarkastuksessa rv 32 ja silloinkin vain siksi kun satuin olemaan päivystyksessä, eikä neuvolalääkärillä.
Mulle tehtiin tänään neuvolassa sokerirasitukseen lähete.. yök. Otin sen vasta ens vuoden puolelle, ois tarjonnu jo joulun välipäiviksi. Miten ihmeessä siitä päivästä selviää..?? Joudun ottamaan tuon 1v. termiitin sinne mukaan ja varmana ei jaksa olla montaa tuntia siellä. Ja kiva sit huonovointisena nälästä ja siitä litkusta koittaa viihdyttää paikassa jossa ei lapsille ole mitään tekemistä. Pakko yrittää keksiä jotain. Saahan noita lastenhoitajia palkattua jostain..
Raskaustodistuksen sain myös ja sit oiskin seuraava käynti lääkärille. Eka lääkärintarkastus tässä raskaudessa. Onneksi taidan saada ajan samalle vanhalle tädille kuin viime raskaudessakin, on vähän kovakourainen joskus, mut ainakin tietää kuka siellä on ja osaa asiansa. Kammottaa aina jos joutuu jollekin oudolle lääkärille, silloin jännittää ihan liikaa.
Täällä muuten kans tuota joidenkin mainitsemaa vatsan kipuilua on tuntunut. Välillä vihlaisee aika kovastikin, mutta on olleet ohimeneviä ja aika satunnaisia. Kohdunkasvua? Neuvolassa ei oltu huolissaan ja muistelen että viimeksikin oli samanlaisia tuntemuksia.
Omppulin äiti rv 22+2
sellanen pikku juttu, et mun tiedoista tuolta alusta puuttuu.. et toinen lapsi tulossa, ei muuta kun mahan kasvatteluja!!!
Eilen käytiin sokerirasitustestissä ja minusta se oli huomattavasti helpompi homma mitä olin muiden puheista ymmärtänyt. Mulla oli aamulla niin jano, että se litku meni ihan janojuomana, ei maistunut pahalle, oikeastaan pöydällä viikon seisoneelle hapottomalle kokikselle :D Huonoa oloa ei tullut ja muutenkin aika meni kivasti lehtiä lukien, facebookissa ja puhelimessa! Mutta tosiaan Omppulin äiti.. ei varmaan oo kiva kahta tuntia lapsen kaa siellä viettää.. ei kiva!! Tänäaamuna sit hyviä uutisia, omat sokerirasitusarvot oli raja-arvoja huomattavasti alemmat joten pullistutaan nyt kunnolla sit ihan muuten vaan! :D :D
Vakuutuksista.. Onko joku perehtynyt niihin silleen enemmänkin? Mä oon lueskellut tuota If-pakettia, mutta joku sanoi, että siinä turva ainakin muuttunut niin, että on esim. sairaalassa olon 30 päivän omavastuu ja muutenkin korvaa vain vaikean vammautumisen tai kuoleman. Eli ei sairaalassa ravaamista "pienemmän syyn" takia. Mä mielellään se ottaisin, mutta että mistä se kannattaa ottaa? Mikä kattaa eniten ja mitä se maksaa? Mulla aikaa tää joulukuu päättää asia. Olisin kiitollinen vastauksista jos joku tietää asiasta!
Mä päätin sittenkin ottaa äitiysavustuksen rahana. Vaikka kaikki kamat oonkin hävittänyt niin en olis pakkauksesta kaivannut muuta kuin muutamia tarvikkeita, pussia ja patjaa ja ne 140€ kyllä saan. Pojillakaan en kamalasti niitä vaatteita pitänyt ja liekö toppapuku nyt minkä kokoinen, jääkö kevätvauvalla pitämättä? Ja minusta se makuupussi oli vähän tyttömäinen vaikka tosin miksei ihanalle pienelle pojalle kävis sydämet myöskin, onhan ne niin ihania!!! Oon kyllä ostanut varuiks muutamat vaaleanpunaiset bodyt, mutta saahan ne sit eteenpäin annettua jos meille kolmas prinssi tulee!
Voikaa hyvin ja pulleasti!!
Aurinko ja tyyppi 24+2
Mä ite ainakin pyysin nuo mitat mitä laitoin aikaisemmin. Olin tosiaan kasvukontrolli ultrassa niiden pienten mittojen vuoksi ja sitten pyytämällä sain tuollaisen ultralaitteesta tulostetun sivun, (kuin ultrakuva, mut vaan täynnä tekstiä). Halusin sen ihan mielenkiinnon vuoksi, että voi sit rauhassa kotona vielä kattoa. Ja ei varmaan usein rakenneultrassa anneta painoarviota..?
Oysista sai mukaan sellasen kolmisivusen tulosteen ja kaks kuvaa ihan pyytämättä. Tulosteessa kerrottiin raskauden kulku, äidin tiedot, sikiön mitat ja senhetkinen painoarvio sekä viimesellä sivulla oikeen hienot kuvaajat ja ruksilla sit merkattuna se, missä kohtaa se oma on suhteessa vaihteluväliin ja keskiarvoon.
Minapieni rv 22+?
Minapieni, oispa täälläkin noin hyvät tiedot ihan pyytämättä aina. Itse tykkäisin kyllä tuollaisesta kovasti. Täällä Helsingissä ainakin Naistenklinikalla (muusta ei kokemusta) on saanut neuvolakorttiin päänympärysmitan ja sitten 2 tai useampi kuva. Ja siinä kaikki. Siellä ei äidille muuta tehdä kuin ultratutkimus ja sillä selvä, jos ei mitään oo vialla.
Uskaltautuiskohan tänään ulos..-16 etelässäkin, ihme ja kumma.=) Ja luntakin vielä! Mukavaa vaihteluahan tämä pakkanen on, jos vain löytää jotain päälle mahtuvaa vaatetta niin ettei tarvi palella.
Omppulin äiti rv 22+3
Morjentes!
Pampa: oho, tulipa äp nopeesti! Ne ajatteli varmaan ennen joulukorttirumbaa lähettää :-) Muistan elävästi kun esikoisen pakkaus saapui (joo, siitä on peräti 2 v, tosi hyvä muisti...), kyllä siinä itku tuli silloin. Oli niin liikkiksiä ne pikkuvaatteet ja konkretisoitui se vaavi ihan uudella tavalla.
Omppulin äiti: kääks, yritä saada joku hoitaja lapselle! Se rasitus kestääkin niin kauan että on tuskaa lapsen kanssa... Katos vaan, ollaankohan me samaan aikaan NKL:lla poikiamme (?) ulos punkemassa :-DD
Aurinko77: onneksi olkoon hyvistä rasitustuloksista!!
Vakuutuksista: meillä Tapiolassa, kuten muutki vakuutukset. Lapsivakuutukset (ja muutkin) on sellainen viidakko, että pitäis olla korkeakoulututkinto alalta että niistä tolkun sais. Niistä on kuitenki tehty vertailu:
http://www.fine.fi/userfiles/file/lasten_sairvak09.pdf
Aika hepreaa toikin kyllä on, mutta toivottavasti on apua (aurinko ainakin kyseli)!
Mulla oli tänään 3. neuvola, jee! Lekuriaikaa ei vielä saanut, koska ei ollut "pohjia" ensi vuodelle. Eikä sokerirasitusaikaa, ei "pohjia" labraankaan... Täytyy soitella sit ens viikolla. Vein viimein sen pissanäytteenkin, tulokset saa huomenna. Olen noin 100% varma, että joku tulehdus on. Painosta th huomautti, ekan kerran, ekassa raskaudessa ei koskaan tullu mitään kommenttia! Olin itse asias aika yllättynyt. Painon lisäys oli siis 580 g/vko. Se, että olin pakkasvarusteissa villapaita mukaanlukien siinä vaa'alla ei vaikuttanut asiaan :-D
Muutoin tulokset ok, verenpaine 112/65 ja hemppa 138 (ei oo varmaan ikinä ollu noin hyvä veri!!). Töissä vasta tajusin, että sf-mittaa ei otettu (ei siis ole otettu viel kertaakaan). No, ehkä se ei ole enää tärkeää (tai vielä).
Kysyin mielenkiinnosta jouluruuista siltä nlatädiltä (se on noin 60-v erittäin maalaisjärkinen tyyppi). Hänen mukaansa ulkomaisia tuore+homejuustoja ei missään nimessä sais syödä. Eikä savukalaakaan mielellään, jos ei ole varma, että on ollu kylmässä koko ajan. Ja senkään takia ei juustoja ja savukalaa kuin vähän jos pakko, koska niissä paljon suolaa ja/tai rasvaa :-) Mut olen syöny savukalaa tähänkin saakka, joten taidan sitä any case syödä. Paitsi en ikinä antais itselleni anteeksi jos jotain tulis sen takia... Voi voi...
Jep, nyt "taas" töiden pariin. Olis kyl ihan mielenkiintoista tekemistä mutta ei vaan jaksa keskittyä! Raskausajan ADHD??
Voikaa hyvin ja muistakaa varoa ettei rintatulehdus iske jo tässä vaiheessa!!
T: Miukkis & perttikalervo rv 22+2
PS. Ai niin, piti kerskua että mulla on alkanu tää ihana vaihe: tukka ei rasvoitu (eikä irtoile eli on olevinaan tuuhea kuin mikä) eikä tule näppyjä naamaan vaikka mitä konvehteja vetelee!! Jee! Ilo irti tästä!! (Muistan elävästi myös sen, kun muutama kk esikoisen syntymän jlk se tukka alkoi lähteä ja luulin tulevani kokonaan kaljuksi...)
Rakenneultra oli ja meni... Lääkäri oli erittäin vähäsanainen, mutta sellaisen käsityksen sain että kaikki oli hyvin :) kun kysyin niin vastasi "joo". Ainut mikä jäi vaivaamaan oli se, että pään ja vartalon mitat vastasivat juuri oikeita viikkoja, mutta reisiluun mitta oli viikon vähempi... Luin jostain, että voisi olla merkki jostain kromosomiviasta vai onko vasta "isommalla heitolla"? Onko muilla miten vastannut mitat viikkoja? Sukupuolta ei edes lääkäri yrittänyt katsoa... Sanoi, että ei katso!
Vaivoja on myös ollut jonkinverran...
Närästys, apu=Rennie
Jalkojen turvotus, apu=tukisukat
Supistelut rasituksessa, apu=yritän olla "riehumatta"
Liitoskivut, apu=?
Täällä on ollut puhetta jouluruuista. Itse en syö kaloja muutenkaan niin ei tarvitse niistä stressata. Kotimaisten juustojen syöntiä en ole rajoittanut. Jos tekee mieli esim. Brietä niin kyllä sitä syön. Terveen "maalaisjärjen" käyttö näissä syöntiasioissa on mielestäni järkevää. Sitähän ei saisi raskaaana mitään syödä jos kaikkia rajoituksia noudattaisi ja "turhia tutkimuksia" uskoisi... Esim. "Jos syöt raskaana lakritsia syntyy sinulle masentunut lapsi" :)
Äitiyspakkauksen otan kun ei ole noita vaatteita eikä tarvikkeita ilmaantunut ennestään 2 aikuisen asuntoon :)
Vaunuja alan katsomaan vuodenvaihteen jälkeen jos vaikka saisi halvemmalla viimevuoden malleja tai "jämä värejä".
Tietojen lisäystä:
Olen 25-vuotias
Synnäriä en vieläkään tiedä...
Olen kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta
Odotan esikoistani
Sukupuoli ei tiedossa
Omppulin äiti:
Kirjotin tätä viestiäni ennen sinun viestin lukemista ja näköjään sulla on ollut noita "mittojen heittoja"... Sulla kuitenkin kromosomit testattu ja kaikki ok? Epätietoisuus on kyllä inhottavaa ja sitten kun siihen päälle alkaa vielä mielikuvitus laukkaamaan niin huhhui! Toivottavasti sinun pikkuisella on kaikki kuitenkin hyvin ja kasvu vain "omaa tahtia".
nyssykkä rv 22+1 / reisiluu 21+1