Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**HUHTIKUUN HANIT joulukuu**

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne helsingissä säästelee. :/ Mä oon käyny joulukuun jälkeen 5x neuvolassa ja 2x lääkärillä.

Joudun menemään neuvolaan tarkistukseen ylihuomenna kun töissä tuli kivuliaista supistuksia. En hetkeen pystyny seisomaan suorassa. Tosin johtui varmaan kun piti yhtä raskasta pappaa nostaa vessassa, pienessä tilassa, huonossa asennossa. Puhelimessa neuvolan täti antoi mulle sit nostokiellon, mutta miten mä teen sit töitäni jos en saa yhtään nostaa? Oon siis vanhainkodissa töissä ja nostoja tulee jatkuvasti. Eikä suppareita oo muuten tullu. Kyllä mä töitä teen normaalisti jos ei supistuksia tuu enempää. Jätän vaan ne raskaimmat nostot muille (tosin jotkut työkaverit valittaa siitä kuitenkin). Haluan kuitenkin ne joululisät palkkaani :D

Mites onko muilla työt onnistu? Jos ei motivaatiota lasketa :D Milläs alalla täällä muuten porukka on töissä? Jotkut onkin jo kertonu.

Koiristakin oli joskus puhetta, niin itseltä löytyy kaksi puhdasta SEROPIa :D Pieni ja keskikokoinen. ADHD ja itse rauhallisuus. Nuori (5v) ja vanha (13v). Musta ja vaalea. Ovat kuin yö ja päivä =) Koirat on molemmat kulkukoirat.com:in kautta tuotuja Espanjan kaunottaria =)

Pinnasänky ja hoitopöytä on tänne jo hommattu. Yhdistelmävaunuja on tarkoitus lähteä hakemaan joku päivä kun ehtii. Ostetaan Carena Free-yhdistelmärattaat. Ihan perusmalli jonka olen kuullut että kestää.

Meinaatteko muuten ottaa syntymättömän lapsen vakuutuksen? Me ajateltiin sellainen ottaa, jos jotain sattuu.

Työkaveri sanoi töissä, että 'kylläpä sä oot iso' :D Vaikka mulla onkin jo aikas iso maha, niin onhan se aina ihana kuulla toisen suusta millainen ryhävalas sitä on :DDD

Vierailija
42/133 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa vähän käydä aika pitkäksi kotona, joten meneehän se näinkin "höpötellen"...

Vitsi, kun ei heti vastaa, ei enää muista kenelle ja mitä piti vastata....

Kiva lukea muiden kuulumisia ja nähdä masukuvia (ja todeta, että huh, on muillakin isoja mahoja =) )

Vaunuista yms tarvikkeista: Meillä on tyttöjen vanhat Emmaljungan perusyhdistelmät tallella. Luulen, että niillä mennään. Hoitopöytää olen miettinyt, meillä oli aiemmin pesukoneen päällä alusta, mutta nyt kone on alakerrassa ja sinne ei kyllä tule lähdettyä jokaiseen vaipanvaihtoon... Tosi paljon olen säilyttänyt tyttöjen vanhoja tavaroita ja vaatteita, joten periaatteessa ei mitään juuri tarvittaisi, mutta shoppailuholistina (kuka, minäkö muka..?) kauhea himo olisi kaikkea ostella... Mies tykkää hyvää... =)

Äitiyspakkauksen taidan ottaa, vaikka niitä on jo kaksi ennestään. Kiva sitten lapsille myöhemmin antaa "oman vuosikertansa" kamppeet.

Joku kyseli pahoinvointitilanteesta... Luulin jo että oksentelu olisi ohi, mutta ei... Nyt tosin enää oksennan aamuisin, kun ekat n. 17 viikkoa oksensin tyylillä 24/7... Toivottavasti muilla on parempi tilanne??

Kurjaa, että aika monella on noita supistuksia. Niistähän itsekin kärsin heti kun jotain vähänkin teen. Saikku siis jatkuu vuodenvaihteeseen, mutta en usko sittenkään olevani työkykyinen. Eihän se työnkuva mihinkään kuitenkaan muutu...

Ja vielä vähän lisää omaa napaa (sorry)... rupesi niin tökkimään, että pakko purkaa jollekin... AARRGGG! Olemme menossa vuodenvaihteessa naimisiin ja vieraiden ilmoittautuminen on parhaillaan menossa. Kun kutsussa lukee vain yksi nimi, niin eikö se kaiken järjen mukaan tarkoita vain yhtä ihmistä??? Ärsyttää kun ihmiset ilmoittavat itsensä lisäksi myös avecin, vaikkei avecia ole kutsuttu. Sanopa siinä sitten kohteliaasti, että sorry, sun kutsu kyllä oli vain yhdelle... Eihän siinä muuten olisi ongelmaa, mutta kun tilat yms on muutenkin tosi tiukasti mitoitettu ja nämä avecit ovat ihmisiä, joita ei edes tunneta. Niin, möhömahana siis lyllerrän häissäni... ei ehkä maailman viisain valinta =)

Mindis ja maha 21+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli sitten ultra..kaikki oli kunnossa ja sukupuolesta sanoivat, että ei näy ulkoisia sukupuolielimiä, joten joko on todella ujo poika tai sitten tyttö, joten taitaa nyt olla tulossa sitten tyttö...taas eli siis kolmas tyttö meille. Kai sen voi tonne kirjoittaa, olen aika varma että tyttö on :)

Fantasy kyseli, onko jollain negatiivinen veri...mulla on B neg.

JA joku kyseli millä alalla kukin on...itse olen hoitoalalla ja toivottavasti jaksan/pystyn olemaan helmikuun puoliväliin asti töissä, sitten jää lomalle ja suoraan siitä sitten äitiyslomalle.

Supistuksia täälläkin välillä on, mutta ei kivuliaita joten ei kai huolta...ilkeeltä vaan tuntuu ja varsinkin eilen kun rakko oli ihan täynnä ja piti sinne ultraan mennä.

kolmasunelma 19+6

Vierailija
44/133 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea teidän ultrakuulumisista :) onnea tytöistä ja pojista!

Supistuksia tuntuu tosi monella olevan.. Itsekin parin viimeisen viikon aikana alkanut niihin kiinnittää huomiota. Välillä tuntuvat tulevan ihan levossakin.. Itse kuitenkin uskon kaiken olevan kunnossa, koska eivät ole kivuliaita. :) mutta koittakaa pärjäillä niiden kanssa ja ottakaa tarpeeksi rauhallisesti.

Sain tänään flagyl-kuurin tulehdukseen tuolla alakerrassa. Toivottavasti tepsisi!

Hitsi kun aikaa menee niin nopeasti. Tänään tuli täyteen rv 21! Ihanaa kyllä. Ens viikon jälkeen alkaakin sitten jo joululoma. Loma varmaan menee nopeasti, ja sitten onkin jo tammikuu. Joululahjat edelleen melkein kaikki ostamatta, ja mietinkin, että lähtisin huomenna katselemaan josko jotain kivaa löytäisin (:

Meillä on jopa kolmas neuvola ensi viikolla, jeejee! Saa varmaan sitten sen ajan kanssa sinne neuvolalääkärille.. Eiks ne siellä sit tarkista kohdunsuun tilanteen? Ja ihanaa, pääsee sen äitiyspakkauksen tilaamaan, en malttaisi odottaa, että saadaan se. Hih.

Vaivaakos muita hikoilu? Itse olen muutenkin sellainen, että hikoilen vaikka en edes tekisi mitään.. Nyt raskausaikana huomannut, että tosi usein on hirveä kuuma ja tuntuu melkein kun housutkin olis ihan märät. :/ tosi inhottavaa. Ei oikein tee mieli lähteä bussiin istuskelemaan tai mitään. Ja sit taas välillä on hirveä kylmä, et oikein tulee vilunväristyksiä.

Huh, sellaista tänne tänään!

Me ja murmeli rv 21, sydän.

Vierailija
45/133 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miukkis, mulla alkoi kanssa viime viikon aikana närästellä ja lauantai-iltana oli oikein kunnon närästys ylävatsakipuineen kaikkineen.

Närästyslääkkeitä voi käyttää raskausaikana. Niistä ei pitäisi olla mitään haittaa. Mullakin on nyt Rennietä siltä varalta, että tulee jonain päivänä yhtä kova närästys kuin vloppuna.

- Noomi 23+0 -

Vierailija
46/133 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiimpa sitten rakenneultrassa eilen :D ---> Uusi aika ensiviikon maanantaiksi. Ei saatu sitten millään ultrattua kaverin sydämen suuria suonia, kun ei suostunut liikkumaan(lue: vaihtamaan asentoa niin ettei koko ajan olisi yrittänyt tyrkkiä ultralaitetta pois ja käsiä kasvojen ja rinnan eteen ;D)saatikka vaihtamaan asentoa niin että olisimme saaneet mukavan profiili kuvan, ehei ei meidän Rauli. Emme myöskään saaneet sen tarkempaa tietoa sukupuolesta, sillä myös jalat pysyivät visusti kiinni, koko ajan :D . Laittoipa tohtori minut vielä juomaan vettä ja kävelemään jotta vaihtaisi asentoa, mutta ei niin ei. Jotenka, tässä nyt jännätään edelleen, mutta tyttöä veikkailisin. Muuten oli kaikki normaalisti ja kaveri kehittynyt päivälleen niin kuin kuuluu, vastasi viikkoja grammalleen. Eli 21cm ja 435g . Pitkät oli kätöset ja jalat ihan kuin vanhemmillaankin.

Närästystä on täälläkin, tosin se ei ilmene kuin erittäin happamina röyhtäyksinä. Vähän ellottaa, kun röyhtäisee ja koko suu on täynnä jotain ektoplasmaa :D joka maistuu edellispäivän ruoantähteille ja vatsanesteille, yökh. Olo on kuin märehtijällä. Pylly on kuin seitsemän leivän uuni ja leukojakin on ilmestynyt kummallisesti moninkertainen määrä :D . Painoa minulle onkin kertynyt ruhtinaaliset 7 kg. Kääks!Vieläkin harmittaa se alkuraskauden mässäily tupakan himoon.

Enää ei ole supistellut, kiitos sairasloman jota lääkäri määräsi viikoksi :) . Liitoskivutkin ovat jo hieman hellittäneet, tosin edelleen tekee iltaisin kipeää kun kyljellään makoilee tai on istunut kauan.Olen kuitenkin selvinnyt jo monta päivää ilman panadolia, jee!

Rauli on kova touhuamaan, nyt on avokin bongannut jo liikkeet vatsan päältä :) . Iltaisin köllitään sohvalla/sängyssä niin että avon käpälä on masullani ja siellä Rauli touhuaa kuin Spiidi Gonzales konsanaan :D .

Olen miettinyt noita vauvanvaunu ja muitakin tavarajuttuja, mutta edelleenkään en uskalla mitään hankkia. Ainoa asia mikä koko asunnosta muistuttaa vauvan tulosta on tahraton keittiö ja ystävältä saadut tuliaissukat :D .En vain uskalla. Lupasin itselleni että helmikuussa sitten tehdään rytäkällä kaikki ostokset kun Raulilla on jo erittäin hyvät mahdollisuudet tähän maanpääliseen elämään kohdun ulkopuolella. Kenties olen taikauskoinen tai vainoharhainen mutta joka tapauksessa.

Hyviä ultrauutisia vain pukkaa täällä meidän osastolla, lämmittää sydäntä. Toivottavasti omatkin uutisemme sitten loppujen lopuksi positiivia :).

Miten te olette ajatelleet jouluruokien suhteen? Toisilla palstoilla ihmiset skitsoilevat glögin juomisesta ja juustoista kun taas jotkut ottavat tilanteen aika rauhallisesti ja maalaisjärjellä. Itse olen juonut glögiä, mutta juustoja en ole hirmuisesti syönyt, jonkun verran fetaa ja mozarellaa mutta homejuustoja en ole uskaltautunut... Joulun kohokohta on minulle aina ollut juustopöytä ja kylmäsavulohi. Taitaapi tänä vuonna jäädä aika latteaksi tuolta osalta. Muutenkin olen hieman hermoheikko näiden safkaamisieni suhteen. Karkkia kyllä söisin vaikka ja kuinka vaikka tiedän että sokeri on pahasta. Olen selkärangaton!

Jaksamisia supistuksiin ja joulunalusaikoihin kaikille tasaisesti ja suloisia vointeja! (Eikä naiset sitten rasiteta liikaa itseään kammottavilla jouluruuhkaostoksilla)

Ai niin, tässä niitä tietoja:

TYKS TURKU 25v esikoinen ja 55% tyttö :DD

Matilda ja Rauli21+5

Vierailija
47/133 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten myös kuulun vereni puolesta negatiivisiin, siitä kun on ollut puhetta. Mietinkin että koskahan on seuraava verinäytteen anto, vasta kerran oon nyt käynyt.

Jouluruuista:

Mulla on jo toinen joulu perätysten kun välttelen juustoja ja raakoja kaloja.. ei tee mieli ottaa riskiä, vaikka mieli tekis maistaa ainakin. Jos sit ens jouluna.. Valkohomejuustoa tekis niin kovasti mieli ja graavi- ja kylmäsavulohta. Varmaan ens jouluna sit syön itteni ihan ähkyyn noilla.:D Punkkua meni lasillinen ruuan kanssa itsenäisyyspäivänä ja aion suoda saman ylellisyyden itselleni myös jouluaterialla jos vain siltä tuntuu.

Nyt tästä raskaudesta alkaa ehkä pikkuhiljaa nauttimaan. Vauveli liikkuu paljon ja tuntuu todelliselta. Vatsa erottuu eikä enää näytä vaan lihonneelta. Ja kun vielä vauva sai "terveen paperit" niin voi olla aika huoletta.

Liitoskipuja löytyy täältäkin ja välillä tuntuu että lonkista muljahtaa jalat irti jos on ollut koko päivän jalkojen päällä tai joutunut kantamaan poikaa tavallista enemmän. Onneksi yleensä ehtii päivällä levätä jonkin hetken.

Ammateista:

Olen toista ammattia opiskeleva ja tällä hetkellä siis kotona alle 1v:n kanssa, tästä ei saikkua saa vaikka kuin supistelis tai muuta. Täytyy toivoa että jaksaa loppuun saakka, kovasti mietityttää mitä sitten jos en pysty hoitamaan lasta kotona.. joutuuko päiväkotiin tai joutuuko palkkaamaan lastenhoitajan kotiin. Ehkä mietin liikaa, varsinkin kun ei ole ollut kipeitä suppareita ja levolla korjaantunut muutkin vaivat vielä.

Täälläkin karkki maistuu, painoa ei onneksi ole tullut samaa tahtia kuin viime kerralla.. Paha kun joka puolelta satelee karkkia ja muita herkkuja nyt joulun aikaan. Ei niitä voi oikein välttyä syömästä kun niitä on koko ajan saatavilla ja nenän edessä tyrkyllä.:/

Haluan kyllä ehdottomasti kaikista ylikiloista eroon heti kun mahdollista!!

Mitähän muuta piti.. täytyy palata myöhemmin asiaan.

Huomenna kurkkaamaan vauvelia ultraan.=)

Omppulin äiti rv ehkä 20 jotain

MUOKS:

Ä-pakkauksesta piti vielä sanoa, että ei aiota ottaa. Edellisestä jäi melkein kaikki vaatteet käyttämättä, toppahaalarikin aivan koskematon.. Ja vaatteita on laatikot väärällään muutenkin, samoin tarviketta kaikenlaista.

Vierailija
48/133 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä taas. Tovi vierähtänyt. Tänään oli rakenne ultra. Kaikki ok. Jännitti kyllä kamalasti. Vaikka vauvelista tutkittu istukkanäyte ja vielä dna:ta myöten, joten senkin puolesta kaikki hyvin.

Mukava oli kattoo kun pikkunen siellä liikutteli jalkoja ja käsiä niin vilkkaasti. Aukoi suutaan ihan kun olisi halunnut jotain sanoa =)

Kaikki tuntuu aina vaan todellisemmalta kun vauveli kasvaa.

Poika tosiaan on tulokas ja toinen raskaus(esikoinen tyttö) ja ikää mulla 28. Huomasin, et sellaisia tietoja lisätty tonne alkuun. ja Kuopio paikkakunta..

Jouluruuista: Itselläni ollut kamala suklaanhimo koko ajan ja oon yrittänyt syödä sen sijaan porkkanoita ja mandariineja huonolla menestyksellä. Karkkia ei niinkään tee mieli. Ahdistaa kun ei voi syödä kalajuttuja eikä juustoja. Valkohomejuusto lemppari mulla. Viime joulnakaan en voinut syödä kun esikoista odottelin. No onneks on monia muita herkkuja kuten lanttulaatikko ja kinkku, herahtaa ihan vesi kielelle kun noita ajattelee.

Tässä raskaudessa tullut painoa vasta pari kiloa kun edellisessä oli tässä vaiheessa tullut jo 4-5 kiloa. No äkkiä ne kilot taas karisee esikoisen jälkeen kaikki raskauskilot 17 kiloa lähti pois kuin itsestään. Luotan imetyksen voimaan =)

Mulla vielä edessä vko:n 28 uä ja synnytystapa-arvio viikolla 36, et ultria vielä tiedossa..

Mut palaamisiin ja toivotaan lunta :)

Tippu rv 20+0

Vierailija
49/133 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kyllä osannut kovaa stressiä ottaa ruokiin liittyen. Brie-juusto on myös mun herkkua ja esim. Valion (kevytkin versio!) Brie on tehty pastöroidusta maidosta ja on suomalaista. Eli mä oon kyllä syönyt sitä ihan niin kuin muulloinkin. Listeriariskihän on ymmärtääkseni se, mitä juustoissa pelätään ja kyllä niistä suurin osa on nykyään pastöroidusta maidosta valmistettuja eli suurta hätää ei pitäisi olla.

Ja mitä siinä glögissä nyt muka on?

Melkein kaikkia kalalajejakin voi syödä, kun syö kohtuudella. Ne on lähinnä ne tyhjiö- ja suojakaasupakatut kalatuotteet, joissa on listeriariski ja hauki on kai kalalajeista ainoa, jota ei suositella syötäväksi raskausaikana ollenkaan. Kirjolohelle ei ole esim. mitään syömisrajoituksia.

En tiedä teistä muista, mutta itelleni yritän aina muistuttaa, että raskaus on luonnollinen asia ja raskaana olevia naisia on ollut kautta aikojen. Tää syömisasia ja monet muut nykypäivän suositukset ja rajoitukset raskauteen liittyen tuntuu kyllä välillä liialliselta hössötykseltä.

Oma kokemus on sekä normitilassa että raskaana se, että jos kieltää itseltään jotain, just sitä tekee mieli. Eikä suklaa ja karkki nyt mitään armottoman vaarallista syötävää ole!

Ite vedän rajan siihen alkoholiin. Sitä en raskausaikana ota, koska turvallista käyttörajaa ei tiedetä.

Vierailija
50/133 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaina alkoi mahdoton pääkipu. sitä kesti maanantai-iltaan jolloin menin päivystykseen ja siellä lääkäri antoi vain panacod-reseptin ilman sen suurempia diagnooseja. lääkettä en aio ottaa kun vain hätähätä tapauksessa sen sisältämän kodeiinin vuoksi. sain ainakn nukuttua yön. tiistaina olin sokerirasituksessa ja ei ole koholla.

Joten mysteeripainonnousu ei selvinnyt. tähän päivään saakka minulla on tullut siis 15kg lisää. kyllä aivan oikein. 15kg rv 23 mennessä. herkkuja en ole mässäillyt, karkki-kaksi päivässä. olen syönyt terveellisesti, liikkunut ja muuta mutta ei auta.

Jouluruuista. en aio jättää pois herkkuani, eli graavilohta. Niin kuin Noomi sanoi että raskaana ollaan oltu iät ja ajat eikä silloin olla pelätty a-vitamiinia tai listeriaa.

Huomenna toinen rakenne, jokohan mahapeitteeni on poistunut edestä että näkee syämen suonet.ja varmistuisi sukupuoli.

liikkeet tuntuu ja näkyy reilusti naan yläpuolella. sf oli eilen 26 joka vastaa rv28...

nyt syömään, appelsiinia :)

EsteriArmas 22+5

Vierailija
51/133 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö mukaan mahtuu:)eli la 23.4 ja kolmatta odotan joka on tyttö, aikaisemmat on poikia 8v ja 1,8v. Itse olen 31v. Synnytän kysissä ja asun Sorsakoskella. Kertoilen itsestä lisää paremmalla aikaa, mutta voisiko joku lisätä listaan:)

Maximus 20+5

Vierailija
52/133 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poguito_Larva, no sulla on kyllä paino noussut :D!

Mullakin on noussut paino jo 8kg vaikka nimenomaan syön kanssa terveellisesti. Mulla vielä kun ei ole koko raskauden aikana ollut yhtään makeanhimoa :O! Viimeksi esikoisen kanssa söin karkkia yms. ja paino nousi 16kg... Suklaata olen jonkun verran syönyt, mutta en nyt älyttömästi/päivittäin... Pahoinvoinnin loputtua (rv14) en ole enää syönyt aamuisin ennen töitä enkä iltaisin ennen nukkumattia... Eli syön töissä ekalla tauolla aamupalan, yleensä pari ruisleivän palasta ja jonkun hedelmän... Lounaaksi lähes aina salaatin, välillä uuniperunan... Kotona sitten teen ruokaa... Toivottavasti ei paino nousis hirveesti enää, kun töissä aika rankkaa kun joutuu koko ajan olla liikkeellä - ei jaksa jalat enää kohta kantaa tätä ruhoa :D!

Caretta, juuh kyllä se vakuutus on otettava vauvalle! Ja mä oon Visualisti vaatekaupassa ja joudun paljon nostelemaan painavia nukkeja ja vaihtelemaan rakenteita seinällä... Juosten noi päivät menee ja nyt vielä pahin aika menossa, kun eka joulumyynti ja sitten alen pystytys - huoh!

Supistuksista tosiaan, mullakin neuvolassa ei siihen mitään kommentoitu vaikka sanoin, että teen tällästä työtä jne... Itsellä on vaikea sanoa, että mikä sitten on kipeä supistus - koska kyllähän noi nyt välillä tuntuu, mutta ei ne nyt NIIN kipeitä ole... Noh onneksi on se neuvolalääkäri 30.päivä niin saa vihdoin tietää kohdunsuun tilanteen...

Tytsä90, ONNEA synttereistä =))! Ja juu kyllä se kohdunsuuntilanne pitäisi siellä neuvolalääkärissä katsastaa...

Mindis, no onpas outoa vierailta, kyllähän avec-merkintä on erikseen jos sellainen "etu" tarjottais :D! Meillä häissä oli kanssa ihan yks yhteen istumapaikkojen kanssa, eli ei todellakaan olisi kukaan voinut tuoda ketään ylläri avecia!

Merili, äitiyspakkauksen meinasin ottaa, koska esikoinen jo 7vee niin kiva ottaa se taas :))!

Miukkis, kiva uimareissu sulla, hahhaaa XD - oikein pystyin kuvittelemaan sut siä :D!

Pampalle lepäilyä ja energiaa :))! Täällä myös väsymys on huima ja töissä rankkaa, jalat muusina aina päivän päätteeksi :/

Maximus, tervetuloa ja tottakai mahtuu mukaan :))!

Lisäilen listaan tietoja huomenna, kun nyt tuli kirjotettua taas romaani ja täytyy mennä ;D

fantasy rv23+6/24+6 = huomenna taas vaihtuu ekat numerot, kyllä se aika sit pinkoo :D

Vierailija
53/133 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kävi sitten niinkuin arvelin, sairaslomalla äitiysloman alkuun =( Totuttelen ajatukseen että töihin palailen sitten helmikuun alussa 2011. Selkäkipu ja supistelut aiheuttivat siis näin pitkän saikun.

Ammateista on täällä ollut puhetta, olen ravintola-alalla vakituisen hommissa.

Joulupöydän antimista aioin nauttia niinkuin joka vuosi, joulupöydän kalat ei koskaan ole minulle maistunut niin ei tarvitse niistä murehtia. Juustoista sen sijaan en jouluna pidä sormiani erossa =). Alkoholista olen kieltäytynyt siitä lähtien kun plussa testiin pärähti ja siitähän kaverit arvasikin että toinen on tulossa.

Äiti ja Edwina tarhassa ja Torres 23+5

Vierailija
54/133 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotus on sujunut niin leppoisasti, että välillä unohdan nuo ruokarajoitukset. Olen aikamoinen herkkusuu ja olen syönyt vahingossa mm. siian mätiä. En siitä päänsärkyä ota, koskapa oli kuitenkin pakastetuote.

Jouluruuista mietin, että onko lipeäkala nyt sitten raa'aksi luokiteltavaa? Eihän graavattu kalakaan ole täysin raakaa, mutta kypsyttämisessä on tietysti eri asteita. Raskauden alussa graavasin pakastekalaa limettimehulla perulaiseen tapaan, kunnes muistin, että siinä saattaa olla listeriavaara. Onneksi ei tullut oireita.

Kalan suhteen raja on veteen piirretty viiva, kun toisaalta sanotaan, että tuoretiskistä saisi kylmäsavulohta ostaa, mutta pakattua ei. Toisaalta monet kaupat nostavat pakatun kylmäsavulohensa lopulta tiskiin "irtotuotteeksi". Jotta maalaisjärkeä peliin, kuten Noomikin totesi.

Homejuustoja olen varmasti syönyt joissain pasteijoissa (ovatpahan käyneet uunissa, vaikkei se pastöroinniksi riittänekään?). Muuten niitä vältän. Katkarapuja ja muitakin mereneläviä olen syönyt kuumentamatta, mutta nekin ovat yleensä vähintään pakastettuja. Maksapasteijaa ehkä jossain nokareen. Pitäisi olla elintarvikeasiantuntija tunnistaakseen kaikki ruokien ainesosat! Kehittyypähän vauvan makuaisti monipuoliseksi.

Hieman ankeaa välillä tämä syömisten tarkkailu. Olemme lähdössä ennen joulua etelään viinimaahan lomailemaan ja tekee kyllä tiukkaa katsella muiden illallistamista viineineen. Mutta parasta olla flirttailematta sen yhdenkään lasillisen kanssa, tekee vain sitten seuraavanakin iltana mieli :(.

Vauvakirjaa aloitin täyttämään. Liimasin sinne Kengun ekat ultrakuvat ja tunnelmia raskaudesta. Tarvikkeita en ole vielä uskaltanut suuremmin hankkia, ne jäänevät ensi vuoden puolelle. Lähipiiri on kuulemma jo aloittanut sukankudonnan ;D.

Joulun odotusta kaikille ja uusille tulokkaille tervetuloa!

Pomppu rv 22 ja suklaalla kasvava Kengu

Vierailija
55/133 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisistä ja sen sellaisesta ollut puhetta.

Minäkin olen järjenkäytön kannalta.

Olen ainakin ymmärtänyt, että graavi- tai savulohen kohdalla kyse on nimenomaan siitä, onko tyhjiöpakattua vai ei. Listeria siis liittyy pakkausmenetelmään. Toisaalta esim. pakastus ei tuhoa listeriabakteeria, mutta kuumennus sadassa asteessa tuhoaa.

Eräs tuttavani oli kerran yhteydessä Eviraan ja kyseli sieltä, voiko raskaana syödä mitään raakaa kalaa. Eviran asiantuntijan mukaan kuulemma on turvallista syödä tuoretta kalaa fileenä (erityisesti merilohta), jonka on itse vaikkapa suolannut/graavannut.

Eli aion syödä tuossa muodossa suurta herkkuani graavilohta jouluna. Tyhjiöpakatuissa riski on varmasti pieni myös, mutta kyllähän se ottaa päähän, jos omalle kohdalle napsahtaa.

Vakuutus: Me olemme hakeneet syntymättömän vauvan vakuutusta. Sitä pitää ainakin meidän vakuutusyhtiössä hakea kolme kuukautta ennen laskettua aikaa, jos haluaa, että on voimassa heti lapsen syntymästä lähtien. Siinä on se etu tietty, että jos vaikka syntyy kovin ennenaikaisena ja tarvitsee pitkää sairaalahoitoa, niin jos on vakuutus myönnetty ja maksettu, niin sen pitäisi kattaa hoidot.

Eipä nyt muuta tällä erää.

Hyvät voinnit!

Pola

Vierailija
56/133 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on tuo juustonsyönti mennyt pahasti ohjeiden vastaisesti. En nyt suomalaisista juustoista suurempaa paniikkia ole ottanut, juurikin syön lounaaksi fetasalaattia, mutta täytyy myöntää, että kun pari kuukautta sitten olin Bulgariassa työmatkalla ja siellä ajattelematta mitään söin kasapäin kaikenlaisia tuorejuustoja, kävin kyllä netistä katsomassa, mitkä ne listerian oireet oikein olivatkaan... Ihan tuon tason testailua en suosittele kenellekään!

Gögissä tuskin on mitään haitallista - paitsi jos on alkomahoolipitoista, eikös näin? Minulle kelpaa onneksi mainiosti ihan alkoholiton, jota taasen en raskausdiabeteksen takia saisi paljon juoda, mutta olenpa sitä kyllä lipitellyt. Ja pari mukillista on mennyt joulutoreilla glühweiniakin (eri kerroilla). Alkoholissa laitan rajan siihen, että pitää olla joku spesiaalijuttu, miksi juon ja vain se yksi lasillinen mietoa, ei enempää.

Minulla on vähän sama kuin jollakin muulla, joka sanoi, että raskaus on mennyt niin helposti tähän asti, että on tullut syötyä ja juotua normaalisti, sen kummemmin miettimättä saisiko vai ei, kun ei aina oikein edes muista olevansa raskaana. Paitsi mulla tuo helkutin diabetes, tietty, mutta senkin unohdan sujuvasti välillä. Sitten pitää oikein pysähtyä miettimään, että mitäs sitä on suuhunsa tullut laitettua.

Merili: aion ottaa äitiyspakkauksen, esikko kun on jo yli 5-vuotias, niin on kiva päivittää vauvakamoja. Tänään sainkin lomakkeet, laitan heti Kelaan!

Tänään neuvolassa:

painonnousu 1,9 kg

verenpaine hirmuinen, mutta onneks olin mitannut aamulla 122/76 niin ei ongelmaa

hemppa 116 - rautaa saan kohta lisätä, kun normaalisti on 140 niin kohta alkaa tuntua

sf-mitta 18,5 cm

sydänäänet hyvät, 140/min

aikas pikakäynti oli, mutta mitäpä siellä oikein olisi ollut sen kummemmin käytävää, kun ei ole mitään erityistä ongelmaa :-D

okei, jos tekis töitäkin...

t

Sinisini rv 22+1

Vierailija
57/133 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Glögistä siis sen verran , että siinä on inkivääriä ja sen on todettu aiheuttavan jotain solukuolemaa O_o. En ole asiaan sen paremmin perehtynyt, enkä aio perehtyäkkään ja juon kyllä glögiä ja mussutan pipareita onneni kukkuloilla :D .Pelottaa kyllä se juuston määrä mitä varmasti tulee kiskottua kun vauva on syntynyt. Kävimme eilen ihailemassa vauva-tavaroita. OIh, ihanat pinkit spiritin(?) vaunut... Vähän tekisi kyllä mieli ;D . Äitiyspakkaus tulee myös meille.

Tänään oli neuvola.

Paino: +1kg (jeee!!!)

Syke: 140/min (alussa oli aika matalalla kun en ollut syönyt, mutta nopsaan nopusivat siihen 140, kaitpa toveri nukkui ja heräsi sorkkimiseen)

Verenpaine: 119/68

sf-mitta: 23cm (Aika valtava on tuo masu :D, reilusti menee yli navan. Ihmettelinkin kun potkut tuntuvat jo aika ylhäällä)

Joudun sokerirasitustestiin :/ , täällä kuulemma kaikki yli 25-vuotiaat joutuvat, höh. Olisi vain pitänyt lisääntyä vuotta aikaisemmin :D .

Matilda ja Rauli21+6

Vierailija
58/133 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli rakenne ultra+3D ja kaikki oli hyvin vauvalla. Meille on tulossa siis kolmas lapsi,POIKA, ja painoarvio 410g(vastasi rv 21+2)

Lisätä voi listaan vielä että olen 30v..

Mukava on nähdä kun jokunen laittanut ultrakuvia+masukuvia esille,lukea teidän juttuja ja menee hyvin..voidaan paksusti..=)

Marika79 ja *onni* rv 20+6

Vierailija
59/133 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälähän on paljon keskustelujen aiheet taas muuttuneet... Ja mukava huomata että monilla samojakin huolia ja murheita ja iloja ja muita...

Minulla on myös alkanut närästämään niin että polttaa kyllä aivan valtavasti iltapäivästä iltaan. Renniestä on tullut siis uusi ystäväni! Mutta tietääkseni kaikki närästyslääkkeet eivät sovi raskaana olevalle, eli kannattaa apteekissa varmistaa ostaessa (joku mietti..).

Toinen ongelma on yölliset suonenvedot/ pohjekrampit. Muilla samanlaisia ongelmia? Ikävää herätä pohje kovana ja kipeänä omaan huutoon ja valitukseen... (En tiedä onko se ikävämpää minulle vai miehelle... :) )

Opiskelen siis hoitsuksi ja tällä hetkellä harjoittelussa leikkaussalissa, joten aikalailla joutunut viime aikoina seisomaan... Pohjemalliset tukisukat on käytössä ja jonkin verran jalkojen väsymykseen auttanut (ihan hyvät olisi varmaan ilman raskauttakin!). Nyt on alaselkä ollut kipeä myös, joten mietin tukisukkahousujen hankkimista. Kaveri kertoi omista kokemuksista että ovat auttaneet myös selän väsymiseen.. Kukaan ostanut? Kokemuksia? Mistä tilannut/ostanut? Itse katsoin netissä ja jotkus instrun 45€ pökät vaikuttaisi hyviltä, mutta oi niin kalliilta...

Jouluruuista ja vähän muistakin.. Eli olen myöskin järjen käytön kannalla! Äitikin sanoi ja naurahteli kun kerroin etten voisi syödä haukea.. No sitä harvemin edes on tarjolla meillä, mutta jos nyt joku sattuisi haukisoppaa tarjottelemaan niin varmaan söisin. Itse yritin aluksi vältellä itä Meren lohta, kun se nyt kuitenkin on maaliman saastuneimpia meriä.. Mutta nyt en ole kyllä siitäkään välittänyt. Ei ole päivittäistä tai edes viikottaista minun lohen syöminen... Raakaa kalaa tai lihaa en söisi. Toisaalta en välttämättä muutenkaan, siis jos en olisi raskaana. Joten ei kraavattuja jne. Juustot taas on maistunut ja maistuu edelleen. Leivän päälle levitettävät tuorejuustot ja sinihomejuusto ja fetajuusto; kaikkia on tullut "normi könttijuuston" lisäksi nautittua. Ei ole ennenkään mitään tullut joten tuskin nytkään. Homejusstoa en ole ihan noin niinkuin "raakana" kuitenkaan syönyt vaan esim. pizzan päällä. Tosin pizzerioissa taitaa se paisto olla n.5min... Käsittääkseni turvallista olisi kuumentaa min 70astetta 5-10min..? Ja Glögiä juon, ja pipareita syön.. Oikeastaan mikään ei ole muuttunut, paitsi etten maksamakkaraa ole syönyt, jota normaalistikin ostan noin kerran vuodessa pötykän..

Rakenne ultra oli minullakin maanantaina. Kaikki hyvin. Pituusarviota ei mietitty, kun kysyin epäili n.20cm.. Paino arvio 295g. Vähän pienempi kuin viikot, mutta itse olen tosiaan alle 150cm.. Ja tiedän aika tarkkaan hedelmöittymishetken, joten ei varmaan muuta tilannetta mitenkään. Eikä siellä kyllä kerrottukaan mitään La muutoksia...

Oli kyllä jännittävää ja mukavaa nähdä pikku sormet ja varpaat ja kaikki. Sukupuolta ei haluttu tietää, mutta molemmat näki sekä tytön että pojan... Eli edelleen 50/50.. Puoliväli ohi ja lomaa odotellessa.

Vierailija
60/133 |
11.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ihan orjallisesti niitä ruokasuosituksia noudata, eihän aina tiedäkään esim. ravintolassa tai kylässä ollessa mitä vaikkapa juustoa on lautasella.. Mut tietoisesti en ostele tai käytä pastöroimattomia tuotteita ellei ole kypsennetty. Ja vakuumipakatut kierrän kaukaa.

Ultrassa taas kävin ja eipä ne siellä osanneet muuta sanoa kuin että on vähän kasvanut kahdesssa viikossa, mutta edelleen pieni viikkoihin nähden ja mitat keskenään vastaa eri viikkoja ja päiviä. Kukaan ei siis osaa sanoa miksi näin on ja onko lapsi terve.. Sentään kuulemma pitäisi olla ELINKELPOINEN.. Vitsit mikä sana! Mut ei auta kuin odotella että aikaa kuluu, sitten selviää onko istukassa vikaa vai onko vauva vain kasvanut ihan omilla käyrillään ja on pienikokoinen. Kurja miettiä tuollaisia, mutta onnellinen olen siitä että ne kromosomit on normaalit. Se ei voi miksikään muuttua, ultra taas ei ole 100% varma tutkimus, eli nyt kun ei näkynyt rakenteissa mitään poikkeavaa, niin ei tarkoita etteikö sit jotain löytyisi myöhemmin. Epävarmuus on kyllä pahinta.

Onko ketään muuta jolla on jo oikeastaan lähes kaikki valmiina vauvaa varten?

Mulla on nyt näköjään käyny sillai, että vauvan huoneen laatikoista löytyy vaatteet ja tarvikkeet (tosin vaatteet vielä pesemättä)ja muutkin alkaa olla käden ulottuvilla. Enää puuttuu sänky ja vauva. Sairaalakassia en sentään ole pakannut..

Täälläkin närästää silloin tällöin, Rennie auttaa tai ei auta vaihtelevasti. Ja on tullut syötyä milloin saattuu ja mitä sattuu viime päivinä.. :/ Ei tee hyvää.

Ehkäpä päivän hommiin tästä sitten .. ruokakauppaan aamulla ennen ruuhkia ainakin.

Mukavaa viikonloppua!

Omppulin äiti rv 21+6 (keskimäärin koko vastaa rv 20+0)