**HUHTIKUUN HANIT joulukuu**
Kommentit (133)
On ollu hiljaiseloa viimeset viikot, kun vein tietokoneen pari viikkoa takaperin miehen luo 'evakkoon'. Tuli istuttua liikaa koneella eikä saanu muita asioita oikein hoidettua.
Eilen kävin toisen kerran ultrassa, kaikki kunnossa. Lääkäri oli mukava ja kysyi että onko kysyttävää kun tarkasteli vaavin vatsanpeitteitä ja muita. Olisi kai voinut kysyä sukupuolta, mutta jääköön arvoitukseksi. Kokoarvio viikolla 20+6 opli 356g, sikiön koko vastasi viikkoja ja laskettu aika pysyy 16.4.
Tuonne alkulistaan on tullu paljon lisäinfoa. Itse olen 30v, raskaus on minulle neljäs, miehelle kolmas. Perheenä odotamme kuudetta lasta. Mutta mitenkäs tuon sitten merkkaa :)
Vaunuista (ja muista tarvikkeista). Meillä mies on päättänyt että haluaa Oran mahdollisimman kotimaiset kärryt. Itse haluan kuitenkin vielä ennen ostopäätöstä käydä tutkimassa vaunuja, siis lähinnä mekaanisia osia ja tukevuutta, kasattavuutta ym käyttöön vaikuttavia asioita. Itse olen aiemmin suosinut Emmaljungan vaunuja, mutta ymmärrettävistä syistä mitään aiempien lapsien tarvikkeita ei ole enää jäljellä. Muiden tarvikkeiden suhteen olen vähän Ö. Kun tuntuu, että kahdeksan vuoden aikana tavaroiden määrä ja käytettävyys on kehittyny huimasti. Olen koettanu muistella aiempien vauva-aikoja ja miettiä, mitkä tarvikkeet oli silloin tarpeellisia. Esim. hyvä rintareppu oli muistaakseni ihan ehdoton. Mutta jotenkin tuntuu ettei passaa mennä mihinkään vauvavarusteliikkeeseen ilman huolellista ennakkovalmistautumista. Kun jos lähtee 'vain katselemaan' niin päätyy kuitenkin ostamaan puoli kauppaa... :)
Joko teillä muilla on pesänperustamisvietti heräilly? Itse olen yllättynyt omasta siivousaktiivisuudestani :D Ja kaikkia pieniä vaatteita tekis kovasti mieli ostaa, pestää ja viikkailla kaappiin :)
Olin keskiviikkona kirjoittamassa pitkää rimpsua samalla kun odoteltiin poikaa leikkaussalista, oli saatava muuta ajateltavaa. Mutta ennen kuin sain painettua "lähetä"-nappia niin hoitaja tuli ilmoittamaan että poika on heräämössä. joten laitoin raksista kiinni.
Tunteikas päivä oli keskiviikko. Heräsin kello 4.30, kello 6 läöhdettiin ajamaan ja kello 8 oltiin perillä. saliin piti päästä 11 aikaan mutta pääsimme vasta kello 13.30 joidenkin leikkausten takia. poika ei ollu syöny mitään eikä juonu edellisillan jälkeen.
kaikki meni hyvin kuitenkin. vuorokauden kävelemiskielto mikä on melko vaikeaa 1v10kk ikäiseltä vauhtipäältä. mutta suht hyvin saatii pidettyä ja eilen päivällä sai kävellä. huokaus ja helpotus.
TAVIKKEISTA: sattui sopivasti että huuto.netissä oli myytävänä graco-kaukalo+ jalusta. oli vielä oulussa niin sai helposti haettua. Hinta 50€ ja aivan ihana. väri on musta-punainen.
Vaunut pitäisi hommata ORa tplat tai sitten Firkonin tuplat. Mietitään....:)
Poika heittelee tavaroita mielenosoittamiseksi joten pitää mennä.
Omppulin äitille onnittelut hyvistä uutisista!! :)
EsteriArmas 21+0!! mahtavaa :)
Pitkästä aikaa saan aikaiseksi kirjoittaa aktiivisesti olen käynyt kuulumisia lukemassa.
Minulla on ikää 29 kerkeän täyttämään 30 ennen laskettua aikaa, toivon mukaan. Toinen on tulossa ja sukupuoli jäi arvoitukseksi.
Vaunuista olette puhuneet esikoisella oli Bora breakersit joita en kenellekkään suosittele, hajoavat nopeasti vaikka koettikin huoltaa hyvin. Ostettiin sitten huuto.netistä brion yhdistelmät muutaman vuoden vanhat myyjälläkään ei ollut tietoa mallista, nämä tuntuu toimivilta, siihen saa seisomalaudankin kivasti kiinni.
Omppulin äiti: Onnittelut hyvistä uutisista
Jennu1: Täällä on kanssa supistukset tulleet tutuiksi, juttelin niistä eilen neuvolassa ja täti ei ollut vielä kovin huolissaan, mutta painoitti silti ettei niitä vielä pitäisi olla. Sanoi että jos levossa ollessakin rupeaa tulemaan niin kipin kapin lääkäriin.
Fantasy: Verenpaineista kyselit, mulla on ollut ihmeen hyvät paineet nyt, osasyy varmaan on se etten ole voinut pitää näppejä erossa salmiakista. Viime raskaudessa sain "käskyn" niitä napostella. Oli niin alhaiset paineet.
Tipzuli: Vauvan liikkeitä onkin kiva tutkailla kun ne näkyy masun päällä, tässä raskaudessa en vielä niitä ole huomannut, muuten kyllä vilkas tapaus.
Minapieni: Mulla ei ole vielä tullut pesänperustamisviettiä. Toisaalta tuo esikoinen on vasta 1v9kk niin paljon tarvikkeita on jo, suurin osa kyllä kellarissa kun en jaksanut palauttaa niitä takaisin veljelle, totesin vain alkusyksystä että laina-aikaa pitenee, ei ymmärtänyt että on toinen tulossa =D
Omaa napaa: Tosiaan toinen neuvola oli eilen, tunti siellä sitten menikin kun kaikki kuulumiset juteltiin. Sain kelan paperit ja mielialakyselyyn vastailin.
rv 22+5
hb:127 oli noussut ilman lisärautaa
sf:19
rr 129/83
paino lisääntynyt +119 (nyt siis 78,2)
Jäin sairaslomalle pari viikkoa sitten päänsäryn ja unettomuuden takia, tänään olisi pitänyt sitten mennä töihin mutta selkäni ja suppareitten takia olen taas saikulla ja luulen etten töihin enää pääsekkään =( no, kerkeehän sitä töitä painaa sitten myöhemminkin
Äitija Edwina tarhassa sekä Torres 22+6
pitkästä aikaa tänne kirjottelen. puoliväli saavutettu :) ens maanantaina neuvola sitten 14 pvä onki rakenneultra että jännäillään vielä kumpi tulee :)
Minä yhä töissä käyn jne mut vapaalla nyt ku olin ke-to välisen yövuorossa. itsenäiyyspäivänä iltavuoroon.
Tänään ollut kamalan väsyttävä päivä että nukuin 2,5h päikytkin silti väsyttää ja mitään en ole saanut aikaan :( pitää yrittää tässä illan päälle vähän touhuta ja mennä ajoissa nukkumaan. Huomenna mieheni lähtee pikkujouluihin. Mun pitäis kait ahertaa noiden joulukorttien parissa mut ei intoa nyt ole ku väsymys päällä :(
pakkaskeli täällä mut ei lunta, -10 pakkasta!
verenpaineista täällä on puhuttu ja mulla on ollut ihan normaalit neukkutädin mukaan eli viimeisin verenpaine(11.11) 119/71
en muuta muista mitä olitta kirjotelleet mutta oikein mukavan joulun alkua :)
Piti tulla teillekin jakamaan rakenneultra-kuulumisia. Tiistaina oltiin rakenteessa ja kaikki oli hyvin :)! Oli ihanaa nähdä, kuinka kaverilla oli virtaa, vaikka itse en kaikkia liikkeitä tietty vielä tunnekaan. Lähinnä töytäisyjä alavatsassa ja navan korkeudella kutitusta + kuplintaa. Masukaveri varmaan puhaltelee siellä kuplia :D. Koko vastas hyvin viikkoja, eli painoarvioks saatiin 379g (20+4) ja laskettuaika pysyy siis ennallaan. Sukupuolen olis varmaan saanut selville, kun kätilö kysyi, olisko meillä jotain, mitä haluttais kysyä. Pysyttiin alkuperäisessä suunnitelmassa, eli pidetään yllärinä loppuun asti :).
Me ei olla vielä tehty mitään hankintoja, ellei yhtä ulkomaan reissulta ostettua bodya oteta lukuun :). Vaunuja vois alkaa nyt katseleen, jos niissä on vaihtelevia toimitusaikojakin. Kivahan se olis, että ne olis valmiina kotona jo hyvissä ajoin, ettei sit vaan tuu kiire niiden kans. Hyvä, kun te "jo äidit" kerrotte täällä kokemuksianne, niin tietää vähän, mitä vois lähteä ostamaan. Todellisuudessa haluan kyllä mennä kauppaan niitä "koeajamaan" ja vertailemaan, mutta sitä ennen olis hyvä selvittää, mitkä ominaisuudet on oikeesti tärkeitä.
Kirjoittelin aikaisemmin siitä 4D:stä ja me päätettiin mennä sinne raskausviikoilla 25-30. Mitään erityistä tarvettahan ei olis, mutta alkoi vaan rakenneultran jälkeen kiinnostaan entistä enemmän, että millaisessa yksiössä se meidän kaveri asustelee :).
Onnittelut kaikille hyvien ultrakuulumisten saaneille! Kyllä se taas vaan helpotti kovasti. Ainakin vähäks aikaa...
Seuraava neuvola on reilun viikon päästä, joten sitä sitten seuraavaks odotellessa. Niin, ja joulua tietysti. Voi kun ihanaa!!! Kohtahan on jo vuosi 2010 ja sitten ollaan jo viimeisellä kolmanneksella. Äkkiä tää aika loppujen lopuks menee, vaikka ainakin aluks tuntui aika matelevan.
Talvista viikonloppua kaikille! Meilläpäin sateli tänään jopa vähän lunta, joten kyllä piristää kummasti.
Perhonen_81 ja masukaveri 21+0
Eli hyvää huomenta kaikille. Tuntuu tosiaan olevan minun vaiko aikani kirjoittaa tämä lauantai ja kellonaikakin lienee usein sama =)
Onnittelut kaikille ihanista ultrakuulumisista ja ihania kuvia olitte laittaneet.
Omppulin äidille onnittelut ihanista uutisista!
Ja olikos se jennu1 kenellä supisteli, kovasti voimia sinne.
Nyt ei muista kommentoida juuri tarkemmin kenenkään juttuja.
Vaunuista oli puhetta ja meillä on seuraavia kokemuksia, eli esikoiselle anoppi osti bora kombit ja en voi suositella. Käytettiin niitä 2kk mutta käytettävyys niin huono, että myytiin pois ja ostettiin käytetyt emmaljungat, jotka palveli paljon paremmin. Kolmoselle ostimme sitte Dorjan merkkiset vaunut ja nekään eivät mielestäni olleet kovinkaan hyvät. Nyt tälle neloselle ostimnme käytettynä brion kombit, jotka vaikuttavat hyviltä isoine ilmakumirenkaineen ja sisältää meille ehdottoman tärkeän ominaisuuden, eli metallisen tavarakorin. Emme autottomana perheenä halunneet kankaista tavarakoria, koska se ei kestä yhtä hyvin ja vaunuilla asioimme kaupassa ja kuljetamme kauppakasseja. Toinen ominaisuus jonka ehdottomasti halusin oli kova kantokoppa, joka on kesällä vilpoisa ja jota voi sitten kyläillessä käyttää vaikak varasänkynä.
Sitten niihin omiin ultrakuulumisiin, eli kaikki oli kunnossa ja koko vastasi viikkoja. Jonkin aikaan ultrattuaan täti kysäuisi, että halutaanko tietää sukupuoli ja myönteisen vastauksen jälkeen kuvassa oli äärettömän selkeä poikavauva! Poikauutinen, ei tullut yllätyksenä kun jotenkin koko ajan ollut "poikaolo". Ultraaja kysyi, että onko kotona tyttöjä vai pokia ja kun vastasin, että 1poika ja 2tyttöä niin tuumasi, että sittenhän se olikin pojan vuoro =)Niin ja tiedon pojasta voi lisätä listaan.
Jännältä tuntuu nyt ajatella että vatsassa on poika ja voin ostaa tavaroita sen mukaan, mutta samalla vauva muuttui jotenkin eritavalla todelliseksi.
Mutta nyt jätän muillekin tilaa kirjoitella ja toivotan kaikilel hyvää viikonloppua ja itsenäisyyspäivää!
-mimmuli&papu- rv.19+5
Mimmuli, onnea pojasta =))!
Perhonen & minapieni, onnea ultrakuulumisista, laitetaan sulle minapieni kuudes - eikähän se ois niiku hyvä?? =)
Poquito Larva, ihanaa, että kaikki sujui hyvin ja voit nyt ainakin hetkeksi rentoutua =)
Tipzuli, mullakin maha hytkyy - sitä on ihana katella =))
Noomi, mä mietin kanssa noita Teutonioita, oon netistä lueskellut... Vaikea valinta on kyllä, mitkä vaunut ois hyvät... Ja tosiaan magnesium auttaa suonenvetoihin pohkeissa!
Pola, no sulla korkeet verenpaineet juu, otahan iisisti sitten =)! Ja kiitti zempeistä, on tää kutina varmaan ihan normii, mutta just tää huolen määrä kun koko ajan tulee jotain :/ - tosiaan pitäis kieltää toi google lailla, kun tulee joka asiaan sieltä tietoa etittyä ;D!! Jos jaloissa ois tukoksia niin siinä pitäisi tuntua myös kuumotusta - luin jostain ;D! Ja mullakin on noi Mamaliciouksen mustat äitiysfarkut, Kampin Vero modasta löysin... Ne on kyllä hyvät, paitsi venyneet farkkujen tapaan...
Omppulin äiti, ONNEA huojentavista tuloksista =)) ja nauti raskaudestasi nyt!
Omaa napaa, mulla olikin jo perjantaina labra! Koska soitin siitä kutinasta neuvolaan ja sieltä aikaistettiin viikolla labraa ja lisättiin sinne jotain kokeita! Ihanaa, että laittoi - niin ei tarvi sitten koko ajan olla huolissaan.. Maanantaina tulokset! Ja ihanaa muutenkin, että aikaisti sitä labraa niin vihdoin saan tietää vasta-aineet verestä! Ettei mun elimistö vaan ole alkanut kehittää niitä vauvaa vastaan, kun mulla on tää miinus-veri! Edellisen synnytyksen jälkeen olen saanut sen piikin mikä poisti kaikki plusverisen vauvan "plusaineet" mun verestä, niin sen vuoksi nykyään on harvinaisempaa että äidin elimistö alkaisi kehittää seuraavissa raskauksissa vasta-aineita... Mutta keskenmenon jälkeenkin pitäisi saada se piikki, mutta varmaan näistä samoista Helsingin säästöistä johtuen sitä ei enää anneta jos km on ollut alle rv8... Noh mulla oli joo alkio jäänyt rv7+3, mutta ei tullut ulos itsestään vaan huomattiin vasta rv9 ultrassa... Kumminkin mun kohtu ja istukka on "jatkanut" raskauden ylläpitoa ja toimintaa (kasvuaan) vaikka alkio oli jo kuollut... HUOH! No mutta onneksi maanantaina selviää tulokset ja taas hope so yksi huoli vähemmän!! Onko teillä kellään miinusveri??
Ja hei ihanaa kun laitatte mielipiteitä noista vaunuista!! Lisää vaan, hyviä ja huonoja kokemuksia?? Täältä saa sitten hyviä vinkkejä =))
fantasy&hope rv23+2/24+2
Joo, tosi hyvä, että laitatte kokemuksia vaunuista! Varsinkin selkeesti huonot kokemukset ovat tervetulleita, niin ainakin tietää, mitä kannattaa välttää. Moni asiahan on tietty makuasia, mutta jos nyt selvästi jostain merkistä useampi sanoo, etteivät vaunut kestä tai ovat muuten tosi hankalat, niin asiahan on harvinaisen selvä.
Jennu ota tosiaan rauhallisesti, jos supistelee! Varmaan kannattaa välttää esim. liikuntaa toistaiseksi (no ehkä joku kävely ym. rauhallinen on kuitenkin ok).
Fantasy, kiva, että sait noin helposti lähetteet! Ainahan se on parempi, että asioita varmistetaan ja suljetaan pois ikäviä vaihtoehtoja. Tuntuu vaan tosiaan siltä, että nykyään säästöjen takia saa kaiken perustella tosi tarkasti, vaikka olisi esim. keskenmenoja takana tai muuten joku tuollainen peruste, niin kuin sulla miinusveri.
Toivottavasti nyt ainakaan ei ole ollut vaikutusta sillä, ettei sitä lääkettä annettu keskenmenon jälkeen!
Onnea kaikille myös ultrakuulumisista!
Ja hyvä, että Poquito Larvan raskas päivä sujui lopulta hyvin!
Omaa napaa: Meilläkin oli sitten rakenneultra. Sukupuoli tosiaan vahvistui, eli tyttööhän siellä. Todella vilkkaasti liikkui, ja sitähän oli kiva katsella.
Koko ei vastannut sitä 20+5 viikkoa, mutta se ei ollut mikään ylläri; varhaisultrassa eroa tuli viikko vähemmän ja koko ajan ainakin se neljä päivää vähemmän. Mutta ei ole kuulemma mitään syytä huoleen, tasaisesti on kuitenkin kasvanut koko ajan, eikähän mulla tosiaan ole kierto koskaan ollut sitä 28:aa päivää, minkä mukaan neuvola laskee. Eli kätilön mukaan eilen oli rv 20 +-pari päivää.
Oli kyllä mahtava tunne päästä tällä kertaa ihan rakenneultraan asti! Ja että kaikki näytti olevan hyvin. Ja nyt voidaan jo varmuudella sanoa, että ollaan päästy puoleenväliin ja ohi sen, mitä viimeksi. Jos siis nyt jotain käy, se on todella huonoa tuuria, eikä välttämättä liity mitenkään edelliseen keskenmenoon! No, ei tämä kyllä sitä tarkoita, että osaisin olla tästä lähtien huolehtimatta...
Tunnen nyt liikkeitä oikeastaan joka päivä, mutta välillä tuntuu, ettei ole tuntunut pitkään aikaan mitään. Sitten sitä taas miettii. Mutta tässä vaiheessahan on normaalia, ettei tunnekaan joka päivä. Tai niin ne ainakin sanovat.
Seuraava neuvola onkin kahden viikon päästä. Verenpaineita alan nyt seurata kotona, kun sain lahjaksi verenpainemittarin. Neuvolassa niitä on ihan turha mitata muutenkaan.
Ja varmaan sitten kaikki paperit saadaan täytettäväksi myös. Äitiysrahasta pääseekin sitten tappelemaan Kelan kanssa huolella, koska mulla on vähän spesiaaliasema osittain yrittäjän (YELin mukaan) ja osittain freelancerina (ne tulot pitäisi ottaa huomioon myös). Saas nähdä, montako kertaa tällä kertaa korjaavat laskelmia. Keväällä sairasloman yhteydessä vaadittiin vain kolme kertaa, eikä vieläkään mennyt ihan oikein, mutta sitten en enää jaksanut.
Että sellaista!
Voikaahan hyvin itse kukin!
Pola jotain rv20, kukapa sen tietäisi.
Tänne taas kuulumisia välillä..
Täälläkin on ihanasti jo vajaa pari viikkoa liikkeitä tuntunut ja koko ajan enemmän:)
Täältäkin kaikille onnea ultrakuulumisista itsellä siihen tosiaan vielä se pari viikkoa kun jaksais odottaa:/
Tuosta kun joku mainitsi että on ainoastaan 4d ultrana kaikki..niin tuli mieleen kun yksi tuttu kätilö siittä sanoi että se 4d ultra on kyllä hyvä ulkoisten rakenteiden näkemiseen mutta kaikki mitä rakenneultrassakin pitää tarkistaa niin näkee paremmin normiultralla mutta tiedä sitten..Seinäjoen sairaalallakin on normiultralaitteis se 4d toiminto mutta saa nähdä käyetäänkö sitä kun ekalla kertaa käytti mutta ei kuulemma kaikilla käytetä..
Vaunuista oli myös puhetta ja olenkin myös niistä täällä jokusen kerran puhunut ja mielipiteet on muuttunu useasti..Eli aluksi ihan ehdoton oli että emmaljungat käytettynä, mutta sitten tulikin sellainen olo että haluankin uudet vaunut ja emmaljungat liian kalliit ja jotenkin muutenkin tuntuu että kaikilla on ne emmaljungat eli jotain erilaista olis kiva..No tällä hetkellä ykkösenä on jovi moon vaunut ja muutenkin olen jotenkin tullut siihen tulokseen että jotkut jovit tai orat meille tulisi..Ne ei ihan pienimmät vaunut ilmeisesti ole mutta uskoisin että niillä ainakin pääsee täällä maalla kaikissa maastoissa:)eikä niitä kovin usein tarvitse ahtaa autoon koska ajattelin ostaa gracon rattaat jotka voi sitten ottaa ostosreissuille ym.eli niihin se turvakaukalo myös ja varmaan sitten myös voin ottaa yhdistä vanhoista vaunuista pehmeän kantokopan eli jos kauemmin liikkeellä ei vaavin selkä väsy kaukalossa:)Mutta tosiaan tuo mieli on aina välillä muuttunut niin katsotaan nyt mitkä vaunut meille loppuviimein ilmestyy:D Netistä kun etsii löytyy vähän liian monta vaihtoehtoa kun oikein alkaa tutkimaan:D
have ja sintti 19+5
... mahan kasvu valtavaa täälläkin. Vauva potkii jo tosi reilusti navan yläpuolella. Mihin ihmeeseen se mahtuu kasvamaan vielä 4 kk... Huh... Esikoinenkin sai eilen saunassa koetella vauvan päätä/ peppua. Oli ihan ihmeissään, että siellä se nyt tuntuu... Liikkeitä ei ole pojat päässeet tuntemaan. Pari kertaa esikoinen pitänyt kättään masun päällä, mutta eihän se silloin liiku, vaikka olisi sekunti aiemmin pitänyt hirmu jytää... Ihan tyypillistä ollut kaikissa raskauksissa, että "vieraan" laittaessa käden masulle, vauva hiljenee. Tosin onnistui mies näkemään ja tuntemaan pe-iltana potkuja.
Ei tänne muuta... Liitoskivut melkoiset ja iskias iskenyt oikeaan pakaraan ja alaselkään. Muuten hyvä olo. Keittiön kaapit sain siivottua viikonlopun aikaan ja muutenkin hirmuinen tarve laittaa paikkoja kuntoon... Vissiin raskaushormonit laittaa jo pesän rakennus-viettiä ilmoille.
Ihanaa joulun odotusta kaikille huhtimasuille!
Velmutar rv 21+6
moi,
ollut viime yönä töissä, ottaa vähän voimille. masuvauva liikkui parin tunnin välein, toivottvasti ei totu siihen, ensiviikonloppuna uudelleen.
mies on tuntenut jo liikkeet, ja onneksi niin, sai vähän realiteettia tähän raskauteen. no jaa..onhan toi vatsa kasvanut, ja muka nenä levinnyt (en tykännyt laisinkaan).
pe oli ultra, kaikki oli hyvin. joutui vaan paljon vatsaa painelee ja heiluttelee kun vauvan pää oli ihan ihan alhaalla ettei saanut kunnon mittauksia. no saatiin sukupuolestakin selvää..mutta ollaan sovittu ettei kerrota ennen kuin ulos tulee 4kk vielä..mitenköhän pidän suuni kiinni...
tietoja olen nyt 25 viikon kuluttua 26v. ja toinen tulossa
-poika1v 20rv tasan
Eli olen 31 v. ja kolmas lapsi tulossa.
Tulee niin paljon viestejä, että voi olla hankala näitä tietoja joukosta poimia. Hitsi, kun vois muokata tätä tekstiä. Jokin lihavointi/ kursiivi/ alleviivaus selventäis kirjoitusta kovasti.
Hmm... Jostain vauva-lehdestä luin erään odottajan kuulleen, että levinnyt nenä tietää tyttöä. Ja tyttö hänelle tuli :)
Tää tuli just ultrasta ja voi rakkaus. On tää niin ihanaa :) Poika tulossa (saa laittaa listaan), saatiin oikein kuva kotiin missä kivekset killuttelee. Kaikki näytti hyvältä, koko oli vähän isompi, vastas 20+3 viikkoja, eli 4pv enemmän kun aiemmin sanottu :) Ihanaa ihanaa :) :)
Istukka etuseinässä, joten vähän vaimentaa liikkeitä, mitkä kyllä jo tuntuu. Jätkä kun on kova punkemaan :)
jennu1 19+6/20+3 (ja kumman mukaan täs nyt edetään, alkuperäisen vai ultran antaman??)
lisään teille kuvia jälkeenpäin :)
Jennu1, ONNEA pojasta ja hyvistä ultrakuulumisista =))
Velmutar, Ahhahhaa levinnyt nenä=tyttö - hauska =))
have, juuh netistä tosiaan löytyy ihan liian paljon vaunu vaihtoehtoja - mä kanssa jo ihan sekaisin ;D
Pola, joo sain yllättävän helposti lähetteen, mutta varmasti vaan sen takia kun olin menossa muutenkin verikokeisiin... En varmaan muuten ois saanut... Ja hei ihanaa, ONNEA "pahimman ajan" ylityksestä - nyt nauttimaan raskaudesta nainen!! =))
Omaa napaa, Mullakin on ihan valtava maha :O - kohta samankokoinen mikä oli esikoisen kanssa viimesillään, että apua... Yritän laittaa mukaan kuvan, se on kyl vähän kaukaa - mutta antaa ehkä vähän osviittaa... Myös rintavarustus tosiaan kasvanut kahdella kupilla, että ihan etukenossa mennään ;D!
Neuvolasta, että soitin tänään tulokset verikokeista ja hemoglobiini oli 131 ja maksa-arvot oli ookoot, kutinan takia otetut! Veren vasta-aineen tulokset tulee myöhemmin... Eli voi huohahtaa taas ainakin hetkeksi =)! MUTTA arvatkaa mitä, mulla on seuraava neuvola vasta tammikuun 29.päivä, jolloin olen rv31+1/32+1 :O! Eli se on mun KOLMAS neuvola, huh huh! Tätä tahtia käyn koko raskauden aikana 4 kertaa neuvolassa, kun esikoisen kanssa kävin 17 kertaa... Helsinki tosiaan säästää! Ensimmäinen lääkäri on kyllä välissä, joulukuun 30.päivä, onneksi... Niin saa ensimmäisen kerran tietää kohdunsuun tilanteen, kun on noita supistuksia vähän ollut kumminkin...
fantasy rv23+4/24+4
Vähän toi neule roikkuu tosta selästä.. Tää on vasta mun eka "mahakuva" ja tääkin on otettu viime viikonloppuna pikkujouluista... Pitäs varmaan ottaa enempi...
Moni muukin on laittanut nyt kuvia niin ajattelin laittaa myöskin ja mulla on ihan jättimäinen maha myöskin ja niin oon unohtanu sen et tuonne saa laitta et esikoista odotellaan:)kuva otettu tänään.
Mutta nyt siis taa yksi ihana etappi tänään eli tasan puoliväli:)toivottavasti onnistuu laittaa kuva..
Listaan voipi lisäillä, että mulla ikää 27-v ja toista odotan, poika siis tulossa!!
Ihania masukuvia :)
Uskomatonta, kuinka nopeasti aika on mennyt, moni meistä jo puolivälin ylikin!!!
Meinaako kovin moni toista/kolmatta odottava ottaa äitiyspakkauksen? Mä päädyin ottamaan sen rahana, vaikka pakkaus kyllä ainakin mun mielestä paljon arvokkaampi, mutta on aika lailla kokonaan tallessa ed odotuksesta saamani pakkaus (sain sen v-05)
Mä jouduin nyt jäämään sairaslomalle, kun alkoi töissä supistelemaan, osa jo suht kipeitäkin. Neuvolassa ei juuri kantaa terkkari ottanut, mut tänään kävin yksityisellä ja määräsi huilailemaan. Mitään muutoksia ei ollut, ONNEKSI!!! Mutta pitää levätä.
Sen verran tutki "ohimennen" vauvelia, että kaikki kunnossa, vettä normaalisti.
Kyllä helpotti, kun aina sitä miettii ettei vain mitään tapahtuisi kanavassa...kun vielä on aikaa tuohon maalis-huhtikuun vaihteeseen.
Me ostettiin jo vaunut ja turvakaukalo :) Ehkä vähän (paljon) aikaista, mutta saatiin hyvä tarjous juuri niistä mitkä haluttiin!!
Eli Emmaljungan Cerox2.0, mustat ja quadrolift sekä topattu jalkapeite.
Noi on mun mielestä aivan ihanat :)
Ja kaukalo on MaxiCosi, koska meillä ennestään jo nuo Quinny zapp`it niin niihin saa kaukalon kiinni.
merili &möhkö 22 +5
Morjens!
Jaahas, joulu lähenee uhkaavasti! Pitäis varmaan noi kortit kirjoittaa ja laittaa postiin...
Onnea kaikille rakenneultrassa käyneille!
Omppulin äiti: huh helpotus!! Nyt nauti!!
Pampa ja merili: ottakaahan iisisti siellä!
Poguito_Larva: miten se leikkaus meni? Tai mikä siinä oli tarkoituksena? Miten ihmees sait pidettyä pojan "liikkumattomana"??!! Tuntuu että tuon 1v11kk elohopean kanssa tuntematon termi... Mites te olette jo kaikki vauvasälät poistaneet ;-) Meillä vielä tallella...
Fantasy: joo, siis tää Hgin systeemi on kyl niiiin mätä. Mulla on jo 3. neuvola (lällällää!) ens ti. Saas nähdä koska sit on seuraava. Tai se eka lekurikäynti. Tai se mulle pakollinen sokerirasitus (omat läskit+ikä plus molempien vanhempien diabetes)... Pitäis varmaan se pissanäytekin viedä labraan, mistä ne kattoo mahdollisia tulehduksia, esikoisen aikaan mulla oli koko ajan joku tulehdus tuol alapääs (ei oireita, mutta aina oli vaan).
Ihania masukuvia :-D
Vaunuista: mulla oli esikoisen kanssa jotkut miehen duunikaverilta saadut (ne oli ostanu kiesit Latviasta muistaakseni...) ihan peruskärryt. Kova koppa (hyvä, koska voi käyttää tosiaan matkasänkynä, huono, koska painaa paljon jos joutuu roudaamaan), sellaiset kovat pyörät (hyvä, koska ei puhkee) ja sai rattaat myös niistä (ei tosin tullut enää tuossa käytössä kuin muutaman kerran käytettyä, koska hankittiin pienemmät matkarattaat).
Nyt pitää sit vissiin ostaa ne tuplat. Sellaisesta merkistä ku Babywelt olen kuullu hyvää: kapeat (en ole tosin viel mitannu meidän ulko- ja vaunuvaraston ovia) ja saa molempien muksujen osiot säätymään erikseen ja ihan pystyyn istumaan saakka ainakin toisen.
Krampeista/suonenvedosta: kuulemma merisuola auttaa myös. Eli sellainen yksi "kide" naamariin niin pitäis jeesata? En ole kokeillu, välillä yöllä kyllä vetää suonta mutten jaksa nousta sängystä mitään suoloja etsimään...
Äitiyspakkauksesta: mä olen kyl aikeissa ottaa. Vaikka kaikki esikoisen tavarat on tallessa, mutta ehkä kuitenkin silti. Tai ehkä pitäis tehdä inventaario ja päättää vasta sitten... Siel oli kuitenkin silloin pari vuotta sitten ihan julmetusti niitä narubodeja, joita mä en ainakaan jaksanu yhtään käyttää (siis solmia...). Muutoin kietaisubodyt hyviä, mut neppareilla mieluummin. En oo kyl käyny Kelan sivuilla kattelees, millainen setti olis tulossa. Vuoden 2009 paketti kai saadaan.
Kävin aamulla uimassa ennen töihin tuloa. Hitsi kun nousi sielt altaast, ni tuntui että painaa joku 1000 kg (ei kaukana todellisuudesta, heh). Ja miten uimisesta voi tulla niin armoton pissahätä, imeytyykö se vesi muka siinä uidessa tonne kroppaan häh??!!
Mua vaivaa armoton närästys... Kahvia juon enää kupillisen päiväs. Voikohan väsymys lisätä närästystä? Vkonloppuisin ei närästä lainkaan niin paljon kuin vkolla. Vai johtuuko "työnteosta", hah haa! En oo mitään lääkkeitä siihen viel ottanu (eli selvittäny mitä sais ottaa). Pepcid on tepsiny aiemmin, mut en tiedä saako sitä nyt syödä (tuskin). Mut kylmä maito auttaa ja siitä saa myös kalsiumia samalla.
Jaa, nyt loppuu lätinä täällä. Paitsi sen sanon, että tulis lunta... Edes vähän... On niin pimeää :-(
T: Miukkis ja perttikalervo rv 21?
Voi tsiisus että voikin väsyttää. Mistähän sais ylimääräsitä enemrgiaa?? Motivaatio kouluhommiin on nollan luokkaa, tekis mieli vaan nukkua (ainakin nyt). Saisi aurinko edes hieman pilkahtaa niin sekin jo piristäisi :).
Olin tänään konrtollilääkärissä, taas. Viikko sitten olin viimeks ja silloin sain lähetteen ultraan pehmenneen kohdunduun takia. Lähete kuitenkin peruttiin jostain syystä ja määrättiin uusi kontrollilääkärikäynti, joka siis oli tänään. Tilanne oli edelleen sama kohdunsuulla ja kohdunkaulan pituus oli n. 3cm, mikä lienee ihan hyvä.
Nyt vaan pitää ottaa rauhallisesti ja tilannetta seurataan. Seuraava lääkäri on 2 viikon kuluttua. Jos supistukset lisääntyy/pitenee niin sitten täytyy mennä synnytysvastaanottoon tarkistusultraan. Sellaista.
Ihania masukuvia!! Totta tosiaan on aikas hassua että se aika on sittenkin mennyt eteenpäin :D. Onkohan täällä kaikki jo ihan hyvävointisia? Toivottavasti kellään ei pahoinvointi/oksentelu jatku enää.
Puhetta on ollut kantoliinoista ja repuista. Itselläni oli esikoisen aikaan käytössä kantoliina (hug-a-bub, vai miten se nyt kirjoitettiinkaan) ja voin erittäin lämpimästi suositella kyseistä liinaa. Oli kylä itsellä kovassa käytössä ja pienen harjoittelun jälkeen todella kätevä. Alukis ajattelin, että osaankohan ollenkaan käyttää minkäänlaista liinaa vai saanko itseni umpisolmuun sen kanssa :D. Mutta tuo oli ainakin helppo ja yhtä sidontatapaa käytin vaan, en edes muista nyt oliko siinä mahkuja tehdä edes kovin montaa eri sidontaa...
Hintavahan tuo oli, n.80 euron luokkaa nelisen vuotta sitten, mutta hintansa arvoinen kyllä.
Josko nyt sais jotain kouluhommia tehtyä, vai meniskö vaan lepäämään...heh.
Pampa rv 23+4
Yritin lähettää viestiäni jo reilu tunti sitten mutta koko sivusto kaatui. Onneks tuli tallennettua, joten tässä:
Onpas mukava kun on ollut nyt muutama aurinkoisempi päivä ja pakkasta! Ihan erinäköistä kuin sellainen harmaa ja märkä keli. Eikä esikoinenkaan ole niin kurainen tarhasta haettaessa ;).
Tytsä90: onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista ja pojasta! Onpas kiva kun pääset vielä uudestaankin kurkkaamaan pikkuista! Ja suloiset jalat kuvassa :D!
fantasy: kiitti tsempeistä :). Verenpaineista kyselit; mulla oli ekassa neuvolassa rv8 121/75, mikä lienee suht normaali mulle. On nyt kuitenkin raskauden aikana hieman laskenut ollen eilen 110/69. Inhottavaa tuo kutina varmasti, toivottavasti johtuis vain kuivasta ihosta. :) Vaunuina meillä on Hartanin RX onet, jotka on yhdistelmärattaat ja pehmeällä kopalla. Ovat olleet/olivat meille ihan hyvät esikoisen kanssa. Ehkä olisivat voineet mennä pienempäänkin tilaan tai sit oltais voitu omistaa isompi auto :D. Mut eipä valittamista niistä.
Hanna1983: Onpas sulla kiva juttu kun paino ei nouse raskauden aikana ainakaan samalla tavalla kuin ilman raskautta, eipä ainakaan tule valituksia neuvolasta ;). Ja muutenkin varmasti itselle ihan kiva juttu.
jennu1: Juu, otapa ehdottomasti yhteyttä neuvolaan jos supparit on kipeitä! Kannattaa muutenkin varmuuden vuoksi ottaa rauhallisemmin kunnes toisin todistetaan. Supistustenhan ei tässä vaiheessa pitäis tuntua ollenkaan epämielyttäviltä. Nyt oon kyllä vähän kade tuosta Lohjan sairaalan 4D -käytännöstä :D. Hyvä teille!
Aurinko77: Ihanan kuvan olit sinäkin laittanut! Tomeran näköinen veitikka :).
miukkis07: Ihanaa, että sielläkin tuli hyviä uutisia rakenneultrasta! Kyllä siihen poikauutiseen sopeutuu :). Mullakin meni hetki sopeutumiseen, kun kuulin että toinen poika on tulossa, vaikka oikeasti ei ollut mitään väliä kumpi tulee, heh. Meni ehkä viikon päivät asiaa mutustellessa :). Hahaa, toi bikineissä neuvolaan oliskin aika hyvä juttu! ;D
caretta: onnea sullekin rakenneultrasta! Ja mahdollisesta tytöstä! :) Ihanan kuuloinen mies sulla kun on noin masussa kiinni. Joo, se sokerirasituksen litku ei varmasti ole mitään miellyttävää, urgh.
Omppulin äiti: IHANAA ja mahtavaa että kaikki on hyvin! Huhhuh! :)
Pola: munkin on pitänyt mainita noista samoista farkuista! Ovat kyllä tosi hyvät ja istuvat! Oon ite ostanut nyt kolmet sellaiset (enkä enempää ostakaan) ja niillä pärjään kyllä raskausajan :). H&M:n vastaavat olivat mulle kans täysin epäsopivat...
Olin eilen sitten neuvolassa ja siellä meni kaikki ihan hyvin. Nyt vaan sain lähes totaalisen liikkumis/rasituskiellon ihan varmuuden vuoksi. Tässä odottelen nyt sitä kutsua sinne ultraan. Aika typerä juttu mielestäni, että kutsua pitää odottaa postin kautta. Miksei vois vaan soittaa ja varata aikaa..? Neuvolassa sanottiin myös, että nykyään sokerirasitusta tavallaan suositellaan kaikille, eikä vaan riskiryhmille, kun on todettu, että niitä sokerivauvoja saattaakin löytyä ihan muualta(kin) kuin riskiryhmistä. Mulla ei siis ole mitään lääketieteellistä syytä mennä tuohon testiin mut vapaaehtoisesti meinaan käydä sen läpi (YÄK) ensi tiistaina.
Neuvolatulokset: paino +529g/vko, (vaatteet päällä)jeejee. Nyt tullut lisää jo n. 7 kiloa...
verenpaine 110/69
Sf: 21cm
hemppa: 122. Rautapitoista ruokaa pitäsi nyt syödä enemmän.
Kelan paperit sain laitettua tänään menemään. Saas nähdä kuinka pian ä-pakkaus saapuu, jee :).
Pampa 22+6
muoks. Tipzuli, ihanaa nuo liikkeet ja töytäisyt! Onnea niistä :D. Täälläkin on maha pomppinut ja liikuskellut ihan hassusti ja hauskasti viime aikoina. On se ihmeellistä :D