Ystävä syyllistää
Olin eilen käymässä vauvani kanssa ystäväni luona, jolla on kolme lasta. Lapsellani on allegiaa ja koliikkia ym. ongelmia ja manasin arjen haastavuutta ystävälleni. Hän tokaisi, että " Mutta eikös tuo ollut sun oma valintasi, kun päätit tupakoida loppuun saakka?".
Jäi tosi paha mieli tuosta kommentista. En pystynyt lopettamaan polttamista raskaana, mutta en enää nykyään voi vaikuttaa asiaan. Pitääkö minun loppuelämäni kuunnella tuollaista?
Kommentit (136)
En ole koskaan polttanut enkä ollut odotusaikana alttiina tupakansavulle. Silti lapsellani on melkein kaikki allergiat: kananmuna, maito, monet viljat ja sitrukset muun muassa. Tunnen tupakoivia äitejä, joiden lapsilla ei ole allergian allergiaa. Vaikka ystäväsi kommentti satuttaa, koeta ajatella ettet voi asialle enää mitään. Näin olisi voinut käydä kaikesta huolimatta. Hyvä ystävä ei hauku eikä lytistä vaan koettaa tukea ja ymmärtää.
Hyvä ystävä ei hauku eikä lytistä vaan koettaa tukea ja ymmärtää.
[/quote]
eikä vain kuunnella/kuulla "ymmärtämistä" edessäpäin, jolloin se, mitä oikeasti ajatellaan puhutaan takanapäin. Tässä tapauksessa oli mielestäni vain reilua, että ystävä sanoi suoraan, mitä ajatteli. Asioista ja teoista voi katsos puhua,ilman että ystävyys siihen katkeaa.
Pää pystyyn. Masentelu ja syyllisyys ei enää hyödytä ketään, vähiten vauvaasi. Jos olet muutenkin väsynyt vauvasi kanssa, on tosi huono juttu, jos alat nyt masentumaan ja murehtimaan menneitä virheitäsi.
Ota opiksesi virheistäsi ja pidä huoli, ettet aiheuta enää vastaavaa haittaa lapsellesi. Mun mielestä itsesyytökset on nyt turhia (syytösten aika olisi ollut silloin raskaana, mutta ei missään nimessä enää), käytä energiasi mieluummin lapsen hoitoon kuin murehtimiseen. Mun mielestä olisi itsekästä nyt alkaa itkemään asiaa ja miettimään omaa syyllisyyttä, koska nyt sun pitää keskittyä vauvaan, ei omaan pahaan oloosi.
Älä ole sellaisten kavereiden seurassa, jotka väsyttävät ja syyllistävät sinua sellaisesta, mihin et voi enää vaikuttaa. Tärkeintä on, että jatkossa pidät hyvää huolta vauvastasi ja ITSESTÄSI myös. Ei ole myöhäistä lopettaa tupakointia nytkään (jos siis vielä poltat), säästät itseäsi ja vauvaasi passiiviselta poltolta.
Tsemiä!
Toki jokaisella saa olla omat mielipiteet, mutta nyt on tärkeintä, että uutena äitinä alat keskittymään vauvaasi.
Kukaan ei voi varmaksi tietään mikä johtuu mistäkin. Moka on käynyt jo, ei sitä kannata enää vatvoa. Kukaan meistä ei ole täydellinen!!!
Tässä tapauksessa oli mielestäni vain reilua, että ystävä sanoi suoraan, mitä ajatteli. Asioista ja teoista voi katsos puhua,ilman että ystävyys siihen katkeaa.
Meillä päin kutsutaan huonoiksi käytöstavoiksi, jos ei pysty pitämään tuollaisia mielipiteitä sisällään.
Voin olla sitä mieltä, että sinulla on reippaasti ylipainoa, joka on terveydellesi haitaksi, mutten koskaan sanoisi asiaa sinulle ääneen. En muillekaan.
Aikuisen ihmisen on ymmärrettävä että ajatukset ja sanat ovat kaksi eri asiaa.
siis ystävä on TIETYSTI oikeassa, mutta on tosi ajattelematonta (sekä tältä ystävältä että arvon av-mammoilta) heitellä syyllistäviä kommentteja äidille, joka on muutenkin väsynyt vauvansa kanssa.
Pahimmassa tapauksessa äiti syyllistyy ja masentuu ja VAUVA on se, joka kärsii seuraukset äidin väsymyksestä. Ajatelkaa vähän pidemmälle, ennenkuin nakkelette niitä kiviä. Tärkeintä on kannustaa äitiä olemaan hyvä äiti jatkossa, ei syyllistää! Virheistä pitää oppia, mutta heti kun on oppinut, syyllisyydestä ei ole enää mitään hyötyä. Tässä tapauksessa ei varsinkaan ole enää hyötyä, sillä menneisyyttä ei voi muuttaa! Tärkeintä on nykyhetki ja se, ettei enää aiheuta vauvalle haittaa (esim. masentumalla ja väsymällä itsesyytösten alle). Nyt ei ole enää syyllisyyden ja syyllistämisen aika. Nyt on aika reipastua ja ottaa vastuu jatkossa.
joiden kanssa voi puhua suoraan ja avoimesti mistä vaan. Harmi ettei tämä ystävä kovistellu sua jo raskausaikana. Nyt tietenkin se on jo myöhäistä ja sun pitää vain elää sen tiedon kanssa että olet saattanut aiheuttaa omalle lapselles vahinkoa. Just tämän takia (raskas taakka kannettavaksi) niin moni odottava äiti on mielummin ylivarovainen...
Oppiiko sitä virheistään koskaan jos aina vain hyssytellään
Ajatellaan, että sinä olet ylipainoinen.
Tulet kylään kahville ja otat toisenkin pullan. Sanon sinulle: "Turha sinunkaan valittaa painostasi, kun olet sen itse aiheuttanut. Oma valintasi."
Kysymys 1: Mitä opit?
Kysymys 2: Mitä ap:n pitäisi vielä omasta asiastaan oppia? Mitä kohtaa hän ei ole mielestäsi vielä ymmärtänyt?
"Pitääkö minun loppuelämäni kuunnella tuollaista?"
Ei tosiaankaan tarvitse kuunnella tuollaista. Ihmiset tekevät virheitä, yksikään äiti ei ole täydellinen. Ansaitset kuulla tuollaisia kommentteja, jos jatkat lapsesi vahingoittamista edelleen, mutta jos nyt olet parantanut tapasi, sinun ei mielestäni tarvitse kuunnella moitteita menneisyyden virheistä. Sinulla on oikeus muuttua ja olla nyt ja jatkossa hyvä äiti. Ole sellaisten ihmisten seurassa, jotka kannustavat ja rohkaisevat sinua tiellä parempaan äitiyteen. Älä ole sellaisten kanssa, jotka syyllistämällä kääntävät katseesi aina menneisyyteen, se tie ei johda mihinkään, eikä varsinkaan tee sinusta parempaa äitiä, vaan korkeintaan masentuneen mamman, joka ei jaksa hoitaa lastaan.
siis ystävä on TIETYSTI oikeassa, mutta on tosi ajattelematonta (sekä tältä ystävältä että arvon av-mammoilta) heitellä syyllistäviä kommentteja äidille, joka on muutenkin väsynyt vauvansa kanssa. Pahimmassa tapauksessa äiti syyllistyy ja masentuu ja VAUVA on se, joka kärsii seuraukset äidin väsymyksestä. Ajatelkaa vähän pidemmälle, ennenkuin nakkelette niitä kiviä. Tärkeintä on kannustaa äitiä olemaan hyvä äiti jatkossa, ei syyllistää! Virheistä pitää oppia, mutta heti kun on oppinut, syyllisyydestä ei ole enää mitään hyötyä. Tässä tapauksessa ei varsinkaan ole enää hyötyä, sillä menneisyyttä ei voi muuttaa! Tärkeintä on nykyhetki ja se, ettei enää aiheuta vauvalle haittaa (esim. masentumalla ja väsymällä itsesyytösten alle). Nyt ei ole enää syyllisyyden ja syyllistämisen aika. Nyt on aika reipastua ja ottaa vastuu jatkossa.
sen sanoinkin. Minusta HYVÄn ystävän kanssa pitää pystyä puhumaan suoraan juuri sen mitä ajattelee. En tietenkään tarkoita, että ystävä tämän jälkeen aina ja joka kerta kohottelee silmään, kun tulee puhe lapsen mistä tahansa ongelmasta.
Toki ystävä voi ja hänen pitääkin tukea toista vääristä valinnoista yms huolimatta.
Väärin tekisi ystävä, jos hymistelsi vain, ettei sun tupakanpoltolla ole mitään vaikutusta mihinkään. Siitä vaan polttamaan seuraavassakin raskaudessa.
Kyllä teoistaan PITÄÄ syyllistyä ja kantaa vastuunsa. Tämä meidän aikamme on ihmeellistä kaiken ymmärtävää habatusta.
Tokikaan ei asian kanssa pidä jäädä tuleen makaamaan vaan ottaa opikseen ja lopettaa se tupakointi viimeistään NYT.
Lapsesi joutuu maksamaan siitä. Kyllähän se harmittaa, mutta älä pura mielipahaa ystävääsi vaan ihan itseesi.
Kysymys 1: Mitä opit? Kysymys 2: Mitä ap:n pitäisi vielä omasta asiastaan oppia? Mitä kohtaa hän ei ole mielestäsi vielä ymmärtänyt?
Kaikki tietää ettei raskaana saa polttaa. Ei tieto saa käytöksessä muutosta aikaan vaan tunne. Jos kerran raskaana olevalla ei tieto riitä eikä ole tunnetta omasta takaa, ainoa keino on aikaansaada tunne, toisin sanoen paska fiilis polttamisesta. Se ei tule päänsilittämisestä.
ja tiedän että se oli vaikeaa! Mutta siitäkin huolimatta vauva oli kärttyinen ja mahavaivainen. Eli saattaa olla että teidän vauvalla olisi koliikki ilmankin tupakointiasi.
Mutta toki on totta, että äidin tupakointi raskauden aikana saattaa aiheuttaa paljon enemmänkin kuin "vain" koliikkia.
Mutta fakta on myös se, että kukaan ei pysty takaamaan ap:lle, että lapsi olisi ollut terve ilman tupakkaa.
Tehty mikä tehty. Lopputulos olisi voinut olla sama vaikka ap olisi pystynyt lopettamaankin.
Vai väitätkö tosissasi, että minä olen aiheuttanut lapseni allergiat?
En ole koskaan polttanut enkä ollut odotusaikana alttiina tupakansavulle. Silti lapsellani on melkein kaikki allergiat: kananmuna, maito, monet viljat ja sitrukset muun muassa. Tunnen tupakoivia äitejä, joiden lapsilla ei ole allergian allergiaa. Vaikka ystäväsi kommentti satuttaa, koeta ajatella ettet voi asialle enää mitään. Näin olisi voinut käydä kaikesta huolimatta. Hyvä ystävä ei hauku eikä lytistä vaan koettaa tukea ja ymmärtää.
Yritätkö siis tällä viestillä sanoa, ettei tupakoinnista ole vauvalle haittaa?
Mutta ei kyllä oo myöskään mikään ihme, että ap on pahoittanut mielensä, sillä kyllähän ystävä sanoi tuon asian varsin töykeästi.
Ja tosiaan ei kukaan voi tietää johtuuko ap:n vauvan tila tupakoinnista vai ei. Mun vauvalla oli vuoden mittainen koliikki, vaikka mun ja miehen koko suvussa ei kukaan tupakoi. Että kyllä niitä samanlaisia syntyy meillä puhtaammin elävillekin.
Ja meidän lapsella ei edes ole ikinä ollut mitään allergiaa. Mutta nyt 5-vuotiaana alkaa selvitä, että on aistihäiriöitä ainakin. Ja nuo on todennäköisesti perinnöllisiä juttuja.
tieten tahtoen ja itsekkäästi altistit lapsesi raskausaikana riskeille.
Sitähän on vaikea sanoa, että onko voiden ongelmien syy sinun tupakointisi, mutta tiedän kyllä kaksikin tapausta, jossa äiti poltti koko raskausajan. Monemmilla lapsilla on todella paha allergia ja toisella oli koko alkuaika kaikenlaisia tulehduksia ja todettin, ettei lapsella ollut ollenkaan vastustuskykyä.
Minä vain luulen, että ystävällesi on jäänyt todella paha mieli siitä, että et lopettanut tupakointia lapsesi vuoksi.
Itse en kovastikaan osaa arvotsaa tuollaista itsekkyyttä. Voihan se olla, että teidän ystävyydestä puuttuu se kunnioitus toista kohtaan, joka siinä on joskus ollut.
Hei, täällä myös tupakoiva äiti, lapsilla (2) toisella koliikki, toisella ei, toinen nukkunut tosi hyvin, toinen ei, allergioita ei todettu vaikka esikoinen vähän omenalle reagoi iholla ja hieman atooppinen. Oma äitini poltti molempien raskausaikana (minun ja veljeni) ja meillä ei mitään allergioita, koliikkia/mahavaivaa kyllä (jota monella lapsella enemmän tai vähemmän)ja joka usein loppuu viim 4kk iässä. eli, älä mieti mennyttä. Minulla paljon ystäviä joiden lapset tosi allergisia ja maha-vaivasia ym eivätkä koskaan polttaneet. Eli:nauti nyt vaan äitiydestä-vaikka rankkaa onkin!!
Eikö mene jakeluun: vahinko on jo tapahtunut ja asia on ohi. Sinä olet varmaan niitä äitejä, jotka muistuttelevat vielä viikon päästä lapselle kaatuneesta maitolasista, että "oppisivat".
Kaikki tietää ettei raskaana saa polttaa. Ei tieto saa käytöksessä muutosta aikaan vaan tunne. Jos kerran raskaana olevalla ei tieto riitä eikä ole tunnetta omasta takaa, ainoa keino on aikaansaada tunne, toisin sanoen paska fiilis polttamisesta. Se ei tule päänsilittämisestä.
Ei ollut kauniisti sanottu.
Ja jos kahdesta pahasta pitää valita, niin kyllä röökinpoltto on lapselle "parempi" kuin alkoholi. Rööki ei mene keskushermostoon kuten alko.
Eikä tuollaiset vaivat välttämättä tule polttamisesta. Vai poltitko askin päivässä?
Vahingoitit tahallasi vauvaasi.