Ystävä syyllistää
Olin eilen käymässä vauvani kanssa ystäväni luona, jolla on kolme lasta. Lapsellani on allegiaa ja koliikkia ym. ongelmia ja manasin arjen haastavuutta ystävälleni. Hän tokaisi, että " Mutta eikös tuo ollut sun oma valintasi, kun päätit tupakoida loppuun saakka?".
Jäi tosi paha mieli tuosta kommentista. En pystynyt lopettamaan polttamista raskaana, mutta en enää nykyään voi vaikuttaa asiaan. Pitääkö minun loppuelämäni kuunnella tuollaista?
Kommentit (136)
Odottavien äitien keskuudessa tupakointi on suorastaan harvinaista.
"Noin 20 prosenttia suomalaisista sikiöistä altistuu raskausaikana tupakansavulle. Nuoret ja vähän koulutusta saaneet äidit tupakoivat kolme kertaa niin paljon kuin korkeasti koulutetut."
Ja jostain luin että 15 prosenttia polttaa itse.
Lopeta se vauvasi savustaminen!!! Ja miehesi olisi tietenkin pitänyt lopettaa polttaminen myös!! Kuvottaa ajatuskin siitä, että käsittelette vauvaa samoilla käsillä joilla olette juuri käryttäneet röökiä.
Ja kyllä, poltan edelleen max. 2 tupakkaa/päivässä. Tämän itselleni kuitenkin aion sallia, koska vauva-arki on niin raskasta ja olen kuitenkin onnistunut jo tosi paljon vähentämään.Ja miehen kritisoijille, mitä mieheni sitten olisi pitänyt tehdä? Haukkua minua koko raskausaika tupakoinnista ja mennä sitten itse savuille?
ap
Ehkä jokainen älyllinen ihminen ymmärtään kuitenkin eron raskausaikana tupakoinnin ja 2 v:n suuhun pistettävän sätkän välillä. Toinen niistä on luokiteltu jo ihan laissa pahoinpitelyksi!
Miksi sikiötä saa pahoinpidellä, mutta kaksivuotiasta ei? Kerropa se meille.
en ole se kelle olet vastannut, mutta oelt selvästi vajaaälyinen..
ehdottomasti olen sitä mieltä, ettei tupakoinnin lopettaminen vain VOI olla niin vaikeaa, ettei sitä voisi oman lapsensa vuoksi tehdä. Ja kyllä vain, olen lopettanut itsekin, ja tiedän millaista se on. Ajattelin kuitenkin omaa lastani enemmän siinä kuin itseäni. Niinkuin teen muutenkin, ihan kaikissa muissakin asioissa. Mielestäni on aivan oikein, että joku joskus muistuttaa siitä, sillä sen kanssa pitääkin sitten elää loppuelämä.
Varmasti tiesit mitä siitä saattaa seurata lapsellesi ?
enkä jotenkin tajunnut, että on tosi kyseessä. Mies kävi aina tupakalla, niin helposti lähti itsekin mukaan.
Ajattelin aina, että jos vähennän, niin se riittää ja sit aina kuitenkin poltin, kun ajattelin että jos nyt tän kerran...
Mies on sanonut, että ei varmasti ole minun syytä lapsen olotilat, mut sitten tulee tää ystävä joka täräyttää tällaista päin naamaa.
ap
olisi sanonut päin naamaa mutta ihan samalla tavalla ajattelen.
Pilasit ehkä lapsesi elämän, sinun kuuluukin kärsiä siitä hautaan saakka.
Kun totuus on, ettet HALUNNUT sitä tarpeeksi.
Ihminen on yllättävän vahva, jos tosissaan jotain haluaa.
Sinä valitsit tupakoinnin. Lapsesi ongelmat johtuvat siitä, tai sitten eivät. Sitä ei koskaan voi tietää.
T: Tupakoiva äiti, kolmessa raskaudessa plussattuaan kuin seinään lopettanut!
voi olla, että tupakointisi on syypää lapsesi ongelmiin - mutta voi olla, ettei sillä ole mitään tekemistä asian kanssa.
Mun esikoisellani oli 6kk koliikki, ei todettu allergioita mutta suurin osa korvikkeista ei sopinut hänelle ollenkaan, vaan aiheuttivat valtavia vatsanväänteitä ja ruuansulatusongelmia ja niin edelleen. Koko ensimmäinen vauvavuosi oli suoraan helvetistä, suoraan sanottuna.
Minä en tupakoinut raskausaikana, joten siitä minua ei voi syyttää. Mutta kyllähän se vain minäkin sain syyt niskoilleni, kyllä minullekin sanottiin, että itse tilasin tällaisen vauvan, kun niin nuorena (hurjat 20-vuotiaana) äidiksi rupesin. Ilmeisesti, jos olisin ollut 30-vuotias, esikoiseni ei olisi ollut koliikkivauva...
Tai syyttää. Syyllistäminen on sitä, että aiheetta tehdään toiselle syyllinen olo. Esim. "Nyt mulle tuli kyllä sairaalareissu, kun just on leikattu kaihi ja sä tuut mun silmien eteen noin neonvihreessä paidassa" tms.
voi onnitella itseään siitä, että vauvan sairaudet eivät ole itseaiheutettuja. Mutta ymmärtää myös, että usein vastaavat sairaudet OVAT itseaiheutettuja. Nuoret ja kouluttamattomat tupakoivat kolme kertaa niin paljon, kuin vanhemmat ja koulutetummat. Näytät ehkä ikäistäsi nuoremmalta tai ihmiset ovat vain vanhanaikaisia. Mutta omatuntosi ainakin on puhdas ja voit hoitaa vauvaasi vilpittömästi hänestä iloiten.
Miksi muiden pitäisi olla hiljaa ja lohdutella, jos joku on tarkoituksenmukaisesti tuhonnut lapsensa terveyttä jo kohdussa? Jos jonkun mielestä tupakointi on oma asia ja siihen eivät saa muut puuttua, miksi muiden täytyy sitten hoitaa sairasta lasta? Varmasti neuvolassa ja lääkärissä on sanottu, mitä tupakointi lapselle tekee. Samat hoitajat ja lääkärit sitten selvittelevät lapsen sairauksia ja lohduttavat äitiä, joka _tasan_varmasti_on_tiennyt_mitä_tekee_polttaessaan_raskaana.
Ei noin välinpitämättömien ihmisten edes pitäisi lisääntyä!
Olet ap onnekas, että sinulla on rehellinen ja suorapuheinen ystävä. Seuraavassa raskaudessasi varmasti tulee mieleen ystäväsi sanat ja jätät polttamatta ne tupakat. Miehellesi suosittelisin myös lopettamista, hän kun on kuitenkin sinulle se läheisin ja voisi lopettamalla suojella myös omaa vauvaansa tupakan haittavaikutuksilta.
kun tiedän hänen olevan oikeassa.
Sanat satuttavat silti.
ap
syyllistää. Riittää, että tiedät, mitä mieltä hän on asiasta, mutta jatkuva syyllistäminen ei kuulu ystävyyteen. Minä en ole ystäväsi, joten minäpä syylistän sua, ihan kauheeta, että et "jotenkin tajunnut" että tosi on kyseessä, ja itsekkäästi jatkoit palttamista! Toivottavasti olet lopettanut nyt? Nimittäin passiivinen polto on yhtä vaarallinen kuin tupakan polttaminen.
kovat koliikit ja myöhemmin sitten ilmeni allergia. Eikä meistä kumpikaan, äti ja isä, tupakoi tai ole tupakoinut.
Pitääkö minun loppuelämäni kuunnella tuollaista?
Ja kyllä, toivottavasti saat loppuelämäsi tuosta kuulla. Häpeä!!
Minusta sinua saakin vähän syyllistää. On aika käsittämätöntä nykyaikana, jolloin tietoa on tajolla, että joku tulee sanomaa, etten oikein ymmärtänyt mistä on kyse.
Jokainen meistä kyllä tietää, ettei pikkulapselle anneta tupakkaa ja sinä annoit sitä sikiölle?!
Minusta hyvä ystävä voi tuosta oikein hyvin hieman muistutella, jotta syyllistyisit edes vähän ja seuraavassa raskaudessasi olisi motivoituneempi pysymään tupakasta erossa.
Ihmeellistä muuten tämä, ettei mistään saisi syyllistää. Ei vaikka aihetta olisi rutkasti. Toki voi olla, että lapsellasi olisi ollut koliikki ilman tupakanpolttoakin, mutta ei se tupakka siltikään kovin hyvää vauvalle ole tehnyt!
Olen aika vihainen sinunlaisillesi ihmisille, jota eivät osaa ajatella omilla aivoillaan. Tupakasta irti pääseminen on sentään aika paljon helpompaa kuin muista päihteistä!
Mies on sanonut, että ei varmasti ole minun syytä lapsen olotilat, mut sitten tulee tää ystävä joka täräyttää tällaista päin naamaa. ap
[/quote]
Miehesi on asiaan vähintäänkin osa-syyllinen. Tietenkin hän haluaa ajatella asian noin, eikä syyllistää itseään.
Seuraavalla kerralla varmaan osaat(te) toimia toisin, kunhan nyt vähän syyllistyt(te) ja katselet(te) lapsenne tuskia.
En ole koskaan polttanut enkä ollut odotusaikana alttiina tupakansavulle. Silti lapsellani on melkein kaikki allergiat: kananmuna, maito, monet viljat ja sitrukset muun muassa.
Tunnen tupakoivia äitejä, joiden lapsilla ei ole allergian allergiaa.
Vaikka ystäväsi kommentti satuttaa, koeta ajatella ettet voi asialle enää mitään. Näin olisi voinut käydä kaikesta huolimatta.
Hyvä ystävä ei hauku eikä lytistä vaan koettaa tukea ja ymmärtää.
kyllä olet. Miten voi ihminen selittää itselleen mustan valkoiseksi tuolla lailla! Kyllähän se tietysti onnistuu kun oikein kovasti yrittää ja vääristelee asioita.
Ja tupakointi ei tietysti ole ylipäänsäkään ihmiselle vaarallista, eikös niin? Keuhkosyövät johtuu citymaastureista ja vessahajusteista? Tuskin maltan odottaa panostasi tähän aiheeseen. Ja jos tupakka ei ole tippaakaan vaarallista aikuiselle ja kyseessä on jättimäinen salaliitto oikean tiedon pimittämiseksi, eihän se tietysti ole vaarallista lapsellekaan.