Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä syyllistää

Vierailija
01.12.2009 |

Olin eilen käymässä vauvani kanssa ystäväni luona, jolla on kolme lasta. Lapsellani on allegiaa ja koliikkia ym. ongelmia ja manasin arjen haastavuutta ystävälleni. Hän tokaisi, että " Mutta eikös tuo ollut sun oma valintasi, kun päätit tupakoida loppuun saakka?".

Jäi tosi paha mieli tuosta kommentista. En pystynyt lopettamaan polttamista raskaana, mutta en enää nykyään voi vaikuttaa asiaan. Pitääkö minun loppuelämäni kuunnella tuollaista?

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun viitsit nähdä näin suuren vaivan todistellaksesi itsellesi ettei se missään tapauksessa ollut tippaakaan omaa syytäsi?

Omat lapseni ovat jo aikuisia, hyvin koulutettuja ja perheellisiä. Fiksuja ja terveitä, ei hätää.

Vastasin aloittajan viestiin. En hyväksy, enkä ymmärrä aloittajan "kivitystä", lienee osin tiedon puutetta, osin naisten tapa olle toiselle susi. Miehet olisivat toimineet toisin, ei hysteerisesti.

Pärjäilkää.

Vierailija
22/136 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä jotenkin tajunnut, että on tosi kyseessä. Mies kävi aina tupakalla, niin helposti lähti itsekin mukaan.

Ajattelin aina, että jos vähennän, niin se riittää ja sit aina kuitenkin poltin, kun ajattelin että jos nyt tän kerran...

Mies on sanonut, että ei varmasti ole minun syytä lapsen olotilat, mut sitten tulee tää ystävä joka täräyttää tällaista päin naamaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et halua sitten lapsiakaan. On väärin ajatella, että omat mielihalut ovat niin tärkeitä, että niiden toteuttamiseksi voi satuttaa muita. Vai voisiko pedofiili hyvillä mielin hankkia lapsen ja jatkaa pedofiilisiä mieltymyksiään tietäen, että ne vahingoittavat lasta vakavasti? Perustelunahan hän voisi sanoa, ettei halua/pysty lopettamaan. Ja sitä paitsi lastahan voisi satuttaa muutkin asiat. Kyllähän mielenterveysongelmista kärsivät muutkin kuin pedofiilien uhrit.. Eihän näin voi ajatella, kun apua saa sekä tupakoinnin lopetuksessa että raskauden ehkäisyssä/keskeyttämisessä!

Minulla on kolme lasta, ihan vaan tiedoksi.. Ja sinä et käy ihan täysillä, kun vertaat pedofiilia tupakoivaan äitiin, taidat olla sama tyyppi, jonka mielestä pettäjä on sama asia kuin pedofiili.. jösses... =DDDD

81 oli muuten numeroni..

Vierailija
24/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on ap:n kaytos raskausaikana, eli tupakointi. Kaikki, myos ap mukaanluettuna, ovat ilmeisesti sita mielta etta se oli typeraa ja vastuutonta. (Sivulauseena ap:lle: kannattaa edelleen pyrkia ihan tosissaan lopettamaan, koska tupakointi altistaa lapsen mm. katkytkuolemalle -- ettehan ainakaan koskaan polta sisalla tai muuten lapsen lasnaollessa?).

Toinen asia on ystavan sanominen asiasta. Mielestani se, etta sanoo vasta jalkeenpain, on aika turhaa ja agressiivista, kun vahinko on jo tapahtunut. Toki ap:n taytyy ymmartaa, etta moni ajattelee, vaikkei sano, kuten ystavansa; ap:n mies on myos vaarassa sanoessaan etteivat vauvan vaivat ole ap:n tupakoinnin syyta, koska ne voivat olla tai olla olematta. Paljon rakentavampaa kuitenkin olisi ollut sanoa ap:n raskauden aikana.

T: yli 10 vuotta tupakoinut (muttei koskaan raskaana) ja jo lahemmas 10 vuotta sitten lopettanut

Vierailija
25/136 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vierailija - 3.12.2009 20:17 (139/139)

sun syytä se on. Paska äiti!"

Kyllä olette lapsellisia.

Elämä vielä opettaa.

Vierailija
26/136 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkisin/tietäisin ystäväni polttavan odottavana tai imettävänä. Jotenkin se on ihan uskomatonta. Onneksi kuulut vähemmistöön! Mutta jos lohduttaa niin mulla on 3 allergista joista yhdellä oli koliikki enkä ole koskaan polttanut, täysimetin 6kk ja söin maitohappobakteereja odotusaikana ja imetysaikana(pitäisi vähentää allergioita).

Vierailija
27/136 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

karusti sanottu ystävältäsi ap, mutta anteeksi syt vain. Kuinka voi olla, että et pystynyt raskausajaksi lopettamaan tupakan polttoa??? Itse olen polttanut 15 vuotiaasta ihan 30 vuotiaaksi asti kunnes tulin raskaaksi. Kerrankin löytyi syy miksi lopettaa. Jos ei itsensä vuoksi niin ainakin lapsen vuoksi! En ole polttanut neljään vuoteen. Muutama ystäväni lopetti raskaus ajaksi ja aloitti imetyksen jälkeen uudestaan, mutta on sekin minusta parempi kuin olisi polttanut raskausajan. Nyt ihan oikeasti järki käteen ja jos ikinä enää raskaaksi tulet niin lopetat sen tupakoinnin viimeistään silloin. Mieluiten jo nyt, koska passiivinen tupakointikin on vauvalle pahaksi.

Herää nyt ja lopeta valittaminen. Oikea ystävä on sellainen joka uskaltaa sanoa mielipiteensä rehellisesti!

Vierailija
28/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin fiksulta ja vastuulliselta et vaikuta. Ensimmaista kertaa elamassani ajattelen kohdanneeni aidon white thrash -henkilon.

Toivottavasti kasvat aitiyteen ja lapsesi ei tarvitse karsia enempaa aarimmaisen itsekkaasta ja tietoisesti tehdysta ratkaisusta. Halveksittavaa toimintaa.

Vierailija
29/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia on ystavan sanominen asiasta. Mielestani se, etta sanoo vasta jalkeenpain, on aika turhaa ja agressiivista, kun vahinko on jo tapahtunut.

Vierailija
30/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinäkään sun tupakan poltolla ei ole mitään tekemistä allergian tai koliikin kanssa.

itse olen polttanut jokaisessa raskaudessa.tosin ei ole tullut mitään allergioita eikä koliikkiakaan.

tupakka on pienempi pahe kun alkoholi tai huumeet.

ne tekee kaiken maailman keskushermostoon vaikuttavat vauriot sekä vauvalle että toki myös äidille.

mutta voin puhtaasti sanoa että vika ei ole sinun että vauvalla on koliikki ja allergiat.ne johtuu jostain aivan muusta kun siintä että sinä tupakoit.

olen ammatiltani lääkäri ja voin sanoa että pelkkä tupakka ei aiheuta noita vauvallesi.

se joka sinulle on näin sanonut on kyllä täysin väärässä.

ja mitä tohon kaverisi kommenttiin tulee niin tosi törkeetä sanoa noin.

allergia sattuu tulemaan jos on tullakseen niihin meistä kukaan vanhempi ei voi vaikuttaa.ajatelkaa hyvät ihmiset maalaisjärellä asioita.

Olin eilen käymässä vauvani kanssa ystäväni luona, jolla on kolme lasta. Lapsellani on allegiaa ja koliikkia ym. ongelmia ja manasin arjen haastavuutta ystävälleni. Hän tokaisi, että " Mutta eikös tuo ollut sun oma valintasi, kun päätit tupakoida loppuun saakka?".

Jäi tosi paha mieli tuosta kommentista. En pystynyt lopettamaan polttamista raskaana, mutta en enää nykyään voi vaikuttaa asiaan. Pitääkö minun loppuelämäni kuunnella tuollaista?

Vierailija
31/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kokemusta.no poltin ekassa raskaudessa.lääkäri tokaisi että tulee sitten pieni lapsi kun poltat.

kuinka kävikään?poika syntyi painoi 4256g ei ollut vikaa keuhkoissa eikä allergioita.no kun rupesin odottamaan tyttöä lopetin tupakan polton siihen paikkaan kun testi näytti plussaa.

tyttö syntyi viikon yliajalla.painoi 3200g ja laitoksella todettiin allegria maidolle.myöhemmin muut allergiat päälle.

mitä tästä voidaan päätellä.

tupakan poltolla ei ole mitään tekemistä ei allergian kuin painonkaan suhteen.

ja koliikki ei tule tupakan poltosta.

koliikkiin ei edes tiedetä syytä mistä tulee joten miten kukaan voi sanoa että tupakan poltosta johtuu koliikki vauvallasi.

Vierailija
32/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ammatiltani lääkäri

Vierailija
33/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakka on pienempi pahe kun alkoholi tai huumeet.

ne tekee kaiken maailman keskushermostoon vaikuttavat vauriot sekä vauvalle että toki myös äidille.

Ok...eli jos et ois saanut tupakoida, oisitko ratkennut ryyppäämään ja käyttämään huumeita? Jos et, niin mikä oli ton rinnastuksen pointti?

Vierailija
34/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia tai koliikki ei johdu siitä, että tupakoit. Oma äitini ei ole koskaan tupakoinut, minulla oli lapsena paha maitorupi, myöhemmin ihottumaa, hengitystieoireita, vatsaoireita (ruoka, valkosipuliallergia, yms.), koliikista en tiedä, itkin kutinaa.

Poltin itse odotusaikana (yritin olla polttamatta, ainakin vähensin). Lapsella koliikki, ei allergiaa. Hänen serkullaan (mieheni sisaren lapsi) oli tasan yhtä kauan ja yhtä paha koliikki, äitinsä ei polttanut.

Toisen lapsen kohdalla ei voinut puhua koliikista, ns. normaalit iltaitkut. Hänellä atooppinen iho, ei varsinaisia allergioita.

Molemmat aikuisia, akateemisesti (ja korkeasti) koulutettuja, menestyvät hyvin, ei ongelmaa.

Jätä hajustetut tuotteet pois, lapselle parempi!

Sisäilma puhdistuu samalla - huomaat itse jonkin ajan kuluttua.

Älä syyllisty, älä stressaa, huomattavasti haitallisempaa.

Vierailija
35/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvinaisen selväksi, että raskaana polttamisen ja tietynsuuntaisen äo:n välillä on vissi korrelaatio.

Vierailija
36/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tupakoinut raskausaikana, joten siitä minua ei voi syyttää. Mutta kyllähän se vain minäkin sain syyt niskoilleni, kyllä minullekin sanottiin, että itse tilasin tällaisen vauvan, kun niin nuorena (hurjat 20-vuotiaana) äidiksi rupesin. Ilmeisesti, jos olisin ollut 30-vuotias, esikoiseni ei olisi ollut koliikkivauva...

Minäkin sain esikoiseni 20 vuotiaana, en tupakoinut, eikä vauva ollut koliikkivauva. tai jos oli, en tajunnut että on...

eli jos syyllistää halutaan äitiä vauvan mistä tahansa asiasta, niin näitähän löytyy. Ja kun vauva kasvaa, tulee uhmaa, kouluvaikeuksia, tms. erityistä vaativaa, syy on aina tottakai äidissä. Kun äiti ei sitä eikä tätä tai sitten just sitä tai tätä.

Entäs isä?

Jospa lapsi on ja ei ole juuri sen takia, että isä ei ole ollut tarpeeksi läsnä lapsen elämässä?

Vierailija
37/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin hän on katsonut yhdeksän kuukautta, kuinka sä poltat, muttei ole sanonut mitään (??). Ja sit lapsi syntyy, ja sä jatkat polttamista, vaikka ilmeisesti siis imetät? Sun ystävällä on sun vauvasta selvästi suurempi huoli kuin sulla itselläsi. Mä en yhtään ihmettele, että hän ei enää pystynyt pitämään suutaan kiinni.

Me tiedetään kaikki, että sä poltat paljon enemmän kuin ton pari tupakkaa päivässä, koska sulla löytyy aina selitys kaikelle, ja joka päivä tapahtuu varmasti jotain jota sun pitää paikata tupakalla. Sen tietää sun ystäväkin. Ja hän tietää, et hänen pitää kuunnella niitä sun valituksia vielä vuosia, todennäköisesti samalla kun sä rööki suupielessä niitä selität. Joten en mä oikeastaan voi sun ystävää syyttää...

Vierailija
38/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva-ajan koliikilla, allergioilla tai atopialla ei siis ole mitään yhteyttä älylliseen vajeeseen? Näistä em. "vioista" huolimatta lapsesta kasvaa ihan älykäs ja oppimaan kykenevä aikuinen ihminen, ihan vallan akateeminen !!!!

Ei siis hätää ei huolta allergisten kiljukaulojen äidit! Vielä se edessä kultareunus odottaa, kun lapsukainen siirtyy sivistyneistön leiriin !

Allergia tai koliikki ei johdu siitä, että tupakoit. Oma äitini ei ole koskaan tupakoinut, minulla oli lapsena paha maitorupi, myöhemmin ihottumaa, hengitystieoireita, vatsaoireita (ruoka, valkosipuliallergia, yms.), koliikista en tiedä, itkin kutinaa. Poltin itse odotusaikana (yritin olla polttamatta, ainakin vähensin). Lapsella koliikki, ei allergiaa. Hänen serkullaan (mieheni sisaren lapsi) oli tasan yhtä kauan ja yhtä paha koliikki, äitinsä ei polttanut. Toisen lapsen kohdalla ei voinut puhua koliikista, ns. normaalit iltaitkut. Hänellä atooppinen iho, ei varsinaisia allergioita. Molemmat aikuisia, akateemisesti (ja korkeasti) koulutettuja, menestyvät hyvin, ei ongelmaa. Jätä hajustetut tuotteet pois, lapselle parempi! Sisäilma puhdistuu samalla - huomaat itse jonkin ajan kuluttua. Älä syyllisty, älä stressaa, huomattavasti haitallisempaa.

Vierailija
39/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Älä välitä ilkeistä kommenteista. Ensinnäkin, lapsesi ongelmat eivät välttämättä johdu tupakoinnista. Tupakoimattomien äitien lapsillakin on ongelmia. Toiseksi: tupakoinnin lopettaminen voi olla todella vaikeaa, jopa mahdotonta, nikotiini aiheuttaa joillekin todella vaikeaa riippuvuutta. Kyse ei ole pelkästään tahdonvoimasta vaan usein tarvitaan lopettamiseen oikeanlaista tukea, jota ei ehkä ole edes tarjottu sinulle. Eikä miehesi nyt ainakaan tukenut sinua. Ja muista vielä: Kaikki äidit tekevät virheitä. Se kuuluu äitiyteen. Myös tämän palstan feikkipyhimykset, jotka hoitavat omaa egoaan hyökkäämällä jo ennestään ahdistuneiden ihmisten kimppuun, tekevät vanhempina virheitä. Aivan varmasti. Toivotaan että he tiedostavat niitä samalla tavalla kuin sinä tiedostat omat virheesi. Vain tiedostamalla voidaan kasvaa ja kehittyä. Tsemppiä ap:lle.

Vierailija
40/136 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies on sanonut, että ei varmasti ole minun syytä lapsen olotilat, mut sitten tulee tää ystävä joka täräyttää tällaista päin naamaa.

ap "

Suomessa on nyt menossa vaihe, missä tupakka on syy aivan kaikkeen, ja ihmiset nielevät tämän ottamatta asioista selvää.

Haitallistahan tupakanpoltto on osalle tupakoitsijoista, ei kuitenkaan kaikille - kukaan ei voi ennustaa mihin ryhmään kuuluu.

Yhtä hyvin voisit huolestua siitä, että asut vilkasliikenteisen ajotien lähellä, liikenteen pienhiukkaset vasta ovatkin terveyshaitta.

Samoin voisit surra sitä, mitä vaikutuksia puulämmityksellä on, kun lapsi on altistunut savulle ulkoilmassa päivittäin (kauttasi).

Voit tietysti huolestua siitä, mitä olet syönyt, lisä-, väri-, säilöntäaineita...???

Siivousaineissa on terveydelle haitallisia aineita, samoin ns. ilmanraikasteissa (tutkittukin, raskaudenaikainen altistus altisti lapsuusiän astmalle), hajustekemikaalien joukossa on hormoonihäiritsijöiksi epäiltyjä aineita, hengitystieärsyttäjiä, ihoallergeeneja, ja aineita, mistä ei ole riittävästi tietoa.

Rakennusmateriaaleissa on päästöjä, jotka voivat olla terveydelle haitallisia, huonekaluissa ja kodin elektroniikassa voi olla myös.

JNE

Pisara meressä huolehtia tupakoinnista, et varmaan ollut ns. ketjupolttaja.

Kirjoitin vihastuksissani, täällä moni luulee enemmän kuin tietää, luulee, että itsellä on sädekehä pään päällä, kun ei polta tupakkaa. Muuta saakin sitten tehdä rauhassa, mikään muu ei ole haitallista. Just juu.