***Huhtikuun helmet 2009 joulukuuhun!***
Kommentit (172)
Toivottavasti päkkänän migreeni on helpottanut. Ehkäpä Saku nukkuu oikein hyvinkin mummilassaan. Lapset monasti vieraskoreita. Äidillehän sitä eniten riskataan, luulisin.
Tomppa mönkii kynnysten yli, tänään tuli perässä vessaan. Imettäminen saattaisi nyt loppua toivon sitä tänään meni nan-maitoa yhden ison purkin lisäksi pieni. Yöllä rauhoittuu siitäkin kun haistelee äitiä tai isiä. Nyt nukkuvat velimiehen kanssa meidän sängyssä. Täytyy miettiä missä itse nukutaan... Urhoko nukkui kuin kuningas? Meillä kuninkaita kaksi.
Miehellä alkoi kuukauden loma (lomautusta yms.) Tein eilen unelmatorttua pitkän loman kunniaksi. Ja pakkanen lauhtuu! Tomppa nukkui tänään pitkästä aikaa ulkona vaunuissa. (uusi lampaantalja vaunuissa, se kulahtanut jää pulkkataljaksi) Itse lenkkeilin esikoisen kanssa kahden kun isi hoiti Tomppaa. Meen tästä katselemaan nukkumapaikkaa jostain..
Hyvää yötä!
Muistakaa kaiken kiireen keskellä huolehtia itsestännekin!
Pikkuäidin tilanne kuulostaa tutulta, kaksi kuningasta sängyssä ja mietinnässä minne itse mahtuis. Meidän 3 v näkee tällä hetkellä painajaisia ja ilmestyy meidän sänkyyn viimeistään kuuden nurkilla. Niinä öinä kun ilmestyy ennen neljää on tosi ahdasta.
Päätin laittaa jupelta baarin yöksi kiinni. Saa nähdä, montako yötä päätös pitää, mutta jos rupeis viihtymään siellä pinnasängyssäkin. Maitoa kyllä riittäis, johtunee tiheästä yöimetyksestä. Meillä kaks vanhempaa päätyi nukkumaan tunnin pätkiä, koska oli ihana vaan hengaa tissi suussa. Jos tän kolmannen kanssa sais pidettyä vähän jöötä. Voitte sitten lainata tätä lausetta, kun kesällä lopettelen yöimetystä ;-)
Päkkänälle sympatiat migreenin selättämiseen, ei kiva. Onneksi saitte lapset mummolaan. Pikkuäidin miehen loma (lomautukset) kelpais mullekin. Mies vaan on niin kiireinen töissä, ettei lomasta puhettakaan. Onneksi ollaan menossa jouluksi mun vanhemmille, jää meinaan valmistelut vähän kevyiksi. Piparkakkutalo saatiin onneks aikaan. Ja vähän koristeita on askarreltu pakkasta pidellessä. Mutta ruokapuolen ajattelin ohittaa olankohautuksella, leikkaan palan mummin kinkusta mukaani ja ostan vähän laatikoita kaappiin joulupäivää varten. Kuusi kyllä laitetaan. Hurjaa että joulu on jo ens viikolla!
tuuti
kaikille vauvoille ja äideille
T.Tiuhti ja Nausikaa
Meillä asuu pieni tutkimusmatkailija. Eniten kiinnostaa kaikki ei-sallittu kuten kaikki takkaan liittyvä erikoisesti se tuli, ehkä pojasta tulee palomies tai pyromaani. Toivottavasti ei jälkimmäistä kuitenkaan.
Pikku-tiuhtilla juhlavat piparit kyllä mahtaa olla hienoa olla pipari, juhlapipari. Millainen tuli tuutin porukan piparitalosta? Katselin kaupassa niitä valmis-piparitalo paketteja sillä silmällä jos esikoisen kanssa sellainen olisi rakennettu. Kärsivällisyydestään ei meidän poika ole tunettu ehkä on tullut äitiinsä..
Pala mummin kinkkua (voi tätä suomenkieltä!) on meilläkin siis on jo syötykin kun paistoivat kinkkua. Oma äitini voitti kinkkuarvonnassa ja lupasi myös palan eli itse emme kinkkuja paistele myöskään. Näistä ruoka-asioista syökö joku oikeasti lipeäkalaa? Siis oikeasti? Hyi sitä hajua! Joululimppuja en myöskään ymmärrä imelää leipää? Mämmi onkin sitten suurta herkkuani kohtahan sitä taas saa.
Vuoden pimein aika. Pian päivät alkaa pidetä ja lisääntyvästä valosta saa voimaa. Pienet tutkimusmatkailijat nousee omille jaloilleen ja lähtee vipeltämään kohti uusia seikkailuja. Eräs pieni tutkimusmatkailija väsyi nyt päiväuni aika kultapieni.
Piti vielä sanomani, että hieno oli se päkkänän maatila, minäkin haluaisin sellaisen... Kiitos päkkänälle myös siitä linkistä, esikoinen ihasteli niitä leluja. Kaikki maatila jutut on muuten kiinnostaneet myös meidän esikoista, traktorit, eläimet jne. Täällä neuvolassa se litle people maatila ja se jaksaa aina kiinostaa meidän isompaa poikaa. Tomppa leikki tänään suklaarasialla. Tällä kertaa äiti (ja vähän muutkin) söi suklaat.
Lipeäkala on hyvää. Sitä syö jopa meidän isäntäkin. Joulupöytään on tulossa 2 pakettia.
Saku saa maatilan lahjaksi kun stockalla sattui olemaan lelut -20% kun sinne perjantaina eksyin. Jouluna tulee sitten testattua kiinnostaako lahja poikaa yhtäpaljon kun äitiä.
Meillä myös kaikki kielletty kiinnostaa, eli pistorasiat ja sähköjohdot. Ilmetty sähkömiehen poika. Isä toivoo kyllä poikaa toiseen ammattiin....
Esikoisella alkaa nyt kauhujen aika kun pikkuveli pääsee jo kielletylle alueelle. Hah, taitaa pysyä neidin lattia aika puhtaana. Tai sitä toivoo ainakin äiti muttei varmaan saku jota kaikki sellainen isojen tyttöjen roju kiinnostaa.
Nukuin viikonloppuna niin urkalla että on oikein hyvä mieli. Paitsi siitä, että menetin päivä elämästäni ja sen myötä on paljon jouluaskaretta tekemättä. Mutta jos ei ehdi niin sitten ei. Kaipa se lapsillekin paras äiti on se joka ei liikaa stressaa.
Saku edelleen räkäinen, mutta nukkuu onneksi aika hyvin. Mietin vaan, että pitääkö käyttää lääkärissä kun on kamala röhisevä yskä muttei kuumetta. Pohtii täällä Päkkänä
Hieno luminen keli jatkuu! Kiva että meidän pienokaiset saa kokea tällaisen lumisen joulun niin kuin mekin joskus 1800-luvulla hehe ;)
Siirrettiin eilen poika omaan huoneeseen (niisk) ja meni ihan ok. Itkua tuli joskus 05 maissa ja mä olin niin unenpöpperössä että kävin vaan kaappaamassa pojan syliin ja otin kainaloon nukkumaan loppuyöksi :) se on niin kiva
nukkua tuhiseva,lämmin pakkaus kainalossa :)
Alkuyöstä toi vähän haastetta itkarin hienosäätö.. mulla oli se eka pojan
sängyssä ja aika herkällä sitten se meidän kappale.. eli kaikki pikkuset liikkeet kuului hirveenä rahinana niin että mieheltä meinas mennä hermo :) mutta korjasin sitten tilanteen ottamalla itkarin lattialle pojan sängyn
viereen, ja hyvin toimi. Meillä loppui yöruokailu siinä 6,5kk iässä ja yöt nukuttu kutakuinkin kokonaan siitä asti niin tämä oli luonnollinen askel.. kopkop tietty pitää sanoa nyt!
Minäkin kattelin tuota Stockan katalogin maatilaa sillä silmällä mutta tuli sitten ostettua muuta.
Onnea 9kk Sylville! iso tyttö! kyllä se aika menee nopsaan..
Toivottavasti Turun pikkujouluissa oli kivaa! varmasti oli :)
Mäkin tykkään Päkkänä lipeäkalasta, harmi että ei oo moneen vuoteen sitä saanut.. ennen oli tapana syödä mummilla tapanina mutta mummia ei enään ole niin perinne jäänyt pois. Ehkä pitäs itse jatkaa :)
Illanjatkoja ja mukavaa joulunodotusta! ei oo enään montaa yötä!
toivottavasti kaikki nuhanenät tervehtyy nopsaan!
iza
Mä olen miettinyt, että miten lapsen saa lopettaan yöllä syömisen. Siis itse olen niin nuija, että joka inahdukseen tyrkytän maitoa. Nyt kaks yötä ilman yöruokaa ja äiti on zombie. jos mies ei ota jouluna valvomisvastuuta, tämäkin kokeilu jää tähän ja lopetan yöimetyksen sitten kun jupe tulee pyytämään "saisinko maitoa?".
Piparkakkutalosta tuli ...hmm... taiteellinen, mutta tärkeintä oli lasten kanssa tekeminen. Ja ihan hyvältä se näyttää, kun ei katso takaseinää. Meillä on sellainen muumitalo, eli sen saa vinksottamaan aika kivasti ja silti kasaan.
tuuti
Tulin pikaisesti toivottamaan hyvää joulua koko mahtavalle porukalle! Me lähdetään huomenna päiväsellä ajamaan parin tunnin matkaa äitini luo. Auton pitää olla lähtökunnossa heti kun Sylvin päikkäriaika koittaa, eikä mitään ole vielä pakattu.
Hurjasti tsemppiä Tuutille yövieroituksen suhteen! Eikös sitä sanota, että kaksi ekaa yötä on pahimmat ja sitten alkaa helpottaa? Eli voiton puolella olet, älä nyt anna periksi! Mä olen sortunut taas välillä yötissittelyyn, mutta yörääkkyä ei joskus saa oikein muuten rauhoittumaan. Toinen hammas tuli just läpi, toivottavasti se on ollut yöheräilyn syynä. Tissi rauhoittaa kummasti... Ja Izakos se kirjoitti, että pieni olento yöllä kainalossa on vaan niin ihana olla!
No niin, neiti unille ja äiti pakkaamaan!
Tuliskohan kuva vielä perille?
kiitos tsempeistä tsili, mulla on kokemusta tosta yöimetyksessä lipsumisesta. Ensin tuli pari hammasta, sit opittiin konttaamaan ja sit oli se tyräleikkaus ja sit opittiin seisomaan ja hups, jupe oli muuttanut kuukaudessa meidän sänkyyn nukkumaan. Nyt on tosiaan kaks yötä ihan oikeesti nukuttu pinnasängyssä, edellinen kokonainen oli varmaan syyskuussa. Mutta se pieni olento kainalossa on niin ihana, paitsi jos pitää olla paikallaan, kun se haluaa nukkua tissi suussa :-)
Meillä pakataan joulureissulle perinteisesti vasta huomenna illalla, koska se on se kuuluisa viime tipassa. ei kai sitä ennen kerkeä
tuuti, jonka pitäisi pakkaamisen lisäksi myös paketoida...
Siinä olisivat mun hommat. Ei meillä viimetingassa... Ihanaa, ettei tartte lähteä matkustamaan mihkään, kun sukulaiset tulee meille ruokien kanssa huom. :) No, kinkun ostin tänään, pitää se tyrkätä huomenillalla uuniin.
Tuutille tosiaan tsempit yötissittömyyteen. Meillä on nyt menty 9 yötä ilman välillä paremmin välillä huonommin.
Sakukin jo ryömii. Jäikös se pyöriminen kokonaan välistä? Siis kääntyminen. Inkakin yrittää kovasti edetä, konttaamalla tosin. On jo pari askelta päässyt eteen ja taakse, mutta vielä on vähän taito hakusessa. Ei tuo sitten vissiin ryömi lainkaan, peruutti ja nyt pyrkii jo konttaamaan.
Sylvin ihana kuva. Ja Tompasta ja veljestä. Ja kenestä oli muskarikuva? Saarasta? Ihania. Mä olen osoittautunut ihan surkeaksi kuvaajaksi, mun mielestä Inkasta on vain surkeita otoksia, vaikka vauva itsessään on ihanin ja kaunein. Täytyy olla näppääjässä ongelma. Ärsyttää.
Ai niin ja Tsili 100vuotta sitten kysyi, että missä nukuttiin laivassa. Ekan yön alun tyttö valvoi laivalta saadussa vauvasängyssä, viimeiset pari tuntia nukkui vaunuissa, toisena yönä heräili vaunuista muutamaan otteeseen.
Nyt sitten ne Ihanan Joulun toivotukset kaikille Ihanille Ihmisille tänne. Eihän vietetä joululomaa ihan nettipimennossa? Paraskin sanoja..
Lyyti
Viimeisiä tunteja töissä viedään ja kohta pääsee joulunviettoon. Joulunvietto alkanee vasta todenteolla huomenissa kun on ensin siivottu, paketoitu ja jaettu viimeisetkin lahjat. Kotikin pitäisi varmaan jotenkin koristella.
Meidän perhe ei nettipimentoa tunne. Ollaan varmaan suurin osa joulusta "on-linessa". Maanataina on kuitenkin taas töihin paluu.
Oli kyllä Sylvistä ihana kuva. Ja niin sirolta näyttää tyttö meidän jööttiin verrattuna.
Tuutille tsempit yötsembaloihin. Meikäläinen vaan jaksaa uskoa ja toivoa, että lapsi itse tekisi päätöksen yösyömisen lopettamisesta. Nyt on yötissi korvattu pullolla. Tissin saa vasta aamuyöstä. Tänä yönä meni yksi desin yöpullo ja aamutissi jäi kokonaan pois kun uni maistui hyvin. Ehkä se tästä joskus meilläkin onnistuisi.
Mukavaa joulua kaikille! Päivittäkää kuulumisia jossain vaiheessa. Olisi kiva kuulla mitä miedän ekakertalaiset pitävät joulusta!
Hyvää joulua toivottelen täällä. Me lähdetään mummolaan, kun mies tulee töistä ja vielä on kassit pakkaamatta, heh. Piti lähteä vasta aamulla, mutta mitäpä sitä lykkäämään. Tai jos nyt alkaa taas lunta satamaan, niin voi olla että mennään kuitenkin aamulla. Mä olen online seuraavan kerran ehkä sunnuntaina, kun tuskin jaksan yrittää kirjautua mummolan koneella. Eli todennäköisimmin vain taustailen joulunpyhät.
Viime yö oli onneksi jo kohtuullinen, neljä herätystä joista yksi vaati sängystä nostamisen ja uni tuli sylissä hetkessä. Nukuin siis lähes kohtuullisesti, paitsi yöllä piti sit miettiä maailman menoa. Nyt sit koitetaan pysytellä pinnasänkynukkujina, ettei äiti taas sorru imettämään :D Ollapa Päkkänän itsehillintä, niin mäkin imettäisin kerran yössä tai jotain.
Nyt etsimään kasseja täytettäväksi
tuuti
Iltaa...
Ihanaa kun saa viettää ekaa joulua oman vauvan kanssa :)
Neiti nukahti tunti sitten ja nyt siemaillaan miehen kanssa punkkuglögiä..ai että kun lämmittää ja on hyvää!
Kaikki jouluvalmistelut on tehty...aika rennosti tänä vuonna; pientä siivousta. Huomenna ukin ja mummon luokse viettämään joulua. Kävin tänään ostamassa matkasängyn neidille...jos vaikka nukahtais siihen, niin ei tarvii niin aikaisin lähteä kotiin.
Mä bongasin ton maatilan tänään livenä Stockalla - oli kieltämättä aika kivan näköinen!
Tsemppiä öiden kanssa ne jotka valvovat! Me käytiin unikoulua pari viikkoa sitten ja hyvin meni (voin lämpimästi suositella) - sen jälkeen neiti on nukkunut ilman herätystä ja syömistä aamuun asti (aikasemmin yöt tosi levottomia) , paitsi että nyt viime aikoina on ruvennut herää siinä klo 5 jälkeen ja on vaikea saada nukahtamaan. Eli tyttö pyörii sängyssä ehkä noin tunnin ja nukahtaa vasta sitten...hmm. No, pitää vaan pysyä tiukkana ja tassutella.
Huhhu, niin se aika menee hurrrrjaaa vauhtia...tänään neiti tasan 8kk!!!
Mutta nyt nauttimaan kynttilöistä ja joulusta!
HYVÄÄÄÄÄ JOULUA kaikille!
Smoothie
Piti tulla toivottamaan hyvät joulut kaikille!!
Vietetään joulu tänä vuonna appivanhempien luona, joulu päivä sitten minun vanhemmilla. Matka tänne sujui hyvin päikkäreiden ansiosta! Ollaan laulettu joululauluja ja nyt meneillään kummisedän torvensoittoa. (trumpetin) Sissu on haltioissaan :)
Pikkujoulut Turussa olivat oikein onnistuneet ja hauskaa oli! Kiitos Verticia ja Jadeade! Pitää vielä mainita että Vertsin drinksut on mahtavia! :)
Ihanaa, kun tuli valkea joulu, ilosta joulua kaikille!
Emminen ja Sissu
toivottelee päkkänä joka on parhaillaan konkkaronkan kanssa matkalla anopin joulupöytään. Vesi on jo kielellä...
Meillä on jouluperinteet vietetty, siis syöty ja lahjat avattu. Ja jessus, ei 8 kk tarvis noin paljon lahjoja. Leluja onneks kohtuudella ja tarpeellisia yöasuja tuli muutama. Muutama kirja... ja koira joka puhuu. Mutta kaikista kiinnostavinta on kuitenkin äitin enkelikoriste, joka valitettavasti rupee murenemaan päivä päivältä enemmän, on siis jotain kipsiä.
Nyt isi ja tyttö alotti oman perinteen ja kattovat sylikkäin samu sirkan joulutervehdystä. Ja kirjasta näköjään nakerrettiin samalla pala, siis niillä kahdella nököllä.
Äitikin on ollut kiltti kun sai lahjoja ja hyväksi lahjaksi kelpuutin myös sen että äitini oli säästäny teiniajan päiväkirjat ja antoi ne nyt mulle... kun en edes muistanu niitten olemassaoloa. Huvittavaa lukea teinitytön huolia... voi kun ne onkin isoja.
Aamu ei oikeen ymmärtäny joulumielen päälle vaan veti serkkutytön kanssa kimppakiukut kun vietiin päivällä lahjat sinne. Muuten ollaan oltu koko perhe ihan hyvillä mielin ja sovussa.
Joten kaikille hyvää joulumieltä, tämä äiti menee lämmittämään vellin, josko vaikka uni tulis tänään ajoissa, lahjana isona äitille.
Satuilija ja Aamu reilu 8 kk
Meillä on mies puolestaan vähän kipeänä flunssassa ja on nukkunut päikkäreitä vähän joka välissä. Onneksi ei ole sentään pahemmin kipeä.
Eilen minun vanhemmat kävi aamupuurolla täällä ja sitten oltiin viimeisten lahjojen jaon jälkeen anopilla ilta. Vähän aikatalut venyi myöhäiseksi, mutta toisaalta, eihän jouluna ole kiire. Saku meni illalla nukkumaan vasta yhdentoista aikaa kun kotiin selvittii ja nukkuu yöuniaan vieläkin.
Kuten arvata saattaa Saku tykkäsi eniten papereista ja lahjanaruista kun pakettien sisällöstä. Ensimmäiset lahjat avattiin jo puolelta päivin poikkeuksellisesti. Näin pysyi isosiskokin nahoissaan.
Lahjoja tuli kerrankin järkevät määrät. Osittain johtui varmaan siitä, että osa oli sen verran arvokkaampia niin se rajoittaa kyllä tehokkaasti sitä ostamisen määrää. Me ostettiin molemmille lapsille 2 lahjaa. Enempää ne ei meiltä tartte kun tulee kuitenkin mummeilta ja kummeilta jne.
Saku oli eilen vähän vinku koko päivän. En teidä oliko väsynyt (päikkäreitä meni kuitenkin 2 h + automatkat). Vatsa oli ainakin vähän kovalla. Lekurilla käytiin varuiksi aaton aattona ja korvat oli kunnossa. Yskänlääkettä kröhään ja limaisuuteen saatiin.
Meillä tuo syöttötuolissa tai sitterissä istuminen alkaa olla suurimmaksi osaksi mahotonta. Se hakkaa selkäänsä tai päätään koko ajan taakse päin tai sitten se yritää valuttaa itsetään pois siitä. Joulupöydässäkin ruokailu on vähän tuskaista kun toinen vaan takoo syöttötuoliaan. Siellä on sentää se vanha versio joka pysyy paikallaan. Kotona se saa tripp trappin liikkumaan niin, että on joskus metrin päästä pöydästä sen kanssa. Hehe!
Tänään mennään mun vanhemmille syömään ja huomenna syödään sitten kotona.
On tää joulu jotenkin mukavaa aikaa kun silloin voi jotenkin virallisestikin laiskotella. Hauskaa kun lapset on onnellisia.
Jaahans, nyt meillä herätään!
Toivottavasti turkulaisilla oli mukavat pikkujoulut.
Ei ollut pikkujouluja täällä, mutta kamala migreeni tuli. Aamu meni oksennellessa ja sängystä nousin tunniksi neljän aikaan iltapäivällä. Olipahan kokemus tämäkin.
Molemmat lapset on mummilassa, mies on hälyytysvalmiudessa jos mummi ei saa sakua nukkumaan. Ilta nukkuminen on nyt ollut hankalaa, yöt meneesemi mukavasti joskin parkuu aika ajoin.
Meidän lattialiitäjä pohtii jo miten päästä kylppäriin joka on 10 cm korkeammalla. Vielä ei taipunut kynnyksen yli. Konttausfuntsinnat päätyivät siihen että yritettin konttausasennosta istumaan. Siinä oli lopputulos pää kopsahdus lattiaan. Ei onneksi sattunut. Kaikkea muuta siis tehdään mutta selältään ei masulle käännytä.
Rauhallisesta illasta kahden ois kiva nauttia mutta taidan painua uudestaa jo kohta unille..... Zzzzzz